
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)  ISSN 1899-5101                 67

Original Article

How news domestication may blur conflict:
Coverage of the 2008 South Ossetia War in Ukraine


Daria Taradai

N AT I O N A L  U N I V E R S I T Y  O F  K Y I V - M O H Y L A  A C A D E M Y,  U K R A I N E

ABSTRACT: While media coverage of the 2008 South Ossetia War in Ukraine has been explored 
a little, the domestication of it has not yet become an object of research. The concept of news do-
mestication is relatively new and underdeveloped in Ukrainian media studies. Previous research 
of media coverage of the 2008 South Ossetia War was either limited to the period of the war or was 
devoted only to its press coverage. Current research intends to fill the gap in the study of media 
discourse in Ukraine and to present an insight in the 2008 South Ossetia War TV coverage and 
its domestication. 

KEYWORDS: international conflicts, domestication of news, television



INTRODUCTION

The 2008 South Ossetia War, which is the subject of this research, was covered exten-
sively by Ukrainian media, although Ukraine was not involved in the conflict as a party. 
However, both states engaged in this war, namely Russia and Georgia, are close part-
ners of Ukraine. Russia, as Ukraine’s neighboring state, has very deep economic and 
cultural connections to Ukraine, while Georgia and Ukraine share a similar scheme of 
political development and have generally the same EU ambitions. Moreover, both are 
considered to be in the zone of traditional (post-Soviet) Russian influence.

The news about the 2008 South Ossetia conflict was frequently mentioned in the 
context of events in Ukraine or in the context of statements made by Ukrainian pol-
iticians. According to the news domestication theory (Cassara, 1993), domesticated 
international news is covered more often than news without a strong connection 
to the country of broadcast. The objective of this research is to determine in what 
way and to what extent the 2008 South Ossetia War was projected onto Ukraine 
in media. It allows for the drawing of a conclusion regarding whether Ukrainian 
media managed to work as a socially responsible medium, whose goal is to inform 
the audience instead of heating the conflict.

CEJoC_12.indb   67 2014-04-14   15:03:16

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



Daria Taradai
 

68                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)

POST-COLD WAR FRAMEWORK: IN SEARCH OF A NEW FOCUS

According to Clausen (2004), the widely used term “domestication” was introduced 
to the studies of news production by Gurevitch and his colleagues in 1991. It was 
defined as a process of presenting distant events as relevant to a domestic audience 
and constructing them as compatible with the culture and dominant ideology of the 
country of broadcast (Gurevitch et al., 1991). Since news domestication is a universal 
phenomenon, global news is delivered differently in every country (Clausen, 2004). 

Lee (2005) defines international news domestication as a logical consequence of 
globalization and its limitedness: globalization of television news cannot be unlimited 
as the TV news audience who may not have certain knowledge or cognitive abilities, 
will have difficulties with understanding the sense of news if it is not put in a domestic 
context. Therefore, journalists use this mechanism in order to overcome the limitations 
of globalization: they construct news stories in such a way as to create links of mean-
ing between the stories and the history, culture, politics, society, etc. of the viewers. 
The instruments of news domestication are cultural markers that reflect meaningful 
issues for society, which are connected to historical referents, such as the Holocaust 
for Israelis (Gurevitch et al., 1995). News domestication is the unification of two pro-
cesses — encoding and decoding. It is about the ways in which news stories are being 
shaped and tailored to fit in with assumed audience interests, expectations and cogni-
tive framework. Domestication here is a corrective counterbalance in the discussion of 
media globalization. The audience domesticates the meaning of the stories it watches. 

So-called global communicators may find themselves in no-man’s land and may 
turn out to be incapable of domesticating their products in any meaningful way. As 
a result, even major media players have realized the need for “cultural sensitivity” 
and recognized the different cultural preferences within different regions (Sreber-
ny-Mohammadi, 1996).

High demand for domestication was caused not only by the emergence of the 
concept of glocalization from the one of globalization, but also by the search for a 
new focus that began in the early 90s in the international news coverage and was 
caused by geopolitical changes. For a long period of time, coverage of the inter-
national news was performed through a prism of a bipolar world system and so-
called frame of the Cold War. The end of the Cold War became a turning point in 
the development of international news. The key question posed after the end of the 
Cold War was: what are the consequences of the breakdown of this frame for the 
ways in which media communicate international news (Norris, 1995).

Exploring news content, scholars found out that in the post-Cold War era jour-
nalists tend to focus on the country of broadcasting, when in order to attract audi-
ence attention media domesticate international news (Cassara, 1993; Hoge, 1993; 
Heuvel, 1993; Seaton, 1999). Media scholars claim that this factor played an impor-
tant role for the audience long before the end of the Cold War, but in the 90s it was 
conceptualized in the theory of news domestication.

