Prace Literackie https://wuwr.pl/plit <p>„Prace Literackie” są recenzowanym czasopismem naukowym wydawanym przez Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Ukazują się od grudnia 1956 roku. „Prace Literackie” są czasopismem o profilu literaturoznawczym, uwzględniającym szerokie konteksty interpretacyjne literatury polskiej i światowej.</p> pl-PL Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Varietas metryczna „Musicorum libri quattuor” (1512) Václava Philomathesa https://wuwr.pl/plit/article/view/17035 <p>Przedmiotem artykułu jest łaciński traktat muzyczny pt. <em>Musicorum libri quattuor </em>(„Cztery księgi o muzyce”), napisany w formie eposu dydaktycznego przez czeskiego humanistę Václava Philomathesa i wydany w 1512 roku w Wiedniu. Traktat, choć napisany w całości heksametrem daktylicznym, wykazuje pewne zróżnicowanie w obrębie metrum. Celem artykułu jest zebranie i przeanalizo­wanie danych z tej sfery, takich jak: rozmieszczenie spondejów w każdym wer­sie utworu, częstość wystąpień różnych rozwiązań heksametru na przestrzeni całego dzieła, odstępstwa od norm kompozycji wiersza, obecność rzadkich zjawisk metrycznych. Analiza wykazała dużą różnorodność i zauważalną symetrię w obrębie metrum omawianego traktatu, co pozwala przypuszczać, że cechy te zostały nadane dziełu świadomie i celowo. Ponadto udało się zaobserwować, że autor preferował rozwiązania heksametru ze spondejem w drugiej stopie i unikał stosowania więcej niż dwóch metrycznie identycznych wersów z rzędu. Pomimo że traktat nie obfituje w środki stylistyczne i zawiera głównie ograniczony zasób ściśle technicznego słownictwa z zakresu teorii muzyki, to zastosowana w nim metryczna różnorodność jest uderzająca.</p> Sebastian Baranowski Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17035 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 Opera jako świątynia wszelkich sztuk — refleksje na temat sztuki operowej w „Kronice paryskiej” Zofii Węgierskiej https://wuwr.pl/plit/article/view/17036 <p>W artykule poddano analizie felietony Zofii Węgierskiej publikowane w latach 1853–1869 w „Bibliotece Warszawskiej” poświęcone operze. Felietonistka po­strzega tę dziedzinę jako syntezę sztuk — teatru, malarstwa, rzeźby, muzyki i literatury. Jej krytyka operowa posługuje się więc terminologią i środkami wyrazu właściwymi dla opisu innych sztuk. W tym względzie dziennikarkę szczególnie inspirują twórczość publicystyczna Théophile’a Gautiera i teoria <em>Gesamtkunstwerk </em>Richarda Wagnera. W felietonach Węgierskiej odnaleźć moż­na także refleksy romantycznej teorii komparatystycznej Madame de Staël i klasycystycznego „powrotu do źródeł” (<em>ad fontes</em>).</p> Mirella Kryś Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17036 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 W poszukiwaniu straconego czasu… i sonat skrzypcowych z czasów Marcela Prousta https://wuwr.pl/plit/article/view/17037 <p>Marcel Proust, znawca muzyki i wrażliwy słuchacz, wielbiciel Faurégo, Francka i Wagnera, wykreował w swojej powieści świat dźwiękowy, który można poczuć, usłyszeć i posmakować. Muzyczne komponenty doskonale współgra­ją z innymi składnikami, niekiedy tworząc tło, innym razem wysuwając się na pierwszy plan. Słynna „mała fraza sonaty Vinteuila” staje się symbolem miło­ści Swanna, a zarazem jednym z motywów przewodnich całej powieści. Niesie w sobie bogactwo znaczeń, potęguje emocje bohatera, ewokuje atmosferę paryskiego życia muzycznego. Jednocześnie wywołuje pytania: Jakie sona­ty były grywane w Paryżu w czasach Prousta? Co mógł usłyszeć pisarz w sali koncertowej i we własnym salonie? Jakie dźwięki pobudziły jego wyobraźnię i złożyły się na obraz idealnej „sonaty Vinteuila”? Artykuł zaprasza w podróż śladami kompozytorów francuskich przełomu XIX i XX wieku, których muzy­ka inspirowała Marcela Prousta. Czytelnik zachęcany jest do słuchania sonat skrzypcowych wskazanych w tekście. Muzyka Césara Francka i jego uczniów cechuje się emocjonalizmem, zmianami nastrojów, transformacją materiału dźwiękowego i powracaniem do wcześniejszych wątków. Stanowi wartościo­wy kontekst dla lektury Prousta, zapraszając do zanurzenia się w świat dźwię­kowy, jaki go otaczał.</p> Renata Suchowiejko Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17037 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 Pauza i cisza jako konstytutywny element kompozycyjny piosenki. Próba analizy https://wuwr.pl/plit/article/view/17038 <p>Podstawową jednostką formotwórczą piosenki jest uporządkowany w sposób rytmiczny szereg dźwięków melicznych, a więc dźwięków pozostających w ru­chu uschematyzowanym. Ruch ten skorelowany zostaje ze strukturą rytmiczną tekstu, tworząc w ten sposób zharmonizowany konglomerat współdziałają­cych i współoddziałujących na siebie elementów kompozycji. Ruch melodii i tek­stu jest podporządkowany strukturze, której na pierwszy rzut oka nie widać — pauzie i sfunkcjonalizowanej ciszy, a więc „miejscom pustym” piosenki. Są one paradoksalnie najbardziej konstytutywne dla gatunku. Oddziałują one na wielu poziomach i warstwach kompozycji, począwszy od elementarnej klasyfikacji ilościowej, a więc płaszczyźnie instrumentalnej, wokalnej oraz performatywnej, a skończywszy na poszczególnych jakościach poetologicznych i wyrazowych — porządkowaniu ruchu dźwięków, regulowaniu napięć czy swoistemu „cienio­waniu” dzięki umiejętnemu zestawianiu kontrastów. „Miejsca puste” uczestni­czą w grze elementów formy na równi z dźwiękami i szmerami.</p> Łukasz Piaskowski Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17038 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 ,,Grechuta z Chopina jest i basta!”. Ślady Chopina we wczesnej lirycznej twórczości Marka Grechuty https://wuwr.pl/plit/article/view/17039 <p>W niniejszym artykule autorka bada wpływ twórczości i stylu Fryderyka Cho­pina na wczesną twórczość Marka Grechuty na podstawie jego pierwszego albumu koncepcyjnego <em>Marek Grechuta &amp; Anawa </em>z 1970 roku. Autorka twier­dzi, że wczesną twórczość Grechuty można nazwać liryczną, popierając swoją tezę przykładami. Zauważa wspólne dla obu twórców cechy, takie jak: poetyc­ki język muzyczny, nawiązania do romantycznych tradycji, motywy polskiej muzyki ludowej, odniesienia do muzyki jazzowej. Omawia konkretne utwory z pierwszej płyty pieśniarza, w których wybrzmiewa wpływ Chopina: <em>Serce</em>, <em>Wesele</em>, <em>W dzikie wino zaplątani</em>, <em>Zadymka</em>, <em>Będziesz moją panią. </em>Odwołując się do ustaleń Wojciecha Majewskiego, omawia reprezentacyjną Grechutowską odmianę walca inspirowaną twórczością Chopina. W nawiązaniu do nazwy ,,poeta czuły” omawia teksty z pierwszej płyty, które zostały opublikowane w dwóch tomikach poetyckich, wskazując widoczne między nimi różnice. Au­torka w pracy wykorzystuje analizę literacką oraz analizę muzykologiczną, skupiając się na badaniach <em>music studies </em>oraz piosenkologii.</p> Barbara Piotrowska-Rzeźwicka Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17039 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 Powieściowe symfonie roczników siedemdziesiątych https://wuwr.pl/plit/article/view/17040 <p>Artykuł analizuje wspólnotę tematów i chwytów w zbiorze powieści polskich pisarzy urodzonych w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku, za zwieńczenie stopniowo kształtującego się nurtu uznając powieść <em>Pulverkopf </em>Edwarda Pasewicza. Porównywane elementy to intersemiotyczne odniesienia do różnych sztuk (zwłaszcza muzyki), często w konwencji powieści o artyście, wielość planów czasowych w fabule, łączących współczesność z tragiczną hi­storią XX wieku, oraz multietniczność i wielojęzyczność świata przedstawio­nego. Złożoność faktury badanych tekstów pozwala je przyrównać do neoro­mantycznej symfonii, jak to <em>explicite </em>czyni Pasewicz ze swoim utworem.</p> Jan Potkański Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17040 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 „Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie” J. Mikołajewskiego w kontekście pejzażu dźwiękowego i surkonwencjonalizmu https://wuwr.pl/plit/article/view/17041 <p>W ostatnich latach na polskim rynku wydawniczym zauważyć można wzrost zainteresowania publikacjami przeznaczonymi dla małych koneserów sztuki, w tym — małych melomanów. Ciekawą propozycją, dzięki której przybliżono w sfabularyzowany sposób życiorysy współczesnych muzyków i muzyczek, jest seria <em>Gama i pasażerowie</em>. Wśród dwunastu ilustrowanych tekstów pojawił się <em>Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie </em>J. Mikołajewskiego. Główny bo­hater utworu — Pawełek — wyrusza w podróż, którą zakłóca burza. Finalnie swoje wrażenia opisuje on w kompozycji zatytułowanej <em>Epifora</em>. Specyficznie prowadzona narracja, refrenicznie powracające zdania lub ich warianty oraz liczne odwołania intertekstualne i intersemiotyczne sugerują, że utwór należy interpretować także w kontekście odwołań do muzyki. Autorka analizuje pej­zaż dźwiękowy przedstawiony w tekście oraz rozważa nawiązania do surkon­wencjonalizmu, który charakteryzuje się między innymi postmodernistyczną grą ze słuchaczem oraz przetwarzaniem cytatów, konwencji i aluzji.</p> Katarzyna Bartos Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17041 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 Trzy listy Jana Czeczota z lat 1844–1845 do Adolfa Kobylińskiego z Cieszewli. Kręgi poszukiwań archiwalnych i materiały dotyczące sylwetek korespondentów z Nowogródczyzny (część druga) https://wuwr.pl/plit/article/view/17042 <p>Celem opracowania jest przedstawienie, nieznanych dotąd szerzej badaniom historycznoliterackim, trzech listów z lat 1844–1845 Jana Czeczota (1796–1847), filomaty, poety, folklorysty i byłego zesłańca, do dalekiego krewnego Adolfa Kobylińskiego (1816–1894) z Cieszewli (powiat nowogródzki, gubernia mińska), światłego i patriotycznego ziemianina oraz kolekcjonera pamiątek historycznych.</p> <p>Edycja korespondencji, z uwagi na niepełnośćpublikacji źródeł epistolograficznych i zadowalających ustaleńdotyczących biografii Jana Czeczota w tymże okresie, poprzedzona została dwoma, dośćobszernymi tu, rozdziałami, z których pierwszy ustalaćma zakres i zasady badańodnoszących siędo przy­szłych poszukiwańarchiwalnych, uzupełniających bardzo skromny jak dotąd zespół listów Jana Czeczota po jego powrocie z zesłania w ojczyste, nowo­gródzkie strony. Druga część artykułu zbiera i przedstawia, podane przed laty drukiem, materiały dotyczące sylwetek korespondentów z Nowogródczyzny. Ze względu na fragmentarycznośćedycji źródłowych oraz dotychczasowych badańhistorycznoliterackich, częśćta stanowićmoże, jak zakłada autor niniej­szego artykułu, przynajmniej kontekst do przyszłych rozważańdotyczących wymienionych postaci oraz geografii literackiej, historycznej i kulturowej tych lat. Po uzyskaniu zaśszerszej bazy epistolograficznej przedłożona praca bę­dzie też przydatna w kolejnych ustaleniach dotyczących życia i twórczości Jana Czeczota, tak aby poszerzaćmogła nasząwiedzęo wiecie wciąż mało zna­nych nam lat i dawnych bohaterach ziem szlacheckiej Nowogródczyzny.</p> Marian Pacholak Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17042 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 Julian Stryjkowski jako członek pokolenia „żydowskich komunistów”. Rys biograficzny https://wuwr.pl/plit/article/view/17043 <p>Dotychczasowe publikacje na temat komunistycznego zaangażowania Stryj­kowskiego i jego obrachunku z komunizmem opierały się najczęściej na wy­wiadzie rzece <em>Ocalony na Wschodzie </em>(1991). W znacznej mierze powtarzały one konstatacje i oceny samego pisarza z późnego etapu jego życia. Niniejsze szkicowe obserwacje są próbą wykorzystania nieznanych wcześniej informa­cji, sięgnięcia do źródeł. Przede wszystkim do niedrukowanych dziennikowych zapisów autora <em>Biegu do Fragal</em>à z lat pięćdziesiątych, ale też do jego praso­wych artykułów i listów z tego okresu oraz wzmianek o nim rozsianych w pu­blikacjach innych uczestników życia literackiego (w ich wspomnieniach i diariu­szach). Celem dociekań jest ustalenie trybu funkcjonowania pisarza w obrębie partii komunistycznej.</p> <p>Na wstępie zebrano najważniejsze motywy akcesu Stryjkowskiego do partii stalinowskiej. Następnie pokrótce scharakteryzowano poszczególne etapy jego komunistycznego itinerarium. Wykorzystanie badań archiwalnych na te­mat Agroidu (przybudówki KPP) oraz najnowszych socjologicznych ustaleń na temat trybów komunistycznych biografii pozwoliło sformułować wniosek o typie międzywojennego habitusu Starka jako komunisty. Został on określo­ny jako „luźny kapepowiec”, a jego międzywojenny sposób funkcjonowania w partii scharakteryzowany jako splot „reorientacji” i „radykalizacji” (przejście od syjonizmu ku komunizmowi). W zakończeniu wskazano na opozycyjną kartę w życiu (i twórczości) pisarza. W zaprezentowanym ujęciu zerwanie Stryjkow­skiego z komunizmem jawi się nie tylko jako efekt odwilży, ale też jako rezultat wcześniej postawionej przez niego diagnozy o przegniciu samej idei. A również jego niezgody na antysemickie tendencje w KPZR i partiach bloku wschodniego.</p> Ireneusz Piekarski Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17043 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 Narracja performatywna w „Czarnym słońcu” Jakuba Żulczyka — metalepsa i syndrom audiowizualny https://wuwr.pl/plit/article/view/17044 <p>Artykuł porusza zagadnienie relacji między literaturą a mediami audiowizual­nymi. Została w nim zawarta refleksja na temat tego, że autor <em>Czarnego słońca </em>wykorzystuje elementy poetyki zaczerpnięte z filmów akcji i gier wideo, aby zwiększyć efekt immersji literackiej (zaangażowanie czytelnika w świat przed­stawiony). Koncepcja tej książki opiera się na performatywnym oddziaływa­niu na czytelnika, który doświadcza tekstu w niemal fizyczny sposób. Autor stosuje również figurę metalepsy, dzięki której udało mu się osiągnąć efekt przełamywania ram literatury — przenikania świata tekstowego na zewnątrz i odwrotnie. Głównym celem tego artykułu było ukazanie plastyczności literatu­ry i jej zdolności do wykorzystywania systemów semiotycznych innych mediów (film, gra wideo). Wykorzystanie metod obrazowania typowych dla sztuk audio­wizualnych pozwala literaturze adaptować się do sposobów oddziaływania na czytelników uwikłanych w kulturę obrazów i dźwięków.</p> Monika Sikorska Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17044 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 Zawsze pomiędzy poza — książki Radosława Nowakowskiego. Komunikat https://wuwr.pl/plit/article/view/17045 Tomasz Kalita Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17045 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100 Mickiewicz lingwistyczny https://wuwr.pl/plit/article/view/17046 <p>Książka Olafa Krysowskiego <em>Mickiewicz i romantyczna filozofia języka </em>poświę­cona została omówieniu rozmaitych koncepcji językoznawczych, które inspirowały Mickiewicza w jego wczesnej twórczości. Autor wykorzystuje twórcze pomysły językoznawcze do interpretacji wybranych utworów literackich poety, wskazuje również ich słowianofilskie uwarunkowania, dowodząc, że funk­cje mowy stanowią źródło romantycznego poznania oraz mitolingwistycznego obrazu Słowiańszczyzny.</p> Małgorzata Łoboz Prawa autorskie (c) 2024 Prace Literackie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://wuwr.pl/plit/article/view/17046 Fri, 15 Nov 2024 00:00:00 +0100