
Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Adam Szynol
Uniwersytet Wrocławski

Obcy kapitał w polskiej prasie 
ze szczególnym uwzględnieniem 
dzienników regionalnych  
w dwadzieścia lat po przełomie

Wstęp

W 2009 roku obchodziliśmy dwudziestolecie upadku komunizmu. Ten przeło-
mowy moment miał kluczowe znaczenie nie tylko dla politycznej transforma-
cji państw Europy Środkowo-Wschodniej w kierunku demokracji, ale także dla 
rozwoju mediów. W istocie te dwa aspekty wydają się nierozerwalnie związane. 
Zmiany, które rozpoczęły się w 1989 roku, mogą być rozważane z dwóch perspek-
tyw: szerokiej — jako transformacja grupy państw tej części Europy lub wąskiej 
— dla każdego kraju oddzielnie. Niektórzy autorzy próbują ujęć globalnych. Co-
lin Sparks porównywał procesy przemian w systemach medialnych Polski, Rosji 
i Chin, a ostatnio także Republiki Południowej Afryki1. Każda z proponowanych 
perspektyw może rzucić światło na politykę medialną i jej konsekwencje dla sys-
temu medialnego. W niniejszym artykule dominować będzie wąska perspektywa, 
obejmująca jeden kraj, choć niepozbawiona komentarzy dotyczących globalnych 
trendów.

Historycy wciąż nie mogą się zgodzić, co było największym impulsem do prze-
łomowych zmian w Europie Środkowo-Wschodniej. Niemcy uważają, że to zburze-
nie muru berlińskiego, jednak rozmowy przy tak zwanym okrągłym stole odbyły się 
w Polsce ponad pół roku wcześniej i wydaje się, że to właśnie one zapoczątkowały po-

1  C. Sparks, Media systems in transition: Poland, Russia, China, „Chinese Journal of Communica-
tion” 2008, nr 4, s. 7–24.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   81 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

82	 Adam Szynol

dobne procesy na Węgrzech, a później także w Czechosłowacji, Rumunii i Bułgarii. 
Bogusława Dobek-Ostrowska sugeruje, by nazwać to efektem lawiny śnieżnej2. Jak 
pisze Wojciech Roszkowski: „Wyraźnie było widać, że zachodzące zmiany są porów-
nywalne pod względem historycznego znaczenia do wydarzenia, którego dwusetną 
rocznicę właśnie obchodzono — do rewolucji francuskiej”3.

Podczas trzech miesięcy rozmów okrągłego stołu (II–IV 1989 roku) Solidarność 
uzyskała wiele zapewnień, na przykład, że zostanie zalegalizowana; rząd musiał rów-
nież zorganizować wolne wybory parlamentarne w celu stworzenia czy też odrodze-
nia opinii publicznej i zapewnienia społeczeństwu możliwości wyrażania tejże opinii. 
Zdaniem Eugeniusza Młyńca jej stworzenie było jednym z najważniejszych czynni-
ków transformacji systemu politycznego4. Zmiany w systemie medialnym musiały 
zostać dokonane jak najszybciej, ponieważ nie ma niezależnej opinii publicznej bez 
niezależnych mediów i wolnego rynku. Ósmego maja 1989 roku powstał pierwszy 
niezależny dziennik opiniotwórczy — „Gazeta Wyborcza”. W zespole redakcyjnym 
było wiele osób związanych z „Solidarnością” i z niedawną opozycją. Wkrótce gazeta 
stała się najpopularniejszym dziennikiem w Polsce. W kolejnych latach „Wyborcza” 
organizowała lokalne redakcje, których produkt w postaci lokalnych wkładek doda-
wany był do głównego grzbietu gazety w poszczególnych regionach kraju.

W 1990 roku przeprowadzono bardzo ważne reformy za sprawą ustaw sejmowych, 
należy wymienić trzy z nich. Ósmego marca parlament uchwalił ustawę o samorzą-
dzie terytorialnym, dwa tygodnie później ustawę likwidującą Robotniczą Spółdziel-
nię Wydawniczą „Prasa-Książka-Ruch”, a 11 kwietnia ustawę znoszącą cenzurę. Te, 
wymienione wyżej, akty prawne były podstawą do stworzenia nowego ładu w syste-
mie mediów w Polsce. „Wydaje się, że najbardziej podstawowym rezultatem trans-
formacji jest zmiana społecznego podejścia do  mediów, sposobu ich postrzegania 
i traktowania jako elementów składowych przestrzeni społecznej”5.

Budując nowy świat

Do roku 1989 media drukowane były pod polityczną kontrolą Polskiej Zjednoczo-
nej Partii Robotniczej i wydawniczego monopolisty (RSW „P-K-R”). W następnym 
roku oba te podmioty zostały rozwiązane. Pierwsze prawie wolne wybory (częścio-

2  B. Dobek-Ostrowska, Media masowe w demokratyzujących się systemach politycznych, Wrocław 
2006, s. 23. 

3  W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2001, s. 392.
4  E. Młyniec, Proces transformacji ustrojowej w  oczach opinii publicznej, [w:] Z  badań nad 

przemianami politycznymi w  Polsce po 1989 roku, red. S. Dąbrowski, B. Rogowska, Wrocław, 1998,  
s. 19–36.

5  W. Sonczyk, Dylematy transformacji polskiego systemu medialnego, „Studia Medioznawcze” 2008, 
nr 2, s. 23.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   82 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Obcy kapitał w polskiej prasie	 83

wo ustalone, stąd „prawie”) odsunęły od władzy PZPR, która zniknęła z politycznej 
sceny. Dawna opozycja przejęła ster władzy. A to rozpoczęło długotrwały proces de-
mokratyzacji. Likwidacja RSW dała początek budowie nowego systemu medialne-
go. Pierwszy etap przemian został słusznie nazwany przez Ryszarda Filasa jako „faza 
spontanicznego entuzjazmu i  wymuszonych przekształceń”6. Entuzjazm związany 
był z  odzyskaniem swobód obywatelskich i  wolnej ręki w  zakładaniu nowych ga-
zet. Zgodnie z szacunkami Włodzimierza Chorązkiego wkrótce po przełomie z 1989 
roku powstało około 3 tysięcy lokalnych i sublokalnych tytułów7.

Jednak ważniejsze były zmiany wymuszone przez komisję likwidacyjną. W trakcie 
jej prac 72 tytuły zostały przekazane spółdzielniom dziennikarskim (wśród tych ty-
tułów były te najbardziej prestiżowe), 105 zostało sprzedanych w ramach przetargów, 
8 pozostało w rękach skarbu państwa, a na 20 kolejnych nie było chętnych8. Warto 
wspomnieć, że polscy parlamentarzyści zapomnieli lub nie chcieli postawić żadnej 
bariery dla zagranicznych inwestorów w  przejmowaniu udziałów w  mediach dru-
kowanych. W tym segmencie systemu medialnego żadne restrykcje ani ogranicze-
nia nie zostały wprowadzone, zanim nie utworzono Urzędu Ochrony Konkurencji 
i Konsumentów i zanim Polska nie przystąpiła do Unii Europejskiej.

W efekcie na początku lat dziewięćdziesiątych zagraniczne koncerny rozpoczęły 
podbój polskiego rynku prasowego. Pojawiło się większość znanych firm takich, jak: 
Bertelsmann, Grüner und Jahr, Bauer, Burda, Axel Springer, Marquard, Maxwell, Ha-
chette/Filipachi, Edipresse, Egmont, Orkla, Hearst i Bonnier. Aktywną rolę odegrali 
także Nicola Grauso i Robert Hersant. Zbigniew Bajka twierdzi, że „Niemcy podeszli 
do sprawy metodycznie, próbując określić segmenty rynku prasowego, które mogliby 
w przyszłości zająć”9. Były to w szczególności: prasa kobieca i rodzinna, a także popu-
larne, tanie magazyny kolorowe dla młodzieży. Skandynawowie inwestowali głównie 
w segment prasy popularnonaukowej, erotycznej we współpracy z polskimi wydawca-
mi. Szwajcarzy i Włosi byli zainteresowani czasopismami specjalistycznymi, głównie 
ekonomicznymi, natomiast Amerykanie preferowali pisma z segmentu komputero-
wego i medycznego. Francuzi konkurowali na rynku eleganckich pism dla kobiet.