CEJoC_12.indb   68 2014-04-14   15:03:16

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



How news domestication may blur conflict

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)                 69

News domestication influences both form and content of media messages and in 
multiple cases such changes of the content may bear potential threats. Mclaughlin 
and Rolston (2004) suggest that domesticated media content may restrain people 
from asking “bad” or uncomfortable questions about the global world order. A situ-
ation when international news coverage is generated mainly by national interests 
causes conditions under which media do not cover global events unless it involves 
talking about ourselves (Wasburn, 2002, p. 20 as cited in Janbek, 2008); hence, in-
ternational news making becomes inherently domestic and may produce a limited 
social world with rigorous national boundaries.

In a globalized post-Cold War world, journalists try to domesticate foreign news 
using anchors familiar to the audience (social representations) or clues. Hence, 
news may potentially become both a source of reliable and understandable infor-
mation about the world or an instrument of political propaganda. 

This assumption can be illustrated by the example of the 2008 South Ossetia 
War. The conflict was not only one of the most covered international events in 
Ukraine, but it also caused heated social debates about Ukrainian foreign policy and 
relationships between key political actors. The 2008 South Ossetia War involved 
two countries that are Ukraine’s strategic partners: Russia and Georgia. Each stra-
tegic partner represents a fundamentally different direction in Ukrainian foreign 
policy: Russia as orientation to the East and Georgia as orientation to the West and 
the path to European integration. Since 1991, no other conflict was as close and as 
symbolic for Ukraine as the 2008 South Ossetia War. Like all other international 
events, the coverage of this war was domesticated by Ukrainian journalists. The 
possibility and existence of the above-mentioned dangers and threats caused by 
news domestication make exploration of the domestication strategies and instru-
ments used by Ukrainian media a relevant and pressing issue.

The coverage of the 2008 South Ossetia War in Ukraine was researched on the 
example of the most popular TV-channel Inter.

TV coverage was chosen as an object for this research, because television is 
one of the most popular media in Ukraine due to its inexpensive nature and wide 
distribution. According to the data of the International Telecommunication Union 
(ITU) in 2009 the percentage of households with a TV was about 94.77%, which 
means that the majority of Ukrainians have access to a television, and TV is still a 
major source of information for them.

The study includes private and national Ukrainian TV channel with the highest 
viewing — Inter. For the present research evening news programs of the channel 
were analyzed, since they are the final programs of the day. 

The 2008 South Ossetia War lasted from August 8 till August 12, when it was 
declared as finished by Russia. The period under investigation is longer than the war 
itself: it covers also one day before the beginning of the war and almost four weeks 
after August 12, as it was a period of a peace settlement that was discussed actively 
in Ukraine. Thus, the period under investigation is August 7–September 8, 2008.

CEJoC_12.indb   69 2014-04-14   15:03:16

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



Daria Taradai
 

70                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)

For the period under investigation, all evening news programs of the Inter TV-
Channel were analyzed and all news materials regarding the 2008 South Ossetia War 
were carefully selected and transcribed. Data was taken from the official website of the 
channel, online archives, or directly from the archive of the channel. The single crite-
rion for selection of the material was its relevance and correspondence to the topic.

METHODOLOGY

This research is based on the combination of two approaches: quantitative and 
qualitative. The former provides instrument for analysis of the whole discourse, 
whereas the latter grants an opportunity to get a deeper insight into the data col-
lected. The first stage of the analysis comprises content analysis of the available data 
which reveals its general quantitative characteristics, and the second stage is pre-
sented in the form of the discourse analysis of the same data aimed at researching 
techniques and strategies of news domestication.

Content analysis of the data helped sort out general characteristics of the media 
coverage of the South Ossetia War: overall number of domesticated news, thematic 
structure of news, and quoted speakers. Use of the content analysis helped receive 
quantitative indicators serving as reliable data for drawing conclusions regarding 
the thematic structure of the news programs, as well as for establishing general 
characteristics of TV news coverage of the 2008 South Ossetia War. The next stage 
of the research is the discourse analysis of the same news data. The discourse ana-
lytical framework used in this work is based on a combination of two approaches 
to discourse analysis: critical discourse analysis (CDA) developed by Norman Fair-
clough (2003) and discourse analysis of news developed by Teun Van Dijk (1998). 
Both approaches are based on the assumption that the use of language is central 
to the formation of our social environment and investigate language in use or lan-
guage as a means of social interaction. The results of the discourse analysis have 
been discussed with the editor of the channel under scrutiny. 

Kulyk (2010) claims that the term discourse was attributed to the language in use 
opposite to understanding of language as a system of signs as a result of social turn 
in the linguistic research in the late 1960s. News, according to Hartley (1982), is an 
example of the “language in use.” Analysis of discourse is not limited to “textual” 
analysis, but also accounts for the relations between structures of text and talk as 
well as of their social, cultural, and historical contexts. The present research was 
conducted in light of the social, political and media situation in Ukraine in 2008.

