
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) ISSN 1899-5101 � � � � � � � � � � � � � � 79

Public service market? Commercial activities
of the Norwegian Broadcasting Corporation (NRK)1

�������
Johann Roppen

VOLDA UNIVERSITY COLLEGE, NORWAY

ABSTRACT: In this paper the commercial activities of the Norwegian Broadcasting Corporation are 
presented and discussed. Th e legal framework and political discussion is presented in the context of 
media policy as well as competition at the national level and state-subsidies at the European (EFTA/
EU) level.

KEYWORDS: Norway, public service broadcasting, commercial, media regulation, law

����������

INTRODUCTION

In 1996 the Norwegian Broadcasting Corporation (NRK) was transformed from 
being a foundation into a limited liability company (Aksjeselskap). Th is is also the 
preferred legal arrangement for commercial companies in Norway. Later on a series 
of diff erent changes were made to and by the NRK, bearing the resemblance of 
transforming a previously strict regulated governmental agency into a commercial 
player in the media market. For instance a subsidiary was established with the sole 
purpose of generating revenue from commercial activities, the NRK was allowed to 
sell advertising space in its teletext service as well as on its web pages, NRK was 
introduced into the standard VAT-regime from 2003 and in 2007 NRK and partners 
rolled out the fi rst wave of Digital Terrestial Television (DTT) in Norway fi tting the 
NRK also with industrial ambitions.

NRK have partnered up with the TV2 and Telenor establishing the company 
Norges Televisjon AS which are creating and will be running the network on a basis 
of commercial criterions. Th e three partners have also established another company 
called RiksTV which is supposed to run a pay-tv service on the DTT. According to 
the regulations, NRK cannot participate in any advertising funded broadcasting in 
Norway, but there are no limits to participate in pay-tv operations.

1 Th e article refers to results from an ongoing project comparing the Scandinavian broadcasting 
market. Head of the project is professor Anker Brink Lund of the Copenhagen Business School.

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Johann Roppen

80 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)

Th ese eff orts being made raises a number of questions: What are the underlying 
assumptions driving these changes? Is it a sort of modernisation of the traditional 
public service, or is the intention to liberalise the broadcasting market? What re-
sults have these arrangements lead to? What kind of future does they indicate for 
Norwegian broadcasting and the future of the NRK as a public service broadcaster? 
In short: Are we talking about a shift  in the media policy – or are these changes 
more at the superfi cial level and not representing a deeper change? 

A DEMOCRATIC CORPORATIST MEDIA SYSTEM

In a broader sense these issues and processes regarding the NRK are relevant also 
for most other public service broadcasters in Europe. In Hallin and Mancini’s (2004) 
model of media systems Norway is fi rmly located in the very corner of ‘democratic 
corporatist’ media system, very close together with Sweden, Denmark and Finland. 
A feature of the democratic corporatist system is the coexistence of a liberal free-
dom of the press combined with strong state intervention in the media – foremost 
by direct ownership of broadcasting but the system of press subsidies is another well 
known kind of media regulation being important in most of the Nordic countries 
(Finnemann, 2006). But as Hallin and Mancini stress throughout their book, the 
media systems are neither static nor internally coherent regarding the composition 
of the specifi c media policies of the countries mentioned. Th ey further suggest that 
the 1950 to 1970 were the decades where the media systems had the most clear-cut 
appearance. Can Norway still be regarded a democratic corporatist media system? 
Or is the democratic corporatist media system in it self now changing?

Th e underpinning assumption regarding broadcasting in the Nordic countries 
is strong governmental infl uence at the structural level, combined with a high lev-
el of autonomy in programming, and pluralism achieved by professionalism and 
within expectations of internal pluralism. Diff erent from the public service broad-
casting of continental Europe – also belonging to the democratic corporatist sys-
tem – the political parties have never had regulated inroads to the public service 
broadcasting in Norway. Th e government and the parliament, the Storting, have of 
course been in charge of the NRK when it comes to appointing the CEO and decid-
ing the broadcasting fee. And certainly there has been political diff erence regard-
ing the performance of the NRK when it comes to fulfi lling the obligations of in-
ternal diversity. But the political parties have been relying upon the printed press 
for disseminating their policy, and no serious eff orts have been made to facilitate 
a multi-partisan broadcasting system in Norway. Actually political advertising in 
Television is still prohibited – in itself an example of the strong state regulation of 
the media. 

But in the 1970 it was clear that the system of the partisan press was in sharp 
decline, in spite of eff orts trying to reverse the development by the introduction of 

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Public service market?

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) � � � � � � � � � � � � � � 81

press subsidies from 1969 (Skogerbø, 1997). One might see the emerging independ-
ent journalism of the printed press in this era linking up with the ideas of independ-
ent public service broadcasting, strengthening the idea of professional journalism. 
But still the largest media corporations in Norway have clear political affi  liations, 
among them the only surviving labour press chain in Europe. Still newspapers tend 
to support the parties they traditionally have been affi  liated with, and when hiring 
editors political sympathies still matter (Bjerke, 2001; Roppen, 2003). It is quite 
possible that these features of the Norwegian press make it somewhat diff erent from 
the other Scandinavian countries.

