https://wuwr.pl/pkult/issue/feed Prace Kulturoznawcze 2023-12-21T13:16:47+01:00 Open Journal Systems <p>„Prace Kulturoznawcze” to najstarsze polskie czasopismo kulturoznawcze, które ukazuje się od 1987 roku. Od 2016 roku pismo ukazuje się jako kwartalnik. Tym, co od początku je wyróżnia jest prezentacja polskiej – współczesnej i dawnej – myśli kulturoznawczej, inspirowanie jej rozwoju oraz inicjowanie twórczej dyskusji z najnowszymi koncepcjami.</p> https://wuwr.pl/pkult/article/view/15425 Nie tylko o semantyce 2023-12-15T08:27:41+01:00 Krzysztof Łukasiewicz wuwr@wuwr.pl 2023-12-21T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2023 https://wuwr.pl/pkult/article/view/15426 Z genealogii „niepokoju świata”. Ralf Konersmann o oświeceniu 2023-12-15T09:34:35+01:00 Łukasz Wrzeszcz wuwr@wuwr.pl <p>Ralf Konersmann (ur. 1955) to dziś jeden z najbardziej cenionych fi lozofów kultury. Od ponad dekady — dzięki przekładom Krystyny Krzemieniowej — polski czytelnik zna dwie jego książki: <em>Filozofię kultury. Wprowadzenie</em> (2009) oraz <em>Krytykę kultury</em> (2012). Niezwykle interesujące są także późniejsze prace Konersmanna, diagnozujące współczesność jako stan nieustannego niepokoju (<em>Unruhe</em>), który przez lata się znormalizował. Mowa tu o książkach <em>Die Unruhe der Welt</em> (2015) oraz <em>Wörterbuch der Unruhe</em> (2017). Konersmann, stosując metodę genealogiczną, poszukuje historycznych źródeł tego stanu i przypisuje szczególną rolę oświeceniu. W artykule rekonstruuję Konersmannowską genealogię niepokoju świata opierając się przedstawionym w analizowanych książkach zarysie osiemnastowiecznej filozofii. Rozpoczynam od ogólnej koncepcji niepokoju, aby przejść do ukazania swoistej relacji niepokoju z nowoczesną krytyką oraz myślą mityczną. Z prac Konersmanna można bowiem wnioskować, że niepokój — jak i sama kultura — wyraża się przez krytykę, a oświeceniowe reinterpretacje mitu pozwoliły się z nim oswoić.</p> 2023-12-21T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2023 https://wuwr.pl/pkult/article/view/15427 O pojęciu kultury w „Rysie Dzieiow Kultury i Oswiecenia Narodu Polskiego” (1816) Ignacego Lubicz Czerwińskiego (1749–1834) 2023-12-15T09:40:24+01:00 Małgorzata Rygielska wuwr@wuwr.pl <p>Autorka omawia pojęcie kultury w <em>Rysie Dzieiow Kultury i Oswiecenia Narodu Polskiego</em> (1816) Ignacego Lubicz Czerwińskiego. Była to jedna z pierwszych propozycji uporządkowanej refleksji o kulturze w polskim piśmiennictwie w czasie, kiedy dominowało w nim jeszcze użycie słowa „cywilizacja”. Czerwiński opiera rozumienie kultury i oświecenia oraz objaśnienie tych pojęć na oświeceniowych teoriach postępu i ideach fizjokratycznych, a także rozwijanej wówczas teorii trzech bądź czterech stadiów. Sięga przy tym do Statutów Kazimierza Wielkiego, odnotowujących istnienie praktyk kulturowych związanych z prawem zwyczajowym. Zapowiada jednak przejście od atrybutywnego pojmowania kultury do jej omawiania w ujęciu dystrybutywnym: jako kultury polskiej, kultury narodu polskiego. Ta koncepcja warta jest uwagi oraz dalszego i bardziej szczegółowego omówienia.</p> 2023-12-21T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2023 https://wuwr.pl/pkult/article/view/15428 Projekt nauki o człowieku w teorii jestestw organicznych Jędrzeja Śniadeckiego 2023-12-15T09:48:26+01:00 Kamila Gęsikowska wuwr@wuwr.pl <p>Celem artykułu jest przedstawienie projektu nauki o człowieku sformułowanego przez Jędrzeja Śniadeckiego (1768–1838) w teorii jestestw organicznych. Uczony znany jest przede wszystkim jako wybitny chemik, lekarz i fizjolog, a także pedagog. Jednym z najważniejszych jego dzieł, wielokrotnie wznawianym i tłumaczonym na inne języki jest <em>Teorya jestestw organicznych</em>, która ukazała się w latach 1804 (t. 1) i 1811 (t. 2). To w nim Śniadecki wyłożył założenia projektu nauki o człowieku. Jak pisał, to, co biologicznie, wyróżnia człowieka na tle innych zwierząt, ale jednocześnie łączy go z nimi. Postulował w związku z tym traktowanie człowieka jako tworu należącego do królestwa przyrody ożywionej, zakładając jednocześnie, że powinien on być badany zarówno w odniesieniu do pozostałych bytów ożywionych, jak i do „jestestw jemu podobnych” — innych ludzi w „stosunkach towarzyskich”, co stanowi podstawę rozwoju cywilizacji. Autorka skupia się na przedstawieniu zarysowanej przez Śniadeckiego relacji między tym, co w człowieku biologiczne, a tym, co należy do sfery cywilizacji.