Analysis of the discourse is crucial because our use of language is inextricably 
bound up with causes and effects which we may not normally be aware of (Fair-
clough, 1999, p. 54). Critical Discourse Analysis (CDA), according to Fairclough, 
deals with the dual nature of language that is socially shaped and at the same time 
socially constitutive. The strategic control of knowledge in the news media is exer-
cised through the topics’ selection, and more generally by specific reconstruction 

CEJoC_12.indb   70 2014-04-14   15:03:16

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



How news domestication may blur conflict

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)                 71

of social and political realities. This process is governed by a system of values and 
professional ideologies regarding news and its reliability, which serves the inter-
ests of various elite, actors, persons, groups, classes, institutions, nations or world 
regions (Van Dijk, 1998). A critical approach, particularly in linguistics, can prove 
that independence of press from the government and business is an illusion (Fowl-
er, 1991). However, the reproduction of social order and structure in news is hardly 
a direct process. Journalists do not always support the opinions or actions of those 
in power, but they are mostly limited by the editors of privately owned news organ-
izations, and “hence by corporate interests they are hardly at variance with those of 
the elites in power” (Van Dijk, 1988, p. 155).

Gerbner (1985) suggests that the analysis of mass-produced and distributed me-
dia discourse can help discover actual controls and functions. It cannot substitute 
the study of policies or effects, but it can become a source of hypotheses for further 
research. Media discourse is “both a record and an instrument of industrial behav-
ior in the cultural field” (Gerbner, 1985, p. 16). 

Fowler in his book Language in the News (1991) presented instruments for the 
analysis of how language was used in newspapers to form ideals and beliefs based 
on an assumption that language is not a neutral but a highly constructive mediator. 
Despite the fact that he analyzed newspapers, his groundwork is applicable to the 
analysis of all types of news. 

Glasgow University Media Group and University of Birmingham Centre for 
Contemporary Cultural Studies were among the first to elaborate an alternative 
model of news practices in which they claim that news is socially constructed 
(Fowler, 1991, p. 2). Fowler singled out two stages: news selection and news trans-
formation; however, he noted that the distinction between them is not absolute 
because “an item can only be selected if it can be seen in a certain light of represen-
tation and so selection involves an ideological act of interpretation” (Fowler, 1991, 
p. 19). News is a practice, a discourse which reflects social reality and empirical facts 
in a non-neutral way (Fowler, 1991; Van Dijk, 1988). 

Discourse analysis, nevertheless, is criticized for the element of subjectivity it 
may include. Cremades (2007) quotes Sheyholislami (2006) who points out that 
the central question is to what extent a discourse analyst is aware of the way in 
which an audience perceives media discourse. Discourse analysts are criticized 
for basing their hypothesis on the assumption that the audience interprets the 
text in the same way as the researcher. Livingstone (1996) points out that the 
way in which viewers selectively interpret what they see, depending on their own 
experiences and sociocultural background is often taken to undermine media 
effects. However, in case of news domestication, reflection of cultural representa-
tions typical for viewers of the explored news data serves to amplify the existing 
media effects because the idea of domestication is aimed at framing news in such 
way that it corresponds to the cultural background of the audience and resonates 
with it. 

CEJoC_12.indb   71 2014-04-14   15:03:16

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



Daria Taradai
 

72                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)

RESULTS

During the period under investigation, there were 156 pieces of news about the 
2008 South Ossetia War on Inter TV-Channel. Fifty-six (or about 36%) of them had 
been domesticated in different ways. 

Inter has a relatively small portion of the domesticated news, and it is possible to 
suggest that journalists of the channel were less willing to domesticate news. This 
assumption was also partly proved in the interview with Nataliya Gumenyuk, for-
mer Head of the International News Department of the channel. She stated that her 
department had received no direct instruction to domesticate news and underlined 
that they had always been trying to fight against it: “International news is important 
in itself.” Ms. Nataliya Gumenyuk also mentioned that there had been no special 
necessity to domesticate the war which was close enough to Ukraine. “It was the 
first conflict in the history of Ukraine between the two countries that are so close to 
Ukraine and so understandable to its audience. The event was so close to Ukraine 
that we were trying to avoid artificial anchors,” she said. At the same time, in her 
opinion, there was more domesticated international news in the coverage of the 
2008 South Ossetia War than is usual for the news programs of Inter TV-Channel. 

Figure 1 shows the dynamics of the coverage. The blue line describes general 
coverage of the 2008 South Ossetia War, and the red line depicts the amount of 

Figure 1. Inter TV-Channel: News about the South Ossetia War and amount 
of domesticated news, 7 August–8 September, 2008

Source: author.

CEJoC_12.indb   72 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



How news domestication may blur conflict

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)                 73

domesticated news broadcast every day. There is a wide gap between the two lines 
in Figure 1, particularly in the first half of the period under analysis.

