Artykuły

Tom 2 (2024)

Symbolika zwierząt w marzeniach sennych w starożytności grecko-rzymskiej

Strony: 11-26

PDF

Abstrakt

A dream has always been perceived as something extraordinary, it stimulated the human imagination and was attributed divine and magical meanings. From time immemorial, people have tried to interpret dreams. In the life of the ancients, dreams played an important role. The belief in them was very widespread and great importance was attached to it, as an accurate analysis of dreams influenced personal, political and economic decisions. The inhabitants of ancient Greece probably felt an attachment to the earth, broadly understood nature and animals, which probably resulted in giving them human features by ancient authors and the symbolic translation of the appearance of animals in dreams.

Bibliografia

Abramowiczówna Z. (przeł.) , 1954, Plutarch, Moralia, Wrocław 1954.

Apuleius, 2017, De deo Socratis, [w:] Apuleius, Apologia. Florida. De Deo Socratis, ed. By Ch.P. Jones, Cambridge MA.

Aristote, 1964, Historie des animaux, t. 1, liv. 1–4, ed. by P. Louis, Paris.

Arystoteles, 1971, O śnie i czuwaniu, O marzeniach sennych, O wieszczbiarstwie ze snu [w:] Krótkie rozprawy psychologiczno-biologiczne, przeł., wstępem, koment. i skorowidzem opatrzył P. Siwek, Warszawa.

Austin R.G. (ed. by), 1977, P. Vergilii Maronis, Aeneidos liber sextus, with a commentary, Oxford.

Bajki Ezopa, 1935, red. E. Korotyńska, Warszawa.

Bartol K., Danielewicz J. (przeł.), 2010, Atenajos, Uczta mędrców, Poznań.

Bogucki K. (przeł.), Madyda W. (wstęp), 1960, Lukian, Dialogi, t. 1, Wrocław 1960.

Brożek M. (przeł.), Sinko T. (wstępem i objaśn. zaopatrzył), 1955, Plutarch, Żywoty sławnych mężów, Wrocław.

Hammer S. (przeł. i oprac.), 2002, Herodot, Dzieje, Warszawa.

Jeżewska K. (przeł.), Łanowski J. (wstępem i przypis. opatrzył), 1999, Homer, Iliada, Warszawa.

Jędrkiewicz E. (przeł.), 1999, Apulejusz, Metamorfozy albo Złoty Osioł, Warszawa.

Kiciński B. (przeł.), 1995, Owidiusz, Przemiany, Warszawa.

Kubiak Z. (przeł. i oprac.), 1998, Wergiliusz, Eneida, Warszawa.

Leśniak K., Kośińska I., Kupis B., Olszewski W. (przeł.), 2006, Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, Warszawa.

Martin J., (ed. by), 1969, Lucretius, De rerum natura libri sex, Lipsiae.

Mikołajczyk I. (tekst, wstęp, przeł. i kom.), 2019, Pliniusz, Historia naturalna. Antropologia i zoologia, t. 2, Toruń.

Mueller C.F.W., (recognivit), 1910, M. Tulii Ciceronis, Scripta quae manserunt omnia, cz. 4, t. 2, Lipsiae.

Mueller L. (ed. by), 1904, Q Horatius Flacci, Carmina, Lipsiae.

Niemirska-Pliszczyńska J. (przeł.), 2005, Pauzaniasz, Wędrówki po Helladzie. W świątyni i w micie, Wrocław.

Parandowski J. (przeł. i oprac.), 1998, Homer, Odyseja, Warszawa.

Willis J., (ed. by), 1963, Macrobius, Commentarii in Somnium Scipionis, Lipsiae.

Witwicki W. (przeł., wstępem i objaśnieniami opatrzył), 1999, Platon, Państwo, t. 2, Warszawa.

Żółtowska I. (przeł.), 1995, Artemidor z Daldis, Rozważania o snach, czyli onejrokrytyka, Warszawa.

Amory A., 1966, The Gates of Horn and Ivory, „Yale Classical Studies” 20, s. 3–57.

Catalin A., 2010, The Homeric Gates of Horn and Ivory, „Museum Helveticum” 67, nr 2, s. 65–72.

Del Corno D., 1969, Graecorum de re onirocritica scriptorum reliquiae, Milano.

Dąmbska I., 1975, Znaki i myśli. Wybór pism z semiotyki, teorii nauki i historii filozofi i, Warszawa.

Eitrem S., 1991, Dreams and Divination in Magical Ritual, [w:] Magika Hiera: Ancient Greek Magic and Religion, ed. by Ch.A. Faraone, D. Obbink, Oxford, s. 175–187.

Gagarin M., 2002, Antiphon the Athenian: Oratory, Law, and Justice in the Age of the Sophists, Austin.

Le Goff J., 1973, Sny średniowiecza, przeł. W. Błońska, „Teksty” nr 2 (8), s. 24–42.

Gomułka A., 2011, Charakter i funkcja snu Penelopy w XIX księdze Odysei, „Littera Antiqua”, nr 3, s. 1–20.

Harris W.V., 2009, Dreams and Experience in Classical Antiquity, Cambridge MA.

Hołda M., Szmigielska B., 2011, Marzenia senne. Geneza i funkcje, Kraków.

Hołomej A., 2018, Symbolika ognia w snach. Starożytność grecko-rzymska, [w:] Żywioły. Motyw ognia w literaturze, kulturze i sztuce, red. K. Arciszewska, U. Patocka-Sigłowy, Gdańsk, s. 23–35.

Hulskamp M.A.A., 2013, The Value of Dream Diagnosis in the Medical Praxis of the Hippocratics and Galen, [w:] Dreams, Healing, and Medicine in Greece. From Antiquity to the Present, ed. by S. Oberhelman, Farnham, s. 33–68.

d’Irsay S., 1935, The Cult of Asklepios, „Bulletin of the Institute of the History of Medicine” 3, nr 6, s. 451–482.

Kerényi K., 1993, Hermes przewodnik dusz. Mitologem źródła życia mężczyzny, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa.

Margul T., 1996, Zwierzę w micie i kulcie, Lublin.

Martin L.H., 1991, Artemidorus: Dream Theory in Late Antiquity, „Second Century” 8, s. 97–108.

Oświecimski S., 1989, Zeus daje tylko znak, Apollo wieszczy osobiście. Starożytne wróżbiarstwo greckie, Wrocław.

Patton K.C., 2004, „A Great and Strange Correction”: Intentionality, Locality, and Epiphany in the Category of Dream Incubation, „History of Religions” 43, nr 3, s. 194–223.

Popko M., 1982, Magia i wróżbiarstwo u Hetytów, Warszawa.

Rzymowska L., 2003, Symbolika zwierząt w „Rozważaniach o snach” Artemidora z Daldis, „Język a Kultura” 15, s. 49–61.

Vítek T., 2017, Allegorical Dreams in Antiquity: Their Character and Interpretation, „Wiener Studien” 130, s. 127–152.

Wijsenbeek-Wijler H., 1978, Aristotle’s Concept of Soul, Sleep and Dreams, Amsterdam.

Winniczuk L., 1983, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa.

Zagożdżon J., 2002, Sen w literaturze średniowiecznej i renesansowej, Opole.

Zieliński T., 1991, Religia starożytnej Grecji. Religia hellenizmu, Wrocław.

Biedermann H., 2003, Leksykon symboli, przeł. J. Rubinowicz, Warszawa.

Kopaliński W., 1990, Słownik symboli, Warszawa.

Radoń J. (red.), Sennik. Twój sennik online, http://www.sennik.biz/znaczenie2068,zwierzeta.html.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.