Różne strategie były stosowane, aby podbić pożądany segment rynku prasowego. 
W większości wypadków zagraniczne koncerny podążały sprawdzoną drogą, wypró-
bowaną wcześniej w swoich krajach lub we wcześniejszych inwestycjach. W sektorze 
magazynów kolorowych, szczególnie dla kobiet, pierwszym krokiem było stworze-

6  R. Filas, Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989–1999), „Zeszyty Prasoznawcze” 
1991, nr 1–2, s. 31–55.

7  W. Chorązki, Prasa lokalna i sublokalna w Polsce 1989–91, „Zeszyty Prasoznawcze”1991, nr 3–4, 
s. 42–51.

8  K. Schliep, Prywatyzacja prasy, [w:] Media i dziennikarstwo w Polsce 1989–1995, red. K. Schliep, 
G. Kopper, I. Rutkiewicz, Kraków 1996, s. 129–138.

9  Z. Bajka, Kapitał zagraniczny w  polskiej prasie — lata 90., „Zeszyty Prasoznawcze” 1998,  
nr 1–2, s. 22.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   83 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

84	 Adam Szynol

nie kalek istniejących tytułów, głównie niemieckich. Na samym początku pisma do-
słownie tłumaczono, przewożono do  Polski i  sprzedawano. Później ich produkcję 
przejęły oddziały niemieckich firm założone w Polsce. Kiedy inwestorzy poczuli się 
bezpieczniej w naszym kraju i przekonali się o stabilności rynku i przemian demo-
kratycznych, po wypróbowaniu kalek, w połowie lat dziewięćdziesiątych przeprowa-
dzili prawdziwą inwazję wysokonakładowych periodyków10. Był to punkt krytyczny 
dla rozwoju segmentu tanich magazynów. Działania te nie pozostały także obojętne 
dla całego rynku prasowego. 

Francuski magnat a potęga Passauera

Tajemnicą poliszynela był fakt, że komisja likwidacyjna miała swoje preferencje, które 
nie były zapisane w ustawie. Po 44 latach komunizmu wszyscy ci, którzy mieli lewico-
we afiliacje polityczne, nie mogli oczekiwać, że łatwo dostaną jakąkolwiek prywaty-
zowaną gazetę. Właśnie dlatego niektórzy inwestorzy z zagranicy byli mile widziani, 
a inni nie. Na przykład Maxwell był postrzegany jako sympatyk lewicy i to wyłączyło 
go z grona potencjalnych graczy na rynku mediów, podczas gdy Grauso i Marquard 
mogli liczyć na pewne względy komisji. Z tego przywileju skorzystali także Norwego-
wie (Orkla Media) i Robert Hersant. Ten ostatni, znany jako pożeracz gazet, pojawił 
się w Polsce dokładnie wtedy, gdy komisja likwidacyjna rozpoczęła proces demonta-
żu monopolu prasowego, czyli Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej. 

Hersant kupował dzienniki regionalne i  lokalne do spółki z różnymi kontrahentami (głównie re-
gionalnymi komisjami „Solidarności” i spółdzielniami dziennikarskimi), ale nigdzie nie miał udziałów 
większościowych. Większość wspólników Francuza nie miała jednak pieniędzy, ten więc płacił za nich, 
z czasem zaś wykupował ich udziały, spłacał kredyty, które brali z banku itp. Po mniej więcej dwóch la-
tach z udziałowca mniejszościowego stawał się głównym, często dominującym partnerem w spółkach11. 

Począwszy od 1991 roku do 1994 Robert Hersant kupił siedem dzienników regio-
nalnych w dużych miastach i jedną gazetę sportową. Udało mu się także kupić 49% 
udziałów w prestiżowym dzienniku — „Rzeczpospolita” (51% pozostało w  rękach 
skarbu państwa). Francuz stał się potężnym graczem na polskim rynku prasowym. 
Jego aktywa zostały nazwane imperium Hersanta. 

We wrześniu 1994 roku Robert Hersant, który miał finansowe kłopoty we Francji, 
zdecydował się sprzedać wszystkie regionalne dzienniki i gazetę sportową. Nikt inny 
jak Franz Xaver Hirtreiter, od 1988 roku szef Passauer Neue Presse (PNP), był tym, 
który przekonał Francuza do sprzedaży. Transakcja opiewała na kwotę 80 mln marek 
zachodnich z koniecznością zainwestowania kolejnych 20 mln i było to kilkanaście 
razy więcej niż Hersant zapłacił za wszystkie te tytuły wcześniej. Jednak obie strony 

10  R. Filas, op. cit.
11  Z. Bajka, op. cit., s. 22–23.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   84 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Obcy kapitał w polskiej prasie	 85

transakcji były zadowolone: Francuz mógł zatroszczyć się o aktywa w swoim kra-
ju, a Passauer w jeden dzień stał się najpoważniejszym graczem na rynku polskich 
dzienników regionalnych. Robert Hersant pozostawił sobie jednak 49% udziałów 
w „Rzeczpospolitej”, a w 1995 roku udało mu się dokupić jeszcze 2%. Ostatecznie 
Hersant sprzedał 51% w następnym roku, ale nie Passauerowi, lecz Orkli.

Wspominając rozwój niemieckiego koncernu w Polsce, trzeba pamiętać, że zanim 
Passauer wykupił aktywa Hersanta był już obecny w Polsce pod przybraniem szwaj-
carskiej spółki — Interpublication. W grudniu 1993 roku nieznana firma ze Szwajca-
rii kupiła 50% udziałów w spółce wydającej „Gazetę Robotniczą”, dziennik regionalny 
z Wrocławia. Kilka lat później prezes regionalnego oddziału Passauer Neue Presse 
przyznał, że „był to świadomy sposób zmylenia opinii publicznej, która była wyczu-
lona na obecność niemieckiego kapitału w mediach”12. Kilka miesięcy później Pas-
sauer wykorzystał Interpublication jeszcze raz, tym razem w Krakowie kupując 25% 
udziałów w „Dzienniku Polskim”, małopolskim dzienniku regionalnym13.

Dzienniki regionalne — powstanie duopolu

Orkla — nieudane wejście i zmiana strategii

Latem 1990 roku norweski koncern, Orkla Media, założył firmę Norpol-Press 
wspólnie z  dolnośląskim regionem NSZZ „Solidarność”. Było to pierwsze poja-
wienie się Orkli na polskim rynku. Norwegowie zakładali, że po przełomie spo-
łeczno-politycznym otwiera się duży i zupełnie nowy rynek. Zresztą, kilkakrotnie 
większy niż ich krajowy, biorąc pod uwagę względy demograficzne. Poza tym, ma-
jąc za partnera największą siłę byłej opozycji, Orkla była przekonana o czekają-
cym ją sukcesie.

Na rzecz stworzenia nowego tytułu, „Dziennika Dolnośląskiego”, Orkla przezna-
czyła 60 tysięcy dolarów, wypożyczyła także sprzęt komputerowy i maszynę drukar-
ską. „Solidarność” dołożyła 50 tysięcy dolarów, co wystarczyło na założenie redak-
cji i  drukarni. Gazeta pojawiła się po raz pierwszy z  końcem sierpnia 1990 roku. 
Strategia Orkli była prosta: wydać gazetę za swoje (nie tylko) pieniądze, cudzymi 
(polskimi) rękami. Jak się jednak okazało, co było w założeniach takie proste obróci-
ło się przeciwko norweskim inwestorom. Zarząd Orkli w Oslo zdecydował, aby dać 
polskim edytorom zupełną swobodę w kształtowaniu pierwszego kolorowego dzien-
nika w Polsce14. W kolejnym roku jeden z aktywnych polityków, Ryszard Czarnecki, 
przejął funkcję redaktora naczelnego i mocno upolitycznił gazetę. Doprowadziło to 

12  A. Szynol, Prasa codzienna na Dolnym Śląsku w latach 1989–2003, Wrocław 2004, s. 62.
13  Z. Bajka, Kapitał zagraniczny w polskich mediach, „Zeszyty Prasoznawcze” 1994, nr 1–2, s. 5–22.
14  W. Kozłowski, Siódme przykazanie: „Dziennik Dolnośląski”. Czy rzecznik prasowy jakiejkolwiek 

partii powinien szefować niezależnej gazecie, „Przegląd Tygodniowy” 1991, nr 31, s. 8–9.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   85 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

86	 Adam Szynol

do otwartego konfliktu między redakcją i naczelnym, przeciwko któremu zwrócił się 
nawet zarząd Orkli. Najdobitniej świadczył o tym dopisek nad tytułem w wydaniu 
z  12 lipca: „Opinie prezentowane w  »Dzienniku Dolnośląskim« nie są podzielane 
przez zarząd Norpol-Press i większość redakcji”. Następny numer był strajkowy, w li-
stopadzie tego samego roku gazeta upadła.