In the course of analyzing thematic structure of news, seven topics were identi-
fied. Little news was devoted to a single topic; very often it covers several of them. 
The longer the news story is, the more topics it covers. Frequently, transition from 
one topic to the other was facilitated by such phrases as “meanwhile” or “at the same 
time.”

Distribution of topics is presented below:
1.  Background information about the conflicts in the region — 2.
2.  The grounds for the South Ossetia War — 13.
3.  Warfare during the South Ossetia War — 24.
4.  Humanitarian activities of all sides — 18.
5.  Signing of the truce agreement and its implementation — 27.
6.  Aftermath of the War — 44.
7.  Reaction to the War — 129, whereas Ukraine’s reaction to the war — 56.
The most popular topic in Inter TV-Channel news was the reaction to the war. 

Partly, it can be explained by the fact that the period under investigation includes a rel-
atively long period after the war was announced as finished (August 12–September 8), 
but in fact less intensive combat actions continued even after August 12, and with-
drawal of troops took a long time. So the reaction to the war was more popular than 
the aftermath of the war and much more popular than the background information  
about the conflicts in the region that could have explained the origins of the war. De-
spite a long history of bloody confrontations that could help to elucidate the present 
situation in the region, background information about the conflict was significantly 
downplayed. It might even be concluded that while covering the 2008 South Ossetia 
War it was completely taken out of the agenda.

Fewer than half (43%) of the news stories about the reaction to the war pre-
sented response actions within Ukraine (public protests, statements of different 
groups, authorities etc.). It could reveal either less attention to the domestic reac-
tions and stricter gatekeeping or greater attention to the world response. According 
to Nataliya Gumenyuk, there were relatively few news stories about the reaction 
and position of Ukraine because there was a huge stream of the news from the cor-
respondents in the war zone. She suggested that the great attention to the Ukrainian 
position could have indicated a lack of information from the field, whereas it was 
not the case on Inter. Nataliya Gumenyuk underlined that information from the 
war zone was more valuable than “the reflections of the Ukrainian side” which was 
not an active participant or mediator. 

The reaction of Ukraine in the news of Inter TV-Channel was predominantly 
presented by the position of the authorities. Nataliya Gumenyuk explained it as 
a widespread drawback of the coverage: “Politicians and leaders are always in the 
forefront.” She also called the coverage of any war “elite oriented” and suggested that 
it would have been better to see more public feedback.

CEJoC_12.indb   73 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



Daria Taradai
 

74                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)

Ukrainian speakers

President Victor Yushchenko and the opposition Party of Regions received almost 
the same amount of coverage by Inter, but the Government and the Prime Minister 
were covered much less. Larger parties represented in the Parliament were quoted 
by Inter TV-Channel, whereas there were no sound bites of the two smaller parlia-
mentary political forces. Instead, Inter quoted two marginal organizations, probably 
due to their extraordinary and to some extent marginal positions. 

Textual analysis

All Inter Channel’s news that has any pertinence or relation to Ukraine (Ukrainian 
people, leaders, places, etc.) was analyzed. Several techniques and mechanisms of 
news domestication were defined and divided into several major groups.

Tskhinvali as Stalingrad: Anchoring in the past
Kulyk (2010) in his research underlines the importance of socially oriented analysis 
which problematizes the existing situation. He stresses that it is an attempt to prove 
that the existence of a certain situation or, in case of media, of certain coverage 
does not have a universal meaning, but rather contributes to certain outcomes or 
states. In the case of the 2008 South Ossetia War coverage by Inter such a lack of a 
universal meaning can be illustrated by drawing parallels between the situation in 
South Ossetia and Stalingrad in 1942–43. In the news stories that describe the situ-
ation in the capital of South Ossetia a journalist comments: “Old Vasiliy survived 
in Stalingrad, but was wounded at home” (“Ded Vasiliy utselel pod Stalingradom, 
no ne utselel v sobstvennom dome”). 

It is necessary to mention that the Battle of Stalingrad (17 July 1942–2 Febru-
ary 1943) was a key event of the Second World War or the Great Patriotic War as 
it was called in the Soviet Union. More than one million people died in the battle 
that marked the turning of the tide of war in favor of the Soviet Union and its al-
lies. Within the USSR the Soviet victory at Stalingrad was portrayed as salvation of 
European civilization. Hence, for the people of the post-Soviet region Stalingrad is a 
very powerful symbol, and this symbol was used to compare the Battle of Tskhinvali 
with the Battle of Stalingrad. Consequently, Georgian actions should be compared 
with those of Nazi Germany, so such coverage is pro-Russian: “Tskhinvali has be-
come the second Stalingrad” (“Tskhinvali stal vtorym Stalingradom”). 

