
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) ISSN 1899-5101 � � � � � � � � � � � � � � 81

Mission (im)possible. 
The case of Lithuanian Public Service Broadcasting 

�������
Žygintas Pečiulis

V I L N I U S  U N I V E R S I T Y,  L I T H U A N I A

ABSTRACT: Th e Lithuanian Radio and Television (the LRT1) has been performing the functions of 
the public service broadcaster for two decades. Its mission is defi ned by the law; the former state sub-
ordination was replaced by the public administration (the LRT Council). Th e LRT is facing problems 
that are characteristic of the participants of the European audiovisual sector of the competitive era as 
well as specifi c problems of the post-communist states’ development. Th ere were no traditions of 
public service in Lithuania, the reorganization of the audiovisual sector coincided with dramatic 
changes in public, political and economic life of Lithuania. Although formally the LRT meets the re-
quirements set for the European public service broadcasting, from time to time, the question of inde-
pendence of public service arises. Th e possibility of political power to interfere in the matters of LRT 
is revealed in the article through the particular case – through the analysis of the so-called Diarchy 
Case when due to the infl uence on the LRT the interests of the former and new political majorities 
clashed. Th e case reveals that it is possible to make political impact on the public service by announc-
ing aspirations of full depoliticization. It is possible to pursue political goals of the governing majority 
through fi nancial levels as well. Aft er the idea of subscription fee has remained unrealized we see how 
diffi  cult it is to fi nd alternative funding sources for the public service broadcaster.  

KEYWORDS: audiovisual media, public service, Lithuanian Radio and Television, management, 
funding

����������

INTRODUCTION

Th e development of the Lithuanian Radio and Television (the LRT) shows one of 
the cases of search for the identity of the public service broadcasting of the post-
communist country, complex relationship with the society, political power.

1 Th e LRT broadcasts three televisions (the universal LTV, cultural LTV2 and LTV World broad-
casted via satellite) and four radio programmes (the universal LR, cultural Klasika, musical Opus 3 
intended for a youth audience and musical @radijas broadcasted via Internet). According to the aver-
age structure (share) of the audience the LTV takes the third place (12.4%), while the LR takes the fi rst 
place (20.2%, the spring of 2009). Th e popularity of other LRT television and radio programmes is low 
(http://www.tns-gallup.lt/lt/ziniasklaidos-tyrimai).

Journal_3(4)_new.indb   81Journal_3(4)_new.indb   81 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Žygintas Pečiulis

82 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

Th e PS of the post-communist countries faces unique problems as over the last 
twenty years they have had to move from the state propaganda model to the public 
one. Th ey have experienced savage competition of newly emerged commercial 
broadcasters, their eff orts not only to entice the audience, but also to prove that 
commercial channels may also perform certain functions of the PS. As the impact 
of public channels and place in the audiovisual market is diminishing, political and 
fi nancial problems of independence arise.

Th e case of the Lithuanian Radio and Television shows the state of the PS in the 
specifi c post-Soviet country, which has struggled free from the Soviet Union and 
has restored an independent state. Lithuania is characteristic of the fact that the 
major part of the media actively promoted the striving for the independence, even 
before the declaration of Independence on 11 March 1990, the content of the media 
had already been essentially changed. Th e Lithuanian Radio and Television was also 
an active promoter of new changes that contributed much to the formation of the 
public opinion. 

In the period of the Revival, when Lithuania was seeking to restore the inde-
pendence, the LRT was a political battlefi eld. Th e impact of politicians did not de-
crease during the years of independence. One of the fi rst concerns of the Parliament 
of the independent state was to change the leadership of LRT. In 1990, the State 
Radio and Television Committee was reorganized into the Lithuanian Radio and 
Television. On 13 January 1991, the LRT was invaded by the Soviet army and was 
occupied for 222 days. 

Aft er the reorganization of LRT management, the Council of 17 members was 
formed, to which the known public fi gures were delegated. Although the members 
of the Council and the General Manager of LRT were approved by the Parliament, 
it was an important step in forming the PS public management model of the West-
ern pattern, absorbing political interference into the matters of LRT. 

Th e preparation of the new Law on Provision of Information to the Public and 
Law on LRT took six years. Th e principle of formation of the supreme body of LRT 
management, the LRT Council, was changed. Some members were delegated by 
political principle (the President, the Seimas), other members – by non-govern-
mental organizations. Th e LRT Council was granted the right to elect the General 
Manager of LRT and appoint other managers. Th e new law was prepared in the end 
of the term of offi  ce of the Seimas, therefore the new majority tried to stop its eff ect, 
the old one was speeding to implement its provisions. Th ere was a time when two 
General Managers headed the Lithuanian Radio and Television, a situation, which 
caused not only the crisis of LRT management but also political and legal crises 
formed. Th e Diarchy Case that lasted more than a year, paralysed the LRT activities, 
reduced its audience and trust in the public broadcaster.  

