
Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka
Rocznik LXXIX (2024), 2

e-ISSN 2658-2082 | ISSN 0037-7511

KAMIL BURCZYŃSKI
Uniwersytet Wrocławski
Instytut Historyczny
https://orcid.org/0000-0002-9721-3955

„BIULETYN TELEWIZYJNY”: ŹRÓDŁO HISTORYCZNE 
DO BADAŃ DZIEJÓW TELEWIZJI PRL LAT 50. I 60. XX W.

„TELEVISION BULLETIN” (“BIULETYN TELEWIZYJNY”): A SOURCE FOR 
RESEARCH ON THE HISTORY OF TELEVISION IN POLISH PEOPLE’S 

REPUBLIC IN 1950S AND 1960S

Abstract: The paper presents the opportunities offered by the “Television Bulletin” (“Biu-
letyn Telewizyjny”) as a source of historical research on Polish Television in 1950s and 
1960s. It published domestic and foreign scientific content: statistical data, viewers’ opin-
ions and articles on history of television, sociology and media studies. Thereby, the dis-
cussed journal stood out among the popular science journals of the time covering similar 
topics, like “Radio and Television” (“Radio i Telewizja”) and “Antenna” (“Antena”), tar-
geting a broader audience.

Keywords: Polish People’s Republic (PRL), television, press, historical source

Zanim telewizja stała się kluczowym kulturotwórczym medium masowym 
w PRL, organizującym indywidualną oraz grupową formę spędzania czasu wol-
nego Polaków, dostarczającym treści informacyjno-propagandowych, a przede 
wszystkim odgrywającym kluczową rolę edukacyjną (w myśl paleotelewizyjnej 
koncepcji realizowanej do 1989 r.)1, musiała przejść drogę pewnej ewolucji insty-
tucjonalno-technicznej. Przypadła ona na lata 50. i 60., kiedy zaczęto intensywnie 
rozwijać państwowe organy nadzorujące pracę owego medium (zostaną omówione 

	 1	Alicja Kisielewska, Oglądanie telewizji a kultura czasu wolnego w Polsce. W poszukiwa-
niu przyjemności, [w:] Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. eadem , Andrzej Kisie -
lewski , Monika Kostaszuk-Romanowska, Białystok 2017, s. 173–178.

https://doi.org/10.19195/2658-2082.79.2.5

© Autor, 2024.  
Tekst opublikowany w otwartym dostępie przez Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego i Wydawnictwo „Szermierz” sp. z o.o., 
 udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0), https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://orcid.org/0000-0002-9721-3955
https://doi.org/10.19195/2658-2082.79.2.5


104 Kamil Burczyński

w dalszej części artykułu), zaplecze techniczne i kadrowe oraz rodzaje i  treści 
emitowanego programu2. Szczególne w tym aspekcie były lata 60., które historyk 
Patryk Pleskot określił mianem „okresu przejściowego”, tj. czasu, w którym tele-
wizja stopniowo stawała się nośnikiem kultury masowej i elementem życia codzien-
nego, a sam odbiornik był chętnie nabywanym „meblem socjologicznym”3. Jedno-
cześnie oryginalność nowego środka przekazu, połączona z występującymi awariami 
i mankamentami technicznymi, wywoływała mieszane uczucia odbiorców, u któ-
rych „fascynacja mieszała się z wyśmiewaniem”4. Sytuacji nie pomagało stale ro-
snące zapotrzebowanie obywateli na odbiorniki, którego ówczesne państwo nie 
potrafiło w pełni zaspokoić5.

Od 1952 r. telewizja była podporządkowana Instytutowi Łączności w War-
szawie, podległemu Ministerstwu Łączności. Za emitowane treści programowe 
odpowiadało „Polskie Radio” (od 1953 r. w ramach Samodzielnej Redakcji Pro-
gramu Telewizyjnego, a od roku 1955 w obrębie Naczelnej Redakcji Programu 
Telewizyjnego), jednakże robiło to wyłącznie z polecenia ministerstwa. Pierwszy-
mi pracownikami nowego medium byli więc głównie działacze instytutu, natomiast 
osoby spoza tej jednostki pojawiały się tylko w ramach gościnnych występów, co 
dotyczyło w szczególności artystów oraz radiowców6. Wśród tej drugiej grupy 
praca w telewizji nie cieszyła się dużą popularnością. Występował pogląd, że 
„trafiają do niej nieudacznicy i osoby z różnych powodów niechciane w radiu”7.

Począwszy od końca 1955 r. – i przez cały 1956 r. – rozbudowano wspomnia-
ną wcześniej redakcję, która pierwotnie składała się z trzech działów: dramatu, 
rozmaitości, prezentujących treści rozrywkowo-estradowe i aktualności, oraz filmu. 
Powołano w jej obrębie nowe oddziały: polityczno-informacyjny, estrady i satyry, 
programów dla dzieci, popularnonaukowy, sportowy, łączności z widzami oraz 

2	Andrzej Kozieł , Za chwilę dalszy ciąg programu… Telewizja Polska czterech dekad 1952–
1989, Warszawa 2003, s. 15–112; Katarzyna Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie poli-
tycznym i medialnym PRL. Między polityką a widzem, Kraków 2003, s. 43–90; Patryk Pleskot , 
Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych, Warszawa 2007; 
Jarosław Kończak,  Od Tele-Echa do Polskiego Zoo. Ewolucja programu TVP, Warszawa 2008, 
s. 15–119; Maciej Wojtyński ,  Telewizja w Polsce do 1972 roku, Warszawa 2010, s. 65–285.

3	Pleskot ,  Wielki mały ekran, s. 11, 187.
4	Ibidem, s. 187.
5	Ibidem, s. 183–187; Kończak, Od Tele-Echa, s. 41.
6	Kozieł ,  Za chwilę dalszy ciąg programu, s. 19; Kończak, Od Tele-Echa, s. 19, 33; Woj -

tyński ,  Telewizja w Polsce,  s. 107.
7	Wojtyński ,  Telewizja w Polsce, s. 111.



105„Biuletyn Telewizyjny”: źródło historyczne do badań dziejów telewizji PRL…

produkcji filmowej8. Ostatniego dnia kwietnia 1956 r. otwarto Warszawski Ośrodek 
Telewizyjny9, a w 1958 r. całość spraw związanych z nowym medium przekazano 
na wyłączność Komitetowi do sprawy Radiofonii „Polskie Radio” (dalej: Komitet), 
któremu przewodniczył Włodzimierz Sokorski10. Instytucja ta działała przy Radzie 
Ministrów i podlegała nadzorowi Prezesa Rady Ministrów, co wynikało z ustawy11. 
W 1960 r. przekształcono tę instytucję w Komitet do spraw Radia i Telewizji „Pol-
skie Radio i Telewizja” (dalej: Radiokomitet)12.