The usage of this comparison proves the broadcaster’s wish to make the audi-
ence perceive one side of the conflict as aggressor or occupier (Nazi Germany lost 
the battle in Stalingrad, and Georgia lost Tskhinvali) and the other as the side try-
ing to protect its freedom in every possible way. It can even be regarded as a way 
to legitimize Russia’s actions. Nataliya Gumenyuk explained such comparison as 
a consequence of the absence of an editor working together with the journalist of 

CEJoC_12.indb   74 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



How news domestication may blur conflict

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)                 75

Inter TV-Channel in Tskhinvali, and hence the absence of an opportunity to edit 
his stories: they appeared in the news programs as they were sent by the journal-
ist. So, indirectly she agreed that it was a value judgment, but called it unavoidable 
and natural in the situation when the journalist works in the epicenter of the war. 
Such an explanation may be valid for errors in numbers, but it can hardly explain 
the choice of metaphors. The comparison with Stalingrad resulted not from the in-
ability to verify facts but from the internalization of Soviet beliefs, thus, revealing 
journalistic ideology rather than technology. 

There were some more ways of news domestication through anchoring in 
Ukraine, but with the help of linkage to the Soviet legacy. For example, the threat 
of a return to the Cold War as a possible punishment for Russia by Western states 
was emphasized by a journalist, and it is a symbol that is easily understood in post-
Soviet Ukraine. There was also an attempt to compare the situation in international 
relations after the South Ossetia War with the one in the period of the Cold War: 
“Analysts deem it to be the most critical statement of the American leader about 
Russia since the end of the Cold War” (“Po mneniju analitikov, eto samoje krit-
ichnoje vyskazyvanije amerikanskogo lidera v adres Rossii so vremen okonchanija 
kholodnoi vojny”).

Anchoring in the Soviet past helped to create a clear and understandable image 
for the Ukrainian audience of what was happening in South Ossetia. Nataliya Gu-
menyuk recognized biased use of the Soviet symbol as a means to evaluate actions 
of the sides of the war, but explained it by technical difficulties. 

War, conflict, events or situation in Georgia
A good example of the choice of wording (Fairclough, 2003) is a description of 
events that took place in South Ossetia. A word “conflict” is often used to describe 
the South Ossetia War; however, journalists did not provide any criteria for calling 
it a conflict, not a war. Such choice of terms can be more favorable for the side that 
is considered to be an aggressor or the one that has caused more significant destruc-
tion. In case of the 2008 South Ossetia War it is Russia. 

However, “conflict” is not the only word that was used instead of war. There 
was a wide range of synonyms: events in Georgia, situation in Georgia, events in 
the Caucasus, combat actions, situation in the Caucasus, Georgian events, military 
operation etc. Some of these phrases are euphemisms that downplayed the serious-
ness and importance of the war.

According to Nataliya Gumenyuk, journalists of Inter wanted to avoid “kindling 
of the situation” and “excessive dramatizing,” and that is why in most cases they did 
not use the word “war.” She also mentioned that in the first days of the war it was 
not clear what was going on; however, as the analysis has shown, the tendency to 
avoid the word “war” existed even in the aftermath of the war.

In the domesticated news about the South Ossetia War it was never called a 
Russian-Georgian one until the end of August 2008 (a few weeks after the official 

CEJoC_12.indb   75 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



Daria Taradai
 

76                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)

end of it). Nataliya Gumenyuk in the interview did not deny that a certain level of 
pro-Russian orientation could take place because, as she puts it, the editor of the 
channel supported Russia, and his views could have been reflected in such a way. 
According to Nataliya Gumenyuk, the editor was insisting that Russia was not “an 
obvious aggressor.” Nataliya Gumenyuk said that there had been discussions and in-
tentions to name things “as they were,” but she said that the journalists had needed 
certain time to understand and to assess the situation.

It is notable that at the beginning of the interview Nataliya Gumenyuk used the 
word “conflict,” whereas later she started using the word “war” more often. Conse-
quently, the strategy of the naming of the South Ossetia War proves that the cover-
age was pro-Russian, and it may have been encouraged by the top-management of 
the channel that supported Russia.

Kiev versus Ukraine
Usage of the capital as a metonym in the meaning of the state is a very popular tech-
nique in news reporting. Usually it helps to avoid tautology, when there is a country in 
one sentence, and the capital — in another. This technique was also used by journal-
ists and presenters of Inter TV-Channel, but there was one special case of using the 
metonym Kiev. In the news about the Russian Black Sea Fleet, Kiev was used instead 
of Ukraine even at the beginning of the news (in such a position there cannot be any 
risk of tautology), and also in some news there was no mentioning of Ukraine, only 
that of Kiev, even in sentences where the other side was described as Russia not Mos-
cow: “Russia, following all rules, has already informed Kiev about it.” There are also 
examples when two successive sentences start with “Kiev,” not “Ukraine.”

