
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)  ISSN 1899-5101                 11

Spies like us: Media, politics 
and the communist past in Bulgaria


Elza Ibroscheva

S O U T H E R N  I L L I N O I S  U N I V E R S I T Y,  U S A

ABSTRACT: The secrecy enveloping the past of public figures — journalists, politicians, and business 
moguls — has been plaguing democratic transition all across the Central and Eastern European re-
gion. In Bulgaria, the public has faced at different stages of the transition the uncomfortable moral 
crisis of reconciling the communist past with the political and cultural presence. In this process, 
journalists and media professionals play a vital role as critical agencies of discovering and disseminat-
ing the facts concerning the secret communist past of public figures. The situation is further compli-
cated when journalists themselves are implicated in collaborating with the communist secret service, 
while at the same time, serving as prominent voices of dissent and political change. This paper exam-
ines the ramifications of these problems for press freedom and self-censorship, when not only journal-
ists but media owners themselves, find their names on the “blacklist” of former secret agents and spies. 

KEYWORDS: Bulgaria, media, politics, journalist spy, communist past



INTRODUCTION

Whoever controls the past, controls the future.
George Orwell

One of the most insidious and omnipresent remnants of the communist past for the 
transitional democracies in Eastern Europe has been the secrecy enveloping the       
past of public figures — journalists, politicians, business moguls, etc. The moral di-
lemma of revealing these people’s past has been a subject of public debate in every 
post-communist society, the result of which has had wide-ranging implications for 
the state of the media. National responses to dealing with the secret dossiers of 
public figures in government-related institutions has also greatly varied, ranging 
from mild acceptance to complete reconciliation and forgiveness, to unequivocal 
denial to public office to anyone who has ever collaborated with the communist 
regime, as in the case of the 1991 Czech National Assembly resolution. In Bulgaria, 
the public has faced at different stages of the democratic transition the uncomfort-

Rozdzialy_.indd   11 2012-04-23   09:35:46

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Elza Ibroscheva

12                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

able moral crisis of reconciling the communist past with the political and cultural 
present. However, the Bulgarian authorities have been particularly reluctant to 
commence the process of reconciliation with the communist past, which requires 
full disclosure of the names of former State Security collaborators, including those 
who currently hold powerful positions in the structure of the democratic state. In 
fact, Bulgaria has often been cited as the state among all Eastern European countries 
that has postponed the longest addressing the process of releasing the names of 
secret service aparatchiks involved in the political, economic and cultural institu-
tions (Deutsche Welle, 2008). Therefore, it comes as no surprise that the current law 
allowing public access to the secret dossiers of Bulgarian citizens was voted in by 
the Bulgarian Parliament only a few days before the country was admitted as a ful-
ly-fledged member of the European Union, despite the fact that different versions 
of the bill have been circulating in the public arena since 1997 (Hristov, 2010a). 

The debate surrounding the need for full transparency of the degree to which 
public figures have been involved with the communist secret service has several 
important dimensions — in its essence, the secret past of politicians, businessmen 
and women as well as members of the cultural elite reveals significant gaps in their 
credibility as agents of democratic change, as well as in their ability to advocate and 
promote a fundamental shift away from the corrupt practices of the communist 
elite into a new, untainted and therefore, entirely trustworthy leadership of demo-
cratic civic society. Here, the moral implications of this societal debate are beyond 
debate. In this process, I argue, journalists and media professionals play a particu-
larly vital role as critical agents of discovering and disseminating the facts concern-
ing the secret communist past of public figures, and therefore, need to be studied 
on their own merit. The situation is further complicated when journalists them-
selves are implicated in collaborating with the communist secret service, while at 
the same time, continued to serve as prominent voices of dissent and political 
change and have been widely celebrated as symbolic beacons of the new demo-
cratic order. Moreover, I argue the ramifications of these problems stretch further 
to matters of press freedom and self-censorship, when not only journalists, but 
media owners themselves who establish, fund, and often control the editorial poli-
cies of the ever growing number of media outlets, find their names on the “blacklist” 
of former secret agents and spies. In this case, the question of the extent of their 
collaboration with the repressive communist regime is no longer to be understood 
solely as a question of personal credibility and ethical behavior, but also as a ques-
tion involving economic power and control over the flow of information, which 
might be particularly threatening as far as freedom of the press and transparency of 
media capital are concerned. It is precisely this unique position of former spies 
within the media realm that have allowed them access to media resources, such as 
printing facilities, publication houses and broadcasting technology, as well as access 
to capital and financial means unavailable to ordinary Bulgarian citizens, that makes 
the case of revealing their communist past particularly important. 

