
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015) ISSN 1899-5101               63

ORIGINAL ARTICLE

Al Jazeera in Central European media: 
9/11 and the “Arab Spring” compared


Jaromir Hanzal

C H A R L E S  U N I V E R S I T Y  I N  P R A G U E ,  C Z E C H  R E P U B L I C

Ákos Balogh
H U N G A R Y

Michalina Guzikowska
U N I V E R S I T Y  O F  W A R S A W,  P O L A N D

Jaromir Hanzal, Ákos Balogh, Michalina Guzikowska, Gabriela Mezeiova
M E D I A  A C A D E M Y,  S L O V A K I A

ABSTRACT: Th is article presents a study of Al Jazeera perceptions in Central European print media 
based on a quantitative content analysis. Th e research compares two year-long periods, which cover 
the 9/11 terrorist attacks and the “Arab Spring” — two sets of events that drove global attention to the 
region of Middle East and North Africa and beyond. Building on previous research in this fi eld, the 
authors analysed 94 diff erent newspapers for perceived affi  liations to terrorism, using Al Jazeera as 
a source of information or the structure of genres in texts mentioning the station among other vari-
ables. Special emphasis is put on the case of Libyan revolutionary events.

KEYWORDS: Al Jazeera, 9/11, “Arab Spring,” print content, Central Europe, Middle East and North 
Africa (MENA), Libya



INTRODUCTION

Arabic cable news station Al Jazeera started broadcasting from Doha in 1996. It 
did not, however, gain immediate attention in non-Arabic speaking countries. 
Early mentions can be traced back to 1998, when Saddam Hussein chose the 
station to condemn the bombardment of Iraq (Operation Desert Fox). Two 
years later, Al Jazeera was recognized for providing news service from Ramallah 
during the second Intifada (Pfi sterer, 2012, p. 82). In Central Europe, its fi rst 
mention on Czech media can be traced to the summer of 1998, when Lidove 

cejoc_spring_2015.indd   63cejoc_spring_2015.indd   63 2015-04-17   11:31:282015-04-17   11:31:28

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Jaromir Hanzal, Ákos Balogh, Michalina Guzikowska, Gabriela Mezeiova

64               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)

noviny1 cited a media analysis originally printed by Th e Economist (Televizní…, 
1998). Only aft er 9/11 did the Al Jazeera brand became much more visible in the 
region and beyond.

By then, numerous governments had already criticized it. Regionally, the Arab 
governments usually forbade the airing of various talk shows, many of which gave 
screen time to members of exiled political dissent. Discussions of topics like sex, 
polygamy, corruption, women’s rights and Islamic fundamentalism were regular 
targets of government criticism. Al Jazeera is thought to be the fi rst Arab media 
outlet to allow space for the views of Israeli representatives during the second Inti-
fada and beyond (El-Nawawy & Iskander, 2003, p. 29). Th e Government of Qatar 
received regular complaints from Arab governments regarding Al Jazeera (Kraidy 
& Khalil, 2009, p. 82). It is worth mentioning that even today, government-owned 
national TV broadcasters are the primary competitors for satellite news stations 
with a pan-Arab reach in an environment where TV remains the prime source of 
news for 78 per cent of Arabs (ACRPS Arab Opinion Index 2012/2013, p. 9). As of 
May 2014, three Al Jazeera journalists remain detained in Egypt for more than four 
months, awaiting trial. Th e charges include “spreading alarming news” (Al Jazeera 
English, 2014a).

Internationally, it is well known that Colin Powell (Th e U.S. Secretary of State 
between 2001–2005) demanded that the Qatari ruling family tame the channel’s 
editorial policy during the early stages of NATO’s Afghan2 campaign. Donald 
Rumsfeld (Th e U.S. Defence Secretary 2001–2006, among other positions) called 
Al Jazeera “propagandistic and infl ammatory,” while others labeled it a mouthpiece 
of terrorism (Meltzer, 2012, p. 664). Similarly, representatives of Western govern-
ments (for example, Tony Blair) criticized Al Jazeera heavily during the Iraq cam-
paign. While Th e New York Times and Th e Guardian framed it as a project whose 
aim was to rebuild the country, Al Jazeera articulated it in terms of confl ict and 
strife using a mostly negative tone (Howard & Hussain, 2013, p. 91). In 2003, the 
coalition’s military jets even bombed the channel’s offi  ce in Baghdad (Seib, 2005, 
p. 603).

In the series of anti-regime uprisings in early 2011, the Arab world witnessed an 
unprecedented set of events. Th e media played an immensely important role in the 
process. Al Jazeera’s stations became important sources of information from within 
the countries involved. Before the revolutionary wave, the Jamahyria regime grant-
ed Al Jazeera permission to operate, enabling them to cover underreported local 
issues in Libya. Following the outbreak of the anti-regime uprising, Al Jazeera 
adopted a pro-revolutionary approach, accusing the regime’s forces of using vio-
lence while depicting the protesters as peaceful (Behr & Sasnal, 2012, p. 27; Pfi sterer, 

1 A traditional newspaper with a liberal conservative background. By then, it was the seventh 
biggest daily in the Czech Republic.

2 Al Jazeera was the only international broadcaster present in Afghanistan by 2001.

cejoc_spring_2015.indd   64cejoc_spring_2015.indd   64 2015-04-17   11:31:282015-04-17   11:31:28

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Al Jazeera in Central European media

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)               65

2012, p. 67). Th e Gaddafi  regime reacted by blocking all communications tools, 
including cell phones, television and the internet. However, citizen journalists were 
still able to provide raw footage from inside the country in many diff erent ways, 
relying heavily on social networking sites to disseminate their message (Ali & Fah-
my, 2013, p. 64). Al Jazeera aired an abundance of such materials and thus became 
an important source of information. It also re-emerged as a focus for political de-
bate. While Gaddafi  labeled it “a tool of Mossad and Zionism;”3 Nancy Pelosi and 
John McCain — prominent fi gures of Democratic and Republican parties in the 
U.S. — “praised Al Jazeera’s role as a catalyst in the Arab Spring” and Hillary Clin-
ton (as widely reported) claimed that it represented the “real news” (Youmans, 
2012, p. 65).