</p> 2023-12-21T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2023 https://wuwr.pl/pkult/article/view/15429 Importowanie kosmologii. Analiza „O drzewach i ziołach dzikich, lasach etc.” Jana Krzysztofa Kluka jako nośnika nowoczesnego świata 2023-12-15T10:08:40+01:00 Konrad Kopel wuwr@wuwr.pl <p>W artykule dokonana zostaje analiza drugiego tomu podręcznika gospodarczego autorstwa Jana Krzysztofa Kluka pt. <em>Roślin potrzebnych, pożytecznych, wygodnych, osobliwie krajowych albo które w kraju użyteczne być mogą, utrzymanie, rozmnożenie i zażycie</em> poświęconego leśnictwu. Autor stara się określić specyfikę tegoż podręcznika jako nośnika nie tylko nowoczesnego lasu, lecz także nowoczesnej kosmologii. Analiza prowadzi do scharakteryzowania nowoczesnego świata w pracy Kluka — specyfiki natury i kultury, ich problemów, potencji, separacji oraz projektowanych połączeń — i opisywanych (importowanych) rozwiązań w kontekście świata, który mają regulować. Artykuł dookreśla więc, jaki świat (jaka jest jego natura, jakie są jego problemy oraz jakie daje on możliwości) był importowany przez jednego z polskich działaczy i myślicieli oświeceniowych, którzy przeszczepiali do Polski poszczególne zachodnie rozwiązania i instytucje.</p> 2023-12-21T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2023 https://wuwr.pl/pkult/article/view/15430 Struktura ontyczna świata poetyckiego w „Balladach i romansach” Adama Mickiewicza. Część pierwsza 2023-12-15T10:24:50+01:00 Jacek Abramowicz wuwr@wuwr.pl <p>Kolejny fragment analizy rozprawy Adama Mickiewicza <em>O poezji romantycznej</em> rozwija tezę, że przedstawiona w tej rozprawie teoria światów poetyckich i rodzajów poezji jest literaturoznawczym zastosowaniem teorii ogólniejszej — ontologicznej teorii ludzkiego uniwersum. Analiza świata ducha przeprowadzona przez poetę w <em>Hymnie na dzień Zwiastowania N.P. Maryi</em> jest pierwszym wykładem tej teorii.</p> 2023-12-21T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2023 https://wuwr.pl/pkult/article/view/15431 Wiedza kulturowa i wiedza kulturoznawcza. Zarys problematyki 2023-12-15T10:30:35+01:00 Tomasz Majewski wuwr@wuwr.pl <p>Wiedza kulturowa to wiedza umiejscowiona, to rozumienie „od wewnątrz” wartości, zwyczajów, zasad i praktyk, które są wspólne dla danego społeczeństwa lub grupy. W jej ramach istnieją wspólne, podzielane przez wszystkich reguły interpretacyjne, konstrukcje rzeczywistości i światopoglądy. Wiedza kulturowa jest ściśle powiązana z wiedzą ukrytą, której nie da się w pełni wyartykułować ani wyjaśnić, w przeciwieństwie do wiedzy jawnej. W odwrotnym kierunku wydaje się zmierzać teoria kulturowa i wiedza propozycjonalna na temat kultury, które pozorują uniwersalne „spojrzenie znikąd”. Autor artykułu zastanawia się nad relacją typów idealnych „wiedzy kulturowej” i „wiedzy kulturoznawczej” w ramach projektowanej „ekologii form wiedzy”. Pyta, jak ta relacja była modelowana u początków instytucjonalizacji kulturoznawstwa jako dyscypliny naukowej w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Wymiar poznawczy spotyka się tutaj z wymiarem praktycznym. Rodzi się zatem pytanie, czy możliwe jest takie modelowanie tej relacji, aby kulturoznawstwo odnalazło się współcześnie w roli dyscypliny badawczej oferującej wglądy we własną „partykularną wiedzę kulturową” jako wiedzę poznawczo wartościową i jako dyskurs terapeutyczny dla patologii, dysfunkcji i nadużyć ideologicznych związanych z „kulturowym światem pojęć własnych”.</p> 2023-12-21T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2023 https://wuwr.pl/pkult/article/view/15432 Rousseau — myśliciel eksperymentujący 2023-12-15T10:36:31+01:00 Krzysztof Łukasiewicz wuwr@wuwr.pl 2023-12-21T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2023 https://wuwr.pl/pkult/article/view/15433 Jest wprost nie do uwierzenia, jak się nad ludem pastwili 2023-12-15T10:38:31+01:00 Kaja Kędzioł wuwr@wuwr.pl 2023-12-21T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2023