Th e Diarchy Case showed that it is possible to seek political infl uence through 
the declaration of noble goals and without off ending the PC principles declared. 
Th e new political majority suggested depoliticizing the LRT management through 

Journal_3(4)_new.indb   82Journal_3(4)_new.indb   82 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Lithuanian Public Service Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 83

the delegation of representatives only from non-governmental organizations to the 
LRT Council. However, social organizations (15 out of 540) were selected according 
to the loyalty or sympathising with the governing right forces. Both, the former 
political majority that had lost the elections and the new majority, demonstrated the 
objective of political parties to maintain the infl uence on the LRT at all hazards. 
During the debates, it turned out that political parties did not realize the essence of 
the PS and regarded the LRT as the national broadcaster that had to obey the will 
of the governing political power. Th ere was even a suggestion to unify the terms of 
offi  ce of the Parliamentary elections and LRT leadership so that the new majority 
could form a loyal radio and television leadership.

At the moment, the amendments of the Law on LRT made in 2005 are holding 
good, according to which the supreme management body is the LRT Council that 
is formed under the principles of political (the President, the Seimas) and social 
delegation (the Science Council, the Educational Council, the Union of Artists, the 
Bishops’ Conference). Since the duration of the term of offi  ce of the Council mem-
bers does not coincide, there is a permanent rotation. Every year, the Parliament 
hears the report of the Chairman of the LRT Council. Th ere is a suggestion to es-
tablish the provision by law that if the report is not approved, the LRT Council must 
resign. Th is would increase the politicians’ infl uence on the LRT. Th e report on the 
monitoring of television in Europe points out that even two thirds of the members 
of the LRT Council are appointed by the political principle and that the term of 
offi  ce of some members may last for twelve years. It is also suggested to allow in-
cluding representatives of the audience in the LRT Council.

Th ere have been discussions about the introduction of subscription fee in Lithua-
nia for twenty years. Th e Law on Provision of Information to the Public of 1996 
provided that one of the funding sources of LRT was the subscription fee. Th ere was 
a plan that having started to collect the subscription fee, the volumes of advertising 
and state budget subsidies would gradually decrease on the LRT channel. Th e big-
gest supporters of alternative funding of LRT were commercial broadcasters aiming 
at expelling the LRT from the advertising market. Th eir interests coincided with the 
viewpoint of the so-called representatives of the market criticism aiming at protect-
ing the PS from the market pressure and prohibiting the advertising in it. 

Th ere was an impression that Lithuanian politicians realistically did not want 
the subscription fee to be introduced. Th ey had a wholesome resort for the pos-
sible tension in the society aft er the introduction of a new fee, they were openly 
sceptically assessing the possibilities of its collection, similarly, they did not want 
to lose the control of LRT. Th e position of LRT was also fairly passive. It was 
feared that with the commercial income reducing and failure to collect suffi  cient 
income from the subscription fee, the public broadcaster might go bankrupt. As 
there had been no success in the preparation of the law on the procedures of col-
lection of the subscription fee, in 2005, the provision of subscription fee was re-
jected. Th e report on the monitoring of television in Europe points out that in 

Journal_3(4)_new.indb   83Journal_3(4)_new.indb   83 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Žygintas Pečiulis

84 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

Lithuania, not a single previous recommendation related to the improvement of 
fi nancing procedures has been implemented, and the LRT is one of the most 
poorly fi nanced PS in Europe.

Th e Lithuanian public service broadcaster remains unprotected from the pos-
sible impact of political power. It is possible to do it by means of management 
structures, changing laws, assigning budget allocations. No protectors and recom-
mendations fully eliminate the risk of interference into the matters of LRT. Th e 
approach towards the PS is the indicator of the maturity of the democratic state and 
civil society. Th e Lithuanian situation shows that this exam has been failed, since 
politicians strive to have impact on the LRT, intellectuals also want the public ser-
vice broadcaster to regard only their wishes and will, citizens settle for the passive 
consumption of the poorest audiovisual products.  

THE LITHUANIAN RADIO AND TELEVISION: 
THE FIRST STEPS TOWARDS THE PUBLIC SERVICE 

Th e history of the Lithuanian Radio and Television (the LRT) witnesses the ambi-
tion of political power to interfere in the matters of audiovisual broadcaster. In the 
years of Soviet control, the LRT was the government’s tool that combined commu-
nist propaganda and cultural mission. In Lithuania, in 1988, when the Revival 
started, the LRT had to tack between the offi  cial power and movement, the Reform 
Movement of Lithuania (radio and television like the vast majority of Lithuanian 
media were on the side of changes). In 1990, aft er the declaration of Lithuania’s 
independence, one of the fi rst issues on the agenda of the Lithuanian Parliament 
was the reorganization of the Lithuanian Television and Radio Committee into the 
Lithuanian Radio and Television (the LRT) as well as the appointment of new man-
agement. On 13 January 1991, the Soviet army occupied the LRT building; for 222 
days of occupation, radio and television programmes were broadcasted from the 
alternative studios in Kaunas and Vilnius. Under the circumstances of restoration 
of independence, the politicians’ infl uence manifested itself in various forms: 
through direct and indirect pressure, backstage actions, change of legislative frame-
work. Th e permanent instability of the public service broadcaster shows itself in the 
fact that over 20 years, fourteen executives have changed, only one of them has 
stayed for the entire term of offi  ce (the term of offi  ce of some of them lasted barely 
several months, three temporary executives have been appointed).

