
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)  ISSN 1899-5101                 79

Use of sources in newspaper coverage of the 2009 
Bulgarian parliamentary election


Daniela V. Dimitrova
I O W A  S TAT E  U N I V E R S I T Y,  U S A

Petia Kostadinova
U N I V E R S I T Y  O F  I L L I N O I S  C H I C A G O ,  U S A

ABSTRACT: Although the importance of news sources is widely acknowledged in journalism and 
political communication, few studies have examined source use in election news reporting in Bul-
garia. Based on a content analysis of the two national dailies with the highest circulation, the present 
study demonstrates that domestic politicians vastly outnumber other types of sources. In addition, 
election news articles rarely incorporate more than one news source, thus limiting the diversity of 
opinions in the press. Such coverage may potentially lead to a narrowing of the range of discussion 
about political issues and give national political elites the power to define the issues for the public. 

KEYWORDS: sources, Bulgarian press, election news, political communication



USE OF SOURCES IN NEWSPAPER COVERAGE OF THE 2009 BULGARIAN PARLIAMENTARY 
ELECTION

The use of sources is of utmost importance in contemporary journalism (Cook, 
2005; Manning, 2001; Shoemaker & Reese, 1996). Any news story has to rely on the 
viewpoints of one or more stakeholders in society in order to provide a complete 
report of what happened. In essence, news sources perform a number of different 
functions in the news-making process and as such have become an indispensable 
part of today’s news. One of their primary functions is to provide verification that 
the news event did occur and thus enhance the credibility of the news (Manning, 
2001). Even if a journalist cannot witness a particular event, they can rely on a per-
sonal account from another actor and offer a statement from a witness within the 
news story (Robertson, 1997). Using sources also plays a role in impartiality and 
protects journalists from potential accusations of bias: the reporter can take a neu-
tral stance when covering controversial issues, but rely on various news sources to 
provide different sides of the issue (Donsbach & Patterson, 2004; Tuchman, 1978). 

Rozdzialy_.indd   79 2012-04-23   09:35:51

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Daniela V. Dimitrova, Petia Kostadinova

80                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

When working on tight deadlines, many journalists contact “expert” sources 
that they have an established relationship with to be able to run the story within the 
required time frame (Manning, 2001). Using credible sources is a must for journal-
ists since the credibility of the source enhances people’s trust in the news report 
(Cook, 2005). Therefore, journalists commonly rely on authority figures as sources 
— for example, government officials, party representatives and NGO representa-
tives (Manning, 2001; Sigal, 1973). These are considered authoritative sources and 
are generally perceived as credible because of their elite status, especially when cov-
ering stories about politics. Of course, the viewpoints of ordinary citizens are also 
valuable from a democratic standpoint (Bagdikian, 1997). Using multiple news 
sources in the news story allows the public to be exposed to diverse viewpoints 
about the same political issue or event. Based on the precepts of participatory de-
mocracy, providing the viewpoints of multiple stakeholders in society is desirable 
and healthy for democratic discourse. 

The importance of news sources in political news coverage is well documented 
in journalism and political communication scholarship (Cook, 2005; Gans, 1979; 
Gitlin, 2003; Sigal, 1973). Of course, sources are just one of the factors that impact 
the shape, form and content of the news. As Gans notes in his classic book (1979,  
p. 145), “Sources alone do not determine the news… Neither do sources alone de-
termine the values in the news, but their values are implicit in the information they 
provide.” Journalists who have a professional obligation to stay impartial cannot 
rebut directly what their sources are saying. However, the choice whether to include 
someone as a source within a news story lies first and foremost with the reporter 
putting the story together. As noted by Gans (1979, p. 117), “The source-journalist 
relationship is therefore a tug of war: while sources attempt to ‘manage’ the news, 
putting the best light on themselves, journalists concurrently ‘manage’ the sources 
in order to extract the information they want.” 