Here we will focus upon the commercial aspects introduced by the state owned 
broadcaster NRK – which might indicate a drift  towards the liberal corner of the 
model – in which the US is the most extreme, and with the United Kingdom lo-
cated closer to democratic corporatist model.

As we shall see a number of eff orts have been made suggesting a pathway to 
a more commercially oriented future for public service broadcasting in Norway. We 
will mainly study this by the way of looking at the Norwegian Broadcasting Corpo-
ration rather than look at the full scope of broadcasting in Norway – but compari-
sons are still necessary.

Furthermore, we will look mostly at how the NRK approaches the new multi-
media arenas as these markets yet have to be clearly defi ned as realms of public 
service media – or not. Leaving them eff ectively for the market only to decide.

THE BROADCASTING MARKET OF NORWAY AS OF TODAY

Th e NRK was established in 1933 when the Norwegian Government bought private 
stations and formed the Norwegian Broadcasting Corporation (Halse, Østbye, 
2003). Th ere are three other large media companies in the broadcasting sector, and 
all national channels are being part of larger, transnational media corporations with 
clear cut commercial ambitions and obligations. Th ere are no direct links between 
the media corporations and political, religious or civic groups. 

Th e NRK is still by far the largest broadcasting corporation in Norway when it 
comes to market share and annual turnover as demonstrated in the table below. Th e 
annual turnover of the NRK is double that of the main competitor TV2. Th e Public 
Service Broadcasters in Norway are besides the NRK the main channels of TV2, P4 
(radio) and Kanal24 (radio). NRK is the only broadcaster funded by the broadcast-
ing fee. Th e other PSB channels are all funded by advertising. Th e Public Service 
obligations for the PSB advertising channels are stated in contract with the govern-
ment. Th e most important, and costly, feature of these obligations are the demand 
of running a news department of its own. Naturally this mix of traditional, political 
obligation and the new contractual obligation of what public service broadcasting 
is supposed to have caused a number of diff erent concerns (Syvertsen, 2001).

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Johann Roppen

82 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)

Th e number of TV and radio channels are generated from the criterion of ‘being 
available for most Norwegians by cable, satellite or ground networks.’ Channels be-
ing only available on the Internet or the emerging DTT are not counted. It seems 
clear that the number of channels will increase when these new modes of distribu-
tion become more common.

Table 1. Th e largest players in the Norwegian broadcasting market

Company NRK TV2 MTG SBS

PSB PSB Commercial (TV)/
PSB (Radio) Commercial

Funding Broadcasting fee Advertising Advertising Advertising

Year of startup 1933 (radio)
1960 (tv)

1992 (TV)
2004 (radio)

1988 (TV) 1993 
(radio 1988

National TV
channels (2007)  2  5 N3  2

Radio channels (2006)  8  1  1 –
Marketshare
television (2005) 40 30  7 10

Marketshare
radio (2005) 60  4 23 –

Owners Th e Norwegian 
Government

Telenor
and A-pressen2 MTG (Sweden) SBS (Lux)

Revenues 2005 (NOK) 3.647 mill. 1.735 mill. Undisclosed (TV)/
271 mill. (radio) 547 mill.

2Source: Medienorge, University of Bergen (medienorge.uib.no)

WHY A COMMERCIAL SHIFT OF THE NRK?

Th e commercial shift  of NRK was introduced and promoted by the former CEO 
Einar Førde in the years NRK faced competition in the national market. Former 
CEO of the NRK Einar Førde was a high level politician in the governing Labour 
Party (Arbeidarpartiet), serving several times as minister and being the vice-chair-
man of the party. He surprisingly stepped down from politics and declared that he 
would apply for the job as CEO of NRK – and got the job as all other possible ap-
plicants considered it a done deal. Førde served as CEO from 1989 until 2001.

In his years as CEO the NRK for the fi rst time faced full frontal competition on 
national television and radio (1992–1993). Th e NRK faced the competition by a se-
ries of changes in the programming of Television – making the schedule a strategic 

2 Telenor owns 45% of A-pressen by January 1, 2007.

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Public service market?

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) � � � � � � � � � � � � � � 83

tool for keeping the viewers. In 1993 the radio operations of NRK was transformed 
into a three-channel system based upon a strategic analysis of the composition of 
the audience and at the same time facing the competition from the new commercial 
channel P4. NRKs proclaimed goal was to be number one in all of the three seg-
ments: Th e all-round traditional audience, the urban and cultural elite and the 
young and modern ones. In 1996 a second television channel, NRK2, was 
launched.

Th e Internet was introduced as a new medium for the NRK (1995), the NRK was 
transformed into a company with a limited liability (1996) and in 1997 established 
a subsidiary, NRK Aktivum AS, designed from the start to compete in a commercial 
market. In 1999 the NRK was allowed to sell advertising slots in its teletext-service as 
well as its webpages. A regime of sponsoring programs, a sort of advertising light, had 
already been established and later was targeted specifi cally towards sports programs.

Further underscoring the commercial twist of the NRK the company was in-
cluded in the VAT-regime from 2003 – something Førde and NRK had been asking 
for since 1997.

In an article in the internal newspaper Tidssignalet Førde quoted results from 
a survey among employees in the NRK where being ‘commercial’ was reason for 
feeling embarrassment by the NRK. Th e survey was conducted as part of a design-
program for the NRK, and one was looking for the core-values of the broadcaster. 
Førde took leadership in this matter. He stated that the future of the NRK was best 
ensured by entering new parts of the value chain. Both because new players were 
eager to marginalize Public Service Broadcasting, but also because programming 
being the traditional realm of Public Service Broadcasting such as children, educa-
tion, culture and news now was facing increasing competition. Finally Førde point-
ed towards the BBC, as an example of how things were done these days.3 

One might ask whether the future of the Internet as Førde portrayed it really had 
to be all-commercial? In other European countries one has seen how the Public 
Service Broadcasters have received instructions from their government for entering 
the Internet, though there has been a number of controversies, mostly regarding 
competition issues (Aslama, Syvertsen, 2006).

What was the backdrop of these eff orts turning the NRK into a commercial-like 
player? It seems clear that the ideas and suggestions were put forward by NRK itself, 
and very much from the top. CEO Førde brought forward a number of ideas and 
predictions about the future of the NRK – some of them probably having the eff ect 
of creating consensus upon safeguarding the future of the NRK. NRK had sug-
gested that the costs of digitizing the operations of the NRK would be huge. Th e 
costs in sports programming were surging. Th e future of the broadcasting licence 
was at stake. At one point Førde suggested that the NRK might become a pay-chan-

3 ‘Kommersielt,’ comment by [former CEO of NRK] Einar Førde in Tidssignalet [Internal newspa-
per of the NRK], 9/1999, May 20, p. 2.

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Johann Roppen

84 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)

nel. In Førde’s last years in charge the NRK suff ered from severe economic trouble 
and almost 10% of the employees had to leave the NRK. All these circumstances 
probably made it easier for the politicians to accept the ideas brought forward for 
improving the fi nancial situation of the NRK. 

Furthermore in 1999 it was not at all clear to the politicians, the general audience 
or the NRK itself whether the drop in market share of the audience had come to 
a stop or whether the drop would continue. Th is latter possibility was the one to 
expect as this had happened in both Sweden and Denmark as commercially fi -
nanced channels were introduced in the media market. 

Still, following Førde’s argument, the commercial activities should be performed 
by the subsidiary, NRK Aktivum AS. Interestingly, in the discussion between Nor-
way and the EFTA Surveillance Authority (ESA) these issues in 2006 still seemed to 
not have been resolved as the Ministry of Culture and Church Aff airs in a letter to 
ESA stated that ‘the remaining commercial activities carried out in the NRK […] 
will be transferred to the subsidiary company NRK Aktivum as of January 1, 2007.’4 
Separate accounts facilitating transparency would also take place from this date. 
One might say that it lasted 10 years until the NRK and the Ministry understood 
how to comply with business law. 

In February 2007 the ESA closed the original complaint put forward by TV2 
regarding state subsidies of NRKs teletext and Internet-operations. But a number of 
the issues raised by ESA will be dealt with in a white paper prepared by the Ministry 
of Culture and Church Aff airs in Spring 2007. A more precise defi nition of the 
public service mission of NRK and an accounting system for making the costs con-
nected to the public service mission transparent will be important issues discussed 
in the White paper.5 

As the NRK more and more took the shapes of a competitive media corporation 
it was a good fi t when the transformer Førde was followed by a former politician 
turned CEO of an insurance-company: John G. Bernander. He basically ran a tight 
ship focussing more upon good operational results – also in a fi nancial respect – 
rather than going for the big changes of the organisation. Th is also was necessary as 
the NRK had large defi cits the last years with Førde as CEO.

WHAT KIND OF COMMERCIAL SHIFT?

What does commercial means in this context – and what kind of shift  are we talking 
about?

We have seen how the NRK and Førde thought of this by establishing a subsidi-
ary, NRK Aktivum AS in 1997. Th is is a familiar thing to do for commercial players, 

4 ‘Subject: State aid – fi nancing of NRK,’ letter from the Royal Ministry of Culture and Church 
Aff air to the EFTA Surveillance Authority, November 13, 2006.

5 Ibid.

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Public service market?

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) � � � � � � � � � � � � � � 85

but it was only aft er the transformation into a company with limited liability this 
had become a convenient way for NRK to do things. Th e restrictions resting upon 
the NRK for establishing subsidiaries were not applied to the subsidiary, and NRK 
Aktivum AS in its 10 years of operations have been involved in half a dozen other 
companies. In a parallel move the main competitor TV2 also have diversifi ed by 
establishing a number of subsidiaries in such diverse fi elds as sports clubs, visual 
presentation technology for television, sales of advertising and a plethora of web 
services and web channels. 

Th e media corporations in recent years entering the new Internet markets do so 
from a number of diff erent points of departure when it comes to market structure. 

Generally speaking the NRK has a strong footing in the broadcasting markets 
when it comes to production of programs and channels. Resources and knowledge 
gained from these markets is the most valuable assets for the NRK when entering 
new multimedial markets. 

Being a market leader in broadcasting one should expect the NRK to have 
a strong position when entering the Internet. But one might as well from the outset 
make it clear that the NRK has all but reached a dominant position on the Internet. 
Th e largest players in this market in Norway are other media companies. 

STRATEGIC OPTIONS FOR ENTERING THE INTERNET

Entering an entire new market will for most companies mean diversifi cation: One 
keeps up activities in the established markets as one enters a new one.

For the NRK entering the Internet was done very carefully and by spending very 
little money. Th is was claimed by NRK to be an advice from the EBU. Approaching 
2000 NRK fi rst launched and later killed big ambitions for becoming the major net 
company in Norway. Th e fi nancial trouble connected to changing to digital produc-
tion technology for broadcasting proved to be very costly, eff ectively hindering the 
plans for growing big on the net.

NRK has adopted a strategy of diversity when it comes to programming. From 
the dual-channel system with one television channel and one single radio channel 
in 2008 NRK will have no less than 3 television channels and more than 15 radio 
channels – a number of them being available both on the Internet and on-air – and 
some of them available only on the Internet. Th e adoption of new modes of distri-
bution of radio signals is a perfect example of the blurring of concepts: In this re-
spect the Internet might be considered a distribution channel only – while in other 
respects the Internet is a new media in its own right.

COMPETITORS IN MULTIMEDIA MARKETS

During the last 20 years the publicly listed media corporations of Norway have 
experienced a strong growth in terms of scale and scope accompanied by a growing 

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Johann Roppen

86 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)

tendency to media concentration being sought, hindered by the introduction of 
a law against media concentration being put into eff ect in 1999. Th e law did not 
cover the fi eld of Internet or other multimedia leaving this for the market – for the 
time being.

While entering multimedia markets the NRK faces competition from three 
kinds of markets with major players being all but unfamiliar to the NRK. Struc-
turally one might consider the markets diff erent as their point of departure are 
diff erent: 

• competition from the broadcasting market,
• competition from the distributor,
• competition from print media companies.
Th e kinds of competitors mentioned here are to the greatest extent overlapping 

the NRK when it comes to the structure of operations. Competition from the com-
puter industry and global players such as Google or MSN will not be accounted for 
here. Th ough it is noteworthy that one Norwegian company has established a serv-
ice of its own facing Google: Th e service Sesam (www.sesam.no) is an eff ort to pile 
resources being available within the media company Schibsted in order to create 
a service dedicated to make better searches for Norwegians.

Th e competitors should be evaluated according to their strength in diff erent seg-
ments of the value chain, overall fi nancial strength, regulatory restrictions and pos-
sibilities and current and future relation to the NRK.

COMPETITION FROM THE BROADCASTING MARKET

Although local radio and television stations outside the NRK were established in 
1981, only in 1992 a national commercial broadcaster, TV2, was established. Th e 
following year a competitor in the fi eld of national radio, P4, was established. Two 
commercial television channels being launched in 1988 never could challenge the 
NRK, even though they are still in operations (cf. Table 1). Th ere were a number of 
reasons for this late introduction, but eff ectively the NRK had plenty of time to 
analyze changes in other countries and to plan how to face the new competitor. And 
the NRK did so quite eff ectively from the start on (Bastiansen, Syvertsen, 1994). In 
its fi rst years of operation the markets share of both TV2 and P4 grew fast. Th e NRK 
dipped from 90 to a 40% market share in television, but ever since there has been 
only minor changes for the two largest channels in Norway. A similar development 
took place in the radio market with the NRK keeping a market share of approxi-
mately 50%. 

One has in some sense reached and upheld a duopoly market situation with the 
state owned public service broadcaster keeping the lion’s share of the market in the 
radio and television market. Th is makes the Norwegian Broadcasting Corporation 
(NRK) the only Western-European state owned broadcaster which has managed to 
keep its number one position in the television market aft er commercial competitors 

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Public service market?

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) � � � � � � � � � � � � � � 87

were introduced in the market. Th e main point here is that no matter the reason 
why the NRK has been able to uphold its leading position, it was a strategic goal 
from the start and in general the new market situation has been remarkably stable 
the last 8–10 years. Th is is pretty much what one might expect from a duopoly 
market structure (Hotelling, 1929). Along the road the two companies also have 
had joint operations such as sharing rights to sports programmes. Today the NRK 
is cooperating with MTG on sports rights, as the Telenor joined eff orts with TV2 
acquiring the rights for Norwegian football.

A number of studies also suggest that the NRK and its main competitor TV2 
are very similar to one another in such programming issues as the mix of news 
stories in the main news programme (Waldahl et al., 2002). Th is is of particular 
importance as in its licence the TV2 was obliged to establish its own news depart-
ment – promoting the media policy goal of promoting diversity. From 2009 this 
might change as the licence of TV2 is up for renewal and the TV2 have declared 
that it wishes to be freed from the Public Service obligations and turn into a pay-
channel – leaving ground for NRK to once again become the Public Service Broad-
caster.

One might say that the NRK has a strong and stable market position in its most 
important fi eld of operations, thus being able to look into new markets for new op-
portunities – and threats. When it comes to multimedia operations the TV2 in 
terms of audience penetration have reached a larger market share than NRK. 

COMPETITION FROM PRINT MEDIA COMPANIES

For a broadcaster print media companies have always been some kind of competi-
tor. As broadcasting emerged, the printed press was worried about competition 
brought by the new electronic medium, and banning advertising in state owned 
broadcasting was not contrary to the interests of the press. 

Norway has been an outlier in the sense that the printed press has had a very 
strong position both when it comes to political support and economic status. Th e 
major media corporations in Norway sprung out of the printed press and its free 
market mode of operation with few governmental restrictions and a business being 
ripe for restructuring lead to the establishment of three fast growing media corpo-
rations in the 1990. Th e sales of newspaper reached its top level later than in the 
other Nordic countries, continental Europe and Great Britain but the last 20 years 
sales of Norwegian printed newspapers have been at a world top level – together 
with other developed and rich nations such as Finland, Japan and Switzerland. As 
the TV2 was established, important media knowledge as well as capital were trans-
ferred from print based companies into the new television channel, as the major 
print corporation, Schibsted, also became a major partner in establishing TV2. 
Schibsted later on has emerged as an international player in the fi eld of free news-
papers by rolling out the concept of ‘20 minutes’ in a number of countries, but also 

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Johann Roppen

88 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)

as an important player in the fi eld of online advertising based upon its hugely prof-
itable operations in Norway carried out by its subsidiary Finn.no.

Th e printed press have traditionally been connected to a partisan system, and 
the arrangement of the press subsidies and VAT-exemption was introduced and has 
been maintained for the reason of supporting political diversity in the press. Still 
today the only social democratic press group in Western Europe, A-pressen, is run-
ning in Norway, with the Norwegian national union of trade unions (LO) as one of 
the two major stakeholders. Today A-pressen also is one of the two major stake-
holders in TV2, together with the company Egmont of Denmark.

Th e main competitors of NRK in the fi eld of new media are foremost newspaper 
based websites, benefi tting from the brand values of the largest newspapers as well 
as news operations of the main printed press. In the last two-three years these news-
paper websites also have reported a surge in advertising revenue, making further 
expansion and allocation of resources and ambitions very likely. In contrast to this 
Krumsvik (2006) reports that newspapers are quite reluctantly adopting the Inter-
net, and mostly do so as a defensive move.

Th e NRK has never been able to rival the strong position of the newspaper web-
sites. Actually the newspapers are expanding their web content into the traditional 
realms of broadcasting by off ering video casts and other kinds of live-coverage.

COMPETITION FROM THE DISTRIBUTOR

Th e political arrangement of broadcasting in Norway was to let the state owned 
telecom Telenor (previously Televerket) run the technical distribution of radio and 
television. Th is made sense as Telenor was in charge of virtually all activities in the 
telecom-sector for decades. In the 1990s the telecom sector was liberalized, and 
Telenor was fl oated at the stock exchange in December 2000 and is listed on the 
Oslo Stock Exchange and Nasdaq of New York. But still in 2005 the Norwegian 
government kept a 54% share of the company. Telenor has grown into an important 
player in the global mobile telephone market and through its presence in a number 
of emerging markets in Eastern Europe and in Asia has grown to become a very 
successful company.

In the broadcasting market the Telenor is omnipresent when it comes to distri-
bution, being it analogue terrestrial television, cable, satellite or the digital terres-
trial television network currently being rolled out. Also in the adjacent fi elds of 
broadband access and mobile networks the Telenor is the dominant player in Nor-
way. Of special interest in this respect is the fact that hitherto the companies sup-
plying access to the Internet are by far more able to make a profi t from the use of 
Internet, as opposed to content providers who only recently have been able to cov-
er their costs by advertising.

Being hugely profi table in the fi elds of distribution, Telenor is also inching into 
the broadcasting link in the value-chain in a number of ways: By programming its 

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Public service market?

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) � � � � � � � � � � � � � � 89

satellite and cable broadcasting operations, by acquiring sports rights alone or in 
partnership with TV2 and by acquiring a large share in A-pressen and thereby get-
ting a good hold of, though not controlling, the TV2. Th e cooperation between TV2 
and Telenor is also further underscored by the fact that the Telenor subsidiary Ca-
nal Digital is the sole satellite distributor of TV2 – making the competitor Viasat 
lacking a vital channel in the Norwegian market. On the other hand Canal Digital 
does not convey the TV3 as this channel and Viasat both are part of the corporation 
MTG. 

Th e NRK has witnessed the transforming of a long time partner from being 
a vehicle in the communication politics of the Norwegian government into carrying 
all features of an international telecommunications corporation – and still being an 
important partner with the capacity to challenge the NRK – and with few political 
tools being at hand for stopping the Telenor. As a sign of the times, the previous 
CEO of the NRK, Einar Førde entered the board of directors of Telenor once he 
stepped down from the chair of the NRK.

REGULATING PUBLIC SERVICE MULTIMEDIA

Aslama and Syvertsen (2006) have mapped the possible policy responses to public 
broadcasting and new technologies. New technologies in this respect are Digital 
Television as well as Internet. Limiting the scope of this section to the Internet it can 
be demonstrated how the NRK have enjoyed few restrictions and received support 
in its multimedia activities. 

Allow Oblige Restrict Support Protect

Response by 
Norwegian 
media policy

Yes:
By non-
regulation

Yes:
By regulating 
the charter

No: Yes:
By the broad-
casting fee

No:
By non-
regulation

Figure 1. Public broadcasting and new technologies: policy responses for the NRK

Allow and protect: New media has to a very little degree been regulated. Th e 
1999 law regarding concentration of ownership has not been put into eff ect in the 
fi eld of digital media, thus the NRK – and all other players – are free to enter the 
market. On the other hand, NRK enjoys no special privileges in the multimedia 
market: Th ere is no protection of the NRK in this fi eld. In one specifi c fi eld, adver-
tising on teletext, regulation was changed or made specifi c giving NRK room for 
selling advertising space. Teletext and Internet thus have been defi ned as non-
broadcasting activities, thus the broadcasting act forbidding advertising in the NRK 
has been bypassed.

Oblige: Th e charter of the NRK has been changed, making room for activities in 
the multimedia fi eld. Together with teletext, the Internet is ‘another’ kind of activ-
ity, but the charter suggests that the way NRK should enter these markets is like 

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Johann Roppen

90 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)

a public service broadcaster. Since the content of the charter is to be decided by the 
minister of culture, one might consider this a sort of obligation for the NRK to 
enter these kinds of markets. 

Restrict: It is hard to see how the NRK is restricted from entering multimedia 
markets, but that might change. Th e main competitor in the fi eld of teletext is 
TV2, and TV2 has claimed that the NRK is benefi tting from illegal subsidies since 
income from the broadcasting licence is funding the multimedia operations of 
NRK. Th e claim was presented for the EFTA Surveillance Authority (ESA) in 
2004, but in February 2007 the case was closed without any infringements being 
uncovered.6

Support: In some years parts of the broadcasting licence have been specifi cally 
targeted to fund the digitalization of the NRK. Th e funding at least indirectly sup-
ported the Internet activities of the NRK as content more easily became available 
for a digital platform. Further the relaxation of the commercial activities of the 
NRK when it comes to advertising on teletext and Internet and sponsorship made 
it possible for NRK to fund digital operations. 

In short, the Norwegian media system has strong links to the political system 
and the state – both when it comes to broadcasting, press and telecom. Taking stock 
of the options being available and the responses given – it seems clear that the NRK 
have received heavily support from the government side when it comes to enter new 
digital markets.

TELETEXT AND INTERNET: NOT PUBLIC SERVICE MEDIA

At one point the NRK diff ers sharply from the other Nordic public service broad-
casters. Th e NRK has since 1999 been allowed to sell advertising on the Internet and 
on their teletext service. In its fi rst years of operation from 1933 until 1940 the NRK 
carried advertising in radio. Th e Germans closed down advertising once Oslo be-
came occupied in April 1940, and aft er the war advertising was not started over 
again.

Th e decision to allow advertising in teletext was made by the Storting in 1999 
and put into eff ect in 2000. Th ere was an ordinary hearing prior to the change of 
media policy, but it has been very hard to fi nd critics discussing the principal change 
for NRK leaving its non-advertising policy. As a competitor the TV2 was against 
advertising, the Norwegian Competition Authority also was negative, and the Om-

6 According to a Norwegian media news site the case was closed by ESA in February 2007. But 
according to the communication between the Norwegian Government and ESA, the whole system of 
the funding of the NRK needed a closer review. Th e Ministry wrote in a letter of November 11, 2006 
that some of the issues raised by ESA were ‘of signifi cant political importance with potential great 
impact on the future of the NRK.’ Th e Ministry of Culture and Church Aff airs hence planned to pre-
pare a white paper for the Norwegian Parliament (Stortinget) discussing these issues. 

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Public service market?

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) � � � � � � � � � � � � � � 91

budsman for children also was critical. Childrens pages on teletext thus were to 
carry no advertising.

Th e government at the time was led by the Christian Peoples Party in a coalition 
with the Agrarian Party as well as the Social Liberal Party. Th ese three parties were 
far from having a majority in the Parliament, but when it came to the voting the 
Social Democratic Party supported the suggestion. What were the arguments 
brought forward?

Th e novelty in the suggested arrangement was to defi ne teletext at not being 
‘real’ broadcasting, though, one had to admit, it was very closely linked to television. 
Th e main argument for this view was that teletext was a medium dependent upon 
active input and choice from the individual viewer, and this was another kind of 
activity than traditional television.

When it comes to the facts in the case it was assumed that the economic signifi -
cance of advertising on teletext were assumed to be small. What seems to be the 
crucial argument was that this was a means to let NRK enter a digital, converging 
future, and this was a helping hand in a situation where the NRK was facing defi cits 
and lay-off s. Th ere were no strings attached to the advertising money – they were 
supposed to strengthen the NRK in its public service activities. 

But still the NRK was surrounded by a political rhetoric of non-advertising – 
both before and aft er the allowance of advertising in Teletext. 

As of today, the company Media Total sells advertising for the teletext of NRK1, 
NRK2 and TVNorge. On their webpages the company puts forward arguments for 
advertising on teletext: 91% of the Norwegian population has access to teletext on 
NRK1, every week more than 2.3 million viewers are watching teletext – making 
teletext a larger medium than the largest website in Norway. TV2 is still the main 
competitor of NRK on teletext-services, and according to TV2s fi nancial statement 
for 2005 there were 1.9 million unique visitors to the TV2 teletext services.

Th ere are some diff erences in the advertising environment for teletext on the 
NRK as compared to the commercial channel TVNorge. AS the NRK teletext is 
information heavy, for instance carrying quotes from the Oslo Stock Exchange as 
well as job openings and public information, the TV Norge teletext carries more 
entertainment oriented services such as cinema, health-issues, SMS-services and 
services of an erotic character.

PERFORMANCE AS A COMMERCIAL PLAYER

Førde wanted NRK to be proud of their ability to make money. In the strategic plans 
for the years 2002–2006 the NRK expected the revenues from commercial activities 
to reach the 10% mark. Th is goal proved to be all but impossible to reach. Actually 
today the NRK is just as dependent upon the revenues from the broadcasting fee as 
it was 15 years ago. Th e broadcasting fee has contributed to more than 90% of the 
revenues for every year – except when the NRK has received extraordinary incomes 

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Johann Roppen

92 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008)

due to sales of property and a compensation received from the government because 
of the changes in the VAT-regime.

Th is is puzzling as the revenues of the subsidiary NRK Aktivum AS has been 
growing very strongly since 2000. In 2000 the earnings of the company were 34 mil-
lion NOK and later have grown steadily the following years, reaching 176 million 
NOK in 2006. Th e same year the company transferred 106 million NOK to the 
NRK. Th e fi gures are presented in Table 2.

Table 2. NRK Aktivum AS 1997–2006. Revenues and amount transferred to NRK (NOK)

1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

Revenues 6 19 39 34 49 69 107 125 139 176
Transferred to NRK  9 23 31  67  88  93 106

Analyzing the activities of the NRK Aktivum AS as presented in its annual re-
ports, the portfolio of activities has not been stable. For instance the sale of TV-
programmes was transferred back to NRK in 2004. But NRK Aktivum instead took 
control of the sponsoring activities the same year. Th e products being part of the 
portfolio of NRK Aktivum AS have been the sale of CDs and DVDs, spin-off s (li-
censed products) and interactive services such as SMS-based programmes and 
competitions. From January 1, 2005 the company decided to take charge of the 
advertising on NRK.no. Th is kind of change makes it hard to analyze the develop-
ment of NRK Aktivum AS.

NRK Aktivum has declined to reveal the exact compositions of its revenues – in 
itself this is a shift  from the traditional openness surrounding the NRK, being a pre-
requisite for an open discussion on public service broadcasting. But in the big pic-
ture the total revenues of the NRK in 2005 was 3.700 million, and the activities of 
NRK Aktivum AS consisted of less than 5% of this amount.

CONCLUDING REMARKS

As has been demonstrated, the underlying assumption driving the changes towards 
commercialisation of the NRK has been all but unfriendly towards the concept of 
Public Service Broadcasting in general and especially NRK. Within the new com-
mercial framework the NRK has asked for and received a substantial degree of 
freedom in its operations, maximising the benefi t from being a commercial player 
and still maintaining the broadcasting fee as well as the market shares at a high 
level. Th e changes probably made the NRK act and think in new ways, turning the 
organisation into one accustomed to competition. In a 1997 comment a Norwegian 
media professor assumed that the NRK would not be able to raise the needed po-
litical and thereby fi nancial resources needed to transform the company from ana-

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Public service market?

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2008) � � � � � � � � � � � � � � 93

logue to digital operations.7 In hindsight he clearly underestimated the political 
willingness to support the NRK.

Th e numerous changes being made in the institutional arrangements for the 
NRK might look like eff orts made to make the company become a more market-
oriented player – they could even be considered rigging for a sell-out by the govern-
ment. But looking closer into the intentions of the changes as well as the long-term 
media political stands it seems clear that all changes are all about safeguarding the 
NRK as a state owned company and with an important role to play also in the future 
of the Norwegian media system.

In relation to the Hallin and Mancini’s model one cannot say that the changes 
introduced in Norwegian Broadcasting Policy should cause a change in the model 
or the general description of the corporatist democratic model. Bearing in mind 
that the changes have been brought forward by and within a system of an interven-
tionist media policy and with a state controlled telecom company as a major player, 
one truly should make the conclusion that both the democratic and corporate per-
spectives are alive and kicking.

SOME NOTES ABOUT THE FUTURE

A few notes should also be made regarding future dilemmas and challenges for the 
NRK.

• Th e DTT network is to be operated by the NRK, TV2 and Telenor. Th is is not 
a foolproof investment, though it is supposed to make distribution of broadcasting 
a cheaper operation. But this is an operation one of its kind, and NRK and TV2 does 
not have experience from running this kind of operations – thus one must expect 
problems. How grave they might be are hard to tell in advance.

• As teletext in 1999 was defi ned not being part of public service broadcasting, 
one made room for the NRK selling advertising on the teletext – and Internet. But 
thus one also cut one self off  from spending heavily upon building a public service 
Internet. It is possible that the outcome of the discussion of the white paper might 
be that teletext and Internet might be reintroduced as being relevant channels for 
public service content aft er all.

• A number of eff orts have been made to enhance competition in the broadcast-
ing and telecommunications market in Norway, but still one sees how the tradi-
tional state controlled or politically affi  liated actors remain dominant, even though 
market regulations, at least in theory, have been lift ed. Telenor has evolved into 
a behemoth – making them a matter of national pride abroad – and a matter of 
concern as the Telenor is virtually present in all sectors of the digital distribution 
of communication. Processes that could introduce new arrangements of Telenor – 

7 ‘Kun reklame kan redde NRK,’ interview with professor Rolf Høyer in Dagens Næringsliv, No-
vember 11, 1997, p. 35.

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 



Johann Roppen

such as breaking the company – being it from a market or regulatory strand – will 
surely be important for the NRK as Telenor is its main partner. But one cannot rule 
out that also NRK might be changed as a result of such deliberations. Th e Progress 
Party (Framstegspartiet) in its programme has declared that it wants the NRK to be 
sold, and this party might seize power aft er the 2009 elections.

REFERENCES

Aslama, M., Syvertsen, T. (2006). Policies of reduction or renewal? European public service broadcast-
ing in the new media era. In: Radio, TV & Internet in the Nordic Countries: Meeting the Challenges 
of New Media Technology. Nordic Media Trends, 9. Göteborg: Nordicom, pp. 29–42.

Bastiansen, H.G., Syvertsen, T. (1994). Towards a Norwegian television history. In: Nordic Television: 
History, Politics and Aesthetics. København: Universitetet, pp. 121–154.

Bjerke, P. (2001). Fortsatt partipresse? Norske avisers holdning til regjeringsskift et i mars 2000. Volda: 
Hogskulen i Volda-Moreforsking Volda. 

Finnemann, N.O. (2006). Th e Internet and the public space. In: Radio, TV & Internet in the Nordic 
Countries: Meeting the Challenges of New Media Technology. Nordic Media Trends, 9. Göteborg: 
Nordicom, pp. 11–28.

Hallin, D.C., Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Th ree Models of Media and Politics. Cam-
bridge: Cambridge University Press.

Halse, K.J., Ostbye, H. (2003). Norsk kringkastingshistorie. Oslo: Det Norske Samlaget. 
Hotelling, H. (1929). Stability in competition. Economic Journal, 39 (153), pp. 41–57. 
Krumsvik, A.H. (2006). What is the strategic role of online newspapers? Nordicom Review, 27 (2), 

pp. 283–296.
Roppen, J. (2003). Orklas lange revolusjon. Konsern, redaktorar og journalistikk i Orklas aviser 1985–

2000. Bergen: Doktoravhandling i medievitskap, publikasjon nr. 56, Institutt for medievitskap, 
Universitetet i Bergen.

Skogerbø, E. (1997). Th e press subsidies system in Norway: Controversial past, unpredictable future. 
European Journal of Communication, 12 (1).

Syvertsen, T. (2001). Th e many uses of the ‘Public Service’ concept. Nordicom Review, 20 (1), pp. 5–12. 
Waldahl, R., Ronning, H., Bruun Andersen, M. (2002). Nyheter forst og fremst: norske tv-nyheter: myter 

og realiteter. Oslo: Universitetsforl.

Central European Journal of Communication vol. 1, no 1, Fall 2008 
© for this edition by CNS 