Upolitycznienie dziennika nie było jedyną przyczyną jego niepowodzenia. Nie była 
to pierwsza gazeta założona przez byłych opozycjonistów, bo w maju wystartowała 
„Wyborcza”, która w marcu 1990 roku założyła we Wrocławiu swój lokalny dodatek 
(„Gazeta Dolnośląska”). Zatem blisko pół roku przed „Dziennikiem Dolnośląskim”. 
Co więcej, nie było żadnej promocji tytułu i mało kto wiedział o  tym, że jest jakaś 
konkurencja dla „Gazety Wyborczej”. Wreszcie sporo pieniędzy przeznaczono na ko-
lorowe strony gazety, które być może lepiej byłoby przeznaczyć na promocję tytułu.

To niepowodzenie było ciężką lekcją dla Orkli. Nigdy więcej Norwegowie nie za-
łożyli nowego tytułu w Polsce. Od tego momentu Orkla podjęła strategię polegającą 
na wykupywaniu udziałów w starych, dobrze znanych tytułach, istniejących na ryn-
ku od kilkunastu, a czasem kilkudziesięciu lat. Pierwszym z takich dzienników było 
„Słowo Polskie” we Wrocławiu, a dwa lata później „Wieczór Wrocławia”. Za sprawą 
tych tytułów Orkla utworzyła w stolicy Dolnego Śląska swoją polską centralę. W ciągu 
13 lat (1991–2004) Skandynawom udało się kupić udziały w 15 dziennikach regio-
nalnych i popołudniówkach w 9 regionach Polski. Cechą charakterystyczną przyjętej 
strategii było to, że Orkla nie spieszyła się w wykupem reszty udziałów w wydawnic-
twach. Moim zdaniem był to jeden z głównych powodów, dla których Orkla miała 
później poważne problemy w zarządzaniu polskimi aktywami. Najlepszym tego do-
wodem były dwa dolnośląskie tytuły, wspomniane powyżej, w których Norwegowie 
skupowali udziały przez 9 lat. Przyczyniło się to do podjęcia decyzji o sprzedaży obu 
gazet Passauerowi we wrześniu 2003 roku. 

Przez 16 lat obecności Orkli na polskim rynku był jeszcze jeden zwrot w strategii 
firmy. W 1996 roku Skandynawowie kupili 51% udziałów w Presspublice, wydającej 
„Rzeczpospolitą”. Zdaniem Beaty Klimkiewicz15 i Silje Stranda16 Robert Hersant cier-
piał na brak gotówki i zdecydował się sprzedać udziały po korzystnej cenie. Niemniej 
było to nowe otwarcie dla Orkli, bo wcześniej koncern nie był obecny w segmencie 
prasy ogólnokrajowej w Polsce. Za sprawą tej transakcji Norwegowie przenieśli swo-
ją siedzibę z Wrocławia do Warszawy. Mimo że Orkla miała większościowe udzia-
ły w „Rzeczpospolitej”, to kilkakrotnie politycy próbowali przejąć nad nią kontrolę. 
Najpoważniejsza taka próba miała miejsce w  2002 roku, kiedy części dyrektorów 
i  dziennikarzy gazety skonfiskowano paszporty, a  konflikt dotarł na  szczebel mię-

15  B. Klimkiewicz, Poland, [w:] Media Ownership and its Impact on Media Independence and 
Pluralism, red. B. Petković, Ljubljana 2004, s. 363–402.

16  S. Strand, Orkla sitt polske press: ein analyse av avissatsinga til Orkla Media i Polen frå 1990 til 
2003, Bergen 2004.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   86 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Obcy kapitał w polskiej prasie	 87

dzynarodowy17. Kolejny raz wpływ na gazetę próbował osiągnąć rząd Prawa i Spra-
wiedliwości18. Można założyć, że ze  względu na  zbyt duży udział skarbu państwa 
w wydawnictwie, Orkla nigdy nie miała szans na to, by całkowicie odpowiadać za 
strategię pisma i w pełni oprzeć się próbom wpływania na dziennik.

Passauer rośnie w siłę

Po transakcji z września 1994 roku Passauer Neue Presse miała już udziały w 10 pol-
skich gazetach: 9 dziennikach w 5 regionach i dzienniku sportowym „Tempo”, który 
Niemcy sprzedali Marquardowi trzy lata później. W 1996 roku Passauerowi udało się 
kupić dwie następne gazety w kolejnym regionie. Warto wspomnieć, że choć Niemcy 
mieli mniej tytułów od Orkli, to jednak ich aktywa prasowe były bardziej wartościo-
we pod względem liczby sprzedawanych egzemplarzy. Jedną z najważniejszych osób, 
która odegrała kluczową rolę w  zorganizowaniu polskiej filii Passauera, był Franz 
Xaver Hirtreiter. Był on odpowiedzialny za zagraniczną strategię spółki i — jak już 
wspomniano wcześniej — przekonał Roberta Hersanta do sprzedania 8 gazet w Pol-
sce. Poza tym Hirtreiter odegrał jeszcze jedną ważną rolę.

Wśród tytułów sprzedanych przez Hersanta były dwie gazety w Łódzkiem. Jednak 
pozostał jeszcze jeden dziennik na rynku i Passauer obawiał się wykupić go ze wzglę-
du na możliwy zarzut monopolizacji ze strony Urzędu Antymonopolowego, który po 
nowelizacji ustawy i zmianie nazwy na Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 
zyskał większą autonomię. Dlatego też Niemcy do przejęcia „Wiadomości Dnia” wy-
korzystali spółkę należącą do Hirtreitera — Wydawca. W 1997 roku gazeta została 
wykupiona przez Wydawcę, a nie przez Passauer Neue Presse. Trzy lata później Hir-
treiter, który wciąż był szefem niemieckiego koncernu, połączył „Wiadomości Dnia” 
z „Dziennikiem Łódzkim”, który należał do Bawarczyków od 1994 roku. Wydawa-
ło się, że podobną rolę Hirtreiter odegra w wypadku „Gazety Olsztyńskiej”, w któ-
rej miał (i wciąż ma) większościowe udziały poprzez należącą do niego spółkę Edy-
tor. Jednak w 2000 roku Passauer Neue Presse została zrestrukturyzowana i weszła 
w skład holdingu Verlagsgruppe Passau19, a trzy lata później kierownictwo nad nim 
przejął Axel Diekmann. Być może właśnie dlatego Hirtreiter odstąpił od pomysłu 
włączania „Gazety Olsztyńskiej” do aktywów koncernu, lecz postanowił sprzedać ty-
tuł temu, kto złoży lepszą ofertę. Kiedy latem 2008 roku Hirtreiter podpisał wstępną 
umowę z Mecomem (właścicielem Mediów Regionalnych, czyli tytułów należących 

17  J. Roppen, A. Szynol, Transnational media expansion in the Nordic and Baltic region: The case 
of Orkla Media in Norway and Poland, referat dostarczony na 18th Nordic Conference for Media and 
Communication Research, Helsinki, 16–19 sierpnia 2007.

18  A. Szynol, Towards commercialization and politicization — Polish media and Polish journalism 
19 years after socio-political breakthrough, referat dostarczony na Pierwsze Polsko-Czeskie i Słowackie 
Forum, Książ, 10–12 kwietnia 2008.

19  Stąd w  literaturze często pojawiają się nazwy Passauer Neue Presse i  Verlagsgruppe Passau 
zamiennie.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   87 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

88	 Adam Szynol

do 2006 roku do Orkli), wydawało się, że sprawa jest już przesądzona. Jednak kryzys 
finansowy spowodował, że w marcu 2009 roku Brytyjczycy wycofali się z kupna ga-
zety i „Olsztyńska” jest wciąż do kupienia.

W przeciwieństwie do  strategii Orkli, nazwanej przez Katarzynę Cirę strategią 
małych kroków20, Niemcy postępowali inaczej. Podczas gdy Norwegowie nie spie-
szyli się ze skupowaniem udziałów w wydawnictwach, o tyle Niemcy starali się czy-
nić to tak szybko, jak tylko się dało. Na przykład, jeśli w 1993 roku Passauer wyku-
pił 50% udziałów w  „Gazecie Robotniczej” we  Wrocławiu, to już trzy lata później 
Niemcy mieli pełną kontrolę nad gazetą. To dało im szansę na przeprowadzenie nie-
zbędnych zmian w zarządzaniu tytułem (między innymi jego zmianę). Co więcej, po 
szybkim przejęciu spółki wydającej tytuł Passauer mógł ją zreorganizować i myśleć 
o kolejnych inwestycjach, jak na przykład budowanie drukarni, wyposażenie redak-
cji w sprzęt komputerowy itd. Niemiecki inwestor mógł również rozpocząć podbój 
mniejszych rynków czytelniczych/reklamowych.