Although the importance of news sources is widely acknowledged in the field of 
political communication, few studies have actually investigated the use of sources 
in election news reporting in Eastern Europe in general (Strömbäck & Kaid, 2008) 
and Bulgaria in particular (Raycheva & Dimitrova, 2008). Research coming primar-
ily from the United States and Western Europe has documented that most of the 
time sources are the so-called “Knowns” government officials or elite sources with 
power and status in society. Typically, those elite sources appear in 70–85 percent 
of the news in modern democratic nations (Gans, 1979). On the other hand, ordi-
nary citizens or “unknowns” tend to appear much less often (Dimitrova & Ström-
bäck, 2009). Yet, from the standpoint of representative democracy, it is generally 
recommended to provide multiple perspectives in the news in order to reflect the 
diversity of views in society (Bagdikian, 1997; Tuchman, 1978). In the U.S. media 
context, some have lamented the “growing gap between the number of voices heard 
in society and the number heard in the media” (Bagdikian, 1997, p. 67). The danger 
lies not only in the fact that the public will get used to a narrow range of ideas about 

Rozdzialy_.indd   80 2012-04-23   09:35:51

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Use of sources in newspaper coverage of the 2009 Bulgarian parliamentary election

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 81

political or other issues, but also that the political elite will have considerable influ-
ence to define the issues for the public (e.g., Bagdikian, 1997; Gans, 1979; Gitlin, 
2003). Partly to reduce the influence of certain sources, U.S. journalism profession-
als have adopted the so-called “two-source rule” where each news story must be 
confirmed and include viewpoints from a minimum of two different sources (Rob-
ertson, 1997). Presumably, this makes the story more reliable and allows for a more 
balanced news report. In addition, it limits the ability of elite sources that tend to 
dominate the news to frame public debate (Entman, 2004). Using more than one 
source also does, as mentioned above, increase the credibility of the news story 
while also protecting newspapers from printing false information (Robertson, 
1997).

The present study examines the use of news sources in media coverage of the last 
parliamentary election in Bulgaria, a former Communist country and one of the 
latest EU members. We focus on the key players in the democratic process  
— the politicians, citizens, journalists and experts — and explore their relative 
dominance in news coverage. More specifically, we set out to investigate the follow-
ing research questions:

RQ1: What are the dominant sources used in the newspaper coverage of the 
2009 Bulgarian parliamentary election?
RQ2: Is there more than one source used in election news articles? 
RQ3: Is there an association between article type (straight news, interview or 
feature story) and use of news sources? 

2009 BULGARIAN ELECTION

In July 2009, Bulgaria conducted its seventh post-communist legislative elections 
since 1990, under a modified electoral system. Since 1991, Bulgaria has used a pro-
portional representation (PR system), where the share of votes that each party re-
ceives is translated into a similar share of seats in the legislature, the National As-
sembly. However, in April 2009, the electoral laws were modified to allow for 
a majoritarian element in allocating the 240 seats of the Assembly; 209 of those were 
filled using the PR system, while the remaining 31 (one for each electoral district) 
were allocated among parties using the majoritarian (first-past-the-post) system. 
Thus, the mixed electoral system while continuing to favor cohesive political parties 
with strong internal structures, also gave an advantage to personalities-based ones. 

The 2009 elections were overwhelmingly won by Citizens for European Devel-
opment of Bulgaria (GERB), a new political party led by Boyko Borisov, the popular 
mayor of the capital city, Sofia. GERB, established only in 2006, received close to 
40% of the vote and was allocated 116 seats in the National Assembly. The second 
largest parliamentary group, Coalition for Bulgaria, led by the Bulgarian Socialist 
Party, gained only 40 seats, with 18% of the vote. Closely behind, with 38 seats and 

Rozdzialy_.indd   81 2012-04-23   09:35:51

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Daniela V. Dimitrova, Petia Kostadinova

82                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

14% of the vote, was the Movement for Rights and Freedoms (DPS), a party largely 
supported by the ethnic Turkish population. The extreme-right, highly nationalistic 
party Ataka returned to legislature with 10% of the vote and became the fourth larg-
est party with 21 seats. The remaining seats were distributed between two new po-
litical groups, the Blue Coalition (15 seats) and Order, Law and Justice (10 seats). 