Th e beginning of the structural reorganization of the National Radio and Televi-
sion into the public one was suffi  ciently smooth. In the society, the idea of televi-
sion, which is supported by all people, therefore obliged to serve the interests of the 
whole society, has already existed (Valiulis, 1989). According to the Western exam-
ple, the system that must secure a safe distance between the government and the 
broadcaster was starting to be created. In 1990, the Radio and Television Council of 
17 members, the vision of which contained the declared eff orts “to provide opera-

Journal_3(4)_new.indb   84Journal_3(4)_new.indb   84 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Lithuanian Public Service Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 85

tive and objective information, unite the society, revive the human spirit” (Tapinas, 
1990), was formed from the known politicians and representatives of public or-
ganizations. Although the Council and the General Manager of LRT was appointed 
by the Parliament, the formation of the public management body demonstrated the 
chosen direction to create the public service broadcaster’s model based on the West-
ern values. Th e system that is characteristic of the features of the British postwar 
consensus (Musso, 2005), availability of Public Service to the whole society, plural-
ism of opinions and ideas, universality of programme, the broadcaster’s political 
and economic independence (Ojalvo, 1988).

Th e rapid implementation of the PS concept may be associated with the person-
ality of Laimonas Tapinas. A university man well familiar with the concept of Euro-
pean public service broadcaster, who headed the fi rst LRT Council, later became the 
General Manager of LRT (1992–1995), he was coherently striving for the imple-
mentation of the PS model in Lithuania.

Th e formed LRT Council did not have major powers, therefore observers and 
society called it a debate club. However, at this time, it succeeded in bounding the 
politicians’ rush into the radio and television (there was a time when the member 
of Seimas even had the right to use radio and television ether at any time, now only 
the President has this right).

In 1990–1991, on several occasions, the LRT Council adopted resolutions aimed 
at limiting the volumes of political broadcasts and regulating that the LRT covered 
at its discretion the press conferences held by the Parliament and Government and 
that no political party or movement could have its own autonomous broadcast (Kal-
ba Vilnius, 1990). It was not easy to do as aft er one year, another resolution of the 
LRT Council appeared, which declared that the LRT belonged to the whole society, 
therefore it had to objectively refl ect all opinions, that in polemic broadcasts, the 
right of answer had to be provided (Kalba Vilnius, 1991).

As one of the former members of LRT has admitted, sometimes politicians used 
to come to the sittings, sometimes they acted in other ways, the LRT Council was 
like a buff er between politicians and the LRT (Pečiulis, 1997).

In 1992, the LRT became a member of the European Broadcasters’ Union (EBU). 
However, aft er the fi rst determined steps in creating the PS, hesitation started. Th e 
stage of political debates and uncertainty lasted for six years. In the Parliament, 
a new wording of the Law on LRT was debated off  and on, in the draft s of which two 
opposite tendencies were competing. One was to essentially maintain the current 
situation, slightly changing the principles of the appointment of the LRT Council 
but preserving the subjection of the LRT to the Parliament. Th e arguments of sup-
porters of such position were the following: the Lithuanian Radio and Television 
had already been public therefore there was no need to fear the Parliamentary con-
trol since the parliamentarians elected by the nation are the most genuine repre-
sentatives of the society. Th e Parliamentary control would allow securing greater 
responsibility of LRT and higher level of broadcasts.

Journal_3(4)_new.indb   85Journal_3(4)_new.indb   85 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Žygintas Pečiulis

86 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

Th e objective of the advocates of more radical changes was that the parliamen-
tarians’ will would not determine either the decisions of LRT Council or the candi-
dacy of the General Manager of LRT. According to them, only the public service 
broadcaster entirely independent of politicians and executive power would be able 
to disregard the political calendar and successfully fulfi l the tasks set for it. Th us, it 
was intended to have the political power approval of the principles of the formation 
of the public service broadcasting management structure, according to J. Bourdon, 
characteristic of the modern state vision (2005, pp. 9–13).

In the summer of 1996, the Parliament adopted the Laws on Provision of Infor-
mation to the Public and on LRT where new management principles of public ser-
vice broadcasting were established. Th e Law changed the principle of political dele-
gation when the candidates were proposed by the groups of Seimas and the fi nal list 
of members and the General Manager was approved by the Parliament.