This way of using metonym “Kiev” can be found only in the news stories about 
ships of the Russian Black Sea Fleet in Ukraine, which were strongly criticized by 
Moscow. Probably presenters and journalists wanted to underline that this unpleas-
ant decision was made by Ukrainian leaders, by politicians, but not by all Ukrain-
ians. Such a position is close to the one announced by Russian leaders, which again 
makes domesticated news pro-Russian. 

Ukraine as an object of Russia’s actions
In the news about the war mentioning Russia and Ukraine, Ukraine would usually 
be an object of action, whereas Russia — a subject. For example, in the news that 
concerns Ukraine and Russia on August 9, Ukraine turns into an object of the ac-
tion (Moscow blames Kiev, “Moskva obviniajet Kiev” ).

One more aspect of the pro-Russian coverage of news is the use of the phrase 
“ships of the Black Sea Fleet” instead of “ships of the Russian Black Sea Fleet.” If a 
presenter uses it without mentioning the name of the country, it should be prob-
ably understood by the audience without any additional information, however, in 
the Black Sea there are also Ukrainian ships, not only Russian ones. Such coverage 
proves pro-Russian orientation of the channel.

CEJoC_12.indb   76 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



How news domestication may blur conflict

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)                 77

War important in itself
The journalists of Inter TV-Channel did not try to start the news with the connec-
tion to Ukraine even if it had existed. As Nataliya Gumenyuk explained, journalists 
of Inter regarded the South Ossetia War as an international event important in itself. 
For example, in the news about the situation in Abkhazia on August 13, there was 
information about “a Ukraine’s participation in the war, but it was not mentioned in 
the presenter’s text as well as at the beginning of the journalist’s story. Instead, it was 
placed towards the end of the story and may have looked as an attempt to diminish 
the importance of this information. Hence, the anchor to Ukraine was presented as 
less important than general information about the war.

Anchoring in the present situation in Ukraine
There were also some news stories where the link to Ukraine was used as a hook. 
Very often it can be the only mention of Ukraine and the main topic of the news 
or a story may be rather different. For example, in the story about Georgia’s deci-
sion to leave the CIS and its next appeal to other countries to follow its example, 
Ukraine was mentioned separately from other countries, and it was underlined in 
the opening of the story.

Another example is the news about the peacekeeping mission of five European 
leaders where information about the Ukrainian President was at the beginning of 
the presenter’s text and of the sentence. There was an additional focus on Ukraine 
at the opening of the journalist’s story. The aim of the whole mission was commu-
nicated through the words of the Ukrainian President. 

In the majority of news stories about the conflict within the Ukrainian parlia-
mentary coalition, it was often presented as caused by the contradictions concern-
ing Ukraine’s position on the South Ossetia War; however, it was not true. This 
tendency can be seen, for example, in such a sentence: “MPs were discussing con-
flict in the Caucasus but as a result “reached” a conflict in the coalition.” (“Deputaty 
rassmatrivali konflikt na Kavkaze, a v itoge poluchili konflikt v koalicii”).

Ukraine as a possible/victim side of the war
The idea of Ukraine’s participation in the war in some way was always present in 
the news or mentioned in the sound bites. Such a choice of quotation could lead 
to the impression that there was a real threat that Ukraine could participate in the 
conflict. Such a hook probably is a very effective one because it brings the war closer 
to home. For example, in one story a journalist recited the President’s words about 
how the conflict affected Ukraine, and these words were proved by the appropriate 
sound bite where Ukrainian President Victor Yushchenko said that Ukraine was 
being involved in international conflicts against its own wishes. Possibility of new 
conflicts in the region, where Ukraine is situated, was the topic usually considered 
as the most important one raised in President Yushchenko’s statements. On Au-
gust 14, the news about a Ukrainian ferry started with “Ferry returns from war to 

CEJoC_12.indb   77 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



Daria Taradai
 

78                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)

Ukraine” (Parom vozvraschaetsia v ukrainu s vojny). However, the ship definitely 
did not take part in the war or combat actions. This is a synecdoch that brings the 
war closer to Ukraine.

In the news that followed information about Russia’s recognition of South Ossetia 
and Abkhazia independence there was a message that these republics were not the 
only “hot spots” in the post-Soviet region, and Transdniestria was mentioned next 
with an indication that it was very close to Ukraine. However, formally Transdniestria 
is not a hot spot; there has been no active warfare in the since the 90s, so it can be 
regarded as an attempt to make the news more resonant and to domesticate it. 

The journalists of Inter seemed to avoid direct assumptions that Ukraine could 
have been the next target of Russia, but still they underlined this topic by, for ex-
ample, choosing appropriate quotations from the speeches of the politicians. Such 
an approach could reflect own unquestioned views of the journalists. 

