Przegląd Prawa i Administracji https://wuwr.pl/ppa <p>"Przegląd Prawa i Administracji" ukazuje się nieprzerwanie od 1969 roku. Obecnie redaktorem naczelnym jest prof. UWr dr hab. Mariusz Jabłoński. W "Przeglądzie" publikowane są prace naukowe z dziedziny prawa, w tym także historii prawa oraz problematyki administracji i ekonomii.</p> <p>ISSN: 0137-1134</p> pl-PL Fri, 28 Jun 2024 12:32:55 +0200 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Stawka podatku od nieruchomości dla budynków (ich części) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych (działalność w zakresie prowadzenia aptek) https://wuwr.pl/ppa/article/view/16218 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>W artykule poddano analizie konstrukcję normatywną preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości. Chodzi o stawkę podatku od nieruchomości dla budynków lub ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Konstrukcja ta składa się w rezultacie z dwóch elementów, to jest, po pierwsze, tego, który można określić jako związanie z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, a po drugie, zwrotu doprecyzowującego. Zwrot doprecyzowujący dotyczy przesłanki zajęcia przez podmioty udzielające tych świadczeń zdrowotnych. Rozważania te pozwoliły na odniesienie się do istotnego zagadnienia, to jest — relacji tak określonej stawki podatku do działalności w zakresie prowadzenia aptek. Stawka ta nie może mieć zastosowania do działalności w zakresie prowadzenia aptek między innymi z tego względu, że wynika to z samej treści ustawy podatkowej, a ponadto — z odniesienia do pojęcia świadczenia zdrowotnego. W artykule sformułowano także postulaty zmiany sposobu regulacji tej stawki podatku od nieruchomości.</p> </div> </div> </div> Paweł Borszowski Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16218 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Rękojmia prowadzenia apteki jako przesłanka przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej przez nabywającego przedsiębiorstwo. Uwagi na tle wyroku WSA w Warszawie z 3 lipca 2022 roku (sygn. akt V SA/Wa 113/22) https://wuwr.pl/ppa/article/view/16219 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej uzależnione jest od spełniania przez nabywcę ustawowych wymagań koniecznych do uzyskania zezwolenia, w tym do posiadania rękojmi należytego prowadzenia apteki. Oznacza to, że w wyniku przeniesienia zezwolenia następuje kontynuacja prowadzenia działalności aptecznej przez nabywcę w oparciu o uprzednie zezwolenie zbywcy, który spełniać musi określone w zezwoleniu warunki prowadzenia apteki, dotyczące między innymi dawania rękojmi należytego prowadzenia apteki.</p> <p>W praktyce funkcjonują dwie linie interpretacyjne. Zgodnie z pierwszą przeniesione zezwolenie, z uwagi na utratę rękojmi przez zbywcę, każdorazowo wygasa. Zgodnie z drugą fakt spełnienia się przesłanek dla cofnięcia zezwolenia z uwagi na utratę rękojmi przez zbywcę przedsiębiorstwa po przeniesieniu zezwolenia na prowadzenie apteki pozostaje bez znaczenia na dalszy byt przeniesionego zezwolenia, które dalej funkcjonuje w obrocie.</p> <p>Zdaniem autora zgodzić się należy z drugim z prezentowanych poglądów. Będące skutkiem nabycia apteki ogólnodostępnej przeniesienie zezwolenia nastąpi dopiero wówczas, gdy nabywca spełni przesłanki, w tym odnośnie do posiadania rękojmi należytego prowadzenia apteki. Przeniesienie zezwolenia w trybie art. 104a PF jest więc jedną z form jego uzyskania, w ramach której nabywca potwierdza, że posiada uprawnienia do prowadzenia konkretnej apteki ogólnodostępnej. W rezultacie kontynuuje prowadzenie tejże apteki i odpowiada za spełnianie warunków zawartych w zezwoleniu na jej prowadzenie. Odpowiada jednak jedynie za swoje działania.</p> </div> </div> </div> Paweł Chrupek Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16219 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Nowelizacje przepisów ustawy z 6 września 2001 roku — Prawo farmaceutyczne z perspektywy respektowania standardów demokratycznego procesu stanowienia ustaw — analiza krytyczna https://wuwr.pl/ppa/article/view/16220 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>W opracowaniu poddano analizie praktykę wprowadzania poprawek w trakcie prac parlamentarnych dotyczących nowelizacji przepisów ustawy — Prawo farmaceutyczne. Autor koncentruje się na wskazaniu zakresu i charakteru naruszeń konstytucyjnego trybu stanowienia ustaw, które towarzyszyły tym procesom. W szczególności pogłębionej refleksji poddany został „mechanizm” zmian dokonanych w związku z uchwalaniem ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw.</p> </div> </div> </div> Mariusz Jabłoński Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16220 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Zmiana zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej a zmiana lokalizacji apteki https://wuwr.pl/ppa/article/view/16221 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>W praktyce orzeczniczej organów Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej przyjęto, że zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej jest ściśle powiązane z jej lokalizacją i jakiekolwiek zmiany lokalizacji apteki (choćby w zakresie lokali w tym samym budynku) prowadzą do utraty zezwolenia. Pogląd ten nie ma wyraźnego oparcia w przepisach prawa, za to jest wynikiem procesu wykładni prawa. Skutki tej wykładni są dotkliwe i nieodwracalne dla przedsiębiorców, bowiem w obecnym stanie prawnym uzyskanie nowego zezwolenia w miejsce utraconego w praktyce jest niemożliwe. Z kolei przyczyny zmian lokalizacji apteki nierzadko są całkowicie niezależne od działań lub zaniechań przedsiębiorców. Ta sytuacja skłoniła autora do analizy przepisów prawa oraz orzecznictwa w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy dopuszczalna jest zmiana lokalizacji apteki bez ryzyka utraty zezwolenia.</p> </div> </div> </div> Tomasz Kowolik Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16221 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Usytuowanie prawno-organizacyjne Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej w kontekście planowanych zmian organizacyjnych https://wuwr.pl/ppa/article/view/16222 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Artykuł ma na celu przedstawienie charakterystyki obecnie funkcjonującej struktury organizacyjnej Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, problemów wynikających z jej funkcjonowania w związku z przyjętym dychotomicznym podziałem strukturalnym na Głównego Inspektora Farmaceutycznego oraz wojewodę wykonującego zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. W treści przedstawiono omówienie proponowanej nowelizacji ustawy — Prawo farmaceutyczne w zakresie pionizacji struktur Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej. Na zakończenie artykułu wskazane zostały wnioski dotyczące proponowanych zmian w ustawie — Prawo farmaceutyczne oraz dalsze postulaty i rozważania związane z niniejszą ustawą.</p> </div> </div> </div> Wojciech Krajewski Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16222 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Odpowiedzialność odszkodowawcza za wydanie decyzji nadzorczej w zakresie reklamy produktów leczniczych https://wuwr.pl/ppa/article/view/16223 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Odpowiedzialność odszkodowawcza organów władzy publicznej uregulowana została w normach konstytucyjnoprawnych i rozwinięta w przepisach prawa cywilnego. Nadzór nad reklamą produktów leczniczych sprawuje Główny Inspektor Farmaceutyczny — centralny organ administracji rządowej. Decyzje nadzorcze w zakresie reklamy posiadają rygor natychmiastowej wykonalności. Artykuł ma na celu analizę prawną możliwości skutecznego dochodzenia roszczenia odszkodowawczego za bezprawne wydanie i wykonanie decyzji nieostatecznej w omawianym zakresie.</p> </div> </div> </div> Michał Raduła Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16223 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Ocena aptecznych zakazów reklamowych w świetle wartości konstytucyjnych https://wuwr.pl/ppa/article/view/16224 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Artykuł jest poświęcony ocenie zasadności aptecznych zakazów reklamowych sformułowanych w prawie farmaceutycznym. Autor dokonuje ich kwalifikacji prawnej oraz rozważa legalność w świetle kolizji różnych wartości konstytucyjnych. Skłania się ku wnioskowi, że apteczne zakazy reklamowe swoim rozległym zakresem i abstrakcyjnością naruszają gwarancje ochrony konstytucyjnych praw i wolności i są nadmierne w stosunku do celów publicznych, którym służą. W konkluzji stwierdza zaś, że reglamentacja, choć jest wyjątkowo dopuszczalna, to w demokratycznym państwie prawnym nie powinna być nigdy drogą na skróty.