Zachodzące zmiany obejmowały również zwiększenie tygodniowej często-
tliwości nadawania i czasu emisyjnego13 oraz rodzaju i treści programów. Od 1953 r. 
zaczęto pokazywać inscenizacje sztuk teatralnych, a od 1954 r. filmowe produkcje 
fabularne (pełnometrażowe i seryjne), zarówno krajowe, jak i zagraniczne, których 
liczba z każdym rokiem się zwiększała14. Należy wspomnieć, iż od początku ich 
emisji występowała wyraźna dominacja produkcji obcojęzycznych nad rodzimy-
mi. Na ekranach telewizorów wyświetlano obrazy głównie z ZSRR i Francji, a po 
odwilży październikowej 1956 r. także filmy amerykańskie15. Sytuacja ta nie 
uległa zmianie również w latach 60., podobnie jak w przypadku repertuaru kin16. 
Nie pominięto przy tym publicystyki, programów rozrywkowych, audycji skiero-
wanych do młodych odbiorców oraz sportu17.

Instytucjonalny, programowy i terenowy rozwój telewizji sprawiał, że stop-
niowo znajdowała się ona w obrębie zainteresowania naukowego badaczy oraz 
czasopism branżowych. W 1956 r. opublikowano na łamach „Biuletynu Naukowe-
go” pierwsze badanie medioznawcze w Polsce, przygotowane przez pracowników 
Zakładu Badań Prasoznawczych RSW „Prasa” w Warszawie, które zwróciło uwa-
gę na kształtujące się ówcześnie nowe medium18. W styczniu tego roku branżowy 

	 8	Kozieł ,  Za chwilę dalszy ciąg programu, s. 21.
	 9	Pleskot ,  Wielki mały ekran, s. 18.
	 10	Kozieł ,  Za chwilę dalszy ciąg programu, s. 26; Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w sys-

temie politycznym, s. 51.
	 11	Kończak, Od Tele-Echa, s. 38–39.
	 12	Kozieł ,  Za chwilę dalszy ciąg programu, s. 52; Pleskot ,  Wielki mały ekran, s. 20.
	 13	Kończak, Od Tele-Echa, s. 19.
	 14	Maciej Łukowski , Film seryjny w programie telewizji Polskiej (lata 1959–1970), Warsza-

wa 1980 (Ośrodek Badania Opinii Publicznej i Studiów Programowych, 156), s. 8–10; Kończak, 
Od Tele-Echa, s. 22–23.

	 15	Łukowski , Film seryjny, s. 8–10; Kończak, Od Tele-Echa, s. 23.
	 16	Łukowski , Film seryjny, s. 9–10.
	 17	Kozieł ,  Za chwilę dalszy ciąg programu, s. 39–46.
	 18	Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym, s. 47.



106 Kamil Burczyński

periodyk „Radio i Świat” rozpoczął regularne publikowanie programu telewizyj-
nego19, natomiast w maju inne czasopismo fachowe, „Antena” (wydawana w latach 
1956–1958), wysłało do 200 posiadaczy odbiorników ankietę dotyczącą oceny 
wybranych propozycji programowych20. Pierwszy z wymienionych tytułów dwa 
lata później zmienił swoją nazwę na „Radio i Telewizja” (wydawany w latach 
1958–1968), tym samym w pełni włączył telewizję w obręb drukowanych treści21. 
Oba czasopisma ukazywały się pod auspicjami wspomnianego wcześniej Komite-
tu i zostały skierowane do szerokiego grona odbiorców.

Jak zauważył badacz omawianej problematyki Jan Łoboda: „Jednak właściwy 
rozwój telewizji programowej w Polsce rozpoczyna się w 1957 r., tj. od chwili 
wprowadzenia abonamentu telewizyjnego. Od tego czasu datuje się systematyczne 
prowadzenie statystyki związanej z odbiorczą siecią abonentów telewizji”22. W tym 
czasie pierwsza jednostka badawcza Komitetu, mianowicie Biuro Studiów i Ocen 
Programowych, rozpoczęła redagowanie miesięcznika „Biuletyn Telewizyjny”23.

Celem niniejszego artykułu jest analiza źródłoznawcza tytułowego czasopisma 
pod kątem możliwości jego wykorzystania jako źródła historycznego do badania 
dziejów telewizji w PRL lat 50. i 60. XX w. Periodyk nie doczekał się pogłębionej 
charakterystyki, choć był wykorzystywany jako źródło historyczne w badaniach 
prowadzonych nad historią telewizji we wspomnianym wyżej okresie24. O czasopi-
śmie, w kontekście badań nad odbiorcami i recepcją programu telewizji przełomu 
lat 50. i 60., wspomniała medioznawczyni Katarzyna Pokorna-Ignatowicz w dwóch 
podrozdziałach publikacji Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Mię-
dzy polityką a widzem25. Jednakże występujący w podanej pozycji brak szerszej 
analizy czasopisma zobligowały autora niniejszego artykułu do uzupełnienia roz-
ważań i podjęcia polemiki. O znaczeniu „Biuletynu Telewizyjnego” w badaniach 
historycznych pisał wspomniany już P. Pleskot, choć ze względu na podejmowany 
obszar problemowy badań zrezygnował on z obszerniejszej analizy periodyku26. 
Jednakże uwagi tego historyka będą stanowiły istotny punkt odniesienia.

	 19	Ibidem, s. 49; Wojtyński ,  Telewizja w Polsce, s. 91.
	 20	Kozieł ,  Za chwilę dalszy ciąg programu, s. 22.
	 21	Pleskot ,  Wielki mały ekran, s. 13.
	 22	Jan Łoboda,  Rozwój telewizji w Polsce, Wrocław 1973 (Acta Universitatis Wratislaviensis, 

No 191, Studia Geograficzne, 19), s. 27.
	 23	Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym, s. 55.
	 24	Zob. pozycje umieszczone w bibliografii artykułu.
	 25	Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym, s. 55–57, 79–87.
	 26	Pleskot ,  Wielki mały ekran, s. 14.



107„Biuletyn Telewizyjny”: źródło historyczne do badań dziejów telewizji PRL…

„Biuletyn Telewizyjny” był periodykiem ukazującym się w latach 1957–1968, 
redagowanym przez Biuro Studiów i Oceny Programu, a dokładniej przez Redak-
cję Badania Programów Telewizyjnych, następnie Redakcję Studiów i Oceny 
Programu (dalej: Redakcja), natomiast za jego wydawanie odpowiadał początkowo 
Komitet27, a od 1960 r., w wyniku zmiany instytucjonalnej opisanej we wstępie – 
Radiokomitet28. Występująca na winiecie czasopisma informacja „miesięcznik 
przeznaczony do użytku wewnętrznego” wskazywała na specyfikę omawianego 
wydawnictwa, które miało wąskiego, określonego odbiorcę w postaci pracowników 
Komitetu, następie Radiokomitetu. Sprawiało to, że pismo nie było kolportowane 
wśród obywateli niezwiązanych z obiema instytucjami. Funkcjonowało ono równolegle 
z „Biuletynem Radiowym”, redagowanym i wydawanym w latach 1958–1968 przez 
te same jednostki, jednakże ukierunkowanym na Polskie Radio. Oba periodyki 
połączono w 1969 r., tworząc zbiorcze wydawnictwo „Biuletyn Radiowo-Telewi-
zyjny”. W przypisie uzasadniającym rezygnację z omawiania „Biuletynu Telewi-
zyjnego” P. Pleskot zaznaczył, że periodyk cechował się wysokim wyspecjalizo-
waniem, dlatego nie odgrywał istotnej roli w życiu codziennym Polaków lat 60.29