Cena ekonomicznej niezależności

Wkrótce po przełomie społeczno-politycznym stało się jasne, że polski przemysł 
medialny potrzebuje silnego wsparcia finansowego i technologicznego. Rodzimi biz-
nesmeni nie mieli aż takiego zapasu gotówki i tzw. know-how. Dlatego kapitał z za-
granicy był mile widziany, oczywiście z pewnymi wyjątkami, o których była mowa 
wcześniej. Jak wylicza Jowita Flankowska, było wiele korzystnych efektów obecności 
obcych inwestorów na polskim rynku prasowym21. Większość z nich zawdzięczali-
śmy liberalnemu nastawieniu do rynku prasowego w latach dziewięćdziesiątych — 
zauważa Tadeusz Kowalski22. Pieniądze, zainwestowane w  Polsce przez Passauera 
i Orklę, można było łatwo zauważyć w podniesieniu jakości gazet, ich zmienionej 
szacie graficznej, a także w wyposażeniu redakcji i sposobie zarządzania wydawnic-
twami. Nowo zbudowane drukarnie umożliwiały wykorzystywanie kolorowych zdjęć 
i tworzenie wielobarwnych stron. „Tak szybki rozwój prasy regionalnej bez obecności 
Orkli i Passauera byłby niemożliwy lub nastąpiłby znacznie wolniej”23.

Pomimo tych niewątpliwych korzyści większość badaczy mediów wskazuje na to, 
że swoboda, z  jaką obcy kapitał wchodził na polski rynek prasowy, mogła być także 
zagrożeniem. Przede wszystkim dlatego, iż mając największą gazetę w regionie, zagra-
niczne spółki wypychały z rynku pozostałych graczy, znacznie obniżając konkurencję, 

20  K. Cira, Zagraniczne koncerny prasowe na  polskim rynku dzienników regionalnych, „Zeszyty 
Prasoznawcze” 2000, nr 1–2, s. 7–33.

21  J. Flankowska, Zalety i wady obecności kapitału zagranicznego w polskich mediach drukowanych, 
„Studia Medioznawcze” 2002, nr 5, s. 121–130.

22  T. Kowalski, Ekonomia polityczna obecności kapitału zagranicznego w mediach w Polsce, „Studia 
Medioznawcze” 2002, nr 5, s. 13–42.

23  A. Szynol, 15 years of Polskapresse and Orkla Media presence on Polish press market, [w:] Comparing 
Media Systems in Central Europe, red. B. Dobek-Ostrowska, M. Głowacki, Wrocław 2008, s. 142.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   88 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Obcy kapitał w polskiej prasie	 89

a w ostateczności można mówić nawet o ograniczaniu pluralizmu w mediach. Począt-
kowo było to przewyższanie rywali na przykład pod względem nakładu, zgodnie z teo-
rią spirali nakładu Larsa Furhoffa24, a następnie wyparcie konkurencji z rynku w ogóle, 
dokładnie tak, jak opisał to Karl E. Gustafsson w  teorii pokrywania potrzeb gospo-
darstw domowych25. Ponadto Orkla i Passauer po przejęciu kilku gazet w regionie za-
częły porządkować aktywa w celu uczynienia biznesu bardziej dochodowym i efektyw-
nym. A to w prostej linii wiodło najpierw do zamknięcia popołudniówek. Większość 
z nich została połączona z dziennikami tego samego wydawcy. W ten sposób 4 tytuły 
(po dwa w każdej z wymienionych firm) zniknęły z rynku. Następnie zagraniczni inwe-
storzy postanowili pozostawić tylko po jednej gazecie w każdym z regionów26. Dzięki 
takiej strategii 7 kolejnych tytułów zostało zamkniętych (4 — Passauer, 3 — Orkla). Za 
każdym razem wiązało się to ze zwolnieniami od kilkunastu do kilkudziesięciu pra-
cowników, wśród których ponad połowę stanowili dziennikarze.

Po zaledwie kilku latach takiej ekspansji można było zauważyć, że na rynku pozo-
stały niemal wyłącznie tytuły tych dwóch koncernów, które podzieliły między siebie ten 
segment prasowy. Taką sytuację można nazwać duopolem. Katarzyna Zawiślak zauwa-
żyła, że zagraniczne koncerny były świadome tego, że brutalność pomaga im w zwal-
czaniu konkurencji27. Z  niektórych relacji dziennikarskich możemy się dowiedzieć, 
jak przebiegała walka Passauera i Orkli z konkurencją. „Niemcy albo mnie wykupią, 
albo zniszczą kolorem lub ceną” — relacjonował jeden z wydawców podczas spotkania 
w Warszawie28. Artur Howzan stwierdził, że taka sytuacja na rynku prasowym wiedzie 
do materialnej i duchowej dominacji zagranicznych inwestorów29. Bogdan Klukowski 
sugerował, że strony gazet codziennych zostaną zdominowane przez bezpieczne tematy, 
tak by dziennikarze nie narażali się na dezaprobatę rządzących lub właściciela30.

Kontrowersje pojawiły się w dwóch głośnych sprawach, szeroko komentowanych nie 
tylko w prasie regionalnej, a które miały miejsce w 1997 roku. Pierwsza dotyczyła dymi-
sji Jana Wawrzyniaka, redaktora naczelnego „Słowa Polskiego”, regionalnego dziennika 
na Dolnym Śląsku. Według szefów Orkli, podczas wywiadu z prezydentem Aleksan-
drem Kwaśniewskim redaktor naczelny gazety dokonał politycznego samookreślenia 
dziennika i wsparł Sojusz Lewicy Demokratycznej w nadchodzącej kampanii parla-
mentarnej. Mogłaby to być prawda, gdyby nie to, że w  toku wywiadu kwestie poli-
tyczne w ogóle się nie pojawiły. W redakcji za to można było znaleźć ulotki z napisem: 
„Brońmy naszych słowiańskich praw. Brońmy naszej gazety przed zmienianiem jej 

24  L. Furhoff, Upplagespirale, Stockholm 1967.
25  K.E. Gustafsson, The circulation spiral and the principle of household coverage, „Scandinavian 

Economic History Review” 1978, nr 26, s. 1–14.
26  Po jednym wyjątku: Orkla zostawiła dwa dzienniki w Białymstoku, a Passauer w Łodzi.
27  K. Zawiślak, Tajemnice obcego kapitału, „Przegląd Tygodniowy” 1995, nr 47, s. 21.
28  B. Sułek-Kowalska, Wy na górze, my na dole, „Tygodnik Solidarność” 1998, nr 41, s. 4.
29  A. Howzan, Uderzenie w głowę, „Polityka” 1994, nr 50, s. 23.
30  B. Klukowski, Szybki taniec na wolnym rynku, „Wiadomości Kulturalne” 1995, nr 8, s. 4.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   89 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

90	 Adam Szynol

w »Słowo Nordyckie«”31. Mimo tych skromnych prób walki dziennika o swą nieza-
leżność redaktor naczelny stracił posadę. Podczas debaty w senacie poseł SLD, Maria 
Berny, stwierdziła, że Norwegowie pokazali swoje prawicowe skłonności i wpływanie 
na politykę redakcyjną gazety. Incydent ze „Słowem Polskim” obalił mit o niezależno-
ści dzienników Orkli. Lewicowe oblicze, które prawdopodobnie nieświadomie jednym 
wywiadem zostało przyklejone do dziennika przez redaktora naczelnego, nie pasowało 
do konserwatywnych sympatii, które Orkla przez wiele lat okazywała w Skandynawii.