According to the new concept, the LRT Council consisted of 12 members. Th e 
President was to appoint four members of the Council for the six-year term of of-
fi ce, the Seimas was to appoint four members for the four-year term of offi  ce (among 
them, two were to be proposed by the opposition parties), non-governmental or-
ganizations (the Lithuanian Science Council, the Lithuanian Educational Council, 
the Lithuanian Association of Creators of Art, the Bishops’ Conference) were to 
appoint four members for the two-year term of offi  ce (Pečiulis, 2000).

Having established diff erent terms of offi  ce and rotation for the members, the 
goal was to gradually change the composition of the LRT Council and that it would 
disagree with the Parliament’s election cycle. Th e LRT Council was empowered to 
announce a public tender for the post of the LRT General Manager and approve the 
public service broadcaster’s leadership (the General Manager and his deputies) for 
the fi ve-year term of offi  ce.

DIARCHY CASE – POLITICIZATION OF THE PUBLIC SERVICE BROADCASTING 
THROUGH DEPOLITICIZATION

Th e Lithuanian case shows how diff erently the idea of a public service broadcaster 
may be treated, how fundamental postulates of the Public Service may be manipu-
lated. Th e Lithuanian events confi rm the assumption that despite the eff orts to neu-
tralize the infl uence of the state’s interests, it can be made in various legal ways: by 
changing laws, reorganizing the management structure, legitimizing the ether priv-
ileges for politicians or offi  cers. Finally, the case of the struggle for the infl uence on 
the LRT demonstrates how great the politicians’ ambitions might be to maintain 
their infl uence on the mass media at all hazards. 

Th e so-called Diarchy Case in the Lithuanian Radio and Television confi rms 
S. De Proost’s assumption that in certain cases, the European Public Broadcasters 
may be used for pragmatic considerations in order to turn the audiovisual mass 
media into the mouthpieces of the interests of the governing political forces (2005, 

Journal_3(4)_new.indb   86Journal_3(4)_new.indb   86 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Lithuanian Public Service Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 87

95–99). Th at was obvious under the public monopoly conditions when the state’s 
ambition to guarantee the objectivity of information used to become the pretext 
for the politicization of the management and retain the privileged right to the 
ether. Such temptation remains under the conditions of the liberalization of the 
audiovisual market as well. In the struggle for the infl uence on the Lithuanian 
National Radio and Television, the interests of the greatest political forces – the 
ex-communist Lithuanian Democratic Labour Party (LDDP) and the conserva-
tive Fatherland Union, Coalition of Christian Democrats clashed. Th e President, 
Algirdas Brazauskas, and the Chairman of the Seimas, Vytautas Landsbergis, 
found themselves on the opposite political posts. Th us, in the public space, the 
struggle for the LRT acquired the aspect of the struggle between the old and the 
young.

Th e political peripeteias of the Diarchy Case lasted for more than a year and a 
half, not only the audiovisual sector, the Lithuanian media but also politicians, 
courts, society were sucked into the swirl of events. Th e crisis rocked even the foun-
dations of the constitutional state. 

In the public space, both political forces declared loyalty to the principles of the 
public service broadcasting, the concern about its independence. In fact, all year, a 
fi erce struggle for the infl uence was going on. Th e changes of the political infl uence 
created the situation. Till the elections of 1996, the Seimas’ majority consisted of the 
left -minded politicians; the former ex-communist leader, A. Brazauskas, served as 
President.

When the right forces won the elections, the political landscape changed. Th e 
new majority with the leader, Vytautas Landsbergis, tried to increase their infl u-
ence; the former majority, having President in the rearward, tried to limit this infl u-
ence. Th e LRT became one of the bridgeheads of political struggles.

Th e possibility for manipulations by means of management structures of the public 
service broadcasting. Th e variety of the so-called protection structures, the possibil-
ity of application of the principle of the authorized and the appointed form the as-
sumptions for the political demagogy. Amending the Law on LRT, the left  Lithua-
nian political forces declared refusing the principle of only Parliamentary appoint-
ment of the authorized persons, extending the Public Council by the Presidential 
representation and non-governmental organizations. Th at added variety to the 
spectrum of political representation since the terms of offi  ces of the Parliament and 
the President did not coincide, and half of the members of the Public Council del-
egated by the Parliament had to be proposed by the representatives of the opposi-
tion. Th e members delegated by the non-governmental organizations had to refl ect 
the position of the wider groups of the society.

In order to change the system created by the former Parliament, the newly 
formed majority declared the entire LRT depoliticization, off ering to refuse the 
infl uence of the political parties (Respublika, 1996; Lietuvos aidas, 1997). Th is doc-
trine of the LRT depoliticization was being realized through the amendment of the 

Journal_3(4)_new.indb   87Journal_3(4)_new.indb   87 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Žygintas Pečiulis

88 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

Law on LRT, according to which political delegation was refused, replacing it by the 
representation of non-governmental organizations solely. 