Al Jazeera’s competency in this regard was no coincidence. Due to its long hist-
ory of problems with distribution channels, the Al Jazeera Network has always been 
keen to innovate in the fi eld of broadcasting methods. Al Jazeera’s YouTube Chan-
nel enabled live coverage in English and Arabic, a policy that was only altered re-
cently. Th e Arabic and English Channels still provide more than 50,000 videos each. 
Th e online streaming services have been rerouted to Al Jazeera Network’s own 
player on their respective websites as well as to services like Livestation.com. Dedi-
cated apps providing the stream can be downloaded on various platforms for both 
mobile telephones and connected TV’s (Al Jazeera English, 2013). In the context of 
“networked journalism” (Jarvis, 2006), the social media platforms are used heavily 
to promote both online content and broadcasting. According to Bruna (2013, p. 5), 
Al Jazeera had a social media team of 20 employees working in 9 diff erent languages 
in 2011.

Al Jazeera aims to address both regional and global markets. In the Middle East 
and North Africa (MENA) region, it is recognized for a Pan-Arab approach. It is 
important to mention that its program off erings extend beyond news. Al Jazeera 
Sports (currently BeIN Sports) is one of the biggest Arabic sports broadcasters (Al 
Jazeera Sports, 2014) and the JCC off shoot consists of four diff erent programs for 
children (JCC, 2013). Th e station claims to reach approximately 40 million viewers 
while Arabic broadcasting can address up to 300 million Arabs worldwide (Allied 
Media, 2013). As for other regions, Al Jazeera Balkans went live in 2011 and Al 
Jazeera Turk started up in 2013. Early in 2013, the Al Jazeera Network announced 
that Al-Jazeera America — an English speaking channel with a US-based editorial 
offi  ce and own editorial line — would start broadcasting later that year, with 12 of-
fi ces around the USA, including ones in New York, Detroit and New Orleans) (Al 
Jazeera America, 2014). Despite the extensive launch campaign, the station failed 
to attract viewers and averages only 19,000 of them in primetime as of March 2014 

3 Th is rhetorical fi gure is not untypical in the Arab world, especially because the Network provides 
occasional space for Israeli offi  cial positions regarding the Palestinian issue.

cejoc_spring_2015.indd   65cejoc_spring_2015.indd   65 2015-04-17   11:31:282015-04-17   11:31:28

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Jaromir Hanzal, Ákos Balogh, Michalina Guzikowska, Gabriela Mezeiova

66               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)

(Perlberg, 2014). Currently, Al Jazeera Kiswahili is being prepared for launch (Al 
Jazeera Network, 2014).

With the contribution of a highly professional AP, CNN and BBC-trained team, 
Al Jazeera English started broadcasting in November 2006 as the only English 
speaking news channel based in the MENA region. Al Jazeera English claims to 
have a staff  of more than a thousand, consisting of more than fi ft y nationalities as 
of 2012 (Al Jazeera, 2012). Due to their ability to disseminate the news in a global-
ly understandable language and their much-vaunted editorial values (labelled vari-
ously as “the voice of the South,” “voice of the voiceless,” with the goal of “balancing 
the current typical information fl ow by reporting from the developing world back 
to the West” — Figenschou, 2011, p. 358), Al Jazeera English became a signifi cant 
topic of discussion, both in current journalism and in academic research. Numer-
ous media content analyses assess the station’s editorial policies or its slant on cer-
tain topics, such as the Israeli-Palestinian confl ict. Other researchers focus on 
broader implications of the station’s broadcasting for Qatari foreign policy (Powers, 
2012, p. 19).

LITERATURE REVIEW

Analysing Th e News Hour, the main news program of Al Jazeera English, Figen-
schou found that 61 per cent of the topics discussed during the program were con-
nected to “the global South” — developing countries located in Africa, Asia and 
Latin America. Th e most common sources used were the channel’s own employees 
(45 per cent), independent elites (25 per cent) and members of the establishment 
(18 per cent). Th is leaves the “common people” with 11 per cent share of the con-
versation, drawing into question the claims of the above-mentioned editorial policy 
(Figenschou, 2010, p. 99). On the other hand, more recent studies emphasize the 
signifi cant contribution of Al Jazeera English to promoting user-generated content 
from actual eyewitnesses. Building on the award-winning Ushahidi platform, it has 
incorporated a tool for on-site content gathering since the 2008/2009 Gaza events. 
Th is policy only amplifi ed during the “Arab Spring.” By utilizing user-generated 
content, Al Jazeera English enjoys consistent success at extracting critical updates 
from within dangerous regions. Materials obtained from citizen journalists remain 
subject to Creative Commons Licensing (Howard & Hussain, 2013, p. 101).

Brown and Youmans propose the intriguing concept of intermedia  f raming, 
based on the idea that, as meta-coverage becomes more frequent, the public is in-
creasingly learning about media from other media. In their view, domestic media 
helps shape the reception of foreign media, facilitating audiences’ openness to the 
latter and, therefore, to new sources of information (Brown & Youmans, 2012, 
p. 178). In their subsequent research, they showed that Al Jazeera English is per-
ceived negatively among the (American) audience — the same clip received signifi -
cantly more quality points in their report when it was attributed to CNN Inter-

cejoc_spring_2015.indd   66cejoc_spring_2015.indd   66 2015-04-17   11:31:282015-04-17   11:31:28

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Al Jazeera in Central European media

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)               67

national than when it contained Al Jazeera’s visual identity (Brown & Youmans, 
2012, p. 185).