Jeszcze poważniejszy przypadek miał miejsce kilka miesięcy później w jednym 
z dzienników regionalnych Passauera na Pomorzu. W sierpniu 1997 roku „Dzien-
nik Bałtycki” opublikował tekst, w którym prezydent Kwaśniewski został oskarżo-
ny o spotkanie z byłym sowieckim agentem, Władymirem Ałganowem. Prezydent 
pozwał gazetę. Redaktor naczelny został zmuszony do opublikowania wyjaśnień, 
w  których gazeta wycofała się z  nie do  końca sprawdzonych oskarżeń. Pisano 
w  nim między innymi, że byłoby godne ubolewania, gdyby w  efekcie publikacji 
autorytet polskiego prezydenta został narażony na szwank. Pomimo to, nieoczeki-
wanie dwa tygodnie później Franz X. Hirtreiter wysłał do Aleksandra Kwaśniew-
skiego list z uniżonymi przeprosinami, który został złośliwie nazwany „hołdem ba-
warskim”32. Można było w nim przeczytać, że „zamiarem naszym jest zapewnienie 
możliwości redagowania polskich gazet przez polskich dziennikarzy oraz to, aby 
zagraniczni właściciele nie wywierali wpływu na polską prasę. Sprawa »Dziennika 
Bałtyckiego« zmusza nas do przemyślenia tej zasady” — pisał Hirtreiter33. Mimo że 
prezydent Kwaśniewski wycofał swój pozew wobec „Gazety Olsztyńskiej”, redaktor 
naczelny, Andrzej Liberadzki, musiał pożegnać się ze stanowiskiem. Te dwa przy-
kłady pokazują, iż krytyczne głosy, mówiące o utracie niezależności przez regional-
ną prasę przejętą przez obcy kapitał, nie były bezpodstawne.

Od konkurencji do duopolu i monopolu spluralizowanego

W latach dziewięćdziesiątych Orkla i Passauer Neue Presse ostro z sobą rywalizo-
wały. Ramię w ramię Niemcy i Norwegowie próbowali pokonać rywala, przejmując 
pozostałe dzienniki regionalne i konkurując na mniejszych rynkach. Według sza-
cunków Artura Howzana obcy kapitał (Passauer i Orkla) kontrolował około 70% 
tego segmentu, biorąc pod uwagę jednorazowy nakład34. Zdaniem Teresy Kuczyń-
skiej było to nawet więcej35. W  drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych Skandy-
nawowie przejęli kontrolę nad kolejnymi czterema gazetami w  trzech regionach, 

31  M. Urbanek, Lewy wywiad, „Polityka” 1997, nr 16, s. 30, 32.
32  E. Wilk, Hołd bawarski, „Polityka” 1997, nr 40, s. 18, 20–21.
33  T. Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem, Kielce 1998, s. 206.
34  A. Howzan, op. cit.
35  T. Kuczyńska, Gazety z innego świata, „Tygodnik Solidarność” 1994, nr 20, s. 1, 10–11.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   90 2011-03-14   11:59:26



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Obcy kapitał w polskiej prasie	 91

a Niemcom udało się to samo z trzema tytułami w dwóch regionach. Polska prasa 
regionalna została podzielona między dwa koncerny, utworzył się duopol.

Jednak obu inwestorom udało się uniknąć bezpośredniego starcia w tym samym 
regionie (z wyjątkiem Dolnego Śląska). Kiedy już nie pozostało wiele do kupienia 
na  rynku, a  widmo kryzysu przełomu wieków pojawiło się na  horyzoncie Orkla 
i Passauer założyły Mediatak — dom mediowy, którego zadaniem było pozyskiwa-
nie reklam do tytułów obu inwestorów. Większość udziałów w Mediataku należała 
do Polskapresse, oficjalnego przedstawiciela Verlagsgruppe Passau w Polsce36. Orkla 
przejęła 41% udziałów, a resztę niemiecka spółka — Rheinish-Bergische Verlagsge-
selschaft37. Ocenia się, że był to punkt zwrotny w rywalizacji między Orklą i Pas-
sauerem. Jak bowiem postrzegać konkurencję dwóch głównych graczy, jeśli dzieliły 
się zyskami z  reklam w  całym kraju? Czy to była jeszcze rywalizacja czy tylko jej 
udawanie? Ich współpraca stała się jeszcze ściślejsza, ponieważ rozpoczęli wspól-
nie wydawać dodatki do swoich tytułów, między innymi lektury szkolne czy książki 
z dziedziny literatury popularnej. Przedstawiciele Polskapresse i Orkli przyznawali, 
że współpraca była jeszcze mocniejsza i miała obowiązywać także na poziomie re-
dakcyjnym. Moim zdaniem, takie relacje biznesowe mają niewiele wspólnego z kon-
kurencją, a terminem, który najlepiej by je opisywał, jest monopol spluralizowany.

Po drodze do tej ścisłej współpracy Orkla i Polskapresse rozegrały walkę o pry-
mat. Świadkiem tej bitwy byli czytelnicy na Dolnym Śląsku. Jako pierwsza pojawiła 
się tam Orkla, najpierw zakładając nowy tytuł, a po jego upadku kupując udziały 
w dwóch gazetach: regionalnym dzienniku — „Słowie Polskim” i miejskiej popołu-
dniówce — „Wieczorze Wrocławia”. Jednak wiele względów, jak choćby złe zarzą-
dzanie tytułami, nietrafione kampanie reklamowe i fatalna strategia, zdecydowało 
o tym, że Norwegowie ostatecznie przegrali z wydawcą „Gazety Robotniczej” (Pol-
skapresse). Czwartego września 2003 roku Orkla sprzedała obie wrocławskie gaze-
ty Passauerowi. Polskapresse podjęła natychmiastową decyzję o połączeniu trzech 
tytułów w jeden. Dzięki temu pracę straciło prawdopodobnie nawet do 200 osób, 
wśród których było kilkudziesięciu dziennikarzy.

Transakcja między Orklą i Passauerem wzbudziła obiekcje Urzędu Ochrony Kon-
kurencji i Konsumentów (UOKiK), który w październiku 2003 roku wszczął postę-
powanie antymonopolowe. Pierwsza sentencja zarzucała Polskapresse zmonopoli-
zowanie rynku informacyjnego i  reklamowego na  Dolnym Śląsku. Prezes UOKiK 
nakazał odsprzedaż „Słowa Polskiego” i nałożył na spółkę najwyższą możliwą karę 
pieniężną — 50 tys. euro. Polskie sądy różnych instancji zajmowały się tą sprawą 
przez ponad cztery lata i ostatecznie wydały werdykt korzystny dla Passauera. Pro-
ces ten pokazał, że wymiar sprawiedliwości jest słabo przygotowany do prowadzenia 

36  Dlatego nazw tych firm często używa się zamiennie.
37  Wydawca dwóch tytułów na Pomorzu: „Nowości” i „Expressu Bydgoskiego”.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   91 2011-03-14   11:59:27



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

92	 Adam Szynol

takich spraw i że polskie prawo nie było w stanie obronić rynku prasowego przed 
trendem konsolidacyjnym. Nawiasem mówiąc, po przeszło czterech latach werdykt 
i tak nie mógł już niczego zmienić, był raczej kwestią prestiżu.

Wycofanie się Orkli i nowy projekt Passauera

W październiku 2006 roku David Montgomery, dyrektor zarządzający Mecomu, wykupił 
aktywa Orkli, także polskie. Transakcja opiewająca na 949 mln euro spotkała się z bar-
dzo chłodnym przyjęciem. W skandynawskiej prasie była nawet nazwana farsą, ponie-
waż brytyjski fundusz Mecom nie miał dość własnych środków, aby wykupić Orklę, więc 
brakujące 137 mln euro pożyczył od… Orkli. Poza tym Montgomery, znany jako twardy 
gracz lub mniej oficjalnie biznesmen bez skrupułów tuż po transakcji zapowiedział, że 
uczyni gazety i  wydawnictwa bardziej dochodowymi i  wydajnymi. Było to odbierane 
jako zapowiedź rychłych zwolnień. Polskie aktywa mogą posłużyć tu za dobry przykład 
realizacji takiej polityki, gdyż miesiąc po transakcji byłe tytuły Orkli w Polsce zostały 
zreorganizowane, dwa miesiące później zarządzanie nimi powierzono nowo utworzonej 
spółce — Media Regionalne, która od razu przeprowadziła jedną z największych fuzji 
na Pomorzu. W wyniku połączenia trzech tytułów („Głos Pomorza”, „Głos Koszaliński/
Głos Słupski” i  „Głos Szczeciński”) zwolniono co piątego pracownika (połowę z  nich 
stanowili dziennikarze), a czytelnicy otrzymali zamiast trzech gazet — jedną, „Głos — 
Dziennik Pomorza”.