Thus, of the six parties that gained seats in the legislature after the 2009 elections, 
only three returned to Parliament, Coalition for Bulgaria, DPS and Ataka. National 
Movement Simeon, the Second (NDSV), which swept the 2001 elections and was 
in government for 8 years afterwards, under the new name of National Movement 
for Stability and Progress, received only three percent of the vote and no seats in the 
legislature. The 2009 elections also solidified the virtual disappearance from politi-
cal life of the main political group that formed in opposition to the communist re-
gime in the early years of democratic transition, United Democratic Forces (UDF). 
Even though one of its successors, the Blue Coalition, had 15 seats in the National 
Assembly, it lost close to 7% of the vote that UDF had in 2005, and became irrele-
vant in the right-wing spectrum of Bulgarian politics. Thus, the 2009 legislative 
elections resulted in the third restructuring of the party system in Bulgaria since the 
establishment of the new democracy. The parties that were relevant in the 1990s, 
BSP and UDF, were extremely weakened politically, and the main player during the 
2000s, NDSV disappeared from parliamentary life. 	

While GERB won the highest number of seats in the Assembly, it still fell short 
of an outright majority necessary to form a government. Negotiations for a coali-
tion agreement with members of the Blue Coalition, however, were not successful, 
and Borisov formed a minority government, composed 100% of GERB members. 
To pass the investiture vote through, GERB received the support of Order, Law and 
Justice and Ataka.

This unique combination of parties and the changing political climate in Bul-
garia during the last election make it important and timely to investigate the elec-
tion news coverage provided by the national press. 

METHOD

The study is based on a content analysis of the two Bulgarian dailies with the largest 
circulation — Dneven Trud and 24 Chassa.1 These two newspapers are read by the 
general public and allow us to see how the popular press (as opposed to specialized 
media) covers elections. Our analysis includes all articles published in the selected 
newspapers that focus on politics or the upcoming election. The time frame in-
cludes the two weeks before the 2009 Bulgarian parliamentary election — June 20 

1  According to their Web site, Trud is the most popular national newspaper for at least the past 12 
years (http://www.trud.bg/AboutUs.asp). See also https://www.vgb.bg/bg-BG/AboutUs.asp (Accessed 
June 28, 2011). 

Rozdzialy_.indd   82 2012-04-23   09:35:52

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Use of sources in newspaper coverage of the 2009 Bulgarian parliamentary election

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 83

to July 4. Articles were manually copied from the archives of the Bulgarian Na-
tional Library and include both weekday and weekend editions of the two dailies. 

In order to answer the research questions posed above, we developed a compre-
hensive list of news sources that tend to appear in news coverage. These included 
domestic politicians, international politicians, ordinary citizens, media analysts/ 
spokespersons for the media, non-partisan/academic experts, spokespersons for 
unions, spokespersons for business, and spokespersons for social movements/ 
grassroots organizations, NGOs and international organizations such as the EU. 
Since many of these sources were almost never used, we collapsed them into a cat-
egory labeled “other” and focused on the four most commonly used sources, name-
ly the domestic politicians, citizens, media analysts/ spokespersons for the media 
and non-partisan/academic experts. 

Domestic politicians are defined as news sources who hold a position within 
a Bulgarian political party and are identified as such within the story. In rare cases, 
the source may lack direct identification but is clearly known as a party leader and 
is coded as such. Ordinary citizens are sources who appear in the article not because 
of any special position they hold in society, but as a representative of the general 
public. Media analysts/ spokespersons for the media are defined as sources who 
work for a media organization but are different from the reporter publishing the 
story. Finally, expert sources include non-partisan or academic sources referenced 
in the article, such as political scientists, sociologists or public opinion company 
representatives. Each news article was coded for dominant news source, presence 
of more than one news source, and article type (straight news, interview, feature 
story or other). 

RESULTS

Using the procedures described above, 111 articles were retrieved from 24 Chassa 
and 179 from Dneven Trud. Thus, a total of 290 articles provide the basis for our 
analysis.

The first research question addressed the dominant sources used in the 2009 
Bulgarian election news coverage. Perhaps not surprisingly, domestic politicians 
were the main news sources in the vast majority of the articles. In 24 Chassa, do-
mestic politicians dominated above other sources in 68% of the stories. That per-
centage was even higher in Dneven Trud, where domestic politicians were present 
in 85% of the coverage. 