King and Zayani undertook a content analysis of 200 diff erent English language 
newspapers from all over the world. With a sample of 400 articles, they analyzed 
two equally long time periods before and aft er the launch of Al Jazeera English in 
late 2006. Research questions were aimed at the perceived affi  liation of both 
Al Jazeera Arabic and Al Jazeera English to terrorism and violence in four macro-
regions. Other areas covered the tone of Al Jazeera mentioning, page placement of 
the mentions and other variables. Th ey found that the degrees to which newspapers 
associated Al Jazeera English with terrorism were very similar in North America 
and Europe, but signifi cantly lower than in Asia (including the Middle East). 
In  Europe, 11 per cent of mentions associated Al Jazeera with terrorism (King 
& Zayani, 2008, pp. 34–36).

As mentioned above, a substantial body of literature is devoted to the relation-
ship between Al Jazeera and the ruling Al Th ani family. Zayani posits that topics 
covered by Al Jazeera do not usually match the agenda of Qatari foreign policy 
(Zayani, 2005, p. 13). Th is, however, was defi nitely not the case during the “Arab 
Spring.” Qatar was a prominent supporter of the revolutions, lobbying in the Arab 
League for international intervention in Libya and Syria and even sending hun-
dreds of ground troops to Libya in clear violation of the UNSC Resolution 1973 (Al 
Arabyia, 2011). Th is supports the perception of Al Jazeera as an enhancement to 
Qatari public diplomacy (Seib, 2012, p. 195). Aft er more than 15 years on air, the 
“soft  power” (see Nye, 2004) argument is further supported by the fact that, despite 
the formally private form of ownership, the network simply does not work as a busi-
ness model. Various studies (see for instance Zayani, 2005; Pintak & Ginges, 2009; 
Figenschou, 2014) have shown that the Qatari royal family subsidizes the channels 
beyond initial launching loans, not to mention their huge investments in new sta-
tions (500 million USD) to acquire Current TV early in 2013 (see Sherman & Pal-
meri, 2013) and other accompanying costs. Th e replacement of Director General 
Wadah Khanfar with Sheikh Ahmed bin Jassim Al Th ani in September 2011 is re-
garded as detrimental to the journalistic credibility of Al Jazeera Network and as 
a move to cement its place in Qatar’s public diplomacy apparatus. Referring to the 
above-mentioned Al Jazeera Network editorial values, Figenschou coins the term 
strategic contra fl ow when describing the organization’s relationship with the coun-
try’s Government (Figenschou, 2014, p. 164).

METHODOLOGY

Th is research aims to examine Al Jazeera’s impact in Central Europe during two 
periods within a single decade. Th ese time periods were chosen with respect to 9/11 
and the “Arab Spring” — two major events (or rather sets of events) that brought 
global attention to the Middle East and North Africa (MENA) and to Al Jazeera 

cejoc_spring_2015.indd   67cejoc_spring_2015.indd   67 2015-04-17   11:31:282015-04-17   11:31:28

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Jaromir Hanzal, Ákos Balogh, Michalina Guzikowska, Gabriela Mezeiova

68               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)

itself. Th e fi rst period (Period 1) extends from August 1, 2001 to July 31, 2002 while 
the second period (Period 2) takes into account August 1, 2010–July 31 2011. A small 
amount of verifi cation data was also collected for 2013 (Period 3).

Th e researchers used various national databases to conduct a systematic content 
analysis of newspaper coverage of Al Jazeera in four Central European countries 
— Slovakia, Poland, Hungary and the Czech Republic. Th e unit of analysis was any 
mention of Al Jazeera published in any part of the newspapers, with respect to na-
tional language specifi cs (for instance al-Dzsazíra in Hungary). As the keyword is 
highly specifi c, the given results were of high relevance in all countries. For Per-
iod 1, the searches yielded 665 articles in all four countries together. In Period 2,820 
articles were taken into account.

Due to minor problems with data digitization in Period 1 — the researcher in 
Poland did not have online access to all data from 2001 — a small part of the data 
gathering was conducted from traditionally archived materials. For this reason, the 
researchers cannot state defi nitively that every usage of the term Al Jazeera in all 
four countries was included in the analysis but, that said, the vast majority was 
certainly covered. In the two main periods, the research relies on the entire body of 
collected articles, not on a randomly chosen set of samples. For Period 3, 120 pieces 
of verifi cation data were chosen randomly with a respected randomizing tool.4

Altogether, the data stems from 94 diff erent media outlets, with the majority of 
articles coming from daily newspapers in all the countries in question (SME, Prav-
da, Novy Cas from Slovakia; Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Polska. Th e Times 
from Poland; Magyar Nemzet, Nepszabadsag, Nepszava from Hungary; MF Dnes, 
Lidove noviny and Pravo from the Czech Republic among others). Th e data was 
examined in the context of independent and dependent variables, some of which 
were suggested in previous research materials that focused on Al Jazeera in news-
papers (see King & Zayani, 2008) and other media formats (Figenschou, 2010). 
Independent variables included the name of the newspaper, country of publication, 
type of newspaper, date of publication, page location, headline indicator and article 
genre. Dependent variables included the reason for mentioning Al Jazeera (Al 
Jazeera as a source of information, airing of a videotape by Al Jazeera, Al Jazeera as 
a medium etc.); source relevance (Al Jazeera is not a source, Al Jazeera is the main 
source, Al Jazeera is one of two main sources, Al Jazeera is one of more sources); the 
main source in the article (various news agencies etc.); the tone towards Al Jazeera 
(neutral, positive, rather positive, rather negative, negative); affi  liation to terrorism; 
attribute (none, Qatari, Arab, Pan-Arab), comparison to CNN. Main topic of the 
article and main “Object Al Jazeera” (if a certain person has reason to mention Al 
Jazeera) were covered with more than 35 respective variable values each. Two other 
variables were envisioned but omitted due to lack of data.