Rozdzialy_.indd   12 2012-04-23   09:35:46

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Media, politics and the communist past in Bulgaria

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 13

The purpose of this paper is to offer a critical analysis of the history of the spy/
journalist duality in Bulgaria, tracing its evolution from the initial wide-ranging 
political resistance to crafting a Law of the Secret Dossiers, to the role of the media 
in initiating the public debate about the secret files, to the ultimate application of 
the current law, which has led to disclosing the names of Bulgarian journalists and 
current media owners who have spied for the communist authorities. As one of the 
Soviets’ closest ideological supporters and political satellites, Bulgaria is particu-
larly well-suited for this examination because as the German journalist and crime 
expert Juergen Roth (quoted by Deutsche Welle, 2008) wrote, “The Bulgarian intel-
ligence service was the one in the former East bloc that worked most closely to-
gether with the KGB,” making the role of the Bulgarian journalists who were former 
secret agents critically important in sustaining the communist regime, and there-
fore, further eroding their ability to serve as uncorrupted and trustworthy voices of 
democratic change. 

THE ETHICAL RAMIFICATIONS OF THE SPYING JOURNALIST

Much has been written about the role of spies in the Cold War (Klehr, Haynes             
& Vassiliev, 2009; Haynes & Klehr, 2003; Klehr, Haynes & Anderson, 1998; Klehr, 
Haynes & Firsov, 1995). In fact, the spy figure has occupied the imagination of fic-
tion writers, movie makers, songwriters and the like, creating an almost myth-like 
character, a dubious hero, in the cultural space of both superpowers and their re-
spective propaganda efforts. Despite this wide-ranging presence in popular culture 
accounts of the Cold War conflict however, little attention, particularly so in media 
studies, has been paid to the role of the journalist spies in the post-communist 
transition and their ethical duties and social responsibilities in divulging their rela-
tionship with the repressive apparatuses of the communist regime. One of the most 
recent accounts of Cold War espionage has focused on the efforts of each of the 
superpowers in recruiting journalists of the opposing side to sympathize and col-
laborate against what they saw were the repressive actions of their own govern-
ments (Klehr, Haynes & Vassiliev, 2009). In their seminal study, which also aggre-
gates their previously published research data, Klehr, Haynes and Vassiliev (2009) 
turn their attention in a chapter of their book to the role the journalist spy played 
in the history of the conflict. The authors argued that since the Soviet regime was 
much more interested in acquiring intelligence data, that they deemed critical in 
terms of its value — such as military, industrial and technological secrets — the 
contribution of journalist spies was often seen as marginal, albeit culturally rele-
vant, by their Soviet informants. To illustrate this, Klehr, Haynes and Vassiliev point 
out that in 1941, the KGB counted 22 journalists among its American agents, com-
pared to the recruited forty-nine engineers, four economists, and eight college pro-
fessors. While the emphasis was clearly placed on gaining access to classified techni-
cal information as well as industrial and military data, journalists were recruited 

Rozdzialy_.indd   13 2012-04-23   09:35:46

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Elza Ibroscheva

14                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

because of their “access to inside information and sources on politics and policy, 
insights into personalities, and confidential and nonpublic information that never 
made it into published stories” (p. 148). The value of information delivered by well-
positioned American journalists is perhaps best illustrated by the case of Walter 
Lippmann, one of America’s most influential columnists and liberal thinkers, whose 
impact and position in contemporary journalism has never been replicated. Lipp-
mann’s views that were often seen as openly sympathizing with the left, and by ex-
tension, with socialist ideals, were of particular interest to the KGB. In fact, as 
Seeger (2009) pointed out, the KGB called him “Imperialist” yet penetrated his of-
fice by planting Mary Price, a communist, as his personal secretary. Despite the fact 
that the value of information provided by journalist spies was not necessarily top 
ranking intelligence compared to that provided by government employees or scien-
tists, as Klehr, Haynes and Vassiliev contended, journalists were nonetheless engag-
ing in deceptive practices that violated the very principles upon which their jour-
nalistic profession was built. As Seeger (2009) argued, “they used their access to 
information to deceive their employers, their colleagues, and their public about 
their loyalties and veracity. They betrayed confidences and pursued political agen-
das while pretending to be professional journalists” (p. 4). 

Despite the fact that no formal admittance has ever been issued by the former 
Soviet intelligence agencies, it is a well-known public secret that journalists in         
the Soviet Union and the former communist bloc were often recruited as spies, and 
as a result, often enjoyed illustrious careers in this capacity. Perhaps the best  
example in this connection comes from no other than the Foreign Minister of the 
Russian Federation, Yevgeny Primakov, appointed in 1996 by President Boris Yelt-
sin after serving for five years as Director of the Russian Foreign Intelligence Ser-
vice. Primakov, who is fluent in Arabic and is often credited with boosting foreign 
service workers’ morale and decreasing defections by Russian intelligence officers, 
was himself a career journalist who worked as a Middle East foreign correspondent 
for Pravda. Although Primakov never publicly admitted that he worked as a spy 
during his appointment as a foreign correspondent, he certainly signaled his aware-
ness of the suspicion associated with his profession as he publicly announced at the 
time of his appointment that this practice of duality and deception would no longer 
be employed by the Russian foreign office, boldly declaring that “journalism should 
not be a cover for intelligence” (cited in Schodolski, 1991). 