There was some variation across newspapers in terms of which source came as 
a distant second: ordinary citizens were the second most dominant source in 5% of 
the articles published by 24 Chassa, while media analysts/ spokespersons for the 
media were the dominant news source in 2.2% of the Dneven Trud articles. Media 
analysts/ spokespersons for the media were most prominent in 3.6% of the 24 Chas-
sa coverage. Ordinary citizens were the dominant news source in only 2% of the 

Rozdzialy_.indd   83 2012-04-23   09:35:52

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Daniela V. Dimitrova, Petia Kostadinova

84                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

election news articles that appeared in Dneven Trud. In both newspapers, non-
partisan/ academic experts were the dominant source in just 2% of the election 
coverage. Table 1 shows the percentage each of the above categories was used in the 
two newspapers analyzed here. 

What becomes clear from these results is that, by and large, domestic politicians 
were used as the dominant news source by both national dailies. The possible reasons 
for this finding and likely implications are discussed in the following section. To il-
lustrate the dominance of official voices in the coverage we provide two examples.

Table 1. Source use by newspaper (in percentages)*

Source 24 Chassa Dneven Trud

Domestic politicians 68 85

Ordinary citizens 5 2

Non-partisan/ academic experts 2 2

Media analysts 4 2

Other 23 8

*Percentages do not add up to 100 due to rounding. 

A feature story published in 24 Chassa on June 23, 2009, reports on President 
Purvanov’s visit to a Bulgarian archeological site. The story cites the president’s 
opinion that the majoritarian component of the electoral system (described in 
a section above) is not implemented very well. In the story, President Purvanov 
expresses his concerns that the selection of candidates to run in each district is too 
much under the control of the political parties. He goes on to say that the mixed 
electoral system would make it more difficult to form a government after the elec-
tions. This story is interesting (for researchers) for at least three reasons. First, it is 
remarkable that a report that claims to focus on a non-political cultural event quick-
ly switches to the topic of the new electoral system. Secondly, the discussion of the 
electoral system is framed as a debate between the President and the political par-
ties, but only the voice of the former is reflected. Moreover, the position of the 
President in Bulgaria is typically rather non-political, unifying and representing  
the entire nation, thus it is noteworthy both that Purvanov expresses public  
criticism of the political parties and that the newspaper reports on it. Lastly, and 
perhaps blatantly, the story does not draw on the views of academics or political 
analysts, for instance, to explain the broader implications of the mixed electoral 
system for the country.

The story described above is also covered by Dneven Trud in its June 23, 2009 
issue. Again, the Bulgarian President is the only source included in the article and 
here, as in 24 Chassa, he expresses critical views of the political parties. Having the 
same event be covered in such a similar way is indicative of the fact that the two 
news outlets use a similar approach of utilizing a single source when covering the 

Rozdzialy_.indd   84 2012-04-23   09:35:52

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Use of sources in newspaper coverage of the 2009 Bulgarian parliamentary election

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 85

story; they even chose to include the same statement made by the President in their 
respective publications. 

The dominance of politicians as news sources becomes reason for concern espe-
cially if their voices are the only ones provided in the media coverage. To investigate 
whether this was indeed the case, the second research question asked whether there 
was more than one source per article in the Bulgarian election news coverage. Here 
the results also demonstrate some strong similarities between the two national 
newspapers. 

Figure 1 shows the percentage of articles where more than one source was used 
when reporting on political news prior to the 2009 elections in the two leading 
dailies, 24 Chassa and Dneven Trud. Overall, only a small fraction of the 290 articles 
that are analyzed here utilized multiple sources in their reporting. Journalists pub-
lishing in Dneven Trud relied on more than one source in only 20% of their articles 
while an even smaller percentage of stories in 24 Chassa used more than one source.
Clearly, relying on just one news source per article limits the range of debate on any 

political issue and cannot provide a rep-
resentative picture of public opinion. 
Here are two examples that illustrate the 
limited and arguably one-sided coverage. 

A news article from 24 Chassa pub-
lished on June 27, 2009, reports on the 
visit of the Bulgarian Prime Minister, and 
leader of Bulgarian Socialist Party, Sergey 
Stanishev to a pre-election meeting with 
constituents. The story focuses on Stani-
shev’s speculation that if the front-run-
ner, GERB, wins the election, they would 
have to form a government with the Blue 
Coalition (a successor of BSP’s main pol- 
itical rival, United Democratic Forces). 