4 Th e tool available at www.randomizer.org was used.

cejoc_spring_2015.indd   68cejoc_spring_2015.indd   68 2015-04-17   11:31:282015-04-17   11:31:28

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Al Jazeera in Central European media

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)               69

Th e diff erent characteristics of all respective markets and the number of texts in 
each of the four countries were not the same (for instance 119 texts for Slovakia and 
294 texts for Hungary in Period 2) so relative measures were used throughout the 
analysis.

HYPOTHESES

Based on preliminary fi ndings, three hypotheses were proposed for the purposes of 
the research. In light of the “Arab Spring” events and the associated media dis-
course, the researchers hypothesize a shift  in the media perception of Al Jazeera in 
Central European media. Th at would also include a parallel transformation in the 
media’s approach to dealing with materials connected to the Al Jazeera Network. 
Following the fi ndings of King and Zayani (2008), the perceived affi  liation of Al 
Jazeera to terrorism was estimated to be signifi cantly lower in Period 2 than in Per-
iod 1. As the brand became much more prolifi c aft er 2001, various other diff erences 
were anticipated. A thorough analysis will establish baseline attitudes towards the 
network.

Hypothesis 1: During the 10 years between 2001 and 2011, a signifi cant shift  has oc-
curred in the perception of Al-Jazeera among Central European media.

Th e researchers expected that, among other factors, the founding of Al Jazeera Eng-
lish would play a signifi cant role in the way Al Jazeera Network content is used. It 
was expected that the prospective restraint of using Al Jazeera Network as a source 
has lowered, especially due to the varying contexts of international politics and, 
most importantly, the existence of Al Jazeera English. A broader variety of topics, 
reaching beyond just the MENA region and Afghanistan was expected to be men-
tioned along with Al Jazeera. Th is would provide a more stable distribution of men-
tions throughout time.

Hypothesis 2: Central Europe’s print media use Al-Jazeera as a relevant source for 
a broader variety of topics more oft en in Period 2 than in Period 1.

Th e third hypothesis is connected to Period 2 exclusively. While compiling the re-
search materials, it appeared that the media’s agenda was oft en connected to the 
situation in Libya. Obviously, the researchers expected the number of texts dealing 
with the “Arab Spring” to be high. However, the data was not collected with the aim 
of covering the events as such, but only through the “fi lter” of being mentioned in 
the context of Al Jazeera or being directly linked to it. Overrepresentation of the 
Libyan uprising in the data was hypothesized, with the accompanying agenda-set-
ting eff ect of Al Jazeera.

cejoc_spring_2015.indd   69cejoc_spring_2015.indd   69 2015-04-17   11:31:282015-04-17   11:31:28

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Jaromir Hanzal, Ákos Balogh, Michalina Guzikowska, Gabriela Mezeiova

70               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)

Hypothesis 3: In texts that examine the “Arab Spring,” the uprising in Libya is strongly 
overrepresented.

FINDINGS

Period 1: 9/11

In Period 1, 665 pieces of data published in 168 days were analyzed. Th is represents 
an average of 4 articles a day in which Al Jazeera was mentioned. Most of the texts 
(91 per cent) came from dailies. Th e newspaper with the most mentions overall was 
the Czech Pravo, with 70 texts. In other countries this included SME in Slovakia 
(52 texts), Gazeta Wyborcza (40 texts) and Nepszabadsag (54 texts). Th e most com-
mon reason for mentioning Al Jazeera (35 per cent of all cases) was the airing of 
a videotape. By that time, Al Jazeera had aired multiple videotapes featuring Osama 
bin Laden or other Al Qaeda affi  liated terrorists. Whenever Al Jazeera published 
a new videotape, the frequency of mentions soared. Highest numbers (27 and 
28 texts) were achieved on October 8, 2001 and November 5, 2001, on days that 
Osama bin Laden took responsibility for the 9/11 attacks and criticized the UN via 
videotapes. Th e pattern of mentions was almost identical in all four countries (see 
Figure 1). Th e other sharp peaks, including December 28, 2001, April 16, 2002 and 
June 24, 2002) are also connected to videotapes or Osama bin Laden.

Figure 1. Text frequency distribution in the period of 9/11 analysis (based on 665 texts ana-
lysed) (in number of pieces)

Source: authors.

A connection was suggested between Al Jazeera and terrorism or terrorists in 
51 per cent of the cases overall. Osama bin Laden (31 per cent) or other Al Qaeda 
offi  cials were most commonly regarded as the “Object Al Jazeera.” Most of the arti-

cejoc_spring_2015.indd   70cejoc_spring_2015.indd   70 2015-04-17   11:31:282015-04-17   11:31:28

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Al Jazeera in Central European media

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)               71

cles discussed a topic connected to the events following 9/11 and the Afghan war. 
While the military situation in Afghanistan was the subject of substantial coverage 
in Hungary, Czech Republic and Poland, the Slovak media did not refer to the topic 
while mentioning Al Jazeera. Beyond that, the Israeli-Palestinian confl ict was sub-
ject to relevant coverage mentioning the station. A total of 96 texts mentioning 
the station were published on the front page, with more than half originating in the 
Czech Republic. Al Jazeera was mentioned 42 times in article headlines, with 
the  least number of mentions originating from Hungarian newspapers. Overall, 
90 per cent of the articles were about “the global South.”