In Bulgaria, the moral dilemma and the philosophical implications of the jour-
nalist-spy dichotomy is well-documented in Ognyanova’s work (1993). Ognyanova 
has argued, specifically in the case of Bulgarian journalists recruited during com-
munism, that they had an opportunity to make a moral choice, despite the country’s 
stifling dictatorship and the widely circulating thesis that journalists had no choice 
but to collaborate with the regime, stands on shaky ethical ground. Specifically, she 
pointed to the privileged positions foreign correspondents, who almost exclusively 
were also recruited to serve as intelligent officers aboard, knowingly held and in full 

Rozdzialy_.indd   14 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Media, politics and the communist past in Bulgaria

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 15

realization of their political consequences. “All of these conditions created a de-
served image of the Bulgarian foreign correspondent as a spy” (p. 160). Ognyanova’s 
unflinching position is categorical — Bulgarian foreign correspondents were faced 
with the moral dilemma of either maintaining their bestowed position of privilege 
or quit, thus making their decision to remain within the structure of the secret ser-
vice a conscious and deliberate choice. Therefore, their willingness to be part of the 
state security structure is to be interpreted not as being a victim of circumstances 
or of the oppressive political machine of communism, but as making an inten-
tional choice to maintain a position of access and privilege, which would otherwise 
be denied. 

THE CASE OF THE BULGARIAN JOURNALIST SPY: SECRECY COMING UNDONE

With the collapse of the Berlin Wall, the euphoria of the democratic transition took 
over the entire Central and Eastern European region. While Bulgaria was among 
the “laggard” states in doing away with the regime, it nonetheless enthusiastically 
took on the path towards dismantling the tyranny of the authoritarian rule of the 
communists. Along with the final realization of just how oppressive and stifling      
the regime has been, came also the renewed search for fresh political and cultural 
leadership. In this process, the role of the media was undeniably crucial, since the 
media served as the fore where political change could be discussed and a vision for 
the future could be articulated and debated. The media suddenly found themselves 
in a state of flux, and as Ognyanova (1993) pointed out, former foreign correspond-
ents turned into the most ardent promoters of Western values, as their knowledge 
of the West already put them in an advantageous position in terms of access and 
inside information about the way things are done in the West — something that the 
rest of the general Bulgarian public who lived in isolation for forty five years, simply 
could not imagine. In fact, the unique experiences and knowledge of foreign cor-
respondents put them among the most needed professionals in journalism and in 
this regard, they became more useful to the post-communist media than their col-
leagues who never left the country during the communist rule. “It’s a great paradox 
but those people really knew and know how things are going on in an open society 
and a free market, so they know how to do it. I don’t.” said Jan Jirak, a professor at 
Charles University in Prague and in fact, many other commentators have also  
noted that some of the intelligence agents turned out to be pretty good journalists 
(quoted in Ognyanova, 1993, p.161). In fact, a large number of them moved to anti-
communist media, which were pioneered by former political dissidents with no 
journalistic experience, or very young journalists who lacked the necessary know-
how or professional experience to jumpstart a self-sustaining and successful media 
outlet. 

All of these developments were necessary to establish a new order in a society 
that has collapsed under the weight of its own destructive and ideologically stifling 

Rozdzialy_.indd   15 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Elza Ibroscheva

16                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

machine. And in the uncertain times of transition and accompanying euphoria 
signaling a fundamental shift towards the exciting, yet, relatively uncertain future, 
no one spent a lot of time thinking about the role of the past in building a path to 
the future. Eventually, however, that sense of exhilaration passed and journalists, 
who long before the collapse of communism refused to collaborate with the secret 
service in order to advance their careers, raised questions about the moral respon-
sibility and the guilt of former spies/journalists, who quickly forgot their past and 
embraced the promise of democracy. 