Po transakcji z Norwegami Mecom stał się silnym graczem na europejskim rynku 
prasowym. Jego aktywa zawierały wtedy ponad 300 tytułów w 6 krajach, choć na po-
czątku roku 2009 Montgomery zdecydował o wycofaniu się z Niemiec i Norwegii. 
Sytuacja brytyjskiego funduszu na londyńskiej giełdzie była tak zła, że Montgomery 
zrezygnował z zakupu jednego z najsilniejszych dzienników regionalnych w Polsce 
— „Gazety Olsztyńskiej”. Obecnie Mecom w Polsce jest reprezentowany przez dwie 
spółki: Media Regionalne i Presspublica. Media Regionalne, w pełni kontrolowane 
przez Mecom, to: 9 dzienników regionalnych, 11 bezpłatnych gazet, 2 lokalne ty-
godniki, 4 radiostacje, 6 drukarni i 23 witryny internetowe. Drugą częścią Mecomu 
w Polsce jest Presspublica, w której brytyjski fundusz ma 51% udziałów (pozostałe 
należą do skarbu państwa). Presspublica ma w swoim posiadaniu: „Rzeczpospolitą”, 
„Gazetę Giełdy Parkiet” i „Życie Warszawy”.

Nie pierwszy raz skarb państwa próbuje sprywatyzować byłą rządową gazetę — 
„Rzeczpospolitą”. Pierwszy krok został poczyniony na początku lat dziewięćdzie-
siątych, kiedy Robert Hersant kupił 49% udziałów w tytule. W 1995 roku Francuz 
dokupił 2%, a rok później swoje udziały sprzedał Orkli. Norwegowie bezskutecznie 
zabiegali u  kolejnych ekip rządowych, aby przejąć od skarbu państwa pozostałe 
49% udziałów. W 2006 roku, gdy Orkla sprzedała swoje aktywa Mecomowi, po raz 
kolejny pojawiła się szansa na  pełną prywatyzację gazety. Pod koniec 2008 roku 
ministerstwo skarbu państwa ogłosiło, że 49% udziałów jest na sprzedaż. W stycz-

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   92 2011-03-14   11:59:27



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Obcy kapitał w polskiej prasie	 93

niu 2009 roku na liście podmiotów, zainteresowanych kupnem udziałów w „Rzecz-
pospolitej”, znaleźli się: Respekt Media z  Czech, Axel Springer z  Niemiec i  dwie 
rodzime firmy: Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (właściciel „Super 
Expressu” i  sieci radiostacji Eska) i  Platforma Mediowa Point Group. Po dwóch 
miesiącach na placu boju pozostały tylko polskie firmy.

Zagraniczni inwestorzy nie podali szczegółowych powodów odstąpienia od trans-
akcji, ale można poczynić pewne hipotezy. Przede wszystkim fakt, że większościowe 
udziały należały do Mecomu, a David Montgomery nie wspominał o tym, że chce się 
tych udziałów pozbyć. Należało się raczej spodziewać, że to właśnie główny udzia-
łowiec będzie zainteresowany nabyciem brakujących 49%. Poza tym przedstawiciele 
skarbu państwa przyznali, że 15 z owych 49% zostanie rozparcelowane między pra-
cowników wydawnictwa, co daje ostatecznie jedynie 41,6% do  kupienia. Wreszcie 
proces prywatyzacji wypadł dosyć fatalnie w okresie kryzysu ekonomicznego w całej 
Europie. Zatem rozpoczynanie nowej inwestycji bez głosu decyzyjnego wydało się 
nawet takim potentatom, jak Axel Springer, zbyt ryzykowne. Ostatecznie do sprze-
dania udziałów skarbu państwa nie doszło. Prawdopodobnie propozycje rodzimych 
spółek okazały się niezbyt satysfakcjonujące finansowo.

Piętnastego października 2007 roku Polskapresse wprowadziła nowy projekt. Ze-
spół zarządzający wymyślił ogólnokrajowy tytuł „Polska”, wspierany marką brytyj-
skiego „Timesa”. W celu realizacji projektu sześć regionalnych dzienników Passauera 
zmieniło swoje nazwy zgodnie ze wzorem: „Polska + The Times + regionalny tytuł”. 
Poza tym niemieckiemu inwestorowi udało się jeszcze dokupić jedną gazetę, „Kuriera 
Lubelskiego”, i włączyć ją do projektu. Aby wypełnić luki w regionach, gdzie Passauer 
nie był wcześniej obecny, założono 11 nowych tytułów. Zatem w sumie 18 tytułów 
pod wspólną nazwą „Polska The Times…” miało stanowić, czy raczej udawać, nową 
gazetę ogólnopolską. Dzień po debiucie medioznawcy, wydawcy i  graficy nie zo-
stawili na projekcie suchej nitki38. Przede wszystkim wskazali na to, że pomysł był 
zbyt ryzykowny, zwłaszcza gdy opiera się go głównie na sześciu gazetach regional-
nych i 11 nowo utworzonych. Co więcej, brytyjska marka, „The Times”, nie okazała 
się ważna dla czytelników w regionach, a raczej ich skonfundowała. Menedżerowie 
Polskapresse skierowali tę ofertę bardziej do reklamodawców niż czytelników.

Niecały rok po debiucie jeden z wiceprezesów Polskapresse, Tomasz Wróblew-
ski, uznawany za autora pomysłu „Polska”, stracił posadę w firmie. W marcu 2009 
roku spółka zamknęła 9 tytułów spośród tych, które utworzyła specjalnie na po-
trzeby projektu. Było to jawnym dowodem na niepowodzenie. Oczywiście zarząd 
spółki swoją porażkę tłumaczył kryzysem ekonomicznym. Poza tym Passauer wy-
cofał się ze współpracy w Mediataku i założył własne struktury do pozyskiwania 
reklam, również bez większego powodzenia. Mimo że projekt „Polska The Times” 

38  Zobacz:  http://www.wirtualnemedia.pl/article/266284_Dziennik_Polska_slaby_malo_orygi- 
nalny.htm.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   93 2011-03-14   11:59:27



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

94	 Adam Szynol

nie odniósł sukcesu, to jednak Polskapresse wciąż wygrywała konkurencję z  by-
łymi tytułami Orkli pod względem średniej dziennej sprzedaży swoich gazet, jak 
można prześledzić to na ryc. 1.39

Najlepiej sprzedającą się gazetą codzienną niemal od debiutu w  2003 roku był 
„Fakt”, tabloid Axel Springer Polska. Jednak i tej gazety dosięgnął trend spadkowy. 
W czerwcu 2009 roku „Fakt” sprzedawał średnio blisko 460 tys. egzemplarzy dzien-
nie. Drugie miejsce w rankingu do połowy 2008 roku zajmowała „Gazeta Wyborcza”, 
która jednak w następnym roku straciła sporo czytelników i w czerwcu 2009 osiągnę-

39  Do pobrania ze strony: www.zkdp.pl.

Ryc. 1. Sprzedaż największych dzienników z uwzględnieniem grup tytułów regionalnych czerwiec 
2007–czerwiec 2009.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych ZKDP39.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   94 2011-03-14   11:59:27



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Obcy kapitał w polskiej prasie	 95

ła dzienną sprzedaż na poziomie 326 tys. egzemplarzy. Za sprawą tak dużego spad-
ku „Wyborcza” przegrała rywalizację z tytułami Polskapresse sumowanymi łącznie. 
Jak łatwo zauważyć, gazety Passauera zyskały w momencie wejścia w życie projektu 
„Polska The Times” w  październiku 2007 roku, ale już pół roku później sprzedaż 
dzienników regionalnych Polskapresse powróciła do poziomu sprzed debiutu pro-
jektu. Bardzo stabilną sytuację przez okres ostatnich dwóch lat miały tytuły należące 
do 2006 roku do Orkli. W czerwcu 2009 roku Media Regionalne sprzedawały średnio 
303 tys. egzemplarzy dziennie. Niewielki spadek sprzedaży odnotował także drugi 
z  tabloidów — „Super Express”, ze 194 w czerwcu 2007 roku do 186 tys. dwa lata 
później. Trendowi spadkowemu nie oparła się „Rzeczpospolita”, jej sprzedaż spadła 
ze 141 do 115 tys. W najgorszej sytuacji był „Dziennik” Springera, którego sprzedaż 
początkowo była zadowalająca, jak na trzeci dziennik opinii, jednak w kwietniu 2008 
roku jego sprzedaż się załamała, by w czerwcu 2009 roku wynieść już tylko 75 tys. 
Tym samym los gazety został przypieczętowany. Czternastego września 2009 roku 
„Dziennik” został połączony z „Gazetą Prawną” Inforu.