Despite their persistent implication of a link between Al Jazeera and terrorism, 
most of the published texts had a neutral tone towards the network. Unlike the time-
line distribution, these statistics were rather country-specifi c. Hungary (93 per cent) 
and Czech Republic (84 per cent) had a signifi cantly higher number of neutral texts 
than Slovakia and Poland (68 per cent in both cases). Th is fi nding correlates with 
genre distribution in the respective countries (see Table 1). Th e two countries with 
higher numbers of opinionated articles yielded a lower count of news items and 
a higher count of analytical texts, longer texts dedicated to Al Jazeera and columns. 
If any judgment of Al Jazeera was present, it was negative or rather negative in 
58 per cent of cases. Polish print published the biggest number of in-depth texts com-
prising more than 1000 words. Th e Slovak media was the most critical of the four.

Table 1. Text genre distribution in the period of 9/11 analysis (based on 665 texts analysed) 
(in per cent)

CZECH REP. HUNGARY POLAND SLOVAKIA

News 67 71 45 27
Analysis 8 1 7 0
Report 0 5 6 26
„Briefl y” 12 16 9 19
Column 6 5 6 15
Personal profi le / Medallion 1 1 0 0
Interview 3 1 1 1
Other 0 0 0 2
Paper 3 2 26 10

Source: authors.

Th e number of texts considering Al Jazeera as a source of information is relatively 
high in the light of previous fi ndings — 33 per cent of pieces of news saw Al Jazeera 
cited as a source. Again, the results were country-specifi c. Slovak media rarely relied 
on information provided by the station. Up to 85 per cent of texts had a diff erent rea-
son for mentioning Al Jazeera. Th e majority of mentions in the Czech media were not 
source driven either. If Al Jazeera was used as a source, it would mostly be in conjunc-

cejoc_spring_2015.indd   71cejoc_spring_2015.indd   71 2015-04-17   11:31:292015-04-17   11:31:29

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Jaromir Hanzal, Ákos Balogh, Michalina Guzikowska, Gabriela Mezeiova

72               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)

tion with other valuable sources and was rarely the primary citation. On the other 
hand, Polish and Hungarian media (especially Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita and 
Nepszabadsag) were enthusiastic about using Al Jazeera as a source of information. Al 
Jazeera being cited as the main source of the information in the article was actually the 
most common of all source elaborations in Hungary (42 per cent of all source uses).

Th e particular attribute used before the term “Al Jazeera” provides an interesting 
insight into media perceptions. Th e name of the network was accompanied by an 
attribute in 79 per cent of the texts. In most cases (61 per cent of all the texts) 
within all four countries, Al Jazeera was considered a “Qatari” station, the highest 
proportion of such descriptions coming from the Czech Republic. “Arab” was the 
second most popular attribute and used most oft en in Poland. A very low number 
of mentions (57) compared Al Jazeera with CNN — the highest count of articles 
using the term “Arab CNN” came from the Czech Republic and Hungary.

Period 2: the “Arab Spring”

In Period 2, 820 pieces of data from 216 days were analyzed — the number of days 
Al Jazeera was mentioned within the period was higher by 28 per cent when com-
pared to Period 1. Th e average number of published articles a day remained rough-
ly the same. On the other hand, the number of texts originating from dailies dropped 
slightly (82 per cent). Magyar Nemzet published the most texts (57) featuring 
a mention of Al Jazeera. Th e highest number of texts was very similar in each coun-
try (46 texts for Slovak SME, 50 for Gazeta Wyborcza and 55 for Pravo).

Chronologically speaking, texts were clustered closely together in Period 2. Up 
to 65 per cent of all Al Jazeera mentions were published between January 25, 2011 
and April 4, 2011. As suggested in Figure 2, this period was characterized by longer 
stretches with frequent mentions of Al Jazeera. Events in Egypt yielded 87 mentions 
between January 31, 2011 and February 5, 2011 while events in Libya garnered 
75 mentions between February 21, 2011 and February 24, 2011. Most Al Jazeera-
connected articles were published on February 22, 2011 following speculation 
about an air raid in Tripoli and Gaddafi ’s alleged escape to Venezuela. Again, the 
pattern of mentions was very similar, with only a few statistically irrelevant coun-
try-specifi c topics (e.g. news about Yemen’s political situation in the Czech Republic 
— June 6, 2011). Th e other two spikes with more than 20 texts a day were almost 
exclusively connected to the events in Libya. Again, 90 per cent of the articles had 
a connection to “the global South.” Th e only relevant topic beyond “current events 
in MENA” would be the publishing of diplomatic cables by WikiLeaks.

Al Jazeera served as a source of information in 62 per cent of all cases (more than 
80 per cent in the case of Magyar Nemzet), almost doubling the corresponding fi gure 
from Period 1. Most commonly, it was regarded as one of many sources used in the 
article, especially in Poland. Th e Hungarian print media’s approach was, once again, 
a bit diff erent; Al Jazeera was used as the main source of information signifi cantly 

cejoc_spring_2015.indd   72cejoc_spring_2015.indd   72 2015-04-17   11:31:292015-04-17   11:31:29

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Al Jazeera in Central European media

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)               73

more than in the other three countries. Th e Slovak media was quite reluctant to use Al 
Jazeera as a source of information again (42 per cent of mentions for SME, 45 per cent 
for Pravda), being the only country where other reasons for mentioning Al Jazeera 
prevailed. Th e presence of Al Jazeera as a source was particularly signifi cant in the 
context of the “Arab Spring.” Al Jazeera’s role in informing about the anti-regime up-
risings accounts for more than 50 per cent of all mentions. Despite the higher count of 
texts in Period 2, mentions of Al Jazeera on the front page was less frequent — again, 
more than half of such mentions came from the Czech Republic (typically, Pravo).

Fundamental change was observed while assessing Al Jazeera’s perceived affi  lia-
tion to terrorism. Th is time, only 6 per cent of the texts made that association. Most 
of these had a connection to the killing of Osama bin Laden on May 2, 2011. “Ob-
jects Al Jazeera” got rather blurred; no particular individuals were strongly con-
nected to Al Jazeera besides its own journalists. Biased/opinionated articles were 
a minority, with the highest share found in the Polish media (29 per cent). “Rather 
positive” and “rather negative” judgements were balanced, yielding a very similar 
number of articles. Usually, no attribute was appended to mentions of Al Jazeera 
(65 per cent). If so, “Qatari” and “Arab” would account for most (29 per cent togeth-
er). Almost no comparisons were made to CNN.