However, as one of the members of the old LRT Council stated, while announc-
ing depoliticization, in fact, a contrary process was going on – the Council was even 
more politicized (Pečiulis, 1997a). Th ere were eff orts to maintain the politicians’ 
infl uence through the formation of the list of organizations capable of delegating 
members to the LRT Council. From 540 non-governmental organizations operat-
ing in Lithuania 15 got into this list, however, the basis of the principles was not 
clear (eg., the Catholic Academy of Science was able to delegate representatives to 
the supreme management body of the LRT, the Lithuanian Academy of Sciences, 
however, was not on the list). It met the eye that among the selected there were non-
governmental organizations which were barely known to the society, non-infl uen-
tial and non-numerous, but which were sympathizing with the right-minded politi-
cians. By the political majority’s will, on the basis of the principles known only to 
them, the list of the authorized non-governmental organizations was formed – one 
of the legal ways of forming the PS management structure of the wanted com-
position.

Th e objective of the infl uence on the public service broadcasting. Soon, the politi-
cians forgot the aspect of the concern for the independence of the public service 
broadcaster, in the height of the struggle, open declarations of the aspiration to 
manage the LRT appeared. Th e actions of the old LRT Council, electing a new LRT 
General Manager in the last days of the term of offi  ce, was called a provocation. Th e 
situation formed was compared to the impossible case in politics, when the author-
ity that won the elections would have to work with the prime minister appointed 
by the old authority. Th e supporters of the actions of the new political majority 
called the Diarchy Case the deliberate occupation of the LRT, the struggle between 
the old and the new (Pečiulis, 1997). Th e LRT General Manager, A. Ilginis, elected 
through the eff orts of the new majority also did not hide the political implication, 
having stated that it would be wiser that in the presence of the present Seimas’ ma-
jority, he would remain the General Manager (Leka, 1997). 

Openly expressing these provisions, politicians compared the LRT with the na-
tional broadcaster controlled by the governing majority when public management 
bodies were not mediators between the PS and political authority, and became the 
tools of the governing majority and executive authority. 

Th e opponent side blamed the new political majority for the wish to overtake the 
LRT by settling their own person and turning him into a marionette (Skėrytė, Igna-
tavičius, 1996). Th e supposed LRT depoliticization was called the execution of the 
political order, political case when everything was ignored, the authority was strain-
ing to control radio and television (Tapinas, 1997). Th e aspiration of the occupation 
of the ether was named by various epithets: political thriller, struggle for the ether, 
modern revolution when the telegraph, post is occupied, and now – radio and tel-
evision (Leka, 1996).  

Journal_3(4)_new.indb   88Journal_3(4)_new.indb   88 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Lithuanian Public Service Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 89

When the Constitutional Court announced that the Parliamentary Resolution 
on the formation of the new LRT Council and the termination of the mandates of 
the old Council did not comply with the Constitution, a legal crisis arose. Th e LRT 
Council refused to implement the court decision to reinstate the dismissed V. Kviet-
kauskas in his post as the General Manager. Th e top state offi  cials and clerks am-
biguously commented on the court decisions. Th e Chairman of Seimas, V. Lands-
bergis, criticized the District Court since it “washed its hands and picked this 
problem created by two people – the former Chairman of the LRT Council with the 
President of the Republic – off  the head” (Lietuvos rytas, 1997). Th e contemporary 
Minister of Justice, who maintained that it was not necessary to implement court 
decisions unconditionally, was being cited (Bačiulis, Stravinskaitė, 1997). Th e posi-
tion of the top offi  cials and the avoidance of the LRT Council to implement the 
court decisions stretched the PS problem. Th e escalation of the situation raised 
concern about the state of democracy in the state when political interests were 
raised above the laws. Th e society was considering the question why the citizens had 
to implement court decisions if politicians and the LRT Council involved in politi-
cal games were not doing that? (Respublika, 1997). 

When the Presidential elections were approaching, the deadlocked Diarchy Case 
became disadvantageous to the governing parties. Th at is why the upshot was sped 
up. Despite the activities of the LRT disturbed for a long time, the political and 
society’s contraposition, the emerged legal crisis, the new governing majority suc-
ceeded in reaching its goals. Aft er all peripeteias, the model of the formation of the 
LRT Council proposed by them remained; the General Manager supported by them 
was re-elected.

Th e variety of the concept of the Public Service. Th e aspiration to occupy the public 
service broadcasting or infl uence it as much as possible is perceived as the natural 
behaviour of the governing political forces. In Lithuania, there have even been pro-
posals to uniform the terms of offi  ce of the Parliamentary elections and the LRT 
leadership so that the new majority would elect its own leadership of the public ser-
vice broadcasting. If this position is not refused, the danger arises that the calendar 
of the public service broadcaster will be always related to the political calendar.