The response on the part of the accused spies/journalists varied just as much        
as their individual contributions to the oppressive system. Some of them admitted 
their sense of quilt publicly, some left the field of journalism altogether, while others 
simply argued that “we all have sins, we were all guilty,” claiming that given the re-
pressive nature of the communist regime, there was practically no avenue to resist 
or escape the complacency of being a part of the system (Ognyanova, 1993). Their 
universal call to all Bulgarians to publicly admit their own individual share in con-
tributing and maintaining the oppressive system, while clearly politicized and 
aimed at absolving the sins of the former communist apparatchiks, was not met 
with enthusiasm by the emerging “democratic forces.” In fact, the general sense 
among the newly formed political parties, many of whom were to establish their 
own media outlets (predominantly newspapers at the very onset of the transition) 
was to vehemently reject this call for a conformist attitude in addressing the guilt of 
the communist cadres and their contribution to sustaining the authoritative nature 
of the regime. The call to “forget the past” and close the chapter of the “unhealthy 
state of Bulgarian journalism” left the public in a state of suspended expectation 
while the debate as to whether the dossiers of politicians and public servants, in-
cluding members of the cultural elite should be made freely available, raged on for 
over two decades. 

It is perhaps the last group of former spies/journalists that appears to be most 
troubling. This is also one of the largest groups, as it remains practically unknown 
as to how many journalists in all different media collaborated with the secret ser-
vice. These are the journalists whose guilt was not known to the public, neither did 
they acknowledge any responsibility publicly. In addition to actual members of the 
media professions, this group also includes the newly formed media owner elite, 
whose connections to the secret police and the extent of their individual contribu-
tion to maintaining the repressive apparatus of the communist rule remained 
clouded in secrecy, especially so at the onset of the media reformed in Bulgaria, 
when media outlets were privatized and professionalized. 

THE BULGARIAN LAW ON THE SECRET DOSSIERS: THE ROLE OF THE JOURNALIST 

Bulgaria postponed making a decision on whether the secret files on all citizens 
should be made public information, and particularly so, the secret files on public 

Rozdzialy_.indd   16 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Media, politics and the communist past in Bulgaria

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 17

figures and politicians, including journalists and other media persona. The slow 
response on the part of the legislative body was both a result of a general lack of 
determination to face the past and more importantly, to make a definitive and 
abrupt break with the dark heritage of the communist oppressive system. The issue 
was finally tackled head on by the legislators only recently, when in 2006, the Dos-
sier Commission finally revealed the names of journalists, media owners and public 
commentators who collaborated with the secret service during communism. The 
Commission released the names of 101 secret agents, who currently work in private 
media outlets. Although the investigation included a dossier check on 2366 people 
from a total of 273 media outlets, the complete picture was only partially revealed 
(Antonova, 2009). This is attributed to the fact that the previous Parliament voted 
in an amendment to the law commissioning the release of secret dossiers, restrict-
ing investigation of media practitioners and personalities only to those who have 
worked in the media after 2006, but not prior to that, rendering the names of some 
of the first spies/journalists — the ones who had immediate and unfettered access 
to the media resources of the communist propaganda machine — many of whom 
either became the voices of private media or their practical owners, virtually non-
existent. 

To quench some of the criticism which this amendment has caused, an investi-
gation of Bulgarian National Television (BNT) and Bulgarian National Radio (BNR) 
was conducted, which, however, was limited only to checking the backgrounds of 
the leadership of the media, namely, program directors, top executives, editors-in-
chief, and members of editorial boards. This investigation revealed that forty-three 
secret agents have worked in BNT since 1989, sixty in BNR, and twenty in the Bul-
garian Telegraph Agency (BTA), whose names were also made public (Antonova, 
2009). 

It is perhaps particularly instructing to trace the chronology of how the current 
Law on the Secret Dossiers came into existence, allowing the release, albeit, a re-
stricted one, of the names of media professionals and their financial sponsors. As it 
became clear, the discussion of whether to declassify the records of the former State 
Intelligence Agency has been ongoing since the onset of the democratic transition, 
but the real breakthrough only took place in 2006, partly as a result of a miscalcu-
lated pre-election political attack by the then Minister of Internal Affairs Rumen 
Petkov. As Hristov (2010a) reported, Petkov single-handedly decided to declassify 
the dossier of one of Bulgaria’s popular morning talk show hosts and former Radio 
Free Europe journalist, Georgi Koretarov, in order to deflect Koretarov’s growing 
criticism of Petkov’s failure to effectively fight organized crime. In an act of a text-
book case of personal vendetta, Petkov released information to the media, showing 
Koretarov on the Secret Services’ payroll and spied on fellow students and other 
unsuspecting contacts. Petkov justified his action by claiming that he was respond-
ing to a request filed by another freelance journalist, Angelina Petkova, who has 
called on numerous occasions for a wide release of the dossiers of famous TV per-

Rozdzialy_.indd   17 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Elza Ibroscheva

18                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

sonalities and journalists (Hristov, 2010a). Ironically, Petkova’s name was also later 
found in the annals of the Secret Police, where her role was described as a physical 
facilitator of secret rendezvous among State Security agents (Hristov, 2010a). 