Another substantial shift  was observed with regard to the genres and lengths of 
the articles. Most signifi cantly, the number of reports was much higher, except in 
the Czech Republic. More texts (15 per cent) came from weekly newspapers. Th e 

Figure 2. Text frequency distribution in the period of the “Arab Spring” analysis (based on 
820 texts analysed) (in number of pieces)

Source: authors.

cejoc_spring_2015.indd   73cejoc_spring_2015.indd   73 2015-04-17   11:31:292015-04-17   11:31:29

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Jaromir Hanzal, Ákos Balogh, Michalina Guzikowska, Gabriela Mezeiova

74               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)

genre component suggests more elaborate journalistic endeavours, including intro-
ductory papers (where Al Jazeera itself is usually the topic) and analytical articles. 
Th is is confi rmed by a larger number of long texts with 500 or more words (40 per 
cent of all texts). Every fourth Polish article mentioning Al Jazeera was longer than 
1,000 words (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita). Th e Slovak media (thanks mostly 
to Pravda) produced the highest number of columns (see Table 2).

Table 2. Text genre distribution in the period of the “Arab Spring” analysis (based on 665 
texts analysed) (in per cent)

CZECH REP. HUNGARY POLAND SLOVAKIA

News 56 54 32 40
Analysis 13 2 9 2
Report 9 22 32 22
„Briefl y” 9 14 5 12
Column 6 2 3 20
Personal profi le / Medallion 3 2 3 1
Interview 2 1 1 1
Other 2 1 0 0
Paper 1 1 21 3

Source: authors.

As suggested above, the phenomenon of “the Arab Spring” and the implication 
of its association with Al Jazeera by Central European print media had to be as-
sessed with a special focus. In the data collation process, uprisings in 6 diff erent 
countries (Bahrain, Egypt, Libya, Syria, Tunisia and Yemen) were followed separ-
ately, along with four other analogous topics (such as “Media impact on the Arab 
spring” and others). Th e analysis yielded a very strong result. Out of a total of 820 
texts, 576 (70 per cent) mentions were directly connected to the revolutionary 
events. Th ree quarters of those involved citing Al Jazeera as the source of informa-
tion. Perhaps most importantly, almost 50 per cent of all the “Arab Spring” mentions 
in all four countries were devoted to a single topic — the uprising in Libya. Out of 
the total count of all texts, 30 per cent of Al Jazeera mentions served to provide new 
information on current events in the country. Th e Libyan topic prevailed in all four 
Central European states. Th e long succession of revolutionary events in Libya (in-
cluding the various military reversals, NATO’s imposition of a no-fl y zone and other 
developments through to fall 2011) did not actually play a strong role in the distri-
bution of mentions, as 90 per cent of them were found in a six-week period between 
February 21, 2011 and April 4, 2011. More than 20 texts a day were published mul-
tiple times about events in Libya — a far greater frequency of mentions than that 
associated with any other topic. Th e second-most discussed topic was the uprising 
in Egypt, which prompted fewer than half the number of articles produced on Libya.

cejoc_spring_2015.indd   74cejoc_spring_2015.indd   74 2015-04-17   11:31:292015-04-17   11:31:29

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Al Jazeera in Central European media

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)               75

Period 3: 2013

In the last period of our research, the data was collected with the aim of verifi cation. 
A diverse range of genres remains, including a high number of reports. Longer texts 
with more than 500 words scored up to 35 per cent. Shorter notices mentioning Al 
Jazeera were published. While there were fewer citations of Al Jazeera as a source 
(perhaps due to the absence of a strong MENA topic for Central European media), 
the medium itself was the reason for mentions in 50 per cent of cases. Th e terrorism 
connection further declined to 4 per cent of the articles. Judgments (if present) were 
balanced, with a slight majority of negative assessments. Attributes were absent in 
two-thirds of cases. Th e diversity of topics increased. Th e largest proportion of arti-
cles was devoted to political turmoil in Egypt (24 per cent). Th is fi ts with the ori-
ginal pattern. However, almost 20 per cent of the texts were not actually connected 
to the MENA region. Th us, most of the trends were confi rmed and some evolved in 
the ways hypothesized for Period 2.

CONCLUSIONS

Overall, implications regarding Al Jazeera’s agenda-driven affi  liation to terrorism; 
according to Zingarelli (2010, p. 76), Al Jazeera aired the videotape because it found 
it newsworthy witnessed a sharp decline between the two main periods. Th is was in 
line with our research hypothesis. Th e percentage of such mentions shrank from 51 
per cent to just 6 per cent, which is even less than King and Zayani found to be 
typical of European print media (King & Zayani, 2008, p. 33). At the same time, the 
citing of Al Jazeera as a source of information became a more common trend in 
Period 2, even more so with regard to certain topics. A slightly higher number of 
texts adopted a neutral tone while referring to the station (Table 3).

Table 3. Comparison of the two main periods with each other and with the fi ndings of King 
and Zayani, 2008 (per cent)

Table 1 Period 1 Period 2 King & Zayani (2008)

Perceived terrorism affi  liation 51 06 11
Neutral tone 81 85 56
Source 33 61 not applicable

Source: authors. Data based on 665 texts in Period 1, and 820 texts in Period 2.