Frame of Ukraine becoming closer to the West
There is one more way to domesticate news about war: it was done through the 
frame that the South Ossetia War influenced Ukraine by bringing it closer to the 
West. For example, by underlining that it was welcomed in NATO and that Ukraine 
should join the alliance to avoid Georgia’s fate. In one news story there was a clear 
statement that the contradiction between Georgia and Russia pushed Ukraine clos-
er to Europe. Europe or the West was understood not only as the European Union, 
but also as the USA and NATO.

CONCLUSION

Inter is considered to be not only one of the most popular TV channels in Ukraine 
but also one of the richest. Starting from the first day of the war, Inter was broad-
casting exclusive materials from the war zone. The Inter TV-Channel was also the 
only Ukrainian TV-channel that had its own correspondent in South Ossetia from 
the first day of the war. Moreover, it has devoted a significant part of its broadcasting 
time to the South Ossetia War. For the period of one month since the beginning of 
the conflict, more than 150 news stories on the topic were produced. One third of 
them were domesticated. As the interview with the former Head of the Department 
of the International News of Inter TV-Channel has shown, journalists regarded the 
war in itself as a more crucial event than the Ukrainian reaction to it.

Unequal quoting at Inter was favorable to the President and opposition Party 
of Regions, whereas their opponent, Prime Minister Yulia Tymoshenko and her 
political bloc received significantly less coverage. Journalists of Inter domesticated 
news about the 2008 South Ossetia War only using positions of the most influential 
Ukrainian political forces or through the statements of the most outstanding or 
even radical organizations without covering the whole spectrum of opinions that 
existed within the Parliament.

CEJoC_12.indb   78 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



How news domestication may blur conflict

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)                 79

Anchoring to the Soviet past by using a comparison between Tskhinvali and 
Stalingrad and the particular approach to naming mentioned above indicate the 
pro-Russian position of the channel that pretended to be neutral. Significant at-
tention to the speakers of the pro-Russian and opposition Party of Regions also 
proves this point. According to Nataliya Gumenyuk, there was an intention to 
stay neutral, but due to technical limitations, strong external and internal pres-
sure of the pro-Russian top-management it was not always possible. Ukraine in 
Inter coverage was presented as a very close ally and friend of Russia; moreover, 
in domesticated news on the conflict the role of Russia in the war was weakened 
by different techniques, probably in order not to spoil the image of it as a Ukrai-
nian ally.

It is true that the coverage of the war creates a lot of ambiguous situations and 
requires huge human and financial resources in order to provide balanced news, but 
still it is not impossible. It is also true that Inter produced many news stories, but it 
does not mean that the variety of the images can counterbalance biased coverage. 
The standard journalistic demand of balance requires balance not only in the news 
program in general but in each news story separately. So it is a very uncertain ques-
tion whether the pro-Russian stories from South Ossetia could have been balanced 
by the stories from Georgia. 

Some distortions in the coverage of Inter were allowed and were regarded as un-
avoidable features. Pro-Russian inclination was not only to some extent sanctioned 
by the Head of the Department of the International News, but also reflected the 
position of the top-management. 

Journalists of Inter TV-Channel underlined an anchor to Ukraine in certain 
news, while in other news it was put at the end of the text. Placing it in the end 
was typical for the news where such an anchor could have indicated anti-Russian 
actions of Ukraine. Journalists of the channel also used strategies of the naming 
that revealed their pro-Russian position: “Russia” versus “Kiev,” “Black Sea Fleet” 
instead of “Russian Black Sea Fleet.” Such naming as well as avoiding of the phrase 
“Russian-Georgian war” could be regarded as an additional evidence of the pro-
Russian position and reflection of Russian rhetoric. 

Pro-Russian orientation of the channel and the attention to the frame of Ukraine 
being closer to the West could seem contradictory, but to my mind, it reflected the 
internal situation in the newsroom: on the one hand, there was the top-manage-
ment that blamed Georgia for the war, and on the other hand, there was an inten-
tion of the journalists (at least of the Head of the International News Department) 
to stay neutral and avoid “dramatizations.” 

In the news coverage the South Ossetia War became an amplifier of the split 
of the Ukrainian society into pro-Russian and pro-Georgian groups, but journal-
ists did not either explain this split, or problematize it. So, such coverage leads to 
its justification/legitimization. Lack of explanation of different frames used by the 
journalists is typical for Ukrainian channels. Ukrainian channels do not address 

CEJoC_12.indb   79 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



Daria Taradai
 

80                 CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION  1 (2014)

the whole of Ukraine as its audience, but in fact they focus on a narrower group of 
people that share the same assumptions as the journalists of the channel.