Analizując powyższy wykres, warto zauważyć, jaką siłą dysponują gazety regio-
nalne. Choć porównywanie ich z dziennikami ogólnopolskimi jest nieco ryzykowne, 
to jednak rywalizują one po części na tym samym rynku. I właśnie to było podsta-
wą projektu „Polska The Times”. Niemieccy inwestorzy próbowali przejąć tak dużą 
część ogólnopolskiego rynku reklam i ogłoszeń, jak to tylko było możliwe. To jednak 
przełożyło się na  spadek sprzedaży egzemplarzowej. Dlatego też Passauer wycofał 
się z projektu i z powrotem przyjął strategię większej lokalności swoich tytułów. Po 
półtora roku konkurowania z Mediami Regionalnymi, sektor dzienników regional-
nych powrócił do duopolu. Można zakładać, że w przyszłości jeden z konkurentów 
wycofa się z Polski, dając wtedy drugiemu szansę na całkowite zdominowanie rynku 
— ze średnią dzienną sprzedaży na poziomie 700 tys. egzemplarzy. Z takim poten-
cjałem wydawca byłby absolutnym liderem na rynku gazet codziennych. Choć dziś 
jest to tylko hipoteza, to jednak dalsze pogarszanie się sytuacji mediów drukowanych 
może taką sytuację wymusić.

Czas specjalizacji i nieoczekiwanych debiutów

Po inwazji wysokonakładowych czasopism rynek prasowy uległ znacznej koncentra-
cji i tylko wyspecjalizowane produkty lub wsparte bardzo dużymi środkami finanso-
wymi na marketing mogły odnieść sukces. Co więcej, na przełomie wieków mieliśmy 
do czynienia z załamaniem się koniunktury gospodarczej, a to przede wszystkim do-
tyczyło rynku reklam, z którego utrzymuje się komercyjna prasa. Jedynie media elek-
troniczne mogły liczyć na dalszy wzrost wpływów z reklam. Mimo kryzysu i spadku 
PKB w okresie nazwanym przez Ryszarda Filasa „fazą dominacji mediów elektro-

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   95 2011-03-14   11:59:27



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

96	 Adam Szynol

nicznych w warunkach kryzysu ekonomicznego”40 miały miejsce dwa poważne de-
biuty, oba dzięki spółce Axel Springer. Polski oddział tej firmy został założony w 1994 
roku i wkrótce Springer stał się ważnym graczem na rynku prasowym. Początkowo 
Niemcy byli zainteresowani głównie kolorowymi magazynami dla kobiet, później za-
inwestowali także w kolejne segmenty prasowe: komputerowy, motoryzacyjny, mło-
dzieżowy, ekonomiczny i sportowy.

Nieoczekiwanie we wrześniu 2001 roku, w trakcie dekoniunktury, Springer wy-
startował z polską wersją „Newsweeka”. Mało kto wierzył, że oprócz dwóch już ist-
niejących tygodników opinii, „Polityki” i „Wprostu”, trzeci będzie miał jakiekolwiek 
szanse. Jednak marka i  finansowe wsparcie przyczyniły się do  sukcesu. Obecnie 
sprzedaż „Newsweeka” jest zbliżona do wyników jego konkurentów. Jeszcze bardziej 
spektakularny debiut miał miejsce w październiku 2003 roku. Axel Springer wpro-
wadził na rynek nowy dziennik — „Fakt”. Drugi tabloid na rynku okazał się strzałem 
w dziesiątkę. W pierwszym miesiącu „Fakt” zajął drugą pozycję w rankingu sprze-
daży dzienników, a po następnych dwóch miesiącach objął prowadzenie, którego nie 
oddaje do dziś. Warto podkreślić, że od czasów debiutu „Gazety Wyborczej” nie było 
równie spektakularnego sukcesu w tym segmencie, jak ten z października 2003 roku. 
W przypadku „Faktu” duże znaczenie miał niemal idealny moment wejścia na rynek. 
W 2003 roku kończył się kryzys, ceny reklam były stosunkowo nieduże, a czujność 
konkurencji uśpiona.

Aby poprawć wizerunek i  podnieść prestiż, w oczach konkurencji i czytelników, 
Axel Springer założył dziennik opinii. W kwietniu 2006 roku Niemcy wprowadzili 
na rynek „Dziennik. Polska, Europa, Świat”. Takim działaniem Springer chciał osła-
bić „Gazetę Wyborczą”. Niemiecki inwestor na promocję nowego tytułu przeznaczył 
100 mln złotych. Była to jedna z największych kampanii marketingowych w prasie. 
Debiut początkowo był udany, a sprzedaż egzemplarzowa w pierwszej połowie roku 
istnienia balansowała średnio na  granicy 200 tys. dziennie. Jednak półtora roku 
później sprzedaż spadła do  160 tys., a  w kolejnym roku jeszcze o  połowę. Wśród 
przyczyn tak drastycznego spadku zainteresowania gazetą należy upatrywać kwe-
stii politycznych. Początkowo „Dziennik” stanowił ideowo-polityczną przeciwwagę 
do „Wyborczej”, postrzeganej jako gazeta o sympatiach lewicowo-liberalnych. Sprin-
ger zamierzał więc przyciągnąć do  swojego tytułu elektorat prawicowo-konserwa-
tywny. Było to ściśle powiązane z  sytuacją polityczną w  Polsce. Po wyborach pre-
zydenckich w  2005 roku, wygranych przez Lecha Kaczyńskiego, partia jego brata, 
Jarosława — Prawo i Sprawiedliwość — stawała się coraz bardziej popularna.

Na nieszczęście dla gazety PiS przegrało wybory parlamentarne w  październiku 
2007 roku z  Platformą Obywatelską. Zarządzający gazetą postanowili więc zmienić 
strategię pisma, a tym samym preferencje polityczne w kierunku zwycięskiej partii. Był 

40  R. Filas, Rośnie dominacja mediów elektronicznych — nowa faza przemian polskiego rynku, 
„Zeszyty Prasoznawcze” 2003, nr 3–4, s. 7–34.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   96 2011-03-14   11:59:27



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Obcy kapitał w polskiej prasie	 97

to prawdopodobnie jeden z głównych powodów klęski „Dziennika”. Sprzedaż egzem-
plarzowa spadła bardzo szybko poniżej 100 tys. i był to znak rychłego upadku gazety. 
Próba wejścia na trudny rynek dzienników opiniotwórczych i zmiana sympatii poli-
tycznych pod wpływem wyniku wyborczego były bodaj największym błędem strate-
gicznym spółki. Dzięki kontraktowi z  polskim wydawnictwem Infor, Axel Springer 
chciał uratować twarz i choć w części „Dziennik”. W efekcie porozumienia z wydawcą 
„Gazety Prawnej” 14 września na rynku ukazała się połączona wersja obu tytułów.

Tak aktywna działalność biznesowa Springera w różnych segmentach prasowych 
dała koncernowi trzecie miejsce w rankingach wydawców, biorąc pod uwagę przy-
chody w  2006 roku — 522 mln zł41. Pierwsze dwa miejsca należały odpowiednio 
do: Agory (1 134 mln) i Bauera (903 mln). W pierwszej dziesiątce znalazły się tak-
że następujące firmy: Polskapresse (500 mln), Media Regionalne (293 mln), G+J 
(284 mln), Edipresse (236 mln), Presspublica (229 mln), Reader’s Digest (181 mln) 
oraz Infor (147 mln). Dzięki „Faktowi”, „Dziennikowi” i  „Przeglądowi Sportowe-
mu” Axel Springer uzyskał największy udział w rynku dzienników w Polsce (25,3%). 
Chociaż sektor czasopism nie obejmuje niniejszego artykułu, to warto wspomnieć, 
że niemiecki koncern Bauer miał 54% udziałów w tym segmencie. Drugą pozycję, 
z udziałem 8%, miał Axel Springer.

Podsumowując, niezależnie od sytuacji ekonomicznej niemieckie koncerny były 
najaktywniejszymi podmiotami na rynku, co nie pozostało niezauważone. Wzrost 
udziałów zagranicznych koncernów w  polskich mediach był wielokrotnie komen-
towany przez polityków (różnych opcji), medioznawców i dziennikarzy. W jednym 
z  raportów tygodnika „Wprost” Sławomir Sieradzki stwierdza, że „Polska stała się 
niemiecką kolonią prasową”42. Jak już powiedziano wcześniej, był to jeden z efektów 
braku odpowiednich regulacji w polskim prawie. 

W przeciwieństwie do rynku prasowego w mediach elektronicznych ograniczo-
no udział obcego kapitału w spółkach właścicielskich na mocy ustawy o radiofonii 
i telewizji z grudnia 1992 roku. Od tego momentu aż do wstąpienia Polski do Unii 
Europejskiej w maju 2004 roku zagraniczni inwestorzy mogli posiadać co najwy-
żej jedną trzecią udziałów. Po akcesji ten restrykcyjny zapis przestał obowiązywać. 
Dzięki temu w kolejnych latach dwie największe komercyjne stacje radiowe prze-
szły w ręce zagranicznych firm. Radio Zet zostało przejęte przez grupę Legardere, 
a  RMF FM przez Bauera. To również było przedmiotem komentarzy, zwłaszcza 
prawicowych polityków, którzy próbowali nawet odmawiać dziennikarzom tych 
stacji prawa do komentowania ważnych wydarzeń w Polsce43.

41  R. Gluza, Więcej wygranych , „Press” 2007, nr 10, s. 69–74.
42  S. Sieradzki et al., Niemiecka prasa. Polska stała się już niemiecką kolonią medialną, „Wprost” 

2003, nr 43, s. 28.
43  A. Szynol, Towards commercialization and politicization… 

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   97 2011-03-14   11:59:27



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

98	 Adam Szynol

Wnioski

Polski system medialny jest skomplikowany. Przede wszystkim dlatego, że został 
przeformowany stosunkowo niedawno i  wciąż podlega zmianom. Zmiany w  seg-
mencie prasowym, oparte na zasadach w pełni wolnego rynku, zostały wprowadzone 
w 1989 roku, a w zasadzie rok później, gdy uchwalono odpowiednie ustawy. Sektor 
mediów elektronicznych został zreorganizowany dopiero na mocy ustawy z grudnia 
1992 roku, a pierwsze koncesje przyznano w 1994 roku. Zatem komercyjna część me-
diów elektronicznych tak naprawdę formalnie istnieje dopiero 15 lat. Jednocześnie 
pozostałości poprzedniego systemu wciąż są widoczne, szczególnie w publicznym ra-
diu i telewizji. Dlatego Karol Jakubowicz sugeruje, by nazwać polski system medialny 
transformacją negocjowaną44.

Poza tym sektor prasowy i mediów elektronicznych rozwijały się na podstawie in-
nych regulacji prawnych; o ile prasa ogólnokrajowa i regionalna niemal w całości zo-
stała sprywatyzowana i trafiła w większości w ręce zagranicznych inwestorów, o tyle 
radio i telewizja zostały podzielone na dwie części: komercyjną (prywatną) i publicz-
ną. Jako że przez ponad 10 lat udział obcego kapitału w mediach elektronicznych 
był ograniczony do jednej trzeciej, dlatego radiostacje były zarządzane przez polskie 
firmy. Po roku 2004 największe z nich zostały przejęte przez Francuzów i Niemców, 
dotyczy to jednak stacji ogólnopolskich, podczas gdy regionalne i  lokalne w  spo-
rej części są jeszcze w polskich rękach. Zdaniem niektórych medioznawców polski 
system medialny jest nadal w okresie transformacji45, zdaniem innych znajduje się 
w początkowej fazie przemian ilościowych i jakościowych46.

Przewidywanie dynamiki i kierunku zmian jest ryzykowne. Sektor mediów elek-
tronicznych jest tuż przed cyfryzacją. Polska zgodziła się z  Komisją Europejską 
na  wprowadzenie cyfrowego sygnału drogą naziemną do  końca lipca 2013 roku, 
wtedy ma nastąpić tak zwany switch off, czyli wyłączenie nadajników analogowych. 
Ta zmiana spowoduje efekt lawinowy, choćby rozdrobnienie i  spersonalizowanie 
po stronie odbiorców. Publiczna telewizja straci swoje największe jak dotąd udzia-
ły w rynku, a jako że politycy mają na nią bardzo duży wpływ — z przeprowadze-
niem cyfryzacji spieszyć się nie będą, by owych wpływów jak najdłużej nie tracić. 
Publiczne radio bez wsparcia finansowego z  opłat abonamentowych nie przetrwa 
w obecnym kształcie (4 programy ogólnopolskie i 17 stacji regionalnych). Rozgło-
śnie komercyjne są używane jako narzędzie konwergencji i  trend ten zapewne bę-
dzie się umacniał. Międzynarodowe multimedialne konsorcja i duże koncerny będą 

44  K. Jakubowicz, Rude Awakening: Social and Media Change in Central and Eastern Europe, 
Cresskill 2007.

45  S. Splichal, Media beyond Socialism Theory and Practice in East-Central Europe, Boulder 1994.
46  W. Sonczyk, Dylematy transformacji polskiego systemu medialnego, „Studia Medioznawcze” 2008,  

nr 2, s. 20–32.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   98 2011-03-14   11:59:27



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

Obcy kapitał w polskiej prasie	 99

wypychać konkurentów z rynku. Tak było w wypadku Passauera i Orkli (Mecomu) 
w sektorze dzienników regionalnych. Podobne działania można zauważyć w sektorze 
radiofonii regionalnej i lokalnej.

Jednym z największych rozczarowań dotyczących udziału obcego kapitału w pol-
skich mediach było to, że mimo podniesienia jakości produktów pod względem wy-
glądu, sposobu zarządzania firmami wydawniczymi i wyposażenia redakcji, nie po-
szła za tym znacząca poprawa jakości dziennikarstwa. Ze względów ekonomicznych 
zagraniczni inwestorzy tak naprawdę nie byli tym zainteresowani. Wysoko wykształ-
ceni specjaliści (a takimi powinni być dziennikarze) są po prostu za drodzy. Znacz-
nie łatwiej i lepiej dla wydawnictwa zatrudnić młodego człowieka bez większego do-
świadczenia i tym samym bez większych wymagań finansowych, najlepiej studenta. 
Co więcej Passauer nie zezwalał na zakładanie w swoich redakcjach związków za-
wodowych i między innymi właśnie to spowodowało, że większa część dziennikarzy 
nie należy do żadnego z nich. Można mieć tylko nadzieję, że w przyszłości wydawcy 
zmienią swoje nastawienie w obu wspomnianych powyżej kwestiach.

Na koniec warto wspomnieć, że szybki przyrost liczby osób z dostępem do  in-
ternetu zmieni sposoby korzystania z  mediów. Obecnie połowa Polaków ma stały 
dostęp do sieci. Medioznawcy będą musieli zmierzyć się z tą sytuacją i stworzyć na-
rzędzia lub uczynić stare bardziej użytecznymi do  mierzenia i  opisywania modeli 
zachowań odbiorców. Zwłaszcza że popularność internetu zmienia także inne media. 
Niektóre z nich mogą wkrótce zniknąć z rynku.

Foreign companies presence on Polish press market 
with particular consideration to regional dailies  
— 20 years after the breakthrough

Summary

In the communist era regional media in Poland were part of a monopoly system. No sooner had Polish 
media entered the path of free market than in mid-1989 when communism collapsed and Solidarity 
took over the wheel of political power. Poland had started a long-lasting process of democratization. 
During demolition of press monopoly political matters had essential influences. Hence, whereas some 
investors were warmly welcomed, others were excluded. Yet it was not taken into consideration to limit 
foreign companies’ shares in Polish press publishing houses/companies. In effect most regional dailies 
were taken over. After 20 years of free market governance a new kind of monopoly system is emerging 
as a few large media companies are controlling the whole media market. In the Lower Silesia, which can 
be used as a prism for highlighting this process of change, the only one of them has left. How has this 
happened? Will this occur also in other regions in Poland?

At the beginning of the new century Axel Springer appeared and introduced a weekly opinion jour-
nal and two years later a tabloid “Fakt”, which immediately topped the readership and circulation rank-
ings. The last try with prestigious daily newspaper “Dziennik” did not succeed and Springer had to join 
it with other newspaper. One of the possible causes of this failure were political matters and changing 

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   99 2011-03-14   11:59:27



Dziennikarstwo i Media: Przestrzenie komunikowania, 2010
© for this edition by CNS

100	 Adam Szynol

the strategy alignments. Fear competition and political affiliation/sympathies led to a strong politiciza-
tion in countrywide dailies. The article tries to cope with giving answers to questions such as: how did 
the foreign companies influence Polish market? What were their strategies of doing business? To what 
extent did their presence and activity change the media and Polish journalism? And the last but not 
least, what may happen on the press market in Poland in the nearest future.

BOOOK_dziennikarstwo_i_media.indb   100 2011-03-14   11:59:27