Th e genre makeup was signifi cantly more sophisticated in Period 2 than in Per-
iod 1. Al Jazeera was oft en analyzed in longer texts as opposed to brief mentions in 
straightforward news items (oft en with a high incidence of agency sourcing), a ten-
dency oft en prompted by the airing of videotapes. Th e data suggests that the brand 
became much more prolifi c, as it is not usually accompanied by an explicatory at-

cejoc_spring_2015.indd   75cejoc_spring_2015.indd   75 2015-04-17   11:31:292015-04-17   11:31:29

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Jaromir Hanzal, Ákos Balogh, Michalina Guzikowska, Gabriela Mezeiova

76               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)

tribute. Th e perception of Al Jazeera as “Arab” rather than “Qatari” intensifi ed. Th e 
general number of mentions reveals that the relationship between the Government 
of Qatar and Al Jazeera was largely ignored in both periods; a qualitative approach 
might provide stronger results.

Th e time distribution of mentions was largely consistent in all four countries, 
spiking signifi cantly at certain moments and yielding a relatively low total of men-
tions when no major events occurred in the MENA region. Th is means that none 
of the Central European countries have a specifi c foreign news agenda for the Mid-
dle East. Country-specifi c elaborations include a lasting reluctance to use Al Jazee-
ra as a source of information. Th e data reveals a larger share of opinionated texts in 
Slovakia; a high incidence of Al Jazeera sourcing in Hungary; the highest total of 
long analytical texts published in Poland and the biggest share of front page posi-
tioning in the Czech Republic. Although this would be a very preliminary fi nding 
worthy of further research it seems that newspapers positioning themselves as lib-
eral-left  leaning (such as Pravo, Gazeta Wyborcza, Pravda, Nepszabadsag) tend to 
mention (and, occasionally, source) Al Jazeera more oft en.

Overall, the media in all four countries share many common tendencies with 
regards to Al Jazeera. As apparent from the genre analysis in both Period 1 and 
Period 2, Hungary and the Czech Republic share similar characteristics on the one 
hand and Poland with Slovakia on the other. A high proportion of plain news arti-
cles is typical for Hungary and the Czech Republic. Czech media used agency con-
tent the most in both main periods. In Hungary and the Czech Republic, regional 
dailies published by the same publisher oft en have common pages, including for-
eign aff airs news. While the number of news articles shrank in Poland and got 
higher in Slovakia, it was still lower than in the other two countries. As the data 
probably shows, Slovakia is the only country with an apparent tradition of columns 
in foreign aff airs. Polish media produced the biggest share of reports in Period 2. 
When combined with country-specifi c lengthy papers and analytical texts, it indi-
cates the most complex coverage of “Arab Spring” events among the four nations.

Obviously, internal factors beyond the scope of this article played a signifi cant 
role. None of the countries has a signifi cant Arab or Muslim minority — a variable 
that could possibly aff ect the results. Furthermore, hostile views towards Arabs and 
Muslims were surveyed in the region, which can aff ect the perceptions of Al Jazee-
ra. Poland even has openly Catholic broadsheet media, something uncommon in 
the other countries. Th e researchers hypothesize that social conservatism could 
have played a role in Period 1, especially in terms of sourcing reluctances. Even now, 
Al Jazeera is not established as a prolifi c brand among the public or an everyday 
source of information for journalists.

Contrary to the hypothesized expectations, the range of topics linked to Al Jazee-
ra is derived from the momentous occurrences in the MENA region (and, perhaps, 
Afghanistan). Th e only statistically relevant topic that has no connection to the 
“South” was the WikiLeaks agenda in Period 2, but the article count was still quite low. 

cejoc_spring_2015.indd   76cejoc_spring_2015.indd   76 2015-04-17   11:31:292015-04-17   11:31:29

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Al Jazeera in Central European media

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2015)               77

Sourcing Al Jazeera English (which accounts for around 40 per cent of non-southern 
agenda mentions, according to Figenschou, 2010, p. 91) in multiple contexts has not 
become part of production routines; Al Jazeera is not used as a source regardless of 
the agenda. Th e verifi cation data from Period 3 indicates possible evolution of the 
agenda scheme, but this has to be validated by further data gathering and research.

Th e strong agenda-setting role of Al Jazeera for the Libyan uprising was con-
fi rmed. Such fi ndings correspond with existing literature, thus highlighting the “Al 
Jazeera moment” (Youmans, 2012, p. 64; Figenschou, 2014, p. 21). Again, the litera-
ture emphasizes the impact of Al Jazeera English in particular. It was not possible 
to distinguish between various Al Jazeera off shoots in this content analysis — the 
Central European print barely mentions them (“according to the “Al Jazeera ser v-
er” at best). Despite this, out of all the MENA-centric agendas that emerged in 
early 2011, this single topic stood out as the most defi nitive attribute of the entire 
phenomenon.

ACKNOWLEDGEMENTS

Th e research was supported by Dr. Tomas Trampota; Prvouk and SVV 260 110 
grants at the Department of Media Studies, Faculty of Social Sciences, Charles Uni-
versity in Prague, Czech Republic. Th e authors would like to thank to Peter Bakodi 
and Slovakia Online, s.r.o. for helping to gather the research data.

REFERENCES

ACRPS Arab Opinion Index (2012/2013). Arab Center for Research and Policy Studies. Retrieved April 
26, 2013 from http://goo.gl/nVk1pQ.

Al Arabyia (2011). Qatar admits it had boots on the ground in Libya; NTC seeks further NATO help. 
Retrieved April 27, 2013 from http://goo.gl/EcPtRJ.

Al Jazeera America (2014). Contact us. Retrieved May 13, 2014 from http://goo.gl/L3jAz3.
Al Jazeera English (2012). Facts and Figures. Retrieved May 16, 2014 from http://goo.gl/nfrFSL.
Al Jazeera English (2013). How to watch Al Jazeera English Online. Retrieved May 11, 2011 from http://

goo.gl/9qd9QC.
Al Jazeera English (2014). Trial of Al Jazeera journalists resumes. Retrieved April 26, 2014 from http://

goo.gl/uIPjcA.
Al Jazeera Network (2014). Working at Al Jazeera Kiswahili Channel. Retrieved May 13, 2014 from 

http://goo.gl/Ia69I0.
Al Jazeera Sports (2014). Allied Media. Retrieved May 12, 2014 from http://goo.gl/ABa0hI.
Ali, S.R., Fahmy, S. (2013). Gatekeeping and citizen journalism: Th e use of social media during the 

recent uprisings in Iran, Egypt, and Libya. Media, War, 6 (1), pp. 55–69.
Allied Media (2013). Al Jazeera Arabic. Viewers Demographics. Retrieved May 12, 2014 from http://

goo.gl/snXKFI.
Behr, T., Sasnal, P. (eds.) (2012). Still Awake: Th e Beginnings of Arab Democratic Change. Warszawa: 

Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Brown, K., Youmans, W.L. (2012). Intermedia framing and intercultural communication: How other 

media aff ect American antipathy toward Al Jazeera English. Journal of Intercultural Communica-
tion Research, 41 (2), pp. 173–191.

cejoc_spring_2015.indd   77cejoc_spring_2015.indd   77 2015-04-17   11:31:292015-04-17   11:31:29

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS



Jaromir Hanzal, Ákos Balogh, Michalina Guzikowska, Gabriela Mezeiova

Bruna, N. (2013). Participation in Al Jazeera English: Integrating witnesses and users to broaden the 
reach of the news. Communication & Society / Comunicación y Sociedad, 26 (1), pp. 1–21.

El-Nawawy, M., Iskander, M.A. (2003). Al Jazeera: Th e Story of the Network Th at Is Rattling Govern-
ments and Redefi ning Modern Journalism. Boulder, Colo.: Westview.

Figenschou, T.U. (2010). A voice for the voiceless?: A quantitative content analysis of Al-Jazeera Eng-
lish’s fl agship news. Global Media and Communication, 6, pp. 85–107.

Figenschou, T.U. (2011). Th e South is talking back: With a white face and a British accent — Editorial 
dilemmas in Al Jazeera English. Journalism, 13 (3), pp. 354–370.

Figenschou, T.U. (2014). Al Jazeera and the Global Media Landscape: Th e South is Talking Back. New 
York: Routledge.

Howard, P.N., Hussain, M.M. (2013). Democracy’s Fourth Wave? Digital Media and the Arab Spring. 
New York: Oxford University Press.

Jarvis, J. (2006). Networked journalism. Buzzmachine [online]. Retrieved May 11, 2014 from http://
goo.gl/zKrFGW.

JCC (2013). Company Overview. Retrieved May 12, 2014 from http://goo.gl/hnKcGf.
King, J.M., Zayani, M. (2008). Media, branding and controversy: Perceptions of Al Jazeera in news-

papers around the world. Journal of Middle East Media, 4 (1), pp. 27–43.
Kraidy, M., Khalil, J.F. (2009). Arab Television Industries. London: British Film Institute.
Meltzer, K. (2012). Th e US launch of Al Jazeera English in Washington, DC: An analysis of American 

media coverage. Journalism, 14 (2), pp. 661–677.
Nye, J.S. (2004). Soft  Power: Th e Means to Success in World Politics. 1st edition New York: Public Af-

fairs.
Perlberg, S. (2014). Al Jazeera America has its fi rst major shake-up. Th e Wall Street Journal. Retrieved 

May 13, 2014 from http://goo.gl/DYmpzN.
Pfi sterer, A.S. (2012). Al Jazeera — der arabische Nachrichtensender im Konfl ikt mit der Welt. Portrait 

des Senders und Analyse der Berichterstattung zu Zeiten des “Arabischen Frühlings” im Jahr 2011 [Al 
Jazeera — Th e Arabic Broadcaster in Confl ict With the World. Portrait of the Broadcaster and 
News Dissemination Analysis during the “Arab Spring” in 2011]. Saarbrücken: AV Akademiker-
verlag.

Pintak, L., Ginges, J. (2009). Inside the Arab newsroom. Journalism Studies, 10 (2), pp. 157–177.
Powers, S. (2012). Th e origins of Al Jazeera English. In: Seib, P.M. (ed.). Al Jazeera English: Global News 

in a Changing World. New York: Palgrave Macmillan.
Seib, P.M. (2005). Hegemonic no more: Western media, the rise of Al-Jazeera, and the infl uence of 

diverse voices. International Studies Review, 7 (4), pp. 601–615.
Seib, P.M. (2012). Conclusion: AJE in the world. In: Seib, P.M. (ed.). Al Jazeera English: Global News in 

a Changing World. New York: Palgrave Macmillan.
Sherman, A., Palmeri, Ch. (2013). Current TV said to fetch $500 million from Al Jazeera. Bloomberg 

Online. Retrieved May 11, 2014 from http://goo.gl/5h4MYd.
Televizní zpravodajství se vyvíjí, ale ne vždy k lepšímu (1998) [Television news coverage evolves, but 

not always in the right direction]. Praha: Lidove noviny.
Youmans, W. (2012). Al Jazeera English aft er the Arab Spring: Th e politics of distribution in the United 

States. In: Seib, P.M. (ed.). Al Jazeera English: Global News in a Changing World. New York: Pal-
grave Macmillan.

Zayani, M. (ed.) (2005). Th e Al Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives on New Arab Media. London: 
Pluto Press.

Zingarelli, M. (2010). CNN Eff ect and the Al Jazeera Eff ect in Global Politics and Society. Proquest, Umi 
Dissertatio.

cejoc_spring_2015.indd   78cejoc_spring_2015.indd   78 2015-04-17   11:31:292015-04-17   11:31:29

Central European Journal of Communication vol. 8, no 1(14), Spring 2015
© for this edition by CNS




