https://wuwr.pl/dzm/issue/feedDziennikarstwo i Media2025-03-12T12:03:16+01:00pawelbaranowskipawel.baranowski@uwr.edu.plOpen Journal Systems<p><em>Dziennikarstwo i Media</em> jest półrocznikiem naukowym dedykowanym dyscyplinie nauk o komunikacji społecznej i mediach. Czasopismo stanowi interdyscyplinarne forum debaty naukowej i publikacji wyników badań poświęconych komunikologii w szerokim kontekście nauk społecznych i humanistycznych.</p>https://wuwr.pl/dzm/article/view/17898Jak najskuteczniej zapewnić jakość mediów? Recenzja: Paweł Urbaniak, System odpowiedzialności mediów w Polsce na tle systemów w innych krajach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2024, ss. 341.2025-03-11T12:03:49+01:00Katarzyna Drągwuwr_pl@wuwr.com.pl2025-03-12T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2025 https://wuwr.pl/dzm/article/view/16616Czy Ślązacy istnieją w mediach? Analiza doniesień prasowych na temat wyników narodowego spisu powszechnego z roku 2011 i 2021 w wybranych mediach2024-10-04T11:46:38+02:00Katarzyna Siwczykkatarzyna.siwczyk@us.edu.pl<p>Pół miliona osób w Polsce deklaruje narodowość śląską. To dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny po Narodowym Spisie Powszechnym, który odbył się w 2021 roku. Deklaracje uznane zostały przez śląskich działaczy za sukces, tym bardziej, że formalnie ta grupa społeczna w Polsce ma jedynie status grupy etnicznej, a nie mniejszości narodowej czy etnicznej. Od lat Ślązacy zabiegają o uznanie śląskiej mniejszości i nadanie statusu języka etnolektowi śląskiemu. O tak zwanej śląskiej sprawie można przeczytać w mediach, jednak nie wszystkich. Celem artykułu jest sprawdzenie, w jaki sposób tematy istotne dla Ślązaków i śląska sprawa są opisywane przez najczęściej czytane gazety w województwie śląskim i jak zmienił się sposób relacjonowania tego tematu na przestrzeni lat. W artykule dokonano krytycznej analizy dyskursu wybranych tytułów prasowych obejmujących swoim zasięgiem województwo śląskie, gdzie według danych GUS mieszka najwięcej Ślązaków. Analiza objęła teksty ukazujące się po opublikowaniu wyników Narodowego Spisu Powszechnego z 2011 oraz 2021 roku. Na tej podstawie przeprowadzono analizę porównawczą, która pozwoliła wykazać zmianę w sposobie relacjonowania śląskiej sprawy na łamach mediów regionalnych oraz zmniejszenie liczby publikacji na ten temat.</p>2025-03-12T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Siwczykhttps://wuwr.pl/dzm/article/view/16150Techniki propagandowe w wątkach dotyczących opozycji w wieczornym wydaniu „Wiadomości” TVP w listopadzie 2023 roku2024-06-19T09:20:49+02:00Anna Rakoczyanna.rakoczy@uwr.edu.plMagdalena Witkowiczmagdalena.witkowicz@uwr.edu.plMateusz Kowalskimateusz.kowalski3@uwr.edu.plBartłomiej Wiejakbartlomiej.wiejak2@uwr.edu.plNatalia Lazregnatalia.lazreg@uwr.edu.pl<p>W artykule przeanalizowano mechanizmy propagandy w wieczornych wydaniach „Wiadomości” TVP emitowanych w listopadzie 2023 roku. Propaganda, definiowana jako jednostronna komunikacja mająca na celu kształtowanie opinii i działań dużych grup społecznych, jest przedstawiona w kontekście polaryzacji politycznej, manipulacji informacjami oraz emocjonalnych technik perswazyjnych. Wskazano 17 technik propagandowych, takich jak polaryzacja, manipulacja kontekstem czy wzbudzanie strachu, ilustrując je przykładami z analizowanych materiałów. Badanie przeprowadzone metodą analizy zawartości podkreśla znaczenie mediów masowych jako narzędzia wywierania wpływu społecznego w erze algorytmizacji komunikacji. Szczególną uwagę zwrócono na narracje dotyczące gospodarki, opozycji politycznej, sił zewnętrznych oraz ideologii. Wnioski wskazują na propagandowy charakter analizowanych materiałów, a także na intensyfikację propagandowego charakteru programów informacyjnych w Polsce, co prowadzi do polaryzacji i utrwalenia podziałów społecznych.