The unintended consequence of the provoked political deadlock was a renewed 
public debate about the necessity to finally confront the past of secrecy and deceit. 
This time, it was met with great interest and overwhelming support among the 
Bulgarian public, which found the selective release of certain public figures’ dossiers 
problematic, calling for a wider release of the secret files of both public figures and 
ordinary citizens alike (Hristov, 2010a). The pressure of civic society was further 
amplified by the collective efforts of several non-governmental organizations as well 
as those of a number of media practitioners, who joined the call to revisit, revamp, 
and finalize the Law on the Secret Dossiers to include complete declassification of 
the existing files, as well as full access to an independent, centralized system hous-
ing those files, free of any possibility of political manipulation. 

In an ironic twist, the release of the details of Koretarov’s secret past, as well as 
pressure by other media professionals, including media commentators and mem-
bers of the Council on Electronic Media (the government regulatory body on the 
state of the media) Georgi Lozanov, that propelled into motion the finalization of 
the law. Media professionals who found Petkov’s deliberate and selective approach 
to declassifying Koretarov’s dossier a violation of the people’s right to freely access 
information, commenced a campaign, entitled “Clean Voices,” in which a large 
number of journalists insisted for the Secret Services to release their individual dos-
siers in an attempt to demonstrate how intrinsic to their profession is the need for 
honesty and transparency. 

Interestingly, the names of former intelligence agents working as journalists 
took audience members by surprise, as they revealed that some of the most re-
spected figures in Bulgarian journalism, both during and after communism, have 
indeed held high ranking positions within the State Security apparatus. To illustrate 
this, one of the most glaring examples was the case of Ivan Garelov, known as agent 
Talev, the host of the political commentary program “Panorama,” universally 
deemed as the most prestigious fore for social and political discourse in the years of 
transition. Garelov had an illustrious career in journalism and was one of the most 
respected representatives of the profession. In addition to his reputation as a great 
interviewer and political analyst, he was well known for his work as a foreign cor-
respondent in Greece and the Middle East, fluent in multiple languages, including 
Arabic, a personal friend of famous political figures, including Yasser Arafat, with 
an impressive list of world dignitaries and political figures who sat down for an 
interview with him. The Dossier Commission’s investigation revealed that Garelov 
had been a collaborator with the secret police since 1967, which many speculated 
was the path that secured him his ability to rise in the ranks as Bulgarian National 
Television’s chief foreign correspondent and eventually, host his own show (An-
tonova, 2009). His work for the secret services was not only beneficial and well 

Rozdzialy_.indd   18 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Media, politics and the communist past in Bulgaria

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 19

compensated by the state, but also allowed him unprecedented access to resources 
and funds that no other journalists could imagine (Hristov, 2010a). This access 
might also explain how Garelov was able to fluidly transition after his retirement 
from serious journalism into the world of entertainment, where he produced and 
hosted a lowbrow entertainment show entitled “Vote of Confidence” and continues 
to serve on the board of directors of multiple media outlets. In 2011, Garelov served 
as the head of the grand jury presiding over the prestigious award for journalism 
“Saint Vlas” and has continually defended his action by arguing a fine line must be 
drawn between the work of petty Secret Service collaborators and intelligence offic-
ers, such as himself, whose work was essential to the defense of Bulgaria’s state in-
terests abroad. 

An even more shocking example comes from the case of Nidal Algafari, one of 
the informal leaders of the students’ movement that has been credited with effec-
tively bringing the demise of the regime, and also, chief creative director of the first 
independent student TV show “Ku-Ku” (Coo-Coo). “Ku-Ku” was one of the most 
entertaining programs in the early 1990s, and was admired by its audience for its 
harsh social satire and relentless critique of the old regime and the failures and 
paradoxes of the transition. In fact, “Ku-Ku” became almost an international sensa-
tion when it carried a mock-broadcast of a scenario reminiscent of Orson Welles’ 
broadcast “War of the Worlds,” when they aired a fake newscast supposedly report-
ing on the failure of a Bulgarian nuclear reactor, Chernobyl-style, to illustrate, al-
beit by causing mass panic and widespread shock, the ill-preparedness of the state 
to handle a national disaster of this scope. Because of its widespread popularity with 
the entire generation of the democratic transition, many of Ku-Ku’s actors and its 
creative producers either became involved in the political realm or were among the 
very first pioneers of a new type of television, free of ideological control or com-
munist censorship. Algafari enjoyed a special place among the young intellectual 
elite of the post-communist transition and later on, rose in the rank to executive 
director of Bulgarian National Television. As an agent, Algafari was known under 
the alias Nasko and was recruited to provide intelligence on the activities of foreign 
students studying in Bulgarian universities (Antonova, 2009). Among the names of 
secret service collaborators were also the names of Toma Spostranov, a well-respect-
ed DJ from Bulgarian National Radio, as well as Vladimir Bereanu, a quick-witted 
TV reporter known for his investigative reporting skills and biting satire. Consecu-
tive examination of the files also revealed that other major figures deemed by many 
as exemplifying the virtues of Bulgarian journalism, such as Kevork Kevorkian, host 
of the legendary TV show “Every Sunday” and Petko Bocharov, the doyenne of the 
Bulgarian journalistic class, were also paid collaborators of the State Security ap-
paratus (Hristov, 2010b). 

While the revelation that some of the most influential media voices in the post-
communist transition have indeed been providing intelligence to the Secret Police 
might have shocked the Bulgarian public, one of the more surprising, and arguably, 

Rozdzialy_.indd   19 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Elza Ibroscheva

20                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

more disturbing, trends is emerging from the list of collaborators who currently 
own some of the most influential media outlets (many of which have been success-
fully sold to foreign media conglomerates), often considered the pioneers of pri-
vate/independent media in Bulgaria. The list of secret agents released as a result of 
the Dossier Commission’s investigation is rather long and reads like a “who’s who” 
on the Bulgarian media market today. A particularly interesting case is presented 
by Krasimir Gergov, one of the most influential and controversial figures on the 
Bulgarian advertising market. Gergov, who unofficially has been credited with se-
curing the bid for the second Bulgarian TV channel to Rupert Murdoch’s Balkan 
venture bTV as well as the establishment of the fourth national TV channel, TV2, 
both of which were also recently unloaded to Central European Media Enterprises, 
has collaborated with the Directorate for Safety and Security, where he appeared as 
a paid contributor (Antonova, 2009). Although no details of his actual activities and 
responsibilities were made available, it becomes clear from the leaked details of his 
dossier that Gergov himself volunteered for the position and wrote a rather illustri-
ous letter of interest, expressing his determination to use his “talents and creativity 
in the struggle against the destructors of the historical road to development” (as 
quoted in Antonova, 2009, p.10). What becomes clear from the dossier, however, is 
that Gergov served his post with the State Security at the same time with Ognyan 
Dimov, another important figure on the new Bulgaria media market. Dimov, who 
owns a number of media outlets, including PRO.BG, also served as director of ad-
vertising for Bulgarian National Television (BNT) in the early 1990s, which as An-
tonova (2009) points out, conveniently coincides with Gergov’s start in the advertis-
ing business as he managed to secure a large number of lucrative TV advertising 
contracts that jumpstarted his career as a media mogul on home turf. Interestingly, 
Dimov acquired TV2 from Gergov, transforming it into PRO.BG and selling it to 
the same media conglomerate that purchased bTV, a deal which Gergov is sus-
pected to have moderated. Curiously, none of the information pertaining to Ger-
gov’s file was reported either on bTV or TV2 — a clear testimony to why people 
who own and control the so-called private independent media must come unbur-
dened by lies, secret files and history of espionage (Hristov, 2010a). Other famous 
media moguls whose names also appeared on the list of collaborators of the secret 
services included Todor Batkov, owner of one of the first independent newspapers, 
Standart, as well as the current owner of the most popular soccer club Levski; Ra-
dosvet Radev, owner of one of the most popular radio stations of the 1990s, Darik 
Radio, as well as Krasimir Uzunov, owner of the news agency “Focus” and the 
founder of the BBT TV channel, Petat Madjunkov. In addition, as Hristov (2010c) 
reported, a check on the records of regional media owners also revealed that from 
the seventy-six examined media outlets, nineteen were owned by people whose 
names appeared in the annals of the secret police, for a total of 27 confirmed col-
laborators. This fact further demonstrates that the degree to which the network       
of secret files and their authors, who were either rewarded materially by means of 

Rozdzialy_.indd   20 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Media, politics and the communist past in Bulgaria

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 21

hefty honorariums or symbolically by receiving social privileges, such as the ability 
to travel abroad, were able to rise in the ranks of the journalistic profession and 
secure access to media and technical resources and know-how, unavailable to the 
Bulgarian population at large. 

CONCLUSION OR WHY TRANSPARENCY MATTERS 

The process of revealing the past of Bulgaria’s top politicians, businessmen and 
women, and its cultural elite has become an exercise in “pin the blame” game threat-
ening to become a never-ending saga. In fact, the latest developments demonstrate 
just how critical the need to address the lack of transparency in the top echelons of 
power has become. A December 2011 investigation by the Dossier Commission 
revealed the names of 218 ambassadors, deputy mission chiefs and consuls who 
collaborated with the communist regime’s secret services between 1945 and 1989. 
These figures, simply put, demonstrate that over one third of the current ambassa-
dors and diplomats, many of whom serve in prominent posts in European capitals 
and other major diplomatic institutions, such as the United Nations, were essen-
tially intelligence workers for the State Security apparatus (Kostadinova, 2011). Un-
der mounting public pressure and criticisms from Brussels, the Bulgarian Parlia-
ment, perhaps in a largely populist move to save the former government from facing 
an image fiasco, voted to recall the ambassadors whose names have been confirmed 
as collaborators of the secret services. What is even more, further leaks of secret files 
also showed that the current Bulgarian President, Georgi Parvanov, was also a paid 
intelligence officer under the alias “Gotse”, although his actual file could not be lo-
cated. And to prove that the secret past can never be forgotten, a June 2011 investi-
gation also revealed that a number of prominent scholars, university professors and 
respected names in Bulgarian science, were also among those who have been regu-
lar collaborators of the state security apparatus. 

The presence of such compromising information poses a threat not only to the 
reputation of the implicated politician, journalist, or scientist, but can potentially 
threaten the balance of the often volatile political status quo, hence, providing little 
or no incentive for the establishment to actually work towards a definitive resolu-
tion of the matter. And while the ramifications of declassifying the secret files of    
the political elite might seriously shake the foundations of the power structure, the 
question of the journalist spies and their secret past poses an even more complex 
dilemma. For one, it is precisely the responsibility of the journalist to investigate, 
reveal and disseminate the truth about the communist regime’s transgression, no 
matter how inconvenient or politically comprising it might be. Moreover, in the age 
of Wikileaks and other means of revealing information previously hard to imagine 
circulating in the public realm, the role of the journalist as a beacon of credibility 
and objectivity becomes even more relevant and pressing. And because, as Alexan-
der Kashumov, the attorney for the Bulgarian NGO “Access to Information” stated, 

Rozdzialy_.indd   21 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Elza Ibroscheva

22                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

“only when one understands important details about his/or her past, can he or she 
make informed choices about his/or her future” (quoted in Antonova, 2009, p. 14). 

The consequences for the journalist spies whose names appeared on the payroll 
of the secret service have been far from dire. Although their reputations might have 
been tarnished by the comprising facts, exposing the degree of their complacency 
with the communist regime, many of the journalist spies enjoy an active media 
career and continue to be considered among the most recognizable voices and fac-
es of Bulgarian journalism. 

The information which became available as a result of releasing the dossiers of 
media professionals also shows that these former agents not only had unique access 
to information, but also had access to virtually unfettered capital and technological 
resources, off-limits to anyone else outside secret service circles. Clearly, the people 
who had been essential minions in the structure of the secret state apparatus have 
had unprecedented access not only to opportunities the rest of Bulgarians could 
only dream of, but also had access to information, state infrastructure, and in many 
cases, a large influx of money, which incidentally served as initial capital to start 
many of the current media outlets that determine and define the political and cul-
tural discourse of the post-communist transition. As Georgi Lozanov stated, “these 
very same people continue to occupy key positions in the entire public sphere, 
which indicates that the State Security apparatus has been successfully transformed” 
(quoted in Antonova, 2009, p.14). Essentially, the old communist spying machine 
has not been dismantled — on the contrary, in a quiet, yet highly efficient way, it has 
atomized and dispersed itself among the multi-layered cultural and political fiber 
of the transitional democratic society, while at the same time, making sure that no 
visible signs of this transformation could be traced down to its initial genesis. As 
Petar Volgin, a BNR talk show host argued, “This list only proves what has been 
widely circulating as an unspoken truth — that private media were almost exclu-
sively founded by members of the secret police” (as quoted by Borisova, 2009, p. 5), 
demonstrating how the foundations of present day capitalism were laid, where me-
dia outlets were only part of the larger picture. 

To their credit, it must be noted that many of the accused journalist spies have 
indeed admitted the possibility of existing secret dossiers, but have also offered 
what they deem as compelling arguments in defense of their decision to collaborate 
with the system. One such argument has been the “inevitability of the situation” 
— essentially claiming that if one wanted to pursue the journalistic career one 
loved, then he or she had no choice but to agree to have his/her name added to the 
list of potential secret service collaborators. Others, whose names were released 
with the initial report by the Commission on the Dossiers, have claimed that they 
were not even aware of the existence of these secret files (Borisova, 2009). Yet a third 
group consisting mainly of members of the new elite of media owners, has aggres-
sively come out against the compromising information leaked out by the declassi-
fied secret files, arguing that their contribution has been misrepresented and in 

Rozdzialy_.indd   22 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Media, politics and the communist past in Bulgaria

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 23

many cases, has served as an intentional personal attack and an attempt at character 
assassination, rather than an exercise in coming to terms with the communist past. 
These same media owners, including Todor Batkov, owner of Standart News, and 
Petar Punchev, owner of the first private radio station FM+, have argued that their 
work for the secret service has to be understood as having been carried out in the 
interests of national security, and not out of a need to personally trade favors with 
the communist establishment. In fact, Batkov released an open letter to the media 
in which he stated, “Every Bulgarian must be proud when he or she can contribute 
to the well-being of their motherland. And those who continue to lump together 
intelligence officers with pathetic little rats, must be ashamed of themselves” (quot-
ed in Hristov, 2010b). 