2008, which is the year when the researched events took place, was relatively 
contributory to the freedom of speech in Ukraine: media were still enjoying the 
achievements of the Orange revolution that took place in the end of 2004. Con-
sequently, discovered media biases cannot be explained simply by the pressure 
of the owner (which, however, cannot be excluded), but also more complicated 
mechanisms were involved. These are self-censorship, developed during the years 
of violated freedom of speech, long established tradition to be loyal to the Gov-
ernment or the President, excessive inclination to domesticate news and excessive 
attention to certain groups of politicians with ungrounded ignorance of the other, 
lack of critical approach to Russia and its relations with Ukraine, simplification, 
and orientation on the narrow audience. As a result, in case of not fully developed 
journalistic standards the excessive usage of the mechanisms of news domestica-
tion may result in distorted and biased coverage. News domestication not only 
makes news more understandable, but also reproduces the dominant ideology 
of the society (or of the owners) (Gurevitch et al., 1991). Ukrainian media were 
rendering news about the South Ossetia War as comprehensible, appealing and 
relevant to domestic audience information by constructing the meanings of it in 
ways that are compatible with the culture and the dominant ideological sets of the 
parts of the societies they serve.

REFERENCES

Cassara, C. (1993). International News in Six American Newspapers: Last Look at a Bipolar World? 
Paper presented to the Association for Education in Journalism and Mass Communication con-
vention, Kansas City, August.

Clausen, L. (2004). Localizing the global: “Domestication” processes in international news production. 
Media, Culture & Society, 26 (1), pp. 25–44.

Cremades, S.P. (2007). An overview of the critical discourse analysis approach to mass communica-
tion. In: Paniagua, J.M., Garcia, L.G., Sancho, P., Alegre, E.S. (eds.). Critical Discourse Analysis of 
Media Texts. Valencia: Universitat de Valencia, pp. 17–38.

Fairclough, N. (1999). Media Discourse. London: Bloomsbury Academic. 
Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Research. London and New 

York: Routledge.
Fowler, R. (1991). Language in the News. Discourse and Ideology in the Press. New York: Routledge. 
Gerbner, G. (1985). Mass media discourse: Message system analysis as a component of cultural indica-

tors. In: van Dijk, T.A. (ed.). Discourse and Communication: News Approaches to the Analysis of 
Mass Media Discourse and Communication. Berlin: Walter de Gruyter, pp. 13–25.

Gurevitch, M., Levy, M.R., Roeh, I. (1991). The global newsroom: Convergences and diversities in the 
globalization of television news. In: Dahlgren, P., Sparks, C. (ed.). Communication and Citizenship. 
London: Routledge, pp. 195–216.

Gurevitch, M., Cohen, A.A., Levy, M., Roeh, I. (1995). Global Newsrooms, Local Audiences. A Study 
of the Eurovision News Exchange. New Barnet, United Kingdom: John Lebbey & Company Ltd.

CEJoC_12.indb   80 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS



How news domestication may blur conflict

Janbek, D.M. (2008). Global Miami and the Construction of International News. Paper presented at 
the annual meeting of the International Communication Association, TBA, Montreal, Quebec, 
Canada.

Hartley, J. (1982). Understanding News. London: Taylor & Francis. 
Heuvel, J.V. (1993). For the media, a brave (and scary) new world. Media Studies Journal, 7 (4), 

pp. 11–20.
Hoge, J.F. (1993). The end of predictability. Media Studies Journal, 7 (4), pp. 1–9.
Kulyk, V. (2010). Dyskurs ukrajyns’kyh medij: identychnosti, ideologii, vladni stosunky (The Ukrainian 

Media Discourse: Identities, Ideologies, Power Relations). Kyiv: Krytyka.
Lee, Y.A.L. (2005). Between global and local: The glocalization of online news coverage on the trans-

regional crisis of SARS. Asian Journal of Communication, 15 (3), pp. 255–273.
Livingstone, S. (1996). On the continuing problem of media effects. In: Curran, J., Gurevitch, M. (ed.). 

Mass Media and Society. Second edition. London and New York: Arnold, pp. 305–325.
Mclaughlin G., Rolston, B. (2004). All news is local: Covering the war in Iraq in Northern Ireland’s 

daily newspapers. Journalism Studies, 5 (2), pp. 191–202.
Norris, P. (1995). The restless searchlight: Network news framing of the post-Cold War world. Political 

Communication, 12 (4), pp. 357–370.
Seaton, E.L. (1999). Take a fresh look at international news: Local ties. The American Editor. Retrieved 

September 9, 2012 from ASNE. Website: http://www.asne.org/kiosk/editor/99.feb/seaton1.htm.
Sreberny-Mohammadi, A. (1996). The global and the local in international communications. In: Cur-

ran, J., Gurevitch, M. (eds.). Mass Media and Society. Second edition. London and New York: 
Arnold, pp. 177–203.

Van Dijk, T.A. (1988). News Analysis. Case Study of International and National News in the Press. New 
Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. 

Van Dijk, T. (1998). Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage. 

CEJoC_12.indb   81 2014-04-14   15:03:17

Central European Journal of Communication vol. 7, no 1 (12), Spring 2014
© for this edition by CNS