</p>2025-03-12T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2025 Anna Rakoczy, Magdalena Witkowicz, Mateusz Kowalski, Bartłomiej Wiejak, Natalia Lazreghttps://wuwr.pl/dzm/article/view/16489Analiza postów prezydentów miast wojewódzkich na Facebooku w okresie pandemii SARS-CoV-22024-08-17T21:02:56+02:00Julia Książekksiazekjuliamail@gmail.com<p>W artykule podjęto temat wykorzystania Facebooka przez prezydentów miast wojewódzkich do komunikacji z obywatelami. Celem przeprowadzonych badań była analiza zawartości informacyjnej profili prezydentów miast wojewódzkich w serwisie Facebook w dobie pandemii COVID-19. Głównym problemem badawczym było zbadanie, jaki rodzaj informacji był przekazywany za pośrednictwem tego medium i czy w badanym okresie treści zostały zdominowane przez temat koronawirusa. Kolejnym celem niniejszej pracy było sprawdzenie, czy posty dotyczące wirusa wzbudzały większe zainteresowanie użytkowników platformy niż pozostałe tematy i jaki uzyskały odzew. Dodatkowym celem była analiza treści postów pod względem dostosowania się włodarzy do panującej w sieci netykiety i netykiety samorządowca. W badaniu została wykorzystana metoda analizy zawartości treści, która umożliwiła zebranie i zbadanie materiału w sposób systematyczny i obiektywny. Z badania wynika, że w większości przypadków posty o pandemii nie stanowiły znaczącej części wszystkich wpisów, a odzew na nie miał charakter negatywny. Treści te pobudzały użytkowników serwisu do większej aktywności w sekcji komentarzy. Wszyscy włodarze w swoich wpisach zachowywali postanowienia internetowych kodeksów postępowania.</p>2025-03-12T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2025 Julia Książekhttps://wuwr.pl/dzm/article/view/16467Gust muzyczny polskich muzyków na podstawie wyników Konkursu Piosenki Eurowizji2024-08-16T09:34:53+02:00Damian Pałubadamianbest@tlen.pl<p>W artykule zaprezentowano wyniki badań gustu muzycznego polskich muzyków na podstawie analizy ich werdyktów w Konkursie Piosenki Eurowizji. Polacy zadebiutowali w tym wydarzeniu w 1994 roku. Wówczas laureatów Grand Prix wybierali tylko jurorzy, a od 1998 do 2008 roku wybierali ich głównie telewidzowie. Od 2009 roku laureata Konkursu wyłania jury oraz telewidzowie. W świetle teorii Pierre’a Bourdieu komisje jurorskie składają się z przedstawicieli klasy dominującej (podejście warnerowskie) lub klasy średniej (podejście holtowskie). Publiczność jest z kolei mieszaniną klasy dominującej, średniej i niskiej. Według tej teorii gust muzyczny jurorów powinien być bardzo odmienny od gustu muzycznego publiki. Autor sprawdza, czy jest to prawda i konkluduje, że teoria omniworyzmu estetycznego lepiej tłumaczy współczesny rozkład gustów niż teoria Pierre’a Bourdieu.</p>2025-03-12T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2025 Damian Pałubahttps://wuwr.pl/dzm/article/view/17897Wprowadzenie2025-03-11T11:03:09+01:00Mirosława Wielopolska-Szymurawuwr_pl@wuwr.com.pl2025-03-12T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2025