Stanishev also predicts that GERB’s leader, Boyko Borisov would then give the 
Prime Minister’s position to the Blue Coalition’s leader. Stanishev is the only news 
source used in the article. His views seem politically motivated and were most likely 
expressed to mobilize BSP supporters to vote for the socialist party. However, by 
limiting the voices to just that of the head of the government and leader of one of 
the main competing parties, the story comes out as speculative and biased. It does 
not include the views of BSP’s supporters who were present at the meeting with 
Stanishev. The story also fails to follow up on the idea of post-election coalition 
government by approaching the leaders of GERB and the Blue Coalition, or by 
seeking the views of a political analyst. 

Another example of an article with only one news source is a June 29 story from 
Dneven Trud that reports on a pre-election meeting led by the mayor of Sofia and 

24 Chassa Dneven Trud

17%

20%

Figure 1. Percentage of articles with more 
than one source

Rozdzialy_.indd   85 2012-04-23   09:35:52

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Daniela V. Dimitrova, Petia Kostadinova

86                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

leader of GERB, Boyko Borisov. The main focus of the story is his statement that it 
is imperative that Bulgaria selects a woman as a Prime Minister but that he is not 
sure this will happen during GERB’s government. There are several noteworthy 
aspects of this story. Although it was published close to a week before the election, 
it gives the impression that GERB has won and has been given a mandate to form 
a government. The story, however, does not refer to any poll numbers or public 
opinion surveys regarding election front-runners. It also lacks justification why the 
gender of the Prime Minister is relevant and what the implications for democracy 
and international standing are if Bulgaria votes for a female leader. Additionally, the 
opinions of female politicians or of women’s organizations are remarkably missing.

These examples demonstrate that, in contrast to widely accepted U.S. standards 
of multi-sourcing and objectivity, Bulgarian election news reporting rarely included 
more than one news source per article. Taken together, the results of the first two 
research questions may lead us to believe that the one, often times official source 
used, was given more power and opportunity to frame the news as they wished in 
this particular election cycle (see Entman, 2004).

The last research question asked if there was an association between article type 
(straight news, interview or feature story) and the use of sources. Tables 2a and 2b 
display the results for each of the two newspapers. 

Table 2a. Source use by article type in 24 Chassa

Source News Article Interview Feature Other

Domestic politicians 64 73 70 75

Ordinary citizens 7 5 0 0

Non-partisan/ academic 
experts 1 5 0 0

Media analysts 3  0 20 0

Other 25 18 10 25

Table 2b. Source use by article type in Dneven Trud

Source News Article Interview Feature Other

Domestic politicians 87 79 75 85

Ordinary citizens 2 0 0 4

Non-partisan/ academic 
experts 3 3 0 0

Media analysts 2 0 0 8

Other 7 17 25 4

Rozdzialy_.indd   86 2012-04-23   09:35:52

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Use of sources in newspaper coverage of the 2009 Bulgarian parliamentary election

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 87

In 24 Chassa, official sources dominated 64% of the straight news stories, 73% of 
interviews, and 70% of feature articles. Although there was some variation in the 
percentage of official sources used in Dneven Trud, there are again no clear-cut dif-
ferences in source use across article types. Ordinary citizens were most common in 
7% of the news articles and 5% of the interviews in 24 Chassa. A similar pattern 
emerges for the other types of sources in the two newspapers, with one noteworthy 
exception: media analysts/ spokespersons for the media seem to appear more fre-
quently in feature articles in 24 Chassa. Due to the small number of observations, 
however, statistical tests for significant differences cannot be performed.

CONCLUSION AND IMPLICATIONS

The news media can influence both politicians and voters in multiple ways. By re-
peating what officials say however, as the present study has found, the media 
“influence by legitimating or providing a kind of aura to information simply be-
cause the information appears in a place that carries prestige and public legitimacy” 
(Schudson, 2002, p. 265). In other words, by relying almost exclusively on domestic 
politicians as sources, the news media provide legitimacy for the political elite and 
current power holders. Perhaps unwillingly, the news media may thus allow domes-
tic officials to extend their own agendas (Wanta, 1997) and frame public debate in 
ways that are favorable to their own party or candidate (Entman, 2004). Such cover-
age may furthermore limit public discussion on political issues only to the ones the 
official sources want to address. 

