https://wuwr.pl/dzm/issue/feed Dziennikarstwo i Media 2024-05-10T00:00:00+02:00 pawelbaranowski pawel.baranowski@uwr.edu.pl Open Journal Systems <p><em>Dziennikarstwo i Media</em> jest półrocznikiem naukowym dedykowanym dyscyplinie nauk o komunikacji społecznej i mediach. Czasopismo stanowi interdyscyplinarne forum debaty naukowej i publikacji wyników badań poświęconych komunikologii w szerokim kontekście nauk społecznych i humanistycznych.</p> <p>ISSN 2082-8322</p> https://wuwr.pl/dzm/article/view/15418 W nurcie bieżących i dyskutowanych wydarzeń. Recenzja: Adam Szynol, „Okiem naczelnych. Prasa regionalna z perspektywy jej (byłych) redaktorów” 2023-12-08T10:12:31+01:00 Paulina Olechowska paulina.olechowska@usz.edu.pl 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media https://wuwr.pl/dzm/article/view/15386 Fenomen paramedycyny. Recenzja: Katarzyna Łeńska-Bąk, „W pogoni za iluzją. Od wiary i (nie)jedzenia do praktyk pseudomedycznych” 2023-11-28T13:10:28+01:00 Jacek Grębowiec wuwr@wuwr.pl 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media https://wuwr.pl/dzm/article/view/15329 News śledczy a wydarzenie medialne. Reportaż „Franciszkańska 3” — studium przypadku 2023-11-07T12:41:55+01:00 Marek Palczewski marekpresse@gmail.com <p>Reportaż śledczy <em>Franciszkańska 3</em> Marcina Gutowskiego w telewizji TVN24 o stosunku papieża Jana Pawła II do pedofilii w Kościele katolickim wywołał ogólnonarodową dyskusję, która doprowadziła do swoistych zachowań w sferze politycznej i społecznej. Celem niniejszego artykułu jest analiza faz dyskursu dziennikarstwa śledczego (reportażu <em>Franciszkańska 3</em>) od fazy publikacji poprzez mobilizację opinii publicznej do inicjatyw polityczno-społecznych w postaci tak zwanych marszy papieskich. Marsze stały się — zgodnie z typologią Daniela Dayana i Elihu Katza — wydarzeniem medialnym w odmianie koronacji.</p> <p>W opisywanym przypadku nastąpiła aktualizacja jednego z wariantów skróconego modelu muckrakingu autorstwa Harveya Molotcha, Davida L. Protessa i Margaret T. Gordon w nieznanym wcześniej subwariancie charakteryzującym się reakcją opinii publicznej przeciwną do oczekiwanej przez dziennikarzy inicjujących działania śledcze. W dużym stopniu działania te zostały zanegowane przez obrońców Jana Pawła II, stały się osią konfliktu światopoglądowego i wywołały oburzenie znacznej części opinii publicznej oraz wykreowały wydarzenie medialne w postaci marszy papieskich.</p> 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media https://wuwr.pl/dzm/article/view/15311 Uchodźcy wojenni w polskim dyskursie medialnym w latach 2015–2023 2023-11-07T12:45:51+01:00 Elwira Olejniczak elwira.olejniczak@uni.lodz.pl <p>Celem artykułu jest prześledzenie różnic w językowym sposobie ukazywania uchodźców w polskiej przestrzeni medialnej. Podstawowym zagadnieniem wpływającym na analizę jest konceptualizacja, należąca do zasadniczych pojęć z zakresu językoznawstwa kognitywnego. Materiał do badań tworzą 1324 konteksty sformułowania uchodźcy wojenni. Zebrany materiał został poddany selekcji, uporządkowany pod względem tematycznym i przydzielony do jednej z trzech wyróżnionych kategorii („Armia inwazyjna”, „Turyści Łukaszenki”, „Prawdziwi uchodźcy wojenni”). Pokłosiem analizy jest uchwycenie zmian, które nastąpiły w polskim dyskursie medialnym dotyczącym uchodźców wojennych.</p> 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media https://wuwr.pl/dzm/article/view/15327 Times of crisis as “golden times” for propaganda: PR propaganda in Albanian media 2023-10-26T13:23:47+02:00 Rrapo Zguri rrapozguri@hotmail.com Iris Luarasi luarasi@gmail.com <p>Nasze badania wykazały, że kolejne kryzysy globalne lub lokalne w ciągu ostatnich pięciu lat przyniosły zwiększoną obecność propagandy w albańskich środkach masowego przekazu. Artykuł ma na celu przedstawienie i analizę głównych form propagandy, które wywodzą się z biur public relations partii politycznych i instytucji państwowych i przedostają się do środków masowego przekazu. Celem raportu jest zdemaskowanie zakamuflowanych form propagandy w mediach, postrzeganych jako podwójna odpowiedzialność podmiotów politycznych i medialnych. Praca ma na celu ukazanie symbiotycznego związku pomiędzy populistycznymi i autorytarnymi tendencjami rządzącej władzy z jednej strony a dyskursem propagandowym z drugiej. Jednocześnie artykuł rzuca światło na skompromitowane programy środków masowego przekazu, które w imię niejawnych interesów pozostawiają miejsce na propagandę na swoich stronach i ekranach.</p> 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media https://wuwr.pl/dzm/article/view/15263 Wernakularna krytyka działań firm i marek w polskich cybermemach w obliczu wielokryzysowości. Casus wojny w Ukrainie 2023-10-07T13:57:46+02:00 Joanna Wardzała joanna.wardzala@uwr.edu.pl Katarzyna Dojwa-Turczyńska katarzyna.dojwa-turczynska@uwr.edu.pl <p>Agresja Rosji na Ukrainę w 2022 roku spotkała się z niemal jednoznaczną krytyką ze strony polskiego społeczeństwa, co rezonowało w faktycznych postawach oraz znalazło swój wymiar w przekazach medialnych, również tych obecnych w internecie. Internauci tworzyli też i rozpowszechniali „śmieszne obrazki w internecie”, które były poświęcone problematyce konfl iktu, co popularyzowało wydarzenia i nadawało im określoną narrację emocjonalną. Wprawdzie genezy popularnych dziś internetowych memów obrazkowych upatruje się w pracach związanych z biologią (Richard Dawkins), niemniej z perspektywy humanistycznej widzi się je jako wytwory sieciowego folkloru, tworzone przez cyberlud i do niego adresowane. Memy jako przekazy wernakularne śmieszą, bawią, piętnują, krytykują, ale także przekazują i popularyzują treści nader istotne dla cybernetycznej wspólnoty. W dobie wojny na Wschodzie obecna jest w nich także problematyka firm i marek, które działały w Rosji przed eskalacją konfliktu, oraz ich decyzji co do dalszej obecności w państwie agresora. Treść proponowanego artykułu opiera się na analizie dostępnych w polskim internecie memów poświęconych poszczególnym podmiotom gospodarczym obecnym w Rosji przed wydarzeniami 24 lutego 2022 roku. Głównym problemem badawczym jest to, jak poszczególne firmy i marki Zachodu są prezentowane w cybermemach powstających w dobie wojny. Główną tezą pracy jest założenie o pozytywnym wizerunku podmiotów opuszczających Rosję i negatywnym tych, które w tym kraju pozostają. Zebrany materiał pozwala także na analizę <em>ex post </em>obszarów i instrumentów krytyki oraz pochwały poszczególnych firm.</p> 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media https://wuwr.pl/dzm/article/view/15319 Gale freak fight — od patostreamingu do najszybciej rozwijających się programów streamingowych. Czy media zdominuje kultura przemocy i upokorzenia? 2023-10-07T13:56:18+02:00 Nikodem Klata 317023@uwr.edu.pl <p>Kultura dziwactw to pojęcie niejednoznaczne, które nie funkcjonuje jako konkretna kategoria znaczeniowa. Jest to kultura fascynacji odmiennością, a przede wszystkim jej ekspozycji. Rozwijała się na przestrzeni wieków, dopasowując swoje kategorie do konkretnych epok, nieustannie zmieniając katalog przynależności do niej. Kultura dziwactw rządzi się powielanymi mechanizmami i schematami, które leżą u podstaw jej istnienia i pozwalają na jej identyfikację. Współcześnie kultura dziwactw jest jednym z nieodłącznych elementów przestrzeni medialnej, a niekontrolowana i zlekceważona może stać się poważnym zagrożeniem dla mediów przyszłości.</p> 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media https://wuwr.pl/dzm/article/view/15309 Factors influencing continuance intention to use Instagram among Wrocław University students 2023-12-08T13:02:19+01:00 Reihaneh Nazari reihanehnazari1989@gmail.com <p>W erze cyfrowej serwisy społecznościowe na nowo zdefiniowały sposób, w jaki ludzie łączą się na całym świecie. Platformy te umożliwiają niespotykane wcześniej globalne połączenie między znajomymi, rodziną, a nawet obcymi sobie ludźmi, tworząc wspólne poczucie społeczności. Niniejsze badanie skupia się na Instagramie, kluczowej platformie uruchomionej w 2010 roku, pozwalającej użytkownikom na udostępnianie zdjęć i filmów ulepszonych przez filtry i narzędzia do edycji. Instagram oferuje funkcje takie jak stories, IGTV i rolki, które wspierają kreatywność, rozwijają znajomości i pogłębiają wpływ kulturowy. Celem badania jest analiza czynników wpływających na intencje osób kontynuujących korzystanie z Instagrama. Wykorzystując model potwierdzania oczekiwań oraz zmienne takie jak poczucie przynależności, interakcje społeczne, upływ czasu, poszukiwanie informacji i wyrażanie siebie, w badaniu zastosowano metodę ankietową, aby ustalić, które zmienne determinują kontynuację intencji korzystania z mediów społecznościowych wśród studentów Uniwersytetu Wrocławskiego. Dane od 120 respondentów zostały przeanalizowane i potwierdziły dziewięć z dziesięciu hipotez. Wyniki ujawniły, że poczucie przynależności wywiera największy wpływ na kontynuację tego zamiaru, następnie zaś postrzegana użyteczność, satysfakcja, wyrażanie siebie, poszukiwanie informacji i interakcja społeczna. Warto zauważyć, że upływ czasu nie miał istotnego wpływu na intencję kontynuacji korzystania z Instagrama.</p> 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media https://wuwr.pl/dzm/article/view/15260 Spektrum medialnego zaangażowania jako wyzwanie dla polskiego medioznawstwa 2023-08-01T12:58:00+02:00 Aleksandra Konieczna alekon3@amu.edu.pl <p>Zjawisko medialnego zaangażowania to zagadnienie, które jest niemalże niepodejmowane w polskiej literaturze medioznawczej. Z uwagi na swoją złożoność wymaga jednak głębokiego opisania oraz zbadania. W związku z tym celem niniejszego tekstu był przegląd najważniejszych i najciekawszych teorii związanych ze wspominanym zjawiskiem. Wskazany został zarówno dorobek badaczy pracujących jeszcze w XX wieku (na przykład Donalda Hortona i Richarda Wohla lub Alana M. Rubina i Elizabeth M. Perse), jak i najnowsze koncepcje dotyczące tego zagadnienia (na przykład Annette Hill, Johna Cornera lub Elizabeth Evans). Podsumowaniem tekstu jest wskazanie na ogólne wyzwania dla polskiego medioznawstwa związane z badaniem medialnego zaangażowania.</p> 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media https://wuwr.pl/dzm/article/view/15518 Media na usługach społeczeństwa 2024-01-12T18:35:20+01:00 Paweł Urbaniak pawel.urbaniak@uwr.edu.pl 2024-05-10T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2024 Dziennikarstwo i Media