
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) ISSN 1899-5101 � � � � � � � � � � � � � � 115

Danish Public Service Broadcasting in transition: 
From monopoly to a digital media environment – 

a shift in paradigms

�������
Poul Erik Nielsen

U N I V E R S I T Y  O F  A A R H U S ,  D E N M A R K

ABSTRACT: Danish Public Service Broadcasting has gone through two consecutive transitions. Th e 
fi rst in the late 1980s and early 1990s was a transition from a paternalistic public service monopoly, 
Danmarks Radio, to a so-called Danish model with two dominating non-profi t public service stations 
in a competitive television system. Th e second is an ongoing transition from public service broadcast-
ing in an increasingly politicised and competitive television system to public service media in a com-
plex digital media environment. Th e article analyses the transition processes in a media system and 
media policy approach with focus on political, juridical, economic, and institutional perspectives. Th e 
article presents two main arguments. Firstly, the institution Danmarks Radio, the politicians, and most 
of the national cultural elite experienced the fi rst transition as revolutionary, and in respect to agenda 
setting, mode of address, and institutional changes the transition was revolutionary, but the ‘real’ 
revolutionary transition is the current transition to a digital media environment where the original 
idea of broadcasting is challenged by fundamental changes in the relation between media institutions 
and media users. Hence the whole concept of public service has to be reconsidered, and the public 
service institutions will have to reinvent new positions for themselves. Secondly, Danish media policy 
in general and public service broadcasting in particular has historically been dominated by a national 
cultural and political paradigm, but in the current situation are (national) cultural issues marginalised 
and the media policy is governed within international economic and legal paradigms.

KEYWORDS: public service broadcasting, media policy, media institutions, digital media

����������

INTRODUCTION

Th e aim of this article is to present a historical analysis of Danish Public Service 
Broadcasting (PSB) from the monopoly era in the 1980s to the current transition 
into public service media (PSM) in a digital media environment.

Danish PSB has since the late 1980s gone through two consecutive, comprehen-
sive transitions in the midst of dramatic changes in the Danish media environment. 
Th e fi rst in the late 1980s and early 1990s was a transition from a paternalistic pub-

Journal_3(4)_new.indb   115Journal_3(4)_new.indb   115 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Poul Erik Nielsen

116 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

lic service monopoly, Danmarks Radio (DR), to a so-called Danish model with two 
dominating non-profi t public service stations in a competitive television system. 
Th e second is an ongoing transition from PSB in an increasingly politicised and 
competitive television system to PSM in a complex digital media environment.

Th e article will analyse PSB in a media system and media policy approach with 
focus on political, juridical, economic, and institutional perspectives. Th e article 
will present two main arguments. First, DR, the politicians, and most of the na-
tional cultural elite experienced the fi rst transition as revolutionary, and in respect 
to agenda setting, mode of address, and institutional changes the transition was 
revolutionary, but PSB in the shape of the two public service broadcasters, DR and 
TV2, serving a public maintained a stronghold in Danish broadcasting. Th e ‘real’ 
revolutionary transition is the current transition to a digital media environment 
where the fundamental idea of the transmission model in broadcasting is chal-
lenged by essential changes in the relation between media institutions and media 
users. Hence the whole concept of public service has to be reconsidered, and the 
public service institutions will have to reinvent new positions for themselves.

Second, Danish media policy in general and PSB in particular have historically 
been dominated by national cultural and political paradigms, but in the current 
situation the Danish media policy increasingly is governed within international 
economic and legal paradigms while (national) cultural issues are marginalised. 
Th e Danish politicians have been ignorant to these changes and cling desperately 
to old national and ideological paradigms instead of addressing the enormous po-
litical challenges to PSM and media in general within the new governing para-
digms.

PUBLIC SERVICE BROADCASTING – A CONTESTED CONCEPT

PSB is a contested concept that has diff erent meanings depending on the context. 
PSB in Southern Europe has always been diff erent from the Scandinavian model, 
and in each country PSB has changed historically.

In Denmark PSB in the monopoly era was deeply rooted in a non-profi t, verti-
cally integrated public institution fi nanced by compulsory licence fee. Th e PSB re-
mit included universality of service, pluralism, diversity of programming, promo-
tion of democratic processes, and strengthening of national language and culture.

Although the relatively loosely formulated public service remit remained more 
or less unchanged for decades, PSB changed continuously due to technological, 
socio-economic, political and cultural changes, and since the mid-1980s several of 
the main pillars of PSB have been contested: fi nancial model, ownership, universal-
ity, programming policy, and non-broadcast activities. Anyhow, despite these es-
sential changes and the ongoing political and cultural debate about public service 
broadcasting, public support to the, at any time, existing form of PSB has main-
tained quite persistent in Denmark.

Journal_3(4)_new.indb   116Journal_3(4)_new.indb   116 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Danish Public Service Broadcasting in transition

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 117

Th eoretically, the public service monopoly has been seen as a social responsible 
supplement to the free market print media. Th e freedom of the printed press has 
guaranteed freedom of expression as stated in the constitution, while due to scarcity 
of frequencies and political reluctance to give up control of broadcasting freedom of 
expression in relation to electronic media has been strongly limited. Instead, the PSB 
remit has been considered to guarantee free and equal access to information.

Th e end of the radio and television monopolies did not provide freedom of ex-
pression in the electronic media, since scarcity of frequencies still made it necessary 
to limit licences, but theoretically the Internet has solved this problem and given 
anyone the opportunity to express themselves freely through sound and images. 
Th is challenges the PSM to present strong arguments for the legitimacy of main-
taining PSM as a supplement to the free market media.

MONOPOLY ERA

Television was introduced quite late in Denmark due to political reluctance because 
of economic hardship aft er the Second World War, but encouraged by the national 
electronics industry a trial period was launched in 1951 and in 1954 television was 
offi  cially inaugurated within the existing radio monopoly. Television was intro-
duced within the existing legislation on radio and a new broadcasting law was not 
passed before 1959.

Th roughout the monopoly era did DR have a vertically integrated television 
system, where the station not only had monopoly on broadcasting, but also control-
led the better part of all national television production except for a few commis-
sioned drama productions.

Although industrial and fi nancial policy played an activating role in the intro-
duction of television in Denmark, the dominating paradigm of Danish PSB through-
out the monopoly era has been national, social and cultural policy. Th e public 
broadcaster was considered a key player in the enlightenment of the general public 
and in creating a national cultural identity. In many ways DR was very successful in 
the monopoly era and had strong public support. Hence, in the 1960s and 1970s DR 
was a contributory cause in the development of the Danish welfare state.

DR was formally independent of the state, but the monopoly broadcaster has 
continuously operated in a complex and contested political environment both ex-
ternally and internally. Th e privileged position of being the only broadcaster caused 
endless political scrutiny of the programs. Especially the news coverage and other 
journalistic programs were under scrutiny. Politicians from both the right and the 
left  complained over a biased pro gramming policy. DR was by no way a state-run 
institution, but the institution experienced continuously both legitimate and ille-
gitimate pressure from the political elite no matter who was in power.

DR was also the scene of cultural hegemony. Under shelter of the public service 
remit to educate, enlighten, and give the public access to a unifi ed culture did DR 

Journal_3(4)_new.indb   117Journal_3(4)_new.indb   117 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Poul Erik Nielsen

118 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

develop a paternalistic attitude toward the audience and presented the middle- and 
high-brow stance of the cultural elite in Copenhagen, just as the station showed 
contempt for popular culture and popular products from the entertainment indus-
try not least American series.1

DR had a dominating paternalistic educational attitude towards the general pub-
lic and many of the programs addressed like-minded citizens, cultural elitists and 
politicians. Further, DR had over the years turned into a self-suffi  cient, heavy bu-
reaucratic organisation with an abundance of leaders and strong unions with wide-
ranging privileges. Hence, DR faced several signifi cant challenges when it had to 
adjust to a new competitive television environment.

END OF MONOPOLY

Since the late 1960s there had been sporadic political and cultural debate on estab-
lishing a second national television channel either, as was the case in Sweden, a 
second channel within the existing broadcasting monopoly or by launching a sec-
ond competing station.2 Anyhow, it was not before the European Telecommunica-
tion Satellite Organisation (EUTELSAT) in 1981 decided to sell surplus satellite 
capacity for private television (Mortensen, 1992) that the debate got of the ground. 
Danish politicians saw satellite television as a ‘threat from the sky.’ Just as the intro-
duction of German terrestrial television had caused concern and accelerated the 
introduction of television in Denmark, did the threat of satellite television cause 
political and cultural concern that led to political action. Th e agenda was set for a 
strengthening of the national terrestrial output as a protection against the cultural 
infl uence from transnational and foreign television stations.

When TV2 was conceived in 1986 the neo-liberal government wanted a private 
alternative to DR, which in their views was biased in favour of the Social Demo-
cratic Party. Th e left  wing politicians were not in favour of a liberalization of the 
electronic media and preferred another public service broadcaster fi nanced by li-
cence fees. Th e left  wing politicians and the cultural elite were strongly against the 
introduction of advertisement in Danish television because in their views television 
commercials eventually would be detrimental to the quality of the programs.

Th e Danish political situation was quite complex in 1986, because the neo-lib-
eral government did not have a stable majority, so it had to fi nd a majority from case 
to case. In the case of TV2 it took fi erce political battles before the government in 
co-operation with the small Social-Liberal Party, Radikale Venstre, succeeded in 
reaching a compromise. Radikale Venstre was usually more in line with the left  on 

1 Danmarks Radios – three radio channels – had a more varied programming profi le and re-
gional systems of editorial offi  ces secured a much more diversifi ed coverage of the provinces.

2 Th e fi rst signifi cant challenge of DR broadcasting monopoly was local radio and television 
broadcasters launched in 1983. Secondly, access to terrestrial television from neighbouring countries 
and to cable television was prevalent in some parts of the country.

Journal_3(4)_new.indb   118Journal_3(4)_new.indb   118 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Danish Public Service Broadcasting in transition

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 119

cultural issues, and the party used its parliamentary decisive position to obtain 
disproportionately strong impact on the new broadcasting law. Radikale Venstre 
reluctantly accepted advertisement,3 while the government accepted that TV2 was 
established as a self-governing non-profi t institution with by and large the same 
public service remit as DR. TV2 was a low budget station partly fi nanced by adver-
tisement and partly by licence fees, and the station was only supposed to broadcast 
between two and three hours per day, but the station started out with three times 
more. Further, TV2 was obliged to set up the headquarters outside the capital and 
to establish an expensive system of eight regional television stations. Th e regional 
stations should broadcast local news in a daily window on the national channel. 
Finally, TV2 was only allowed to produce its own news, current aff airs, and sports 
programs, while TV2 was obliged to buy all other Danish programs from independ-
ent television and fi lm companies. Th us, TV2 was supposed to breathe some life 
into a languishing fi lm industry.

Spurred by the ‘threat from the sky’ TV2 was mainly conceived within an ideo-
logically muddy political paradigm, and the station can in many ways be seen as a 
deformed response to malfunctions in the old bureaucratic monopoly. TV2 was by 
most seen as an ugly duckling, not really a liberal alternative to public service broad-
casting, and neither a new strong public service broadcaster. Anyhow, the so-called 
Danish model with two non-profi t public service broadcasters was born, and much 
to the surprise of the arrogant DR and the cultural establishment, the newly intro-
duced daily ratings showed that TV2 immediately was a popular success and al-
ready in 1990 overtook DR in the ratings.

Despite high penetration of the newly introduced satellite channels did DR and 
TV2 sustain a de facto duopoly with at least 70% of all viewing time through out 
the 1990s. Th e popularity of TV2 was founded in a combination of a diversity of 
public service programs and a commercially inspired programming strategy, and 
TV2 changed the mode of address in the programs, gone was the paternalistic at-
titude. Although the critics and the cultural elite oft en criticized TV2 programs for 
being too commercial and lacking quality, and despite the fact that continuous 
modifi cations of the advertisement regulations obviously caused an increased 
commercialisation, it was never seriously questioned that TV2 in an innovative 
way fulfi lled its public service remit. Due to the non-profi t public ownership TV2 
was governed in the tension of the public interest and semi-commercialism. Th e 
ugly duckling turned out to be a swan, maybe not the most beautiful one, but any-
how a swan.

In the beginning DR had huge diffi  culties in addressing the new challenges from 
TV2 and the emerging satellite channels. DR slowly but steadily lost market share 

3 Th e regulation on adver tising was in the outset extremely strict. TV2 was only allowed to broad-
cast advertisement between programs and only three advertisement breaks per day, two national 
breaks around the main news program and a regional break before the regional news. 

Journal_3(4)_new.indb   119Journal_3(4)_new.indb   119 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Poul Erik Nielsen

120 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

every year down to 27% in 1996 and for a while it looked like DR might end up 
marginalised as a small niche channel catering ‘classical’ public service programs to 
the cultural elite.

DR was not fi nancially dependent on high ratings like the private satellite sta-
tions and to some extent TV2, but once the daily ratings were available a new ra-
tionale was established – the logic of competition. DR and TV2 were not subject to 
hard-nosed competition on market shares and target groups as their private com-
petitors, and the public service broadcasters were obliged to provide a diversity of 
programming for large audiences as well as minority groups. Anyhow, the logic of 
competition created focus on ratings and it was extremely problematic that DR lost 
viewers on classical public service programs like news, current aff airs, documenta-
ries, and national drama. DR gradually lost journalistic and cultural leverage and if 
the decrease in ratings had continued the legitimacy of the institution would have 
been at stake. Hence, DR realized that it had to make organizational changes and 
change course of action in relation to programming strategy, scheduling, formats 
and mode of address. In 1998 DR launched a second satellite and cable channel, 
DR2. Despite lack of universality DR2 was established with the intention to provide 
the more classical public service programs for minorities, while DR1 then could be 
more mainstream.

Th e organizational culture in DR was on all levels very strong and the manage-
ment and employees found it extremely diffi  cult to adapt to the new competitive 
environment where an obsolete sender dominated mode of address had to give way 
to a mode of address that comply with needs and preferences of the audience. Al-
though, internally in DR it might organizationally have been experienced as a revo-
lutionary transition, in retrospection the changes have been less dramatic. Th e com-
petitive environment was established within a traditional mode of one-way 
broadcasting although changing focus from the producer to the viewers. Aft er some 
years DR had adjusted to the new competitive environment, and since the station 
had quite some goodwill and legitimacy in the general public, it quickly regained 
most of its leverage.

Finally, in connection with the introduction of TV2 a new way of management 
was introduced. A smaller board replaced Radiorådet in DR and TV2 was estab-
lished with a small board. Th e boards should only take care of the overall opera-
tions and had no formal infl uence on programming. Th e board members should 
have professional knowledge on media management, economy, law, and culture, 
and they were not allowed to be Member of Parliament. Th ese changes boded a 
paradigmatic change of the overall management of PSB from political and cul-
tural paradigms to economic and professional. Anyhow, this has only partly been 
the case, political interventions and regulations have been more prevalent than 
ever since the transition from the monopoly era to the competitive environment. 
Some of those regulations have been of economic character, e.g. continuous modi-
fi cation of the advertisement regulations for TV2, while others have been political 

Journal_3(4)_new.indb   120Journal_3(4)_new.indb   120 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Danish Public Service Broadcasting in transition

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 121

and cultural motivated like political appointments of board members and specifi c 
request for TV2 and DR to contribute fi nancially to Danish fi lm production. In 
this sense the Danish politicians maintained signifi cant impact on the public serv-
ice broadcasters.

Th e introduction of TV2 was spurred by changes in technology and seen as a 
protection against the cultural impact of transnational private satellite channels like 
CNN and MTV. Th e establishment of a second competing public service broad-
caster in a Danish television model has been successful in containing the infl uence 
from foreign television stations. Th e transnational satellite stations have only 
achieved a marginal position, even though the cable and satellite penetration in-
creased from 58% in 1992 to 75% in 2008. Instead the main challenge has come 
from private satellite channels aimed at the Danish market. Th e two most infl uential 
competitors have been the Swedish-owned Viasat, a member of the media con-
glomerate Modern Times Group (MTG), and Pan-European SBS Broadcasting 
merged with ProSiebenSat.1 in 2007. Viasat’s main channels TV3 and TV3+ have 
been reasonable popular in specifi c target groups primarily due to entertainment 
and sport programs. Th e vertically integrated Viasat has launched additional low 
pay channels and a host of premium movie and sports channels besides being a 
dominant provider of Direct Broadcast Satellite (DBS). TVDanmark (now Kanal 4), 
owned by SBS Broadcasting, started out as a network of local television. Previously 
the station had windows for local programming.

Anyhow, the strong presence of DR and TV2 on the Danish broadcasting mar-
ket has demonstrated that modernized public broadcasting adjusted to the com-
petitive market has been able to maintain a signifi cant cultural and social impact to 
the satisfaction of the Danish viewers.

Th e real threat to PSB is in the making in the current transition and comes from 
private competitors, EU policy and law, political intervention, technological devel-
opment, and changes in media consumption.

FROM PUBLIC SERVICE BROADCASTING TO PUBLIC SERVICE MEDIA

Th e current transition from PSB to PSM is spurred by signifi cant changes in tech-
nology. It is important to point out that it is the social use and political decisions 
that determine the use of the new technological possibilities, but the social use of 
the Internet and the digitalisation of the media in general have already brought 
about dramatic changes in media consumption. A host of new digital on-line and 
off -line services, e.g. social media, games, interactive platforms, podcast, news fea-
tures, and re-confi guration of ‘old’ media on the Internet challenge traditional 
broadcasting. Further, the current introduction of terrestrial digital broadcasting 
increases the number of broadcasting stations and other services substantially. 

Several media scholars (Lowe, Jauert, Jakubowicz, Bardoel, Scannell, Sønder-
gaard, Mortensen, Syvertsen, Leurdijk and many more) have thoroughly analysed 

Journal_3(4)_new.indb   121Journal_3(4)_new.indb   121 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Poul Erik Nielsen

122 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

how technological, social, cultural, political, juridical, and fi nancial aspects chal-
lenge the public service broadcasters in the current transition to a new media envi-
ronment. Th e predominant opinion among media scholars is that public service 
broadcasters have to reinvent themselves as PSM using diff erent distribution plat-
forms, and they have to create new forms of communication as a way to establish 
legitimacy in the present media environment and society at large. In the following 
I would like to draw attention to some specifi c issues related to the current transi-
tion in Denmark. 

Th e transition process in Denmark has been dramatically diff erent for the two 
public service broadcasters, DR and TV2. When the current neo-liberal govern-
ment in 2001 took over power from a coalition of Social Democrats and Radikale 
Venstre it heralded a new liberal media policy. Recognizing the important cultural 
role of Danish PSB the government at the same time requested an invigoration of 
the private commercial media sector. Despite the extreme popular success of TV2 
and the idiom ‘If it ain’t broke don’t fi x it,’ the government proclaimed that 
TV2 would be privatized within 100 days and new national private radio stations 
would be launched to challenge DR’s dominance on radio. In 2009 the privatisation 
of TV2 was still pending, and the private national radio market was in ruins aft er 
some spectacular failures.4 

In 2003 the Minister of Culture appointed a new board for TV2. Th e expressed 
goal for the new board was to prepare the privatisation of TV2. Th e board immedi-
ately complied with the political statements and replaced the director of TV2 with 
a supporter of privatization, so the political involvement on TV2 management was 
quite heavy-handed. Anyhow, the privatization process encountered serious prob-
lems and got out of control for the government.

Although the public service broadcasters had won the rating battle against the 
increasing number of private competitors, and TV2 had got the lion share of adver-
tisement spending on television, the private competitors were not beaten yet, in-
stead they changed battlefi elds and challenged TV2 fi nancially and juridically.

In 2000 the private broadcaster TvDanmark owned by SBS Broadcasting submit-
ted a complaint to the European Commission alleging that the fi nancing scheme for 
TV2 according to EU legislation was incompatible state aid. Th e European Com-
mission decided in 2004 that TV2 had been overcompensated and had to pay back 
144 million € to the state. Aft er consulting the European Commission the Danish 
government recapitalised TV2 with a similar amount. TvDanmark and Viasat im-
mediately responded by bringing the European Commission’s decision to accept 
recapitalisation to the Court of First Instance under the European Court of Justice 
and legal battles have been fought ever since.5

4 A comprehensive analysis of the Danish radio market see Jauert et al., 2007 and 2006.
5 For a comprehensive and detailed analysis of the EU legislation and court cases see Mortensen, 

2006 and 2008.

Journal_3(4)_new.indb   122Journal_3(4)_new.indb   122 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Danish Public Service Broadcasting in transition

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 123

In 2000 TvDanmark fi led a complaint to the Danish Competition Authority al-
leging that TV2 misused its dominant position at the Danish advertisement market 
for television. Th e Danish Competition Authority ruled that TV2 had violated the 
competition law and issued an injunction to prevent new violations.

Th ese legal battles are not directly linked to the question about privatization of 
TV2, since SBS Broadcasting did send the initial complaints before the privatization 
plans were presented in 2001. Instead the legal battles indicate a general shift  in 
paradigms in Danish media policy in two ways. First of all, it is getting more and 
more obvious that Danish media policy has to be conducted in accordance with 
EU-legislation both in terms of EU policy on ICT issues and general EU-legislation 
on competition. It is a general shift  towards increased decision-making power in the 
EU, although the EU legislation still leaves room for national decisions on issues 
related to PSM. Secondly, some new big international media conglomerates have 
entered the Danish media market and suddenly the rules of game have been 
changed. Many important decisions on Danish media policy are taken on board 
meetings out of political control.

It is noteworthy that the neo-liberal government was ignorant of the shift  in par-
adigms and totally misjudged the complications involved in privatization of TV2. 
Apparently, reminiscences from the old mindset where PSB exclusively was a na-
tional political and cultural matter had blinded the government. Anyhow, despite all 
the obstacles the government has perseveringly tried to fi nd a way to privatize TV2. 
In 2003 TV2 was converted into a limited company, and in October 2004 right aft er 
the European Commission had accepted the recapitalization of TV2, a majority of 
shares in TV2 was off ered for sale. Eight companies or consortia made an off er, 
among them MTG, SBS Broadcasting and two consortia with Danish newspapers 
represented. Aft erwards two of the bidders, MTG (Viasat) and SBS Broadcasting 
(TvDanmark), brought the recapitalization to court, so in 2005 the whole process 
had to be cancelled because two of the bidders were involved in the court cases to-
wards TV2 and the court cases entailed extreme uncertainty of the value of TV2.

Th e government maintained that it planned to sell TV2, and in 2006 a dynamic 
managing director was engaged to conduct an aggressive expansion of TV2 activi-
ties to prepare the station for privatization. Within 5 months TV2 launched a 
24 hours news channel, a national radio station (aft er a fi erce and costly battle for 
the licence), and a sports channel (in co-operation with MTG). Th e managing di-
rector retired from TV2 aft er little more than a year and soon aft er the radio station 
failed. TV2 has subsequently had fi nancial problems although the new manage-
ment might have exaggerated the scope of the problems.

In case TV2 eventually is privatized it is the intent of the current government 
that the station should continue to be imposed the existing public service remit. Th e 
remit only aff ects the main channel and the regional stations, while the niche chan-
nels, all on-line services and additional services are separate commercial activities 
supposed to be fi nancially independent of the main channel. Th is separation be-

Journal_3(4)_new.indb   123Journal_3(4)_new.indb   123 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Poul Erik Nielsen

124 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

tween public service activities and commercial activities has historical reasons. In 
the outset all TV2 activities were considered part of the public service remit, as is 
the case for DR, but TV2 wanted to acquire more fi nancial liberty of action and 
soon aft er TV2 in 2000 had launched its fi rst niche cable and satellite channel, 
TV Zulu, the station lobbied to turn it into a low pay channel. Since TV Zulu as all 
channels included in the public service remit had a ‘must carry’ in cable systems it 
would not be possible to collect even a small monthly fee, unless the station gave up 
the ‘must carry’ privilege thus violating the public service principle of universality. 
Th e wish for more fi nancial liberty of action was in line with the media policy of the 
neo-liberal government and the separation of public service activities and com-
mercial activities took place aft er a political agreement in 2002. TV2 has ever since 
expanded the commercial activities. Financially this separation created a messy 
situation with no clear fi nancial separation between public service activities and 
commercial activities. Since TV2 continued to be a dynamic player on the com-
mercial media market, the separation has been a necessary but not suffi  cient step to 
comply with EU legislation and the conditions for state aid. On the other hand, 
from a cultural and political perspective it is just as messy and illogical. Th e main 
channel is part of the public service remit, while the 24 hours news channel, TV2 
News, and on demand service, TV2 Sputnik, providing access to many programs 
from the TV2 main channel are not.

Despite the organizational turmoil caused by the expansive policy and subse-
quently cut backs, TV2 is still by far the most popular television station in Denmark 
with an audience share of 31% on the main channel in 2008 and additional 7% on 
fi ve niche channels. Based on the popularity of the main channel it might from a 
business point of view be a rational decision for a new owner to stick to the current 
programming policy thus fulfi lling the public service remit. Anyhow, as soon as the 
current introduction of terrestrial digital broadcasting is accomplished, in Novem-
ber 2009 TV2 lost the competitive advantage of being the only national terrestrial 
broadcaster with commercials. It is unlikely that the main TV2 channel in this new 
digital environment will be able to preserve its unique dominant position and sus-
tain the current advertisement revenue. Th e relatively expensive program types on 
the main channel like news, investigative journalism, and Danish drama produc-
tions might come under pressure unless a new private owner is willing to reallocate 
resources from the commercial activities to the main channel.

In case TV2 remains a 100% state-owned limited company the challenges in the 
new digital media environment will be just as comprehensive. First of all the exist-
ing EU legislation prevents the government from providing additional funding to 
the main channel, and secondly, it would both from a democratic and fi nancial 
point of view be problematic if a state-owned company should play a signifi cant role 
on the commercial media market.

Privatized or not, TV2 as a public service broadcaster is headed towards insur-
mountable obstacles. TV2 might still be a swan in the current broadcasting market, 

Journal_3(4)_new.indb   124Journal_3(4)_new.indb   124 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Danish Public Service Broadcasting in transition

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 125

but neo-liberal ideology, incompetent political interventions, and hazardous man-
agement have amputated the public service identity and TV2 is unprepared for a 
transition to PSM. To what extent TV2 is prepared for the challenges in the new 
digital broadcasting environment is questionable, TV2 might easily end up as 
a disfi gured digital swan.

When it comes to DR the development has been quite diff erent. Th e general idea 
of PSB is deeply rooted in the whole institution, and all activities in DR from broad-
casting to on-line services are part of the public service remit. While DR in the fi rst 
transition was unprepared for the entry into a competitive market, the station has 
prepared itself thoroughly for the current transition to PSM. DR has shown keen 
interest in new media since the mid-1990s. Th e fi rst trials with digital audio broad-
cast was made in 1995, DR Online was launched in 1996, and in 2001 the fi rst 
genuine interactive television program was presented in co-operation with a major 
cable operator providing set top boxes. Although not all of these activities were suc-
cessful and popular, DR remained committed to new media.

In 1999 the board decided to go ahead with a visionary plan to build a new mul-
timedia head offi  ce, DR Byen, designed to meet the standards of multimedia pro-
ductions and abolished old physical barriers between radio, television, and new 
media. Anyhow, professional cultures among journalists and other media people in 
DR are still shaped within the framework of the traditional media, so it will be nec-
essary to abolish mental barriers as well, and it will probably take some time to 
adapt to a new production mode, but DR Byen facilitates a creative environment.

Big (public) projects like DR Byen seem to be predestined to exceed the esti-
mates, as was the case in this project. Th e project was conceived when the previous 
government led by the Social Democrats was in power, and no doubt the DR man-
agement and board had made unrealistic estimates to make the project more attrac-
tive in anticipation of receiving additional funding from the government, not least 
because DR Byen was an important asset in the establishment of a new fashionable 
neighbourhood in Copenhagen. Unfortunately for DR, the project was implement-
ed under the current neo-liberal government, and it had no intent to rescue the 
ambitious PSM project, especially not in a situation where its own liberal media 
policy had failed spectacularly. Hence, DR had to reduce expenses dramatically and 
lacked proper funding for the planned activities when the station fi nally moved into 
the modern media complex in 2006. 500 positions were closed down and around 
150 got sacked. Th e spending cuts have had signifi cant consequences for programs 
and other services. Th e management decided to close several existing programs, 
close down the whole section for radio documentaries and montages, and to sell 
many of DR acquired rights to sporting events like the Olympics 2012 and the 
World Cup in soccer in 2010. Th is strategy made the spending cuts visible, but it did 
not result in additional funding from the government.

Previously the concept of PSB had been used in a broad sense and the public 
service remit had been loosely formulated. Although the Amsterdam Treaty guar-

Journal_3(4)_new.indb   125Journal_3(4)_new.indb   125 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Poul Erik Nielsen

126 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

antees the right of member states to provide state subsidies for funding of PSM, the 
EU regulations request precise clarifi cations of the public service remit. Th e EU 
legislation and a general request from the government for management in detail 
have caused the government to introduce a public service contract with DR. Th e 
contract is a mixture of loosely formulated obligations “DR shall through content 
and services stimulate participation in public debate and the democratic process” 
(Kulturministeriet 2007, Author’s translation) and quite specifi c and detailed de-
mands “DR shall every year as a minimum broadcast 560 hours news programs 
between 5PM and midnight” (ibid.). It is signifi cant that the contract includes obli-
gations in relation to new media: “DR shall contribute to popularize new forms of 
digital media by creating new programs and information services that makes the 
technology known to viewers, listeners, and users, and inspire them to use the tech-
nology” (ibid.). More specifi cally, DR is obliged to provide services on all media 
platforms to create communities and secure interactive information services on the 
Internet. According to the contract, DR is in many ways supposed to act as a loco-
motive for the social use of the new technology.

DR is in the public service contract imposed to internally make public value tests 
of the new services to “secure that the new services fulfi l cultural, democratic, and 
social needs in society” (ibid.). Contrary to the public value tests in BBC in Britain, 
the Danish tests have less focus on impact on the market, probably because the 
Danish media market is signifi cantly smaller than the British, and the Danish com-
mercial players are not expected to be able to cater these new services. Anyhow, DR 
has in 2009 accepted, due to pressure from local newspapers, to close a service 
launched in 2006 with more than 90 sites providing news and information on coun-
ty level. It is beyond dispute that this service fulfi lled social and democratic needs 
in society, so DR continuously has to adapt to the power relations in the political 
and fi nancial environment.

DR was involved in the specifi c elaboration of the public service contract, and 
the inclusion of new media might have been a wish from DR and not so much a 
political request. Anyhow the government has accepted the inclusion of new media 
in the remit, so the legal framework is in place for DR engagement in new media.

As mentioned DR programming was under endless political scrutiny during the 
monopoly era because of DR privileged position as the only broadcaster. Paradoxi-
cally, DR and to some extent TV2 programs are continuously subject for special 
cultural and political attention, primarily because the public service broadcasters 
are the only national stations providing news coverage, political debates, and na-
tionally produced documentaries. Th e most popular private stations are predomi-
nantly providing entertainment programs like sports, talk shows and foreign fi c-
tion. Further, DR extremely popular Danish drama series have been subject to 
extensive criticism from the government’s nationalistic supporting party Dansk 
Folkeparti for being left  wing biased. In general, the public service broadcasters and 
the private stations are not judged by the same cultural and aesthetic standards.

Journal_3(4)_new.indb   126Journal_3(4)_new.indb   126 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Danish Public Service Broadcasting in transition

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 127

Furthermore, the current government has several times, despite its vociferous 
support for freedom of expression, enunciated intimidating public criticism of spe-
cifi c DR programs, especially the news coverage of the Iraq War and documentaries 
critical towards government policies. In 2003 the Minister of Culture did send an 
e-mail to the head of the board where he criticized DR news coverage of the Iraq 
War and indirectly threatened with organizational sanctions. Th e government’s 
criticism is serious harassment of freedom of expression and signifi cant violations 
of the established ideal of the arms length principle in Danish public service institu-
tions.

Despite the obvious risk of political compliance and self-censorship, the diff er-
ent standards of evaluation and continuous criticism of DR and, to a lesser degree, 
TV2 can be seen as signs of health. It is beyond dispute that the public service 
broadcasters provide a signifi cantly diff erent and more diverse programming in 
relation to political, social, and cultural issues, and the high expectations from the 
public distinguish DR and TV2. Th e critical journalistic programs presented by 
especially DR are essential for healthy democratic processes, and vibrant PSB will 
always be a battlefi eld for political and cultural interests. Consequently, DR and 
TV2 have signifi cant democratic legitimacy in the current broadcasting market, but 
it remains unsettled whether the two institutions will be able to maintain this le-
gitimacy in a complex digital media environment. Th e whole concept of public 
service has to be reconsidered, but it is obvious that new services guided by rein-
vented public service principles will be able to provide a range of new participatory 
services for the common good and supporting democratic processes. Th ese serv-
ices will provide valuable supplements to services provided by private companies in 
the relatively small Danish media market just as it is the case with public service 
broadcasting, but it is important that suffi  cient resources are allocated.

Th e political support for PSM is rather ambivalent. Offi  cially all political parties 
support PSB and the transition to PSM, the opposite would not be political oppor-
tune taking into consideration the strong public support for PSB. Anyhow, the gov-
ernment and its supporting party are seemingly not committed to the transition to 
PSM. Th e neo-liberal media policy has not only created problems for TV2 and 
national commercial radio, but the government has also systematically sapped the 
position of DR. Th e unsuccessful privatization of TV2 has left  the station in an ex-
tremely vulnerable situation. Th e fi nancial situation at the entrance to digital televi-
sion is uncertain, and the separation between PSB on the main channel and a range 
of commercial activities has made it impossible for the station to prepare itself for 
the transition to PSM, because all new multimedia activities have to be commer-
cially viable.

Despite the fact that the legal framework is in place for DR involvement in new 
media, the government’s public critique of DR programs, the reluctance to provide 
adequate resources to DR new multimedia head offi  ce, and the wide-ranging po-
litical request for management in detail have caused problems for DR and compli-

Journal_3(4)_new.indb   127Journal_3(4)_new.indb   127 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Poul Erik Nielsen

128 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

cated the current transition. Th e government has never openly criticized the gen-
eral merits of PSB or PSM, but the neo-liberal media policy has sapped the 
opportunities for a successful transition to PSM thus creating an uncertain situation 
for PSM in Denmark in the future, despite the fact that DR has been much better 
prepared for the current transition than the previous transition.

CONCLUSIONS

Danish PSB has gone through two signifi cantly diff erent transitions. Th e fi rst tran-
sition was politically initiated although spurred by the introduction of transna-
tional satellite channels. Complex political negotiations resulted in the establish-
ment of TV2 in a muddy patchwork compromise. Th e political decisions were 
taken within national cultural and political paradigms and created a new media 
environment for broadcasting in Denmark. Contrary to the poor political work-
manship, the Danish model for PSB turned out to be very successful in the emer-
gent competitive media environment not because of clear political foresight, but the 
patchwork compromise initiated unpredictable social and economic processes as 
oft en is the case with political interventions.

Th e current transition from PSB to PSM is initiated by immanent developments 
in the media environment spurred by social use of new technology, and indirectly 
Danish media policy has had important impact on the transition so far. PSB with-
in a traditional transmission model of broadcasting is still dominant and might 
continue to be prevalent years to come, but we have already witnessed dramatic 
changes in media consumption, and social media on the Internet and diff erent 
forms of interactivity challenge the transmission model and public service broad-
casting. Danish media policy has not directly addressed how these changes chal-
lenge PSB and the concept of public service. Anyhow, Danish media policy has 
indirectly had signifi cant impact on the transition. Th e political wish to privatize 
TV2 was part of a general neo-liberal media policy and was conceived within an 
old mindset of PSB versus private broadcasting. Th e political ignorance of the in-
creased infl uence of EU policy on Danish broadcasting policy and the underesti-
mation of the eff ectiveness of big private media conglomerates have demonstrated 
that the Danish government has been late to recognize that Danish media policy 
is governed by new paradigms. Th e government has left  TV2 in serious condition 
both facing increased fi nancial competition from commercial digital television 
and unprepared for the transition to the new digital multimedia environment. DR 
has prepared itself thoroughly for the transition to PSM, but DR has not got the 
expected fi nancial support from the government, so DR has lacked resources to 
successfully fulfi l its vision in the new multimedia head offi  ce, so it remains unset-
tled if DR will succeed.

It is important to state that although EU policy has an increased impact on na-
tional media policy, EU leaves plenty of scope for national political action within 

Journal_3(4)_new.indb   128Journal_3(4)_new.indb   128 2010-05-05   15:10:172010-05-05   15:10:17

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS



Danish Public Service Broadcasting in transition

PSB and PSM. In the end it takes political commitment to secure PSM in the future, 
so far the Danish government blinded by its catastrophic liberalization policies on 
TV2 and private national radio has obstructed any serious attempt to secure a 
smooth and successful transition to PSM. Th e development from traditional broad-
cast towards new multimedia will gradually take place, the question is to what ex-
tent the public service institutions will be able to reinvent new positions for them-
selves and play a signifi cant role in the digital media environment.

REFERENCES

Banke, L.M., Michelsen, M., Rahbek, P. (2004). Radio- og tv-lovgivning. Kbh.: Th omson/Gad Jura.
Carstensen, M.B., Svith, F., Mouritsen, P. (eds.). (2007). DR og TV2 – i folkets tjeneste?: Public service 

– medier og demokrati. 1. udgave ed. Århus: Ajour.
Jauert, P., Søndergaard, H. (2007). Th e Danish Media Landscape. In: Terzis, G. (ed.). European Media 

Governance. Bristol: Intellect Books.
Jauert, P., Ala-Fossi, M. (2006). Nordic Radio in the Digital Era. In: Carlsson, U. (ed.). Radio, TV & 

Internet in the Nordic Countries. Göteborg: Nordicom.
Kulturministeriet (2007). Public service-kontrakt mellem DR og kulturministeren for perioden 1. 

januar 2007 til 31. december 2010. http://www.kum.dk/sw6554.asp.
Lowe, G.F., Jo Bardoel, 2007 RIPE@2007. (2007). From public service broadcasting to public service 

media. Ed.: Gregory ferrell lowe & jo bardoel, Göteborg: Nordicom.
Lowe, G.F., Jauert, P., 2005 RIPE@2005, Nordicom. (2005). Cultural dilemmas in public service broad-

casting. Göteborg: Nordicom.
Mortensen, F. (2008). Altmark, Article 86(2) and Public Service Broadcasting. ESTAL – European State 

Aid Law Quarterly, 2/2008.
Mortensen, F. (2006). Catch 22: Th e privatization of Danish TV 2 vs. EU rules of state aid. SMID – So-

ciety of Media Researchers in Denmark.
Mortensen, F. (1992). Satellit-TV og -radio i danmark: Baggrund for de aktuelle lovændringer. Arbejds-

papir, 112. Århus: Center for Kulturforskning.
Mortensen, F., 1942, ed. 2008. Public service i netværkssamfundet. MODINET-serien. 1. udgave ed. 

Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Mortensen, F., Nordisk Ministerråd. (1992). Satellit- og kabel-TV som trussel imod public service. Nor-

diske seminar- og arbejdsrapporter. Kbh.: Nordisk Ministerråd, p. 587.
Nielsen, M., Juul, E. (2006). Political Questions: 5 Questions on Political Philosophy. Automatic Press. 

Vince Inc Press.
Terzis, G. (2007). European Media Governance: National and Regional Dimensions. Bristol: Intellect 

Books.

Journal_3(4)_new.indb   129Journal_3(4)_new.indb   129 2010-05-05   15:10:182010-05-05   15:10:18

Central European Journal of Communication vol. 3, 1(4), 2010
© for this edition by CNS