Certainly, heavy reliance on official sources is not uncommon for other demo-
cratic societies and there are important reasons why journalists frequently select 
official sources, including their productivity, reliability and authoritativeness (see 
Cook, 2005; Gans, 1979; Manning, 2001; Tuchman, 1978). The current study ex-
tends research on news sources to a post-communist context and shows that, simi-
larly to media coverage in the West, the voices of domestic officials dominate na-
tional news coverage in Bulgaria as well. The implications of this finding concern 
both the Bulgarian public as well as news practitioners in the country. 

From the audience perspective, if the media continue to provide predominantly 
official voices and continue to offer the opinions of the same government officials, 
this may limit the public’s exposure to diverse opinions and hamper people’s ability 
to comprehend the complexity of political issues. In effect, “stories then absorb the 
officials’ definitions of the situation” (Gitlin, 2003, p. 28) and the bottom-up per-
spective is missing. Furthermore, getting exposed to only a limited number of view-
points may even lead to alienation and decrease people’s willingness to get involved 
in the political process. As Bagdikian (1997, p. 67) has aptly pointed out, “a public 
used to a narrow range of ideas will come to regard this narrowness as the only ac-
ceptable condition.”

Rozdzialy_.indd   87 2012-04-23   09:35:52

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Daniela V. Dimitrova, Petia Kostadinova

88                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)

The study also has important implications for political journalism in Bulgaria. It 
seems clear that the Bulgarian press, represented here by the two national dailies 
with the highest circulation, is far from following the U.S. standard of using multi-
ple news sources in their election coverage. In fact, our findings indicate that the 
vast majority of articles relied on only one source in their news reporting. This is 
indicative of journalistic unwillingness or perhaps inability to provide quotes from 
multiple sources when covering the same story. It also suggests that, by and large, 
Bulgarian journalists have more control over election news content than their U.S. 
counterparts as they write the majority of news content and rarely include more 
than one external source. As Beleva (2010, p. 56) states, “[b]y publishing public 
speeches of government or political officials, the press is directly used as a means of 
transmitting influential political views and opinions without any journalistic criti-
cal observation or thinking.” That is not an uncommon perception among the gen-
eral public and leads to questions about media bias and impartiality. 

There is no doubt that Bulgaria’s media environment has undergone tremendous 
transformation in the last 20 years. Media are generally free of direct political con-
trol, have access to international news, and subject to the conditions of market 
competition (Raycheva & Dimitrova, 2008). The spirit of market reform has cer-
tainly permeated Bulgarian media as evidenced in the proliferation of media outlets 
(Beleva, 2010). It is estimated that there are close to 450 newspapers and magazines 
in circulation in Bulgaria, close to 100 radio stations and 200 TV stations (IREX 
2010). 

Yet, media reforms with respect to freedom of the press has resulted in little ap-
proximation to Western standards and norms. Ognyanova (2009) notes that while 
Bulgaria has a very high rate of compliance (99.77%) with European Union media 
legislation, the country still lags behind other member states with respect to civil 
society and regulatory oversight of the media. For example, the author points out 
that passing of legislation related to media regulation is extremely politicized in 
Bulgaria, and that “[i]n practice, the members of the regulator from the parliamen-
tary quota are determined in the same way as Bulgarian ministers — after approval 
by the political councils of governing parties” (p. 35). Such heavy political influence 
over the agencies in charge of media regulation and oversight undoubtedly has an 
impact, even if involuntary, on the actions and reporting of journalists. Thus, the 
high reliance on government officials as sources in the leading Bulgarian dailies is 
hardly surprising when one considers the heavy politicization of media regulation 
in the country. 

Ognyanova’s conclusion that in practice, the transposition of media norms and 
values that are consistent with Western standards is lagging in Bulgaria is confirmed 
by the annual reports on media sustainability published by the International Re-
search & Exchanges Board (IREX). The index captures developments in the media 
environments of the transition economies in five areas, free speech, professional 
journalism, plurality of news sources, business management and supporting insti-

Rozdzialy_.indd   88 2012-04-23   09:35:52

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Use of sources in newspaper coverage of the 2009 Bulgarian parliamentary election

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2012)                 89

tutions. In the latest issue of the Media Sustainability Index in 2010, the authors 
note that Bulgaria has slipped in its scores to its lowest ranking in six years. While 
the country continues to rank relatively high in terms of access to international 
news and freedom of speech, the professionalism of journalists is on the decline. 
This tendency, combined with incidences of harassment and threats against jour-
nalists, as well as expert observations of journalistic self-censorship, would also 
explain why the media prefers to be cautious and to utilize primarily government 
sources for its reporting. 

Whether these trends are new to Bulgarian election news coverage or have ex-
isted for a while has not been studied in a systematic manner. Therefore, future 
studies should investigate political news reporting in Bulgaria before 2009 and in-
corporate election news from the entire post-communist period in order to com-
pare how the coverage has evolved over time. It is also important to examine how 
different types of newspapers, including party newspapers and specialized publica-
tions, portray political issues. Such studies would not only provide a comprehensive 
look at the state of political news journalism in the country, but also assist scholars 
in their understanding of voters’ knowledge and attitudes in this newly established 
democracy. 

REFERENCES 

Bagdikian, B. (1997). The US media: Supermarket or assembly line? In: Iyengar, S., Reese, R. (eds.). Do 
the Media Govern? Politicians, Voters, and Reporters in America, Thousand Oaks, CA: Sage,                
pp. 66–76.

Beleva, N. (2010). International news in the Bulgarian press: The impact of politicization and the role of 
professionalism. Unpublished master’s thesis, Central European University, Budapest, Hungary. 

Cook, T.E. (2005). Governing with the News. The news media as a political institution (2nd ed.). Chi-
cago: University of Chicago Press.

Dimitrova, D.V., Strömbäck, J. (2009). Look who’s talking: Use of sources in newspaper coverage in 
Sweden and the United States. Journalism Practice, (3) 1, pp. 75–91. 

Donsbach, W., Patterson, T.E. (2004). Political news journalists: Partisanship, professionalism, 
and political roles in five countries. In: Esser, F., Pfetsch, B. (eds.). Comparing Political Com-
munication. Theories, Cases, and Challenges. New York: Cambridge University Press,  
pp. 251–270.

Entman, R.M. (2004). Projections of Power: Framing News, Public Opinion, and U.S. Foreign Policy. 
Chicago: University of Chicago Press. 

Gans, H.J. (1979). Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek 
and Time. New York: Pantheon.

Gitlin, T. (2003). The Whole World is Watching. Mass Media in the Making and Unmaking of the New 
Left. Berkeley, CA: University of California Press. 

International Research & Exchanges Board (2010). Media Sustainability Index. Retrieved August 26, 
2011 from http://www.irex.org/project/media-sustainability-index-msi-europe-eurasia.

Manning, P. (2001). News and News Sources: A Critical Introduction. London: Sage.
Ognyanova, N. (2009). Bulgarian media policy and law: How much Europeanization. Central Euro-

pean Journal of Communication, 2 (2), pp. 27–42. 

Rozdzialy_.indd   89 2012-04-23   09:35:52

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS



Daniela V. Dimitrova, Petia Kostadinova

Raycheva, L., Dimitrova, D.V. (2008). Election news coverage in Bulgaria. In:  Strömbäck, J., Kaid, L.L. 
(eds.). Handbook of Election News Coverage Around the World. New York: Routledge, pp. 341–356.

Robertson, L. (1997, April). A source of embarrassment. American Journalism Review. Retrieved June 
20, 2011 from http://www.ajr.org/Article.asp?id=2314.

Schudson, M. (2002). The news media as political institutions. Annual Review of Political Science, 5, 
pp. 249–269. 

Shoemaker, P.J., Reese, S.D. (1996). Mediating the Message. Theories of Influences on Mass Media Con-
tent. New York: Longman.

Sigal, L.V. (1973). Reporters and Officials. The Organization and Politics of Newsmaking. Lexington: 
D.C. Heath and Company.

Strömbäck, J., Kaid, L.L. (2008). Handbook of Election News Coverage Around the World. New York: 
Routledge.

Tuchman, G. (1978). Making News. A Study in the Construction of Reality. New York: Free Press.
Wanta, W. (1997). The Public and the National Agenda: How People Learn about Important Issues. 

Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Rozdzialy_.indd   90 2012-04-23   09:35:52

Central European Journal of Communication vol. 5, no 1 (8), spring 2012
© for this edition by CNS