Ograniczona forma dystrybucji oraz specjalistyczny charakter treści pozbawi-
ły czasopismo elementów charakterystycznych dla branżowych periodyków (przy-
toczonych wcześniej), skierowanych do szerokiego grona odbiorców, m.in. inseratów 
oraz ilustracji, zarówno na okładkach, jak i wewnątrz. Skupiono się głównie na 
informacjach techniczno-naukowych i statystycznych, które stanowiły motyw prze-
wodni czasopisma. Wydawca w winiecie nie podawał informacji odnośnie do na-
kładu czasopisma i jego ceny, co wynikało ze szczególnego przeznaczenia periody-
ku, natomiast pojawiała się numeracja konkretnych wydań, a pod nią spis treści. 
W wydaniach z lat 50. podawano jedynie informację o redagowaniu „Biuletynu 
Telewizyjnego” przez cały zespół Redakcji, aczkolwiek w numerach wydawanych 
od 1963 r. zawierano dane osobowe konkretnych osób z tejże instytucji odpowie-
dzialnych za wydania, tj. redaktorkę odpowiedzialną: Janinę Zaiąc (pisownia ory-
ginalna – K.B.) oraz redaktorkę techniczną: Zofię Kroh. Mimo wprowadzenia 
względnie systematycznego informowania o redaktorkach projektujących konkret-
ne wydania, zdarzały się przypadki niepodawania nazwisk odpowiedzialnych za 
wybrane numery. Umieszczano w nich jedynie adnotację o całym zespole pracow-
ników wspominanej instytucji, bez podawania konkretnych danych personalnych.

	 27	„Biuletyn Telewizyjny”, 13 (1958), 4, pieczęć na wewnętrznej stronie okładki.
	 28	Ibidem, 81 (1964), 1, okładka.
	 29	Pleskot ,  Wielki mały ekran, s. 14.



108 Kamil Burczyński

Wśród pracowników Redakcji wymienionych w czasopiśmie i współtworzą-
cych poszczególne numery wymienić należy: Lucynę Barcz i Halinę Michalską, 
odpowiedzialne za opracowywanie listów nadsyłanych przez telewidzów, oraz 
Stanisława Proca, prezentującego – wraz z komentarzem – wykazy zarejestrowa-
nych odbiorników w Polsce na konkretne lata. Brak natomiast informacji o kon-
kretnych osobach odpowiedzialnych za przekład treści zagranicznych, z wyjątkiem 
Marii Wisłowskiej (ówcześnie zajmującej się również tłumaczeniem spektakli 
telewizyjnych), odpowiedzialnej za przekład scenariuszy obcojęzycznych.

Periodyk nie miał jednolitej struktury wewnętrznej, co uniemożliwia zapre-
zentowanie modelowego, powtarzającego się układu spisu treści. Można jedynie 
dostrzec główną oś podziału na część krajową, publikującą treści związane z kra-
jowym rozwojem telewizji (część ta zostanie omówiona w dalszej części artykułu), 
i zagraniczną, poświęconą funkcjonowaniu tego medium w innych krajach. We-
wnętrzny układ treści ulegał zmianie nie tylko w obrębie kolejnych lat, ale także 
w kolejnych numerach z danego roku.

Konstrukcja obu części również nie miała stałego, jednolitego układu, jed-
nakże w dużej mierze opierała się na komunikatach prasowych dotyczących wy-
branych aspektów ówczesnej działalności instytucji telewizyjnych, zarówno ro-
dzimej (w przypadku części krajowej), jak i zagranicznej.

Sekcja zagraniczna dotyczyła głównie krajów zachodnich: Anglii, Francji, 
Kanady, RFN, Szwajcarii, USA, Włoch, w mniejszym stopniu zaś bloku wschod-
niego: ZSRR, Czechosłowacji bądź państw afrykańskich: Ghany oraz dalekowschod-
niej Azji: Singapuru30. W tych notach informowano o bieżącym programie telewi-
zyjnym (rubryki dzielono na rodzaj danego programu: audycje literackie, 
rozrywkowe, muzyczne, publicystyczne, oświatowe, dla młodzieży i dzieci, czy 
teatr telewizji), sprawach technicznych, opiniach telewidzów w wybranych państwach 
oraz festiwalach i przyznanych nagrodach31. W konkretnych numerach zamieszcza-
no również artykuły naukowe o podobnej tematyce, jak w przypadku sekcji krajowej, 
tj. teorii telewizji, medioznawstwa, socjologii32, wypowiedzi urzędników instytucji 

	 30	Przewagę treści dotyczących zachodnich telewizji dostrzegła również Pokorna-Ignato -
wicz, Telewizja w systemie politycznym, s. 57.

	 31	Zagraniczne aktualności telewizyjne, „Biuletyn Telewizyjny”, 72 (1963), 4, s. 30–49.
	 32	Np. Harry I. Skornia , Rola nauczania w programie radia i telewizji. Spojrzenie w przy-

szłość i przeszłość, „Biuletyn Telewizyjny”, 65–66 (1962), 9/10, s. 57–61; William A. Belson, Te-
lewizja a życie rodzinne, „Biuletyn Telewizyjny”, 67–68 (1962), 11/12, s. 117–123.



109„Biuletyn Telewizyjny”: źródło historyczne do badań dziejów telewizji PRL…

telewizyjnych33 i wybitnych twórców filmowych34 przedrukowane z literatury i cza-
sopism obcojęzycznych oraz scenariusze produkcji telewizyjnych emitowanych 
w innych krajach35.

W sekcji polskiej drukowano przede wszystkim dane ilościowe dotyczące 
emitowanych programów telewizyjnych i liczby zarejestrowanych odbiorników. 
Początkowo publikowano je w formie tabel, z podziałem na województwa i poszcze-
gólne miasta (informacje o liczbie abonentów) oraz na lokalne ośrodki telewizyjne 
(rodzaj transmitowanych treści): Warszawę, Łódź, Poznań, Katowice36, następnie 
rozszerzając je o Wrocław37, a w wydaniach z 1961 r. włączając Gdańsk38 i Szczecin39.

Zestawienia dotyczące zarejestrowanych telewizorów przedstawiano w stałej 
formie: województwo oraz liczba abonentów w miastach i wsiach danych jednostek 
administracyjnych. Wykazy oferty programowej zamieszczano w rozmaitych 
konwencjach. W ogólnej obejmowały one podział na program lokalny i ogólno-
polski dla danego ośrodka regionalnej telewizji, transmisje na żywo, ofertę filmo-
wą oraz retransmisje krajowe i zagraniczne oraz czas emisji w godzinach i minu-
tach40. W szczegółowej natomiast drukowano je w formie artykułów z komentarzem 
autorskim Stanisława Proca, pracownika Redakcji, zawierających – oprócz wyżej 
wymienionych kategorii – wyszczególniony rodzaj programu, z podziałem na 
filmowy, popularnonaukowy, informacyjny, publicystyczny, reklamowy, literacki, 
muzyczny, wiejski, sportowy, czy widowiska dramatyczne i kukiełkowe41. Taki 
wzór stosowano również do przedstawienia sprawozdań rocznych z pracy Telewi-
zji Polskiej42, opracowywanych także przez wspomnianego S. Proca.

