Artykuły
Tekst stanowi analizę sprzeczności między deklarowanym przez społeczeństwa nowoczesne szacunkiem dla praw zwierząt a przemocą, zadawaną im na skalę masową. Sprzeczność ta zostaje opisana w kategoriach rozumu cynicznego, charakteryzującego się rozbieżnością działań i deklarowanych przekonań. Korzystając z psychoanalitycznej ramy teoretycznej, autorka zwraca uwagę na afekt, którego negacja zostaje przedstawiona jako źródło postawy cynicznej. Tekst wskazuje na niesamowity (unheimlich) charakter nowoczesności oraz wiążącej się z nią międzygatunkowej przemocy, których ucieleśnieniem jest w tekście Piramida zwierząt, rzeźba autorstwa Katarzyny Kozyry.
Althusser, Louis. 1996. Writings on Psychoanalysis. Freud and Lacan. Tłum. Jeffrey Mehlman. New York: Columbia University Press.
Banaszkiewicz, Ewa. 1993. „Kasia i zwierzęta”. Antena. https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-kowalni/1345/81985
Bettelheim, Bruno. 1996. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Tłum. Danuta Danek. Warszawa: W.A.B.
Caruth, Cathy. 1996. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Damasio, Antonio. 2005. W poszukiwaniu Spinozy: radość, smutek i czujący mózg. Tłum. Janusz Szczepański. Poznań: Rebis.
Deleuze, Gilles. 2011. Logika sensu. Tłum. Grzegorz Wilczyński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dolar, Mladen. 2022. „«Będę przy Tobie w Twoją noc poślubną»: Lacan i Niesamowite”. Wunderblock 1: 30–51.
Dybel, Paweł. 2009. Okruchy psychoanalizy. Teoria Freuda między hermeneutyką i poststrukturalizmem. Kraków: Universitas.
Figley, Charles. 1986. Trauma and Its Wake. T. 2. Post-traumatic Stress Disorder. Theory, Research, and Treatment. New York: Brunner/Mazel. Fink, Bruce. 2002. Kliniczne wprowadzenie do psychoanalizy Lacanowskiej. Teoria i technika. Tłum. Łukasz Mokrosiński. Warszawa: Wydawnictwo Andrzej Żórawski.
Foster, Hal. 2010. Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku. Tłum. Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera. Kraków: Horyzonty Nowoczesności.
Freud, Sigmund. 1994. Poza zasadą przyjemności. Tłum. Jerzy Prokopiuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Freud, Sigmund. 2009. ,,Zaprzeczenie”. W Sigmund, Freud, Pisma psychologiczne. Tłum. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Freud, Sigmund. 1997. „Niesamowite”. W Sigmund, Freud, Psychologia nieświadomości. Tłum. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Fromm, Erich. 2014. Ucieczka od wolności. Tłum. Jan Andrzej Ziemil- ski. Warszawa: Czytelnik.
Haraway, Donna. 2012. „Manifest gatunków stowarzyszonych”. Tłum. Joanna Bednarek. W Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Hauser, Michael. 2013. „O różnicy pomiędzy Marksem i Žižkiem”. Tłum. Ondřej Krochmalný i Michał Rauszer. Praktyka Teoretyczna, 5 czerwca. https://www.praktykateoretyczna.pl/artykuly/michael-hauser-o-roznicy-pomiedzy-marksem-i-zizkiem/
Herzog, Hal. 2011. Some We Love, Some We Hate, Some We Eat. New York: Harper Perennial.
Hribal, Jason. 2003. (2003) “»Animals are part of the working class«: a challenge to labor history”, Labor History, 44:4, 435-453, DOI: 10.1080/0023656032000170069
Iłowiecki, Maciej. 1993. „Nic nie usprawiedliwia mordowania zwierząt dla zabawy, nawet jeśli pretekstem jest usiłowanie bycia artystą”. Życie Warszawy, 17 sierpnia. https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-kowalni/1369/81970#
Jarosz, Dariusz. 2019. „Mięso”. Polska 1944/45–1989 17: 313–330. https://doi.org/10.12775/Polska.2019.10
Jarzębowska, Gabriela. 2024. „State Capitalism as a Crisis of Imagination. Factory Farms in the Polish People’s Republic in the 1970s”. Praktyka Teoretyczna 1(51): 51–72. https://doi.org/10.19195/prt.2024.1.3
Kochanowski, Jerzy. 2005. „Prolegomena do społeczno-modernizacyjnych kulis «problemu mięsnego» w PRL”. Przegląd Historyczny XCVI, 4: 587–605.
Kowalski, Grzegorz. 1993. „List do Życia Warszawy (odpowiedź na list Macieja Iłowieckiego z dnia 17 sierpnia 1993)”. Życie Warszawy, 17 sierpnia. https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-kowalni/1401/81976
Kozyra, Katarzyna. 1993. Piramida zwierząt. Rzeźba naturalnych rozmiarów, wideo oraz oświadczenie artystki. https://katarzynakozyra.pl/projekty/piramida-zwierzat/
Kozyra, Katarzyna, w rozmowie z Arturem Żmijewskim. 1995. „Z wiaderkami świńskim truchtem”. Czereja 5. https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-kowalni/1381/82259?age18=true
Kozyra, Katarzyna, w rozmowie z Joanną Ruszczyk. 2024. „Moja niemoc i niechęć. Katarzyna Kozyra o sztuce i leżeniu na ulicy”. Mint, 23 lutego. https://mintmagazine.pl/artykuly/moja-niemoc-i-niechec-katarzyna-kozyra-o-sztuce?fbclid=IwAR1pxLjF2Gtt-MxBE-gbzVj42GV_LWhXSNGAQOjdmQUbKRXOf6EFOvQH57w
Kuś, Mira. 1994. „Martwa materia, która dotyka do żywego”. Gazeta Krakowska, 15 lutego. https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-kowalni/1401/82114
Lacan, Jacques. 1991. Le Séminaire Livre XVII, tome 17 : L’envers de la psychanalyse. Paris: Seuil.
Lacan, Jacques. 1998. The Seminar of Jacques Lacan. Book XI. The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis. Tłum. Alan Sheridan. New York: W.W. Norton
Laclau, Ernesto, i Mouffe, Chantal. 2007. Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej. Tłum. Sławomir Królak. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Latour, Bruno. 2004. „Why Has Critique Run out of Steam? From Matters of Fact to Matters of Concern”. Critical Inquiry 30.2: 225–248.
Leder, Andrzej. 2014. Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Leder, Andrzej. 2022. „Rzeczywiste, realne i psi solipsyzm etyczny. Czyli o tym, jak w złych czasach psy ratują człowieka przed niesamowitym”.
Wunderblock (1)22: 52–68.
Leder, Andrzej. 2023. Ekonomia to stan umysłu. Ćwiczenie z semantyki języków ekonomicznych. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Łagodzka, Dorota. 2015. „Wystawy sztuki zwierzęcej w Polsce od końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku do dziś”. W Zwierzęta i ich ludzie.Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. Anna Barcz i Dorota Łagodzka. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Marzec, Andrzej. 2021. Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Moll, Łukasz, i Pospiszyl, Michał. 2020. „Stawanie się motłochem: Wielogatunkowe dobra wspólne poza nowoczesnością”. Praktyka Teoretyczna 3(37): 17–43. https://doi.org/10.14746/prt2020.3.2
Morton, Timothy. 2024. Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia. Tłum. Anna Barcz. Warszawa: Eneteia.
Mouffe, Chantal. 2015. Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie. Tłum. Barbara Szelewa. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Myers, Tony. 2009. Slavoj Žižek. Tłum. Julian Kutyła. W Žižek. Prze- wodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Pieciul-Karmińska, Eliza. 2009. „Polskie dzieje baśni braci Grimm”. Przekładaniec 22–23: 80–96.
Sienkiewicz, Karol. 2014. Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna. Warszawa–Kraków: Karakter.
Sitko, Agata. 2019. „Sztuka mięs(n)a”. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura 38 (1). https://doi.org/10.31261/ERRGO.2019.38.07
Sloterdijk, Peter. 2008. Krytyka cynicznego rozumu. Tłum. Piotr Dehnel. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Sowa, Jan. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas.
Taylor, Charles. 2001. Nowoczesne imaginaria społeczne. Tłum. Adam Puchejda, Karolina Szymaniak. Kraków: Znak.
Waliszewska, Joanna. 1993. „Nieświeży zapach awangardy...”. Czas, nr 28.
Whitnall, Tim, i Pitts, Nathan. 2018. „Global Trends in Meat Consumption”. Agricultural Commodities 9.1: 96–99.
Zaniewska-Chwedczuk, Xymena. 1993. „Dyplom rzeźbiarza czy rakarza?”. Gazeta Wyborcza nr 192, 18 sierpnia.
Zupančič, Alenka. 2018. „Realizm w psychoanalizie”. Praktyka Teoretyczna 2(28): 107–123. https://doi.org/10.14746/prt.2018.2.5
Žižek, Slavoj. 2001a. Przekleństwo fantazji. Tłum. Adam Chmielewski. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Žižek, Slavoj. 2001b. Wzniosły obiekt ideologii. Tłum. Joanna Bator i Piotr Dybel. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Žižek, Slavoj. 2010. Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej. Tłum. Julian Kutyła. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Žižek, Slavoj. 2009. Kruchy absolut, czyli dlaczego walczyć o chrześcijań- skie dziedzictwo. Tłum. Maciej Kropiwnicki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Żmijewski, Artur. 1993. „Piętrowy tanatoid. O pracy Katarzyny Kozyry”. Czereja 4. https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-kowalni/1401/81998
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.