</p> </div> </div> </div> Bogusław Sołtys Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16224 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 “Pharmacy for the pharmacist” or for the patient? On different trajectories of regulation on pharmacy markets across the CEE region https://wuwr.pl/ppa/article/view/16225 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>The landscape of the pharmacy market across the Central Eastern Europe (CEE) region has changed significantly in the past few years. Some countries have decided to liberalize their regulations regarding the shape and size of the pharmacy market (such as Romania and Slovakia), while others have decided to seriously tighten the restrictions and introduce quantitative, ownership, demographic or geographical restrictions according to the “pharmacy for the pharmacist” rule (Poland, Hungary and the Baltic states). The paper presents different models of regulation that shape the pharmacy market across selected countries of the region. Based on desk research and a qualitative survey among representatives of pharmacy chains in the countries in question, the article also explores the issue of the impact of regulations restricting the development of the pharmacy market on the development of new pro-patient pharmacy services. Findings indicate that despite the COVID-19 pandemic having had a significant impact on new pharmacy services development almost everywhere, their inclusion into healthcare systems is easier and wider in countries with less restrictive market regulations.</p> </div> </div> </div> Emilia Szyszkowska Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16225 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Rynek usług aptecznych a polski system przeciwdziałania praniu pieniędzy. Zarys problematyki https://wuwr.pl/ppa/article/view/16226 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Ustawa z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu obliguje każdego przedsiębiorcę do jej przestrzegania w zakresie, w jakim przyjmuje lub dokonuje on płatności za towary w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro. Co ważne, obowiązek ten istnieje bez względu na to, czy transakcja taka jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane. Dlatego też do katalogu tego zaliczyć należy również przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie szeroko rozumianych usług aptecznych. Stopień ich przygotowania do stosowania ustawy nie jest jednak zadawalający. Być może dlatego, że w art. 2 tejże ustawy nie odnajdziemy wprost informacji o tym, że przedsiębiorcy prowadzący usługi apteczne są w ramach wystąpienia powyższej okoliczności utożsamiani z instytucją obowiązaną do jej przestrzegania. A może dlatego, że polski system AML/CFT jest ułomny i generuje pokłady wątpliwości w odniesieniu do jego funkcjonowania.</p> </div> </div> </div> Dariusz Wasiak Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16226 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Konstytucyjne naruszenie zasady trójpodziału władzy w państwach niedemokratycznych. Kazusy Federacji Rosyjskiej, Republiki Białoruś i Republiki Kazachstan https://wuwr.pl/ppa/article/view/16227 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Konstytucje Rosji, Białorusi i Kazachstanu, z jednej strony, ustanawiają zasadę trójpodziału władzy, a z drugiej — wprowadzają jej koncentrację w rękach prezydentów. Niniejszy artykuł dyskutuje treść zasady trójpodziału władzy w omawianych państwach, źródła nachylenia systemu władzy w kierunku prezydenta oraz doktrynalne interpretacje tego stanu rzeczy. Wskazano, że normy konstytucyjne naruszające zasadę trójpodziału władzy wprost nie prowadzą do autorytarnego modelu rządów, aczkolwiek stwarzają ku temu przesłanki instytucjonalne. Nauka prawa konstytucyjnego podejmuje różne próby interpretacji pozycji ustrojowej prezydentów — od umieszczania go w ramach trójpodziału władzy do wyodrębniania prezydenckiej „metawładzy”, lokującej się ponad wszystkimi pozostałymi.</p> </div> </div> </div> Rafał Czachor Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16227 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Verification of a foreign business partner based on examples of chosen public open-source registers in the context of due diligence https://wuwr.pl/ppa/article/view/16228 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Verification of foreign business partners that are registered in European Union is possible through integrated commercial register of member states. The community trade register can be accessed via free service on the “e-Justice” website. The portals also allows one to verify the insolvency and bankruptcy register or the register of actual beneficial owners. The scope of presented information is determined by internal law of each member state. Thus there is a lack of uniformity in presenting business information regarding registered entities in individual countries. This article presents and compares internal solutions in access to public information on companies in three countries from the former Easter Block, i.e. so-called post-transformation countries, that is the Czech Republic, the Slovak Republic and Bulgaria.