W 1962 r. otwarto nowy, stały dział w części krajowej – Prosto z mostu. Jak 
napisano w nocie redakcyjnej: „Dział ten jest pomyślany jako wolna trybuna, w któ-
rej będą się mogli wypowiedzieć wszyscy pracownicy telewizji. Zamieszczane 
wypowiedzi winny dotyczyć poszczególnych problemów wyłaniających się 

	 33	Robert Bordaz na temat Telewizji, „Biuletyn Telewizyjny”, 70 (1963), 2, s. 39–40.
	 34	Film a telewizja. Jean Renoir o telewizji, „Biuletyn Telewizyjny”, 79 (1963), 11, s. 11–15.
	 35	Np. Chicago. Pierwsze wrażenia Anglika w dużym mieście amerykańskim. Scenariusz i re-

alizacja filmu: Denis Mitchell, „Biuletyn Telewizyjny”, 56 (1961), 12, s. 1–34.
	 36	„Biuletyn Telewizyjny”, 12 (1958), 3, s. 2–9.
	 37	Ibidem, 13 (1958), 4, s. 2–7.
	 38	Ibidem, 47 (1961), 2/3, s. 67.
	 39	Ibidem, 48 (1961), 4, s. 69.
	 40	Zob. ibidem, 65–66 (1962), 9/10, s. 56.
	 41	Stanisław Proc, Telewizja Polska w październiku i listopadzie 1963 r., „Biuletyn Telewizyj-

ny”, 81 (1964), 1, s. 89–99.
	 42	Idem , Rok pracy polskiej telewizji, „Biuletyn Telewizyjny”, 82 (1964), 2, s. 50–54.



110 Kamil Burczyński

w codziennej pracy kolektywu realizującego program”43. Redakcja zaproponowała 
przykładową tematykę poruszanych zagadnień, która prezentowała się następująco:

	• współpraca działów i redakcji „program” a „technika, Dziennik a ZPFT 
(Zakład Produkcji Filmów Telewizyjnych – K.B.);

	• propozycje odnośnie do usprawnienia procesu produkcyjnego;
	• wymiana doświadczeń warsztatowych;
	• uwagi o możliwościach wykorzystania urządzeń technicznych;
	• nowe koncepcje programowe;
	• przenoszenie doświadczeń telewizyjnych organizacji zagranicznych (sic!);
	• uwagi o pracy ośrodków regionalnych;
	• doświadczenia przodujących zespołów poszczególnych twórców i realiza-

torów44.
W ramach „wolnej trybuny” swoje rozważania publikowały osoby związane 

z telewizją oraz innymi rodzajami mediów. Wśród autorów można wskazać m.in.: 
Witalisa Jankowskiego45, Tadeusza Kurka46, Aleksandra Kwiatkowskiego47, Jana 
Lissowskiego48, Mariana Marzyńskiego49, Michała Szulczewskiego50 czy Ignace-
go Waniewicza51. W publicystycznej formie prezentowano refleksje związane 
głównie z emitowanym programem, gatunkami dziennikarskimi, związkiem filmu 
z telewizją oraz informowano o realizowanych projektach zagranicznych telewizji.

Od początku istnienia „Biuletynu Telewizyjnego” obecna w nim była rubry-
ka Telewidzowie piszą (w wydaniach z lat 50. zatytułowana Listy widzów telewi-
zyjnych), w której umieszczano opinie przesłane przez odbiorców do Redakcji 
Łączności z Widzami TV-Warszawa. W pierwszych numerach drukowano je 

	 43	Nota redakcyjna, „Biuletyn Telewizyjny”, 63–64 (1962), 7/8.
	 44	Ibidem.
	 45	Witalis Jankowski , Film w  Telewizji Polskiej, „Biuletyn Telewizyjny”, 65–66 (1962), 

9/10, s. 16–25.
	 46	Tadeusz Kurek, Pierwszy reportaż TV, „Biuletyn Telewizyjny”, 65–66 (1962), 9/10, s. 36–39.
	 47	Aleksander Kwiatkowski , Programy filmowe w polskiej telewizji, „Biuletyn Telewizyj-

ny”, 87 (1964), 7, s. 1–23.
	 48	Jan Lissowski , O filmie telewizyjnym i ZPFT – kilka uwag, „Biuletyn Telewizyjny”, 65–66 

(1962), 9/10, s. 25–35.
	 49	Marian Marzyński , Kilka słów o „procesie w Liège” i telewizyjnym „Teatrze-Prawda”, 

„Biuletyn Telewizyjny”, 77 (1963), 9, s. 1–6.
	 50	Michał Szulczewski , Gatunki dziennikarskie w TV. Kilka uwag nie tylko terminologicz-

nych, „Biuletyn Telewizyjny”, 68 (1964), 6, s. 1–13.
	 51	Ignacy Waniewicz, Oprawa bloku programowego, „Biuletyn Telewizyjny”, 63–64 (1962) 

7/8, s.  1–7; idem , Niektóre problemy dziennikarstwa telewizyjnego, „Biuletyn Telewizyjny”, 
73 (1963), 5, s. 1–18.



111„Biuletyn Telewizyjny”: źródło historyczne do badań dziejów telewizji PRL…

w obszerniejszych fragmentach (na tej podstawie można wnioskować, że była to 
cała nadesłana treść od danego telewidza), podając przy tym dane osobowe auto-
ra52. Nie zamieszczano informacji o miejscu zamieszkania autora korespondencji 
oraz o jego przynależności do konkretnej kategorii społecznej.

Od początku lat 60. XX w. listy nadesłane przez telewidzów publikowano 
w ramach opracowań socjologicznych tworzonych przez wymienione już L. Barcz 
i H. Michalską, zatrudnione we wspomnianej Redakcji. Podawano w nich infor-
macje o terminie nadesłanych listów, ogólną liczbę korespondencji, listy sponta-
niczne, liczbę wypowiedzi dotyczących oceny programu z podziałem na pozy-
tywne, negatywne i  propozycje, miejsce zamieszkania (miasto, wieś) 
i przynależność do kategorii społecznej korespondentów (inteligencja, robotnicy, 
chłopi) oraz wiek i płeć (dorośli i dzieci). Pominięto natomiast informacje szcze-
gółowe dotyczące konkretnej miejscowości oraz obszaru kraju, z którego pocho-
dziła korespondencja. Drukowano jedynie informacje ogólnie wskazujące na na-
desłanie listu ze wsi lub typu miasta: wojewódzkiego i terenowego. Podział tej 
rubryki wyglądał następująco: uwagi ogólne o przesłanym programie, koordyna-
cja (zgodność emitowanych treści z wcześniejszymi zapowiedziami), emisja (prze-
rwy w nadawanym programie oraz problemy techniczne z obrazem i dźwiękiem 
oraz trudności z przepływem informacji do widzów), program: publicystyczno-
-informacyjny, popularnonaukowy, artystyczny, filmowy, dziecięco-młodzieżowy 
oraz technika (wszelkie sprawy techniczne). Ocenie telewidzów podlegały treści 
krajowe oraz zagraniczne.

W wydaniach z lat 60. korespondencję zamieszczano jedynie we fragmentach, 
z najczęściej powtarzającymi się uwagami telewidzów. Na ten problem zwróciła 
uwagę K. Pokorna-Ignatowicz następująco:

Przy braku dostępu do bezpośrednich źródeł (autentycznych listów) można podejrze-
wać, że te wydrukowane w „Biuletynie” zostały dobrane zgodnie z obowiązującym 
„kluczem”, według którego, oprócz tego, co jest oceniane i w jaki sposób, ważne było 
również, kto dokonuje oceny, dbano więc o dobrą statystykę: aby w odpowiedniej 
proporcji znalazły się listy od robotników, chłopów i mieszkańców prowincji. Biorąc 
pod uwagę fakt, że telewizja w  tym okresie53 była odbierana wyłącznie w dużych 

	 52	Zob. Listy widzów telewizyjnych, „Biuletyn Telewizyjny”, 12 (1958), 3, s. 9–11.
	 53	Trudno ustalić, o  jakim dokładnie okresie pisała K. Pokorna-Ignatowicz. Teoretycznie tę 

refleksję poczyniła w  ujęciu lat 50., natomiast przedstawiła w  niej charakterystykę listów także 
z innych lat. Wskazuje na to opis konstrukcji odpowiedzi telewidzów publikowanych w wydaniach 
z  okresu lat 60. i  opracowywanych przez L.  Barcz i  H.  Michalską. W  wydaniach z  lat 50. nie 



112 Kamil Burczyński

ośrodkach i przez tzw. pracowników umysłowych, niezrozumiałym i nielogicznym 
zjawiskiem było napływanie dużej ilości listów od rolników czy mieszkańców tak 
zwanej prowincji. Dbano też o to, aby głosy krytyczne wobec konkretnego programu 
były zniwelowane choćby przez jedną pozytywną wypowiedź, którą przytaczano, 
mimo iż z  zestawienia ilościowego wynikało, że była to jedyna pozytywna ocena 
wobec kilkunastu lub kilkudziesięciu negatywnych54.

Niniejsza refleksja autorki wymaga jednak doprecyzowania. W listach nad-
syłanych przez widzów przede wszystkim dominowały wypowiedzi inteligencji; 
liczba dostarczonych odpowiedzi często osiągała wynik trzycyfrowy, jednakże 
w przypadku chłopów i robotników liczby te osiągały rząd jedno-, maksymalnie 
dwucyfrowy55. W niektórych wypadkach przedstawiciele chłopstwa w ogóle się 
nie wypowiadali na temat emitowanych programów56. Dane te nie stanowią jed-
noznacznego dowodu dokumentującego zastosowanie „odpowiedniej proporcji” 
przy doborze listów.

Uwaga o niwelowaniu negatywnych opinii również nie znalazła w pełni po-
twierdzenia w materiale źródłowym. Występowały przypadki samych negatywnych 
ocen konkretnych programów, np. filmowego57 i popularnonaukowego58, nie wspo-
minając o koordynacji59, emisji60 i techniki61, które w wielu wypadkach otrzymy-
wały tylko negatywne recenzje oraz propozycje poprawy jakości technicznej. By-
wało, że w niektórych wydaniach drukowano jedynie same propozycje w danej 
kategorii62. Brak publikacji pełnej korespondencji może wskazywać na chęć poka-
zania (we fragmentach) większej liczby nadesłanych listów i tym samym na przed-
stawienie szerszej reprezentacji telewidzów oraz formułowanych przez nich ocen 
pozytywnych, negatywnych oraz udzielanych propozycji. Nadmienić należy, że 

dokonywano podziału na poszczególne kategorie programów ani na grupy społeczne, z  których 
pochodzili respondenci. Publikowano jedynie imię i nazwisko oraz treść listu. Por. Listy widzów 
telewizyjnych, „Biuletyn Telewizyjny”, 12 (1958), 5, s. 9–11.

	 54	Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym, s. 56.
	 55	„Biuletyn Telewizyjny”, 70 (1963), 2, s.  41; 74 (1963), 6, s.  53; 79 (1963), 11, s.  58; 

80 (1963), 12, s. 1; 82 (1964), 2, s. 74.
	 56	Ibidem, 69 (1963), 1, s. 51; 71 (1963), 3, s. 40; 89 (1964), 9, s. 100.
	 57	Ibidem, 72 (1963), 4, s. 60–61; 74 (1963), 6, s. 63; 87 (1964), 7, s. 28.
	 58	Ibidem, 69 (1963), 1, s. 62; 81 (1964), 1, s. 79.
	 59	Ibidem, 79 (1963), 11, s. 60–61; 81 (1964), 1, s. 76; 86 (1964), 6, s. 64; 88 (1964), 8, s. 76.
	 60	Ibidem, 69 (1963), 1, s. 58–59; 79 (1963), 11, s. 62.
	 61	Ibidem, 74 (1963), 6, s. 64–65; 75–76 (1963), 7/8, s. 128; 77 (1963), 9, s. 52; 80 (1963), 12, 

s. 13; 82 (1964), 2, s. 91–92.
	 62	Ibidem, 87 (1964), 7, s. 27–28.



113„Biuletyn Telewizyjny”: źródło historyczne do badań dziejów telewizji PRL…

praktyka nieumieszczania pełnej korespondencji obejmowała wszystkie przytoczo-
ne kategorie. Pominięcie fragmentów może wskazywać na formę pewnej świadomej 
korekty dokonywanej przez L. Barcz i H. Michalską w celu zniwelowania treści 
niezwiązanych z oceną programu. Ten zabieg pozwalał na zaoszczędzenie sporej 
ilości materiału drukarskiego przy jednoczesnym zaprezentowaniu większej liczby 
danych. Warto w tym miejscu zastanowić się nad kwestią autocenzury, tj. usunięcia 
przekazu niezgodnego z obowiązującą ideologią lub zawierającego niestosowne 
uwagi. Brak całościowego materiału nie może jednoznacznie tego potwierdzić. Trze-
ba pamiętać, iż „Biuletyn Telewizyjny” był adresowany do pracowników telewizji, 
stąd usuwanie nieodpowiedniej treści listów w ramach procedury autocenzorskiej 
znacząco utrudniałoby analizę zebranych informacji. Wątpliwości w tej materii może 
wzbudzić fakt, że wspomniana procedura musiałaby dotyczyć także korespondencji 
oceniającej pozytywnie program telewizyjny, która również była publikowana frag-
mentarycznie. Dodajmy, że w czasopiśmie brakuje numeru identyfikacyjnego kon-
kretnego cenzora wskazującego dopuszczenie czasopisma do obiegu.

Mimo zastrzeżeń autorki co do przydatności wspomnianych wcześniej danych 
statystycznych oraz wiarygodności listów, podkreśliła ona znaczenie materiału 
archiwalnego zawartego w periodyku jako cennego i właściwie jedynego źródła 
o odbiorze telewizji w PRL w początkowym okresie jej funkcjonowania63. Jedno-
cześnie jej zastrzeżenia odnośnie do listów telewidzów zrównoważył głos P. Ple-
skota, który mocno zaakcentował znaczenie tych danych w następujący sposób: 
„Na szczególną uwagę zasługują listy telewidzów, drukowane we fragmentach 
w »Biuletynie«, stanowiące prawdziwy barometr stosunku odbiorców do nadawa-
nego programu i do wielu innych zagadnień”64. Następnie historyk pokreślił wagę 
tego rodzaju źródła historycznego w badaniach: „Ten typ źródeł jest obecnie słabo 
wykorzystywany przez badaczy epoki”65.

Informacje o stosunku odbiorców do emitowanych treści pozyskiwano nie 
tylko w formie wspomnianych listów, ale również w postaci organizowanych przez 
Redakcję Studiów i Oceny Programu ogólnopolskich badań ankietowych pod 
hasłem Oceniamy program telewizyjny. Nie stanowiły one stałego elementu cza-
sopisma, pojawiały się w odstępie około roku. Pierwsze tak szerokie badanie 
ogłoszono w ramach konkursu ogólnopolskiego w czerwcu 1961 r., choć w 1958 r. 

	 63	Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym, s. 56.
	 64	Pleskot ,  Wielki mały ekran, s. 14.
	 65	Ibidem.



114 Kamil Burczyński

podjęto próbę pozyskania podobnych informacji w ankiecie skierowanej do tele-
widzów, na którą odpowiedziało tylko 137 respondentów66.

Jak podawała informacja zawarta w przypisie krytycznym umieszczonym 
w badaniu: „Konkurs był ogłoszony w czerwcu 1961 r. Z przyczyn od Redakcji 
Studiów niezależnych nie został należycie rozpropagowany w telewizji. Stąd nie-
wielka ilość nadesłanych prac”67. Powtórzył się więc problem z 1958 r. dotyczący 
małej próby badawczej. Sondaż objął jedynie 75 telewidzów z następujących wo-
jewództw: warszawskiego – 14, katowickiego – 12, poznańskiego – 10, wrocław-
skiego – 9, łódzkiego – 6, opolskiego – 4, bydgoskiego – 3, olsztyńskiego – 2, 
zielonogórskiego – 1. Co interesujące, podane liczby z obszaru wymienionych 
województw, tj. 61 osób, nie pokrywały się z całościową pulą nadesłanych odpo-
wiedzi, choć została ona uznana za obowiązującą dla niniejszego badania. Tym 
samym pominięto informacje o miejscu zamieszkania 14 osób68.

Sondaż objął następujące zagadnienia badawcze:
a)	 Jakie pozycje programu telewizyjnego oglądają telewidzowie /stale/ naj-

częściej?
b)	 Co im się w programie nie podoba?
c)	 Jakie pozycje ich zdaniem są najbardziej interesujące?69

Badanie zostało podzielone na trzy sekcje. W pierwszej podano założenia 
metodologiczne przeprowadzonych badań – liczbę nadesłanych głosów, obszary 
kraju, z których nadesłano odpowiedzi oraz informacje krytyczne. W drugiej 
przedstawiono tabele zawierające dane dotyczące oceny oferty programowej pre-
zentowanej w telewizji. W ostatniej sekcji zaprezentowano opinie uczestników 
konkursu, które wydrukowano wraz z podaniem miejsca pochodzenia responden-
ta oraz reprezentowaną grupę społeczną. W tym przypadku Redakcja nie publi-
kowała w całości, ani we fragmentach, wypowiedzi poszczególnych uczestników. 
Odpowiedzi podzielono na uwagi dotyczące konkretnych programów, podobnie 
jak miało to miejsce w omówionych wcześniej listach telewidzów70. Opracowanie 
przedstawiające wyniki sondażu zawierało głos krytyczny odnośnie do założeń 
metodologicznych, o czym poinformowano następująco:

	 66	„Biuletyn Telewizyjny”, 2 (1958), 1, s. 11–16.
	 67	Ibidem, 52–53 (1961), 8/9, s. 1.
	 68	Ibidem.
	 69	Ibidem.
	 70	Ibidem, s. 9–43.



115„Biuletyn Telewizyjny”: źródło historyczne do badań dziejów telewizji PRL…

Brak danych statystycznych o strukturze audytorium telewizyjnego nie pozwala na 
przeprowadzenie orientacyjnych porównań w  jakim stosunku są reprezentowane 
w konkursie poszczególne grupy społeczno-demograficzne. Przedstawione poniżej 
zestawienia liczbowe wypowiedzi konkursowych nie mogą być traktowane jako 
reprezentatywne i  nie upoważniają do uogólnień, wykraczających poza badaną 
zbiorowość71.

Powyższe braki uzupełniono w następnym badaniu, opublikowanym w 1963 r. 
pod nazwą Struktura audytorium telewizyjnego w Polsce. Przeprowadziła je Re-
dakcja w latach 1961–1962, przy współpracy z Departamentem Służby Pocztowej 
Ministerstwa Łączności, który udostępnił dane pochodzące z miejskich urzędów 
pocztowych czterech wybranych województw: warszawskiego, poznańskiego, 
łódzkiego, katowickiego i miasta Łodzi oraz z wiejskich urzędów pocztowych 
całego kraju. Zwiększono tym samym próbę badawczą do 2950 losowo wybranych 
telewidzów, do których rozesłano odpowiednio przygotowane ankiety. Co ważne, 
choć teoretycznie badanie objęło terytorium całego kraju, pominięto w trakcie 
jego realizacji województwa białostockie i koszalińskie, w których liczba zareje-
strowanych telewizorów wynosiła poniżej 100. Badanie zakładało oszacowanie 
liczby telewizorów indywidualnych oraz tych, dostępnych w zakładach pracy, 
świetlicach oraz klubokawiarniach72. Przeprowadził je i wstępnie opracował so-
cjolog Andrzej Duma, przy konsultacji z Janiną Zającówną (Janina Zaiąc – jedna 
ze wspomnianych już wcześniej redaktorek pisma – K.B.), Tadeuszem Millerem, 
adiunktem Zakładu Statystyki Uniwersytetu Łódzkiego, i Stefanem Szostkiewi-
czem, pracownikiem Zakładu Socjologii Pracy Instytutu Filozofii i Socjologii 
PAN. Przy opracowywaniu zebranych wyników skorzystano z metody badania 
szacunkowego opracowanej przez wspomnianego doktora T. Millera73.

Badanie objęło następujące zagadnienia:
a)	 liczebność i struktura społeczna audytorium telewizyjnego w skali ogól-

nokrajowej;
b)	 częstotliwość i formy oglądania programu telewizyjnego;
c)	 popularność i preferencja poszczególnych pozycji programu TV w różnych 

grupach demograficzno-społecznych audytorium TV74.

	 71	Ibidem, s. 2
	 72	Andrzej Duma, Struktura audytorium telewizyjnego w  Polsce, „Biuletyn Telewizyjny”, 

69 (1963), 1, s. 1–50.
	 73	Ibidem.
	 74	Ibidem, s. 1.



116 Kamil Burczyński

Analizę opublikowano w formie tabel uwzględniających strukturę abonentów 
według: płci, wieku, wykształcenia, wykonywanego zawodu (z wyszczególnieniem 
określonych działów gospodarki narodowej: przemysłu, obrotu towarowego, ad-
ministracji, oświaty, służby zdrowia, rolnictwa, kultury itp.), charakteru zatrud-
nienia, kategorii społecznych (inteligencja, robotnicy, chłopi). Wyszczególniono 
również liczbę abonentów oglądających cały program telewizyjny lub jego część 
oraz zmiany intensywności jego oglądania w ciągu dwóch lat od nabycia odbiornika. 
Oprócz danych przedstawiających audytorium danych propozycji: film, rozrywka, 
sport, teleturnieje, widowiska teatralne itd., umieszczono ich ocenę, podobnie jak 
w przypadku wcześniejszego badania, jednakże nie opublikowano całych listów, 
jedynie przedstawiono dane w formie tabel75. Należy zaznaczyć, że A. Duma 
kontynuował swoje badania nad audytorium telewizyjnym w Polsce. W 1966 r. 
w „Biuletynie Telewizyjnym” zamieszczono kolejną analizę uczonego na podsta-
wie wcześniej wypracowanej formuły76.

W czasopiśmie publikowano pomiary odbiorców programów i ich recepcji 
na wsi. Takiej analizy dokonała socjolog Agnieszka Olszewska-Ładyga77 z Sekcji 
Socjologicznej Instytutu Śląskiego w Opolu, która swoje badanie przeprowadziła 
pod kierunkiem jednego z najważniejszych polskich socjologów okresu powojen-
nego Józefa Chałasińskiego, profesora Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu 
Warszawskiego oraz członka PAN. Badanie to, będące swoistym studium przypadku, 
objęło dwie wsie na Śląsku Opolskim, tj. Dobrzeń Wielki i Siołkowice. Na tle 
wyżej przedstawionych analiz wyróżniał ją sposób pozyskiwania informacji. Uzy-
skiwano je bowiem za pomocą następujących metod: obserwacja bezpośrednia 
i pośrednia, wywiad z kwestionariuszem, wywiad bez kwestionariusza, a także 
obserwacja zbliżona do uczestniczącej, polegająca na zamieszkaniu w domach 
osób posiadających odbiorniki i monitorowaniu ich zachowania78.

Szerszą analizę wpływu telewizji na ludność wiejską przedstawił socjolog Jerzy 
Rudzki79, przy współpracy Centralnej Poradni Amatorskiego Ruchu Artystycznego 
oraz Pracowni Badań nad Kulturą Masową Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, na 

	 75	Ibidem, s. 2–50.
	 76	Andrzej Duma, Dynamika rozwoju audytorium telewizyjnego w  Polsce w  latach 1961–

1964, „Biuletyn Telewizyjny”, 109 (1966), 5, s. 1–35.
	 77	Anna Olszewska-Ładyga, „Wejście” telewizji na wieś, „Biuletyn Telewizyjny”, 72 (1963), 

4, s. 64–76.
	 78	Ibidem, s. 65.
	 79	Jerzy Rudzki , Wpływ telewizji na aktywność kulturalną młodzieży wiejskiej, „Biuletyn Te-

lewizyjny”, 81 (1964), 1, s. 6–52.



117„Biuletyn Telewizyjny”: źródło historyczne do badań dziejów telewizji PRL…

zlecenie Centralnej Komisji Koordynacyjnej do spraw Upowszechniania Kultury. 
Badanie objęło 31 wsi z województw: białostockiego, bydgoskiego, katowickiego, 
krakowskiego, opolskiego i warszawskiego. Głównym celem pomiarów było „prze-
śledzenie przemian, jakie dokonują się wśród młodzieży wiejskiej w Polsce w wyni-
ku odbierania telewizji”. Dane pozyskano za pomocą wywiadu i odpowiednio przy-
gotowanego kwestionariusza pozwalającego na ustalenie następujących informacji:

a)	 ilość wolnego czasu, którym dysponuje młodzież przeciętnie w dzień 
powszedni w różnych porach roku;

b)	 ilość godzin – z wolnego czasu – poświęcona oglądaniu telewizji w dni 
powszednie i niedziele;

c)	 w jakich porach roku telewizja oglądana jest najczęściej i jakie przyczyny 
składają się na to? Chodziło tu głównie o ustalenie sezonowości oglądania 
telewizji na wsi i uchwycenie przemian dokonujących się w wyniku in-
dustrializacji i urbanizacji kraju;

d)	 przyczyny braku zainteresowania telewizją w przypadku rzadkiego lub 
zupełnego nieoglądania programu;

e)	 przyczyny popularności telewizji i ustalenie tych momentów, które od niej 
odstręczają;

f)	 upodobania respondentów – odcinki programu najchętniej lub mniej chęt-
nie oglądane;

g)	 zmiany w stopniu aktywności młodzieży w zespołach amatorskich, jakie 
nastąpiły w wyniku oglądania telewizji;

h)	 zainteresowanie radiem, kinem, czytelnictwem książek, prasy, aktywność 
sportowa itd. – przed zainstalowaniem telewizji i po nim;

i)	 popularność telewizji w porównaniu z radiem, prasą, kinem, książką – 
w wypadku wyboru jednego z tych środków informacji80.

Zebrane informacje zaprezentowano w formie tabel wraz z komentarzem 
autorskim, które pogrupowano według wyżej przedstawionych kategorii. Badanie 
to było najobszerniejszą opublikowaną analizą dotyczącą wpływu telewizji na 
ludność polskiej wsi, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży.

Współpraca środowiska naukowego z Redakcją „Biuletynu Telewizyjnego” była 
realizowana do momentu przekształcenia czasopisma w „Biuletyn Radiowo-Telewi-
zyjny”. W miesięczniku bowiem drukowano artykuły naukowe przygotowywane 

	 80	Ibidem, s. 7–11.



118 Kamil Burczyński

m.in. przez pracowników Instytutu Filozofii i Socjologii oraz Pracowni Badań nad 
Kulturą Masową PAN. Dotyczyły one socjologicznych i medioznawczych zagadnień 
związanych z polską publicznością, wpływów telewizji na konkretne grupy społecz-
ne, związków filmu z telewizją81, teorii mediów82 oraz rozwoju technicznego83. Ucze-
ni kontynuowali również przytoczone powyżej badania związane z audytorium 
telewizji w Polsce. W latach 1966–1968 z Redakcją współpracowała także Krysty-
na Mokrosińska84, pracowniczka Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszaw-
skiego. Wśród naukowców związanych z Pracownią Badań nad Kulturą Masową 
Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, których artykuły publikowano na łamach 
czasopisma, wskazać należy socjologów: Józefa Kądzielskiego85, Jadwigę Komo-
rowską86, Andrzeja Sicińskiego87 i wspomnianego wcześniej S. Szostkiewicza.

Przeprowadzona w niniejszym artykule analiza czasopisma „Biuletyn Telewi-
zyjny” potwierdziła rozważania P. Pleskota, który umieścił omawiane czasopismo 
obok innych źródeł historycznych do dziejów telewizji PRL lat 50. i 60. o charakterze 
naukowym, jak badania Głównego Urzędu Statystycznego i Ośrodka Badań Opinii 
Publicznej88. Publikowane na jego łamach badania statystyczne, analizy socjologicz-
ne, refleksje medioznawcze oraz prace z zakresu techniki telewizyjnej posługiwały 
się nie tylko terminologią fachową, lecz również aparatem naukowym. Zawierały one 
opis metodologii, którą zastosowano w danym badaniu, przypisy krytyczne oraz 
bibliografię wykorzystanych prac. Szeroki zakres tematyczny publikowanych rozwa-
żań naukowych pozwala na wykorzystanie „Biuletynu Telewizyjnego” jako źródła 

	 81	Jerzy Szel iński , Filmy telewizyjne, „Biuletyn Telewizyjny”, 70 (1963), 2, s. 14–25; Alek-
sander Kwiatkowski ,  Film i  telewizja, „Biuletyn Telewizyjny”, 86 (1964), 6, s. 13–33; idem , 
Programy filmowe w polskiej telewizji, „Biuletyn Telewizyjny”, 87 (1964), 7, s. 1–23.

	 82	Jan Lisowski , Nowe możliwości racjonalnego produkowania programu TV, czyli zmierzch 
„Żywego Programu”, „Biuletyn Telewizyjny”, 71 (1963), 3, s. 11–15; Michał Szulczewski , Ga-
tunki dziennikarskie w  TV. Kilka uwag i  nie tylko terminologicznych, „Biuletyn Telewizyjny”, 
86 (1964), 6, s. 1–13.

	 83	Jerzy Szel iński , Jak pracuje telewizja kolorowa, „Biuletyn Telewizyjny”, 59–60 (1962), 
3/4, 67–81; Jerzy Rutkowski , Rozwój technicznej bazy telewizji w Polsce, „Biuletyn Telewizyj-
ny”, 67–68 (1962), 11/12, s. 50–81.

	 84	Krystyna Mokrosińska, Z badań nad dziennikiem telewizyjnym, „Biuletyn Telewizyjny”, 
118 (1967), 2, s. 34–37.

	 85	Józef Kądzielski ,  Publiczność telewizyjna na tle publiczności innych ośrodków i instytu-
cji kulturalnych w Polsce, „Biuletyn Telewizyjny”, 82 (1964), 2, s. 24–42.

	 86	Jadwiga Komorowska, Telewizja w życiu dzieci szkolnych, „Biuletyn Telewizyjny”, 67–
68 (1962), 11/12, s. 1–50.

	 87	Jan Falewicz, Andrzej Siciński , Publiczność teatrów Radia i Telewizji. Wyniki badań 
ankietowych, „Biuletyn Telewizyjny”, 89 (1964), 9, s. 1–73.

	 88	Pleskot ,  Wielki mały ekran, s. 14.



119„Biuletyn Telewizyjny”: źródło historyczne do badań dziejów telewizji PRL…

historycznego nie tylko do badań dziejów telewizji PRL lat 50. i 60., lecz także 
innych obszarów z zakresu historii społecznej i kultury. Publikowane w nim ma-
teriały pozwalają prześledzić ówcześnie panujące preferencje oraz charakterysty-
kę odbiorców telewizji. Drukowane w czasopiśmie treści mogą też stanowić nie-
ocenioną pomoc w badaniach nad historią nauki, bowiem ukazujące się na jego 
łamach artykuły zawierały opisy ówcześnie stosowanych metodologii naukowych 
oraz fachowe terminy, a także kreśliły obszary zainteresowań badawczych, głównie 
socjologów i medioznawców. Jednocześnie część zagraniczna periodyku umożli-
wia, jak zaznaczyła K. Pokorna-Ignatowicz, zorientowanie się w tendencjach i pro-
blemach telewizji zachodnich89, bloku wschodniego oraz innych części świata. 
W tym przypadku należy jednak zwrócić uwagę na datę publikacji oryginalnego 
tekstu, oryginalną pozycję, w której pierwotnie został wydrukowany, oraz pamię-
tać, że teksty były przetłumaczone na język polski i nie podawano ich oryginalnej 
treści. Powyższe elementy znacząco wyróżniały „Biuletyn Telewizyjny” na tle 
ówcześnie drukowanych periodyków branżowych, jak „Radio i Telewizja” i „An-
tena”, skierowanych do szerokiego grona odbiorców, co ograniczało w nich publi-
kowanie tak fachowych treści jak w przypadku omawianego czasopisma. Tym 
samym nie oddziaływało ono na kręgi osób niezwiązanych z telewizją, jednakże 
napływające do Redakcji listy oraz wyniki badań socjologicznych mogły wpływać 
na kierownictwo wspomnianej instytucji.

SUMMARY

Compared to popular science journals dealing with media subject matter and avail-
able to a broad audience, “Television Bulletin” (“Biuletyn Telewizyjny”) stood out against 
its competition, being a scientific periodical about television in Poland and abroad. This 
paper’s objective is to analyse the above journal in the context of its usefulness as basis 
for reflection on various aspects of theoretical and practical functioning of Polish Televi-
sion in 1957–1968. It is the first deepened characteristic of that periodical, despite interest 
shown previously by other researchers. An additional element is complementing and po-
lemics with the current state of research.

	 89	Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym, s. 57.



120 Kamil Burczyński

BIBLIOGRAFIA / REFERENCES

„Biuletyn Telewizyjny”, 1957–1968.
Kisielewska Alicja, Oglądanie telewizji a kultura czasu wolnego w Polsce. W poszuki-

waniu przyjemności, [w:] Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. eadem , 
Andrzej Kisielewski, Monika Kostaszuk-Romanowska, Białystok 2017, 
s. 169–183.

Kończak Jarosław, Od Tele-Echa do Polskiego Zoo. Ewolucja programu TVP, Warsza-
wa 2008.

Kozieł Andrzej, Za chwilę dalszy ciąg programu… Telewizja Polska czterech dekad 
1952–1989, Warszawa 2003.

Łoboda Jan, Rozwój telewizji w Polsce, Wrocław 1973 (Acta Universitatis Wratislavien-
sis, No 191, Studia Geograficzne, 19).

Łukowski Maciej, Film seryjny w programie telewizji Polskiej (lata 1959–1970), War-
szawa 1980 (Ośrodek Badania Opinii Publicznej i Studiów Programowych, 156).

Pleskot Patryk, Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdzie-
siątych, Warszawa 2007.

Pokorna-Ignatowicz Katarzyna, Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. 
Między polityką a widzem, Kraków 2003.

Wojtyński Maciej,  Telewizja w Polsce do 1972 roku, Warszawa 2010.

O AUTORZE

Kamil Burczyński – absolwent Instytutu Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego, dok-
torant w Szkole Doktorskiej Historii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jego zainteresowania 
badawcze obejmują historię społeczną i kultury PRL, ze szczególnym uwzględnieniem hi-
storii polskiego kina i telewizji oraz kultury popularnej. Adres e-mail: kamil.m.burczynski@
gmail.com

mailto:kamil.m.burczynski@gmail.com
mailto:kamil.m.burczynski@gmail.com