Ultimately, the debate surrounding the espionage past of many of the key media 
figures in the Bulgarian media boils down to the credibility and independence of 
the media outlets themselves. It is not a surprise, then, that the Bulgarian public is 
generally distrustful of the media outlets and the information they disseminate, and 
does not accept without a dose of pessimism the “fair and objective information” 
they provide. In fact, according to the latest public opinion poll, dated 2009, 76% of 
Bulgarians trust the media only to some extent, while only a mere 9% express full 
confidence in the media institutions (Angelova, 2009). In the meantime, while the 
public remains skeptical about the truthfulness and the independence of the news 
sources they consume, there is certainly no shortage of media outlets, which claim 
independence, reliability and professionalism — in fact, 104 TV stations, 91 radio 
stations, and 404 newspapers, to be precise, in a country with a population of less 
than 7.5 million people (Alpha Research, 2009). Ironically, the owners of these me-
dia outlets remain shrouded in secrecy and generally unknown to the Bulgarian 
public at large, while the calls for transparency in the origin of capital and the vest-
ed interests in media ownership remain buzz words for naming media awards and 
authoring reports, while calling for lasting change in the way media are funded, 
controlled and run in the post-communist transition. 

REFERENCES

Angelova, R. (April 30, 2008). The trust in the fourth estate. Kapital. Retrieved April 13, 2010 from 
http://www.capital.bg/.

Antonova, V. (August 7, 2009). With a microphone and an epaulet: Notes on the Bulgarian media 
dossiers. Kapital. Retrieved April 8, 2010 from http://www.capital.bg/.

Borisova, A. (August 5, 2009). Observers: The dossiers reveal the genesis of many media outlets. 
Dnevnik. Retrieved May 10, 2011 from http://www.capital.bg/blogove/za_medii/.

Deutsche Welle (March 14, 2008). Bulgaria explores officials’ ties to communist secret service.  Re-
trieved April 21, 2010 from http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3185229,00.html.

Haynes, J.E., Klehr, H. (2000). Venona: Decoding Soviet espionage in America. New Haven and London: 
Yale Nota Bene. 

Rozdzialy_.indd   23 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Elza Ibroscheva

Haynes, J.E., Klehr, H. (2003). In Denial: Historians, Communism, and Espionage. San Francisco, CA: 
Encounter Books. 

Hristov, H. (July 23, 2010a). What we need to know about the dossiers. Kapital. Retrieved May 10, 
2011 from http://www.capital.bg/. 

Hristov, H. (February 17, 2010b). Todor Batkov and Petar Bocharov were found to be members of the 
State Security. Dnevnik. Retrieved May 21, 2011 from http://www.capital.bg/blogove/za_medii/. 

Hristov, H. (September 29, 2010c). Agents of the State Security are owners of some of the regional 
newspapers. Kapital. Retrieved April 8, 2011 from http://www.capital.bg/.

Klehr, H., Haynes, J.E., Vassiliev, A. (2009). Spies: The Rise and Fall of the KGB in America. New Haven 
and London: Yale University Press. 

Klehr, H., Haynes, J.E., Firsov, F.I. (1995). The Secret World of American Communism: Documents from 
the Soviet Archives. New Haven and London: Yale University Press. 

Klehr, H., Haynes, J.E., Anderson, K. (1998). The Soviet World of American Communism. Binghamton, 
New York: Vail-Ballou Press. 

Konstantinova, E. (May 25, 2011). Bulgaria aims to ban Soviet-era spies from ambassador posts. 
Bloomberg news. Retrieved June 1, 2011 from http://www.bloomberg.com/news/2011-05-25/
bulgaria-aims-to-ban-soviet-era-spies-from-ambassador-posts.html. 

Ognyanova, N. (1993). On forgiving Bulgarian journalists/spies. Journal of Mass Media Ethics, 8, 3,   
pp. 156–167. 

Schodolski, V.J. (October 3, 1991). New Soviet spy boss’ image kinder, gentler. Chicago Tribune. Re-
trieved May 1, 2011 from http://articles.chicagotribune.com/1991-10-03/news/9103300572_1_
kgb-soviet-parliament-soviet-citizens. 

Seeger, M. (2009). Spies and journalists: Taking a look at their intersection. Nieman Reports. Retrieved 
May 8, 2011 from http://www.nieman.harvard.edu/reports/article/101913/Spies-and-Journalists-
Taking-a-Look-at-Their-Intersections.aspx. 

Rozdzialy_.indd   24 2012-04-23   09:35:47

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS


