Artykuły
Pod koniec lat pięćdziesiątych i na początku sześćdziesiątych brazylijski poeta Ferreira Gullar realizował odrębny projekt, który nazwał „neokonkretyzmem” – projekt wyraźnie odmienny od jego wcześniejszej i późniejszej poezji. Jego źródła wiążą się z gwałtownym sukcesem ekonomicznym populizmu na rzecz rozwoju, a koniec z przewrotem wojskowym w Brazylii w 1964 roku. Jaki jest związek neokonkretnego okresu w twórczości Gullara z historią Brazylii? Jaka jest estetyczna stawka poetyckiego projektu Gullara? Jaka jest jego polityka? Odpowiadając na te pytania, niniejszy esej próbuje rzucić światło na kwestię relacji między dziełami sztuki a ich społeczną determinacją, a ujmując problem w kategoriach marksistowskich: między nadbudową a bazą.
Brown, Nicholas. 2021. “Lukács/Fried.” nonsite 35.
Davidson, Donald. 2005. “Spinoza’s Causal Theory of the Affects.” In Truth, Language, and History, 295–313. Oxford: Clarendon.
de Campos, Augusto, Haroldo de Campos, and Décio Pignatari. 1958. “Plano-pilôto para poesia concreta.” Noigandres 4.
de Campos, Haroldo. 1966–1967. “ALEA I: Variações Semânticas.” Invenção: Revista de arte e vanguarda 5.
Durão, Fabio Akcelrud, and Mario Frungillo. 2014. “Ferreira Gullar: Poesia e intensidade.” Luso-Brazilian Review 51(1): 182–198.
Ferreira Gullar in conversation with / en conversación con Ariel Jiménez. 2012. New York: Fundación Cisneros.
Gullar, Ferreira. 2002. Cultura posta em questão e Vanguarda e subdesenvolvimento. Rio: José Olympio.
Gullar, Ferreira. 2006. Toda Poesia (1950–1999), 15th ed. Rio: Jose Olympio.
Hegel, G.W.F. 1986. Phänomenologie des Geistes. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Merleau-Ponty, Maurice. 1945. Phénomenologie de la perception. Paris: Gallimard.
Pippin, Robert. 2014. “Art and Truth: Heidegger and Hegel.” In After the Beautiful: Hegel and the Philosophy of Pictorial Modernism, 96–130.
Chicago: University of Chicago.
Schwarz, Roberto. 1978. “Cultura e política, 1964–1969.” In O pai de familia e outros estudos, 61–92. Rio: Paz e Terra.
Veloso, Caetano. 1984. “Lingua.” In Velô. Phillips. CD.
Veloso, Caetano. 1989. “Etc.” In Estrangeiro. Elektra. CD.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.