Th e last correction of the LRT management was implemented in 2005. While 
forming the LRT Council it was returned to the model of the appointed and the 
authorized (four members are delegated by the President for six years, four mem-
bers are delegated by the Seimas for four years (two from the majority and two from 
the opposition), four are delegated by non-governmental organizations for two 
years (the Lithuanian Science Council, the Lithuanian Educational Council, the 
Union of Artists, the Bishops’ Conference) (Law on LRT, 2005). 

Such principle of formation of the Council ensures rotation of the members, the 
fl uctuation of the LRT leadership does not coincide with the political calendar. 
However, there is no success in completely avoiding the infl uence of the political 
peripeteias since, when the ration of the political forces changes aft er the elections, 

Journal_3(4)_new.indb   89Journal_3(4)_new.indb   89 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Žygintas Pečiulis

90 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

the question arises who is opposition and who must delegate two members of the 
LRT Council (such discussion took place in 2005, the leaders of the opposition 
changed in 2009).  

Th ere is a provision laid down in the Law on LRT that once a year, the Parlia-
ment hears out the report of the Chairman of the LRT Council. Th is report is usu-
ally evaluated very critically; the parliamentarians express many categorical re-
proaches. Th e Parliament has not approved the reports of the Chairman of the LRT 
Council of 2007 and 2008. It does not cause any legal consequences since this pro-
cedure is not discussed in detail in the law. In the Parliament, the debate was initi-
ated on the provision of the law that when a report of the Chairman of the LRT 
Council is not approved in the Parliament, the LRT Council must resign. If such 
amendment to the law was adopted, the infl uence of the politicians, especially the 
majority of the Parliament on the LRT, would increase. 

ADVERTISING WAR : UNSUCCESSFUL ATTEMPT TO CREATE
THE SYSTEM OF ALTERNATIVE FUNDING 

In Lithuania, the idea of fi nancial independence of the LRT was cherished for two 
decades. It was mentioned in the discussions on the future of radio and television 
that took place as far back as the years of the Revival (1988–1990). Realistic steps 
were made as far back as 1996, when the provision was introduced in the Laws on 
Provision of Information to the Public and on LRT that one of the LRT funding 
sources was a subscription fee (together with the state budget allocations and ad-
vertising). It is paradoxical but the greatest initiators of the coming of this provision 
were commercial broadcasters and their lobbyists who wanted to expel the LRT 
from the advertising market. Th e progress while preparing the introduction of the 
subscription fee could be related to not only the aspiration of the part of the society 
to look for the alternative funding sources of the PS and ensure its greater self-suf-
fi ciency, but also to the wish of having a channel without advertising. 

In Lithuania, alternative funding sources were sought in order to reach diff erent 
goals. Some wanted to ensure greater self-effi  ciency of the PS in this way, the adver-
tising revenues may also be used for funding of loss-making cultural, exploratory 
journalism, educational broadcasts. 

Others aimed at banning advertising on the LRT channel. Th erefore, the 
peripeteias of the introduction of the subscription fee in Lithuania were also parts 
of the processes, the advertising war and reluctance to reduce political infl uence. 

Even the intentions of the ones who wanted to ban advertising on the LRT were 
diff erent. Some cherished the dream to have a channel without advertising, thus, to 
seek to improve the programme quality and guarantee the fulfi llment of the LRT 
obligations. Th e forces representing commercial broadcasters wanted to expel the 
LRT from the advertising market. In order to fi nd out whether a mixed funding of 
the LRT did not violate the Constitution, the Constitutional Court was addressed. 

Journal_3(4)_new.indb   90Journal_3(4)_new.indb   90 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Lithuanian Public Service Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 91

Its decision was favourable to the public service broadcaster – it was decided that 
state grants were compatible with other funding sources (Television Across Europe. 
Lithuania, 2008). 

Despite the diff erent interests, the advertising war allowed the formation of fa-
vourable circumstances for the introduction of the LRT subscription fee. Th e Laws 
on Provision of Information to the Public and on LRT (1996) provided that when 
the subscription fee begins to be collected, the size of the state grants, similarly, the 
volume of advertising will gradually decrease on the public channel. From the be-
ginning of 2000, advertising had to be not broadcasted. It was expected to compen-
sate the loss of advertising income not only by the subscription fee but also by the 
funds received from the sales of audiovisual works. Even the Secretary-General of 
the European Broadcasting Union (EBU), J. B. Munch, was cautious in evaluating 
the aspiration to entirely refuse advertising and suggested banning it only when the 
BBC started buying the LRT broadcasts (Pečiulis, 1996).  

A special working party was formed for the preparation of the law on procedures 
of collection of subscription fee; it had to be done in half a year. Th e Parliament, 
however, delayed the implementation of this law every year and in 2005, the provi-
sion of the LRT funding from the subscription fee was deleted from the law. Th e 
subscription fee was not introduced, although its realization lacked barely a few 
steps. During the debates that were going on for several years, the society’s polariza-
tion showed through. Th e advocates of the fee reminded that it had existed in the 
Independent Lithuania before the Second World War; it means that this is a state 
tradition, which was interrupted by the occupation. It was explained to the society 
that every person (despite the fact whether he or she watches the LRT) pays for the 
programmes broadcast on the public service channels as well, however, the political 
authority redistributes the tax payers’ money, emphasizing that the size of the PS 
funding is determined by the politicians’ mercy. During the debates, there were at-
tempts to suggest the society that the direct fee is the solidarity fee of conscious 
citizens ensuring the public service broadcasters’ independence, that by paying this 
fee the citizens become the genuine LRT authority (Pečiulis, 1999). 