</p> </div> </div> </div> Anna Ćwiąkała-Małys, Iwona Piotrowska Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16228 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Jak spółdzielnia mieszkaniowa unika legalnej lustracji, czyli „związek rewizyjny” w służbie prezesa spółdzielni mieszkaniowej https://wuwr.pl/ppa/article/view/16229 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Spółdzielczość mieszkaniowa w Polsce przeżywa kryzys już od dawna. Główne powody tego stanu rzeczy to brak świadomości samych spółdzielców w zakresie społecznego charakteru tej formy działania i zasad nią rządzących oraz merytorycznego ustawodawstwa odpowiadającego na potrzeby członków spółdzielni. Sytuacja ta umożliwia pojawianie się niewłaściwych zachowań i działań, powoduje wiele patologii i daje pole do manipulacji.</p> <p>Artykuł powstał na podstawie bezpośredniej obserwacji działalności jednej z największych spółdzielni mieszkaniowej we Wrocławiu. W przedstawionej sytuacji prawo oraz niska świadomość społeczna członków spółdzielni i mieszkańców jej zasobów doprowadziły do układu, w którym prezes spółdzielni mieszkaniowej kontrolował samego siebie za pośrednictwem innej spółdzielni, która tylko z nazwy była związkiem rewizyjnym.</p> </div> </div> </div> Małgorzata Giełda Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16229 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Wybrane problemy ewoluowania statusu prawnego społecznych inicjatyw mieszkaniowych https://wuwr.pl/ppa/article/view/16230 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Społeczne inicjatywy mieszkaniowe (dawniej TBS) stały się instrumentem wykorzystywanym szeroko — i nie zawsze w zgodzie z pierwotnym zamysłem ustawodawcy — do realizacji polityki mieszkaniowej państwa. Ewolucja zmian legislacyjnych często podyktowana jest koniecznością realizacji zadań wymuszonych bieżącymi potrzebami rządzących, co przekłada się na jakość przepisów, nie zawsze zdiagnozowanych, co do skutków oddziaływania. Zmiany legislacyjne obserwowane w ostatnich latach związane są zarówno z funkcjonowaniem SIM w ujmowaniu zakresu ich działalności, jak i zasadami ich finansowania oraz możliwościami przejmowania własności nieruchomości przez najemców.</p> </div> </div> </div> Rafał Kowalczyk Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16230 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Funkcja europejska Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej https://wuwr.pl/ppa/article/view/16231 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Członkostwo w UE wpłynęło na konieczność postrzegania uprawnień niektórych organów władzy przez pryzmat unijny. Źródłem zmiany optyki na klasyczne funkcje organów władzy jest zarówno prawo UE, które włącza konstytucyjne organy w struktury organów unijnych, jak również regulacje krajowe, które należy interpretować w sposób przyjazny prawu UE. Celem artykułu jest ustalenie, czy prezydent posiada tak zwaną funkcję europejską i w czym się ona przejawia. Celem jest również wskazanie pewnych uprawnień głowy państwa w dziedzinie polityki europejskiej. Konsekwencją tych analiz jest ustalenie zakresu funkcji europejskiej prezydenta oraz istoty tej funkcji opartej na współdziałaniu z Radą Ministrów.</p> </div> </div> </div> Paweł Kuczma Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16231 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Dochowanie terminu na złożenie oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku w imieniu małoletniego https://wuwr.pl/ppa/article/view/16232 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>W artykule poruszona jest tematyka ważna dla polskiego prawa spadkowego. Konkretnie chodzi o przypadki, w których do dziedziczenia dochodzi małoletni spadkobierca, a jego przedstawiciel ustawowy chce w jego imieniu przyjąć lub odrzucić spadek. Do tej pory pojawiał się tu problem z wykonaniem tego w terminie na dokonanie tej czynności wynikającym z art. 1015 § 1 k.c. w związku z koniecznością uzyskania na to uprzedniej zgody sądu opiekuńczego. W artykule pokazano, jak starano się ten problem rozwiązać w orzecznictwie i doktrynie, a także omówiono i poddano ocenie to, jakie jego rozwiązanie przyniosła nowelizacja Kodeksu cywilnego z 28 lipca 2023 roku.</p> </div> </div> </div> Joanna Kuźmicka-Sulikowska Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16232 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Ryzyko w kontekście odpowiedzialności administratora danych osobowych i podmiotu przetwarzającego a zawarcie zapisów w umowie powierzenia przetwarzania danych osobowych w celu ograniczenia odpowiedzialności https://wuwr.pl/ppa/article/view/16233 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Niniejszy artykuł jest interdyscyplinarną pracą skupiającą się na dziedzinie prawa oraz zarządzania, konkretnie — zarządzania kontraktami, w której autor podjął próbę przedstawienia ryzyk związanych z zapisami w umowie powierzenia przetwarzania danych osobowych, jakich to zastosowanie może stanowić ograniczenie ryzyka w kontekście nałożenia administracyjnych kar pieniężnych w rozumieniu art. 83 RODO. Na wstępie w pracy zostaje przedstawione pojęcie administratora danych osobowych oraz podmiotu przetwarzającego, a także różnice między tymi podmiotami. Następnie poruszona zostaje kwestia umowy o powierzeniu danych osobowych oraz skutków ewentualnego braku wymaganych zapisów bądź umowy w ogóle. W ostatniej części przedstawiona jest analiza przypadków — tak zwanych case study, oraz wnioski, z jakich powodów dotyczących umów o powierzeniu danych osobowych zostały nałożone kary pieniężne w rozumieniu art. 83 RODO.</p> </div> </div> </div> Radosław Mieszała Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16233 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Bezpieczeństwo fizyczne broni palnej przechowywanej w warunkach gospodarstwa domowego https://wuwr.pl/ppa/article/view/16234 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>W opracowaniu przeanalizowane zostały zasady przechowywania broni palnej przez osoby fizyczne posiadające pozwolenie na broń palną. W rozważaniach uwzględniono zmieniające się przepisy dotyczące warunków, jakie muszą spełniać urządzenia techniczne służące do przechowywania broni palnej w świetle aktualnych wydarzeń społeczno-politycznych oraz bieżących zagrożeń związanych z udostępnieniem broni osobie nieuprawnionej lub niewłaściwym postępowaniem z bronią. Przedstawiona została także rola Polskich Norm, na które coraz częściej zwraca uwagę ustawodawca przy formułowaniu zasad prawidłowego przechowywania broni palnej. Problem bezpiecznego przechowywania broni palnej został ograniczony w opracowaniu do warunków, jakie muszą zostać spełnione przez osoby fizyczne przechowujące broń w gospodarstwie domowym.</p> </div> </div> </div> Rafał Mikowski Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16234 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Podstawy prawne partycypacji inwestora prywatnego w budowie lub przebudowie infrastruktury drogowej https://wuwr.pl/ppa/article/view/16235 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Celem artykułu jest identyfikacja i ocena podstaw prawnych, uzależniania wydania deweloperowi uzgodnienia w zakresie możliwości włączenia do drogi ruchu kołowego spowodowanego zmianą sposobu zagospodarowania działki<sup>1</sup> będącej przedmiotem inwestycji od zawarcia z organem samorządu terytorialnego umowy drogowej na budowę, przebudowę lub partycypowanie w kosztach budowy lub remontu infrastruktury drogowej.</p> <p>Uzyskanie przez inwestora prywatnego uzgodnienia determinuje z kolei wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, dlatego też przeważnie inwestorzy, chcąc rozpocząć inwestycję, decydują się na zawieranie umów i — w konsekwencji — czynny udział w przedsięwzięciu drogowym.</p> <p>Powyższa praktyka organów samorządowych jest stosowana w ostatnich latach w odniesieniu do nowych inwestycji deweloperskich i to zdecydowanie w dużych aglomeracjach miejskich. Prezentowane opracowanie poświęcone jest zatem wykazaniu, jaka jest rola organów samorządu terytorialnego w odniesieniu do zapewnienia realizacji zadań własnych, i ocenie, czy budowa lub przebudowa dróg wpisuje się w zakres tych zadań. W rezultacie — w świetle jakich przepisów prawa organy samorządowe mogą (i w jakim wymiarze) wywodzić przywołane już uwarunkowania.</p> </div> </div> </div> Beata Pawlak-Alechno Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16235 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Transkrypcja zagranicznego dokumentu stanu cywilnego a klauzula porządku publicznego — uwagi wybrane na przykładzie zagranicznego aktu urodzenia dzieci par jednopłciowych https://wuwr.pl/ppa/article/view/16236 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>W niniejszej publikacji dokonano przeglądu wybranego polskiego orzecznictwa oraz stanowisk przedstawicieli polskiej doktryny na temat transkrypcji aktów urodzenia dzieci par jednopłciowych w celu oceny zasadności sięgania po instytucję klauzuli porządku publicznego podczas rozstrzygania spraw w zakreślonym przedmiocie. Po wprowadzającym przedstawieniu istoty klauzuli porządku publicznego i pojęcia transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego autorki przeanalizowały wybrane orzeczenia polskich sądów oraz poglądy prezentowane w literaturze w kontekście dopuszczalności a niedopuszczalności transkrypcji aktów urodzenia dzieci par jednopłciowych.</p> </div> </div> </div> Anna Rogacka-Łukasik, Anna Warston Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16236 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Zadania gminy w zakresie zapobiegania bezdomności zwierząt i opieki nad bezdomnymi zwierzętami https://wuwr.pl/ppa/article/view/16237 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Celem artykułu jest analiza aktualnie obowiązujących regulacji dotyczących zadań gminy w zakresie zapobiegania bezdomności zwierząt i opieki nad bezdomnymi zwierzętami. Szczególną uwagę poświęcono programowi opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt określanym corocznie przez gminy w drodze uchwały oraz wątpliwościom powstającym na etapie stosowania prawa związanym z jego poszczególnymi elementami. Aktualnie obowiązujące rozwiązania w stopniu niewystarczającym realizują swoje cele, wobec czego zasadne wydaje się zaproponowanie wniosków <em>de lege ferenda</em>, wśród których wskazano, po pierwsze, podjęcie działań edukacyjnych mających na celu zwiększenie świadomości opiekunów zwierząt, wprowadzenie ogólnokrajowego systemu ewidencyjnego zwierząt oraz obowiązku ich znakowania, a także umożliwienie finansowania kastracji oraz sterylizacji zwierząt właścicielskich.</p> </div> </div> </div> Marta Sagan-Martko Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16237 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Rola BIP w świetle uregulowań ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku — Kodeks postępowania administracyjnego https://wuwr.pl/ppa/article/view/16238 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Biuletyn Informacji Publicznej stanowi jeden ze sposobów powszechnego udostępnienia informacji publicznej. Podstaw prawnych dla jego organizacji i zastosowania należy poszukiwać w ustawie z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r., poz. 902), ale wykorzystanie jego funkcjonalności uwidacznia się również w regulacjach szczególnych. O takim wykorzystaniu można również mówić, biorąc pod uwagę uregulowania ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku — Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775). Punkt ciężkości prowadzonych rozważań został położony na szczegółowe określenie, jaka jest rola BIP w regulacjach porządkujących polską procedurę administracyjną.</p> </div> </div> </div> Katarzyna Tomaszewska Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16238 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Transformacje paradygmatu prawa i gospodarki. Trzy tezy prof. S. Sołtysińskiego vs. uwagi uaktualniające i polemiczne https://wuwr.pl/ppa/article/view/16239 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Tematem niniejszej pracy jest problematyka transformacji paradygmatu w prawie i gospodarce. Zaobserwować można, że demokracja liberalna w ramach społecznej gospodarki wolnorynkowej ulega zmianom trendowym. Nadzwyczajne zmiany stosunków w perspektywie globalnej identyfikowane jako sytuacje kryzysowe zmieniają kierunki rozumienia funkcji prawa jako narzędzia kształtowania gospodarki. Widoczny staje się paradygmat interwencjonizmu państwa w gospodarkę. Celem artykułu jest zweryfikowanie hipotezy przez pryzmat regulacji jako dowodów potwierdzających ich słuszność bądź zaprzeczających im. Wnioski potwierdzają hipotezę o wzroście zaangażowania państwa w procesy gospodarcze w czasie nadzwyczajnej zmiany okoliczności. Do zweryfikowania hipotezy posłużyły trzy tezy prof. S. Sołtysińskiego.</p> </div> </div> </div> Filip Wyszyński Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16239 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200 Sprawozdanie ze spotkania przedstawicieli konsorcjum w ramach projektu GOSPOSTRATEG9/001G/22 w dniu 8 listopada 2023 roku https://wuwr.pl/ppa/article/view/16240 Justyna Mielczarek-Mikołajów, Michał Raduła Prawa autorskie (c) 2024 https://wuwr.pl/ppa/article/view/16240 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 +0200