Th e politicians’ position was one-to-many in this issue. Th ere was an impression 
that by regarding the Directives on the public service broadcasting in Europe and 
under the pressure of the commercial broadcasters, they make decisions, but they 
do not want to actually implement them. Th e majority of politicians did not want 
alternative independent funding due to diff erent reasons. Some wanted to maintain 
the control of the public service broadcasting considering the LRT as the measure 
for the implementation of the political majority’s will. Others had a wholesome 
resort for the potential tension in the society that might be caused by new taxes. Th e 
pretext of the fear for tax increase was unconvincing since the monthly subscription 
fee of barely LTL 4–10 (EUR 1–3) was being projected (at that time, aft er the priva-
tization of Lietuvos Telekomas and taxation of local telephone conversations, the 
tax burden for the subscribers was much heavier).

Journal_3(4)_new.indb   91Journal_3(4)_new.indb   91 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Žygintas Pečiulis

92 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

Th e formation of the society’s favourable opinion was hampered by the politi-
cians themselves who were sceptical towards the possibility of the introduction of the 
subscription fee and had doubts whether people would pay the future fee, whether 
it would be possible to collect it. Most frequently, the following counter arguments 
were heard in the public space: Lithuania has not matured for the subscription fee; 
the fee may destabilize the state; the collection will cost more than the fee itself; the 
confusion of concessions and compensations will arise (Pečiulis, 1996a).

Another reason for the politicians’ delay and indecision was the energetic lob-
bying activities of commercial broadcasters. Even before the beginning of collection 
of subscription fee, the provision of law on reduction of advertising on the LRT 
started to be implemented. Th e declining LRT income was not compensated by 
anything; therefore such situation was favourable for commercial broadcasters. In 
the group of the preparation of the law on subscription fee, the representatives of 
commercial broadcasters dominated for whom delaying tactics was favourable. In-
stead of considering specifi c aspects of the procedure of fee collection, in the work-
ing party, the debates on the validity, necessity of the fee continued, other means of 
LRT funding were sought – deductions from the electricity consumption, fi xed 
percentage from the Gross National Product or the state’s order for programmes of 
public nature (Pečiulis, 1999). Th e confusion was advantageous to the representa-
tives of commercial broadcasters, which had great infl uence on politicians, since it 
weakened one of the principal participants of the competitive market.

One more reason why it was failed to develop an alternative PS funding method 
was the LRT drift . Inside the National Radio and Television, there was a struggle 
going on for the future funding model; the subscription fee was even regarded as 
the part of the LRT disruption plan. When the volumes of advertising decreased, 
fi nally when it was totally refused, without collecting suffi  cient income of subscrip-
tion fee, the LRT would face bankruptcy.     

Th e LRT leadership of that time, that mainly did not participate in the sittings 
of the working party, also questioned the need for the subscription fee.  

One more important reason is the time when the attempts to radically change 
the procedure of the LRT funding were made. Th is had to be done in 1990–1991, 
when a new political and economic situation was developing in Lithuania, however 
then, there was lack of political will. Th e fact that the issue of the introduction of 
the subscription fee was considered during several terms of offi  ce of the Parliament 
of various political composition, however, it has not been resolved shows that poli-
ticians that belong to the spectrum of various attitudes do not realize the funda-
mental principles of the PS. 

Unchanged alternatives. Despite great attempts, the LRT funding structure re-
mained unchanged. Th e greater share of the LRT budget consists of the state alloca-
tions, the smaller share consists of commercial income (up to the third of the LRT 
budget). During the economic upturn, the share of advertising revenue was grow-

Journal_3(4)_new.indb   92Journal_3(4)_new.indb   92 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Lithuanian Public Service Broadcasting

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 93

ing; under the crisis conditions, both funding sources become unstable, the issues 
of appropriate performance of the PS functions and the preservation of the political 
neutrality exacerbate. Th e maintenance of the LRT fi nancial stability becomes the 
object of the negotiations in the Seimas and Government, therefore the chances for 
the politicians’ direct and indirect interference in the content of the programmes 
and editorial policy increase. 

On the other hand, the economic crisis again encourages returning to the idea 
of fi nancial independence. As the state does not have resources to properly fi nance 
the PS, as the commercial income is decreasing, the way out – to apply for help to 
the society – becomes topical again. It is hard for the citizens as well, however, 
a symbolic subscription fee would not equal drastic fees, which tax payers of many 
countries have experienced recently. 

Th e follow-up monitoring report “Television in Europe” states that in Lithuania, 
not a single recommendation related to the funding of the public service broad-
caster has been implemented. Aft er the deletion of the provision on the subscrip-
tion fee from the Law on LRT, the procedure of the allocation of state grants does 
not ensure stable and transparent funding (in 2009, the LRT budget has been re-
duced, like the ones of other budgetary organizations, the LRT is one of the most 
poorly funded European PS). Th e new monitoring recommendations again encour-
age developing a transparent funding system introducing the subscription fee and 
allocating a specifi c share of the state budget. Th ey also suggest considering the 
possibility to ban advertising on the LRT or limit it more strictly (Television Across 
Europe. Lithuania, 2008).  

Th ere are no new proposals and ideas; there is repeated encouragement to per-
form work that Lithuania could have completed twenty or ten years ago. Our mo-
tives listed above raise doubts whether these recommendations can be implement-
ed in the near future. Th e long lasting peripeteias of the introduction of subscription 
fee could fi nally deter from new attempts to initiate the search for alternative fund-
ing forms. In case of the critical fi nancial situation, it is not favourable time for new 
commitments of the state.  

REFERENCES

Bačiulis, A., Stravinskaitė, I. (1997). RTV taryba – teismo anstoliu akiratyje. Respublika, 18 Septem-
ber. 

Bourdon, J. (2005). Quois de neuf dans la crise? MédiaMorphoses, hors serie, pp. 9–13. 
De Proost, S. (2005). Nouvel espace public, nouvelle legitimité. Une télévision sans espace public? 

MédiaMorphoses, hors serie, pp. 95–99.
Kalba Vilnius (1991). Lietuvos radijo ir televizijos valdyboje. Kalba Vilnius, 8(1).
Kalba Vilnius (1990). RTV valdybos nutarimai. Kalba Vilnius, 37(3).
Leka, A. (1997). Kvietkauskas nesodins Ilginio ant kelių. Kauno diena, 10 September.

Journal_3(4)_new.indb   93Journal_3(4)_new.indb   93 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Žygintas Pečiulis

Leka, A. (1996). Jei Landsbergis neis į Vilniaus merus, Kvietkauskas negrįš į Vilniaus televiziją. Kauno 
diena, 18 December. 

Lietuvos aidas (1997). Konservatoriai nenori vadovauti Nacionaliniam RTV. Lietuvos aidas, 27 Sep-
tember.

Lietuvos rytas (1997). V. Landsbergis priekaištavo teismui dėl NRTV problemos. Lietuvos rytas, 
16 September.

Law on Provision of  Information to the Public, Republic of Lithuania. (1996). Retrieved June 24, 2009. 
http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=286382.

Law on LRT (2005). Retrieved June, 2009. http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_
id=268458&p_query=Lietuvos%20Respublikos%20Lietuvos%20nacionalinio%20radijo%20ir%2
0televizijos%20%E1statymo%20nauja%20redakcija&p_tr2=2.

Musso, P. (2005). Trois scénarios pour le service public. MédiaMorphoses, hors serie, pp. 59–65.
Ojalvo, A. (1988). La Grande Bretagne et sa télévision. INA/Champ Vallon. 
Pečiulis, Ž. (2000). Televizijos programų pletra. In: Urbonas, V. (ed.). Naujosios žiniasklaidos formavi-

masis Lietuvoje. Vilniaus universitetas, pp. 232–254.
Pečiulis, Ž. (1999). Misija be kelnių. Kalba Vilnius, 27(2).
Pečiulis, Ž. (1997). Tarybų televizija. Kalba Vilnius, 38(2).
Pečiulis, Ž. (1997a). Situacijos ir kombinacijos. Kalba Vilnius, 7(2). 
Pečiulis, Ž. (1996). Karaliaus dovanos. Kalba Vilnius, 22(2). 
Pečiulis, Ž. (1996a). Baubai ir kaip su jais kovoti. Kalba Vilnius, 18(2). 
Respublika (1997). Teisinio nihilizmo viršūnė. Respublika, 12 September. 
Respublika (1996). Byvis ir Tešlagalvis keiksis tik angliškai. Respublika, 7 December.
Skėrytė, J., Ignatavičius, T. (1996). Išrinktas vienadienis RTV vadovas. Respublika, 14 December. 
Tapinas, L. (1997). Konstitucinis teismas nutraukė politikų intrigas. Lietuvos rytas, 2 June.
Tapinas, L. (1990). Pamąstymai apie ateitį. Kalba Vilnius, 17(3).
Television Across Europe. (2008). Overview Country Reports. Budapest: Open Society Institute.
Valiulis, S. (1989). Iš arti ir iš toli. Kalba Vilnius, 40(3).

Journal_3(4)_new.indb   94Journal_3(4)_new.indb   94 2010-05-05   15:10:152010-05-05   15:10:15

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS


