
M
ED

IA
 I PO

LITYK
A

Daria Gigola
ORCID: 0000-0003-1259-374X
Uniwersytet Wrocławski 

Profesjonalizm dziennikarski polskich tygodników opinii 
w nagłośnieniu sprawy Władimira Putina
https://doi.org/10.19195/1643-0328.30.10

Słowa kluczowe: nagłośnienie medialne, tygodniki opinii, profesjonalizm dziennikarski, Putin, analiza za-
wartości czasopism 

Wstęp

Niniejsza praca jest próbą przedstawienia sposobów nagłaśniania wydarzeń związanych 
z postacią Władimira Putina w polskich tygodnikach opinii. Ten rodzaj mediów druko-
wanych jest bardzo rozpowszechniony wśród polskich czytelników i obejmuje szerokie 
spektrum polityczne: od skrajnej lewicy do skrajnej prawicy. Zawartość tygodników opi-
nii jest więc doskonałym materiałem badawczym, gdyż odzwierciedla schematy postrze-
gania pewnych kwestii i problemów w konkretnym społeczeństwie. Natomiast postać 
Putina została wybrana z uwagi na rosnący poziom zainteresowania tym politykiem 
w światowych mediach. Aktywny udział rosyjskiego prezydenta w polityce międzyna-
rodowej oraz kampania prezydencka z 2018 roku spowodowały bowiem wzrost zainte-
resowania polskich mediów tym tematem, widoczny zwłaszcza w tygodnikach opinii.

Profesjonalizm dziennikarski 

Daniel C. Hallin i Paolo Mancini zdefi niowali profesjonalizm dziennikarski poprzez trzy 
aspekty: autonomię, odrębne normy zawodowe oraz służbę interesowi publicznemu1. 

Autonomia oznacza niezależność mediów i dziennikarzy od aktorów zewnętrznych, 
czyli swobodę podejmowania decyzji w zakresie zawartości materiałów zgodnie z wy-

1 D.C. Hallin, P. Mancini, Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, 
Kraków 2007, s. 35–37. 

WROCŁAWSKIE STUDIA POLITOLOGICZNE 30/2021

WSP30.indd   157WSP30.indd   157 03.02.2022   16:27:3903.02.2022   16:27:39

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I 

PO
LI

TY
K

A

158 Daria Gigola

znawanymi wartościami zawodowymi w ramach istniejącego prawa. Do najważniejszych 
wskaźników autonomii należą: kształtowanie własnych opinii i poglądów, ustalenie 
struktury medialnej według własnej logiki oraz niewywieranie presji przez aktorów 
zewnętrznych, w tym politycznej i ekonomicznej. 

Normy zawodowe ściśle wiążą się z autonomią, ponieważ oznaczają możliwość kon-
struowania wartości oraz zachowania standardów etycznych relewantnych dla wszystkich 
przedstawicieli zawodu. Przestrzeganie norm zawodowych defi niuje wspólnotę dzienni-
karską jako świadomą grupę zawodową. W Polsce obowiązują Kodeks etyki dziennikar-
skiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (SDP) oraz Karta Etyczna Mediów, która 
powstała w 1995 roku z inicjatywy SDP. W Karcie przedstawiciele zawodu dziennikar-
skiego, czyli dziennikarze, wydawcy, producenci i nadawcy, deklarują, że w pracy będą 
się kierować zasadami prawdy, obiektywizmu, oddzielenia informacji od komentarza, 
uczciwości, szacunku i tolerancji, pierwszeństwa dobra odbiorcy, wolności i odpowie-
dzialności2. 

Hallin i Mancini uważają ponadto, że służba interesowi publicznemu odgrywa istotną 
rolę w społeczeństwie demokratycznym. W tym ujęciu media są niezbędną częścią społe-
czeństwa obywatelskiego, jednak obecnie w Polsce — podobnie jak na całym świecie — 
zauważalne jest ograniczanie tej funkcji mediów. Zamiast promować ideę społeczeństwa 
obywatelskiego oraz demokratyczne wartości, prywatne grupy interesów skupiają się 
bowiem na sprzedaży produktu medialnego i na osiąganych z tego korzyściach3.

Analiza przeprowadzona przez Paulinę Barczyszyn-Madziarz wykazuje, że więk-
szość badaczy odnotowuje deprofesjonalizację dziennikarstwa, co wiąże się z rozwojem 
technologii i gospodarki4. Pośpiech w pracy dziennikarzy powoduje uproszczenie tre-
ści ich przekazu, skutkując dodatkowo obniżeniem jego jakości, gdyż liczy się głównie 
pierwszeństwo udostępnienia informacji. Zjawiska te sprawiają, że dziennikarze balan-
sują między profesjonalizmem a koniecznością przetrwania na rynku, co pozbawia ich 
zawód autonomii5. Tabloidy, które nagłaśniają sensacje i skandale, sprzedają się znacznie 
lepiej niż rzetelne czasopisma, dlatego też elementy taniej rozrywki pojawiają się nawet 
w poważnych tytułach.

Według Bogusławy Dobek-Ostrowskiej słaby konsens między standardami zawo-
dowymi dziennikarzy oraz ograniczeniami zewnętrznymi zbliża Polskę do modelu 
śródziemnomorskiego (spolaryzowanego pluralizmu) Hallina i Manciniego6. W na-
szym kraju środki masowego przekazu służą instrumentalizacji celów polityków, partii 
politycznych, właścicieli mediów oraz innych interesantów. Warto jednak zauważyć, że 

2 Karta Etyczna Mediów, http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dzien-
nikarzy.pdf (dostęp: 5.01.2021).

3 B. Dobek-Ostrowska, Polish Media System in a Comparative Perspective: Media in Politics, Politics 
in Media, Berlin 2019, s. 55.

4 P. Barczyszyn-Madziarz, Dziennikarze polscy, rosyjscy i szwedzcy oraz ich wizja zawodu, Wrocław 
2019, s. 26. 

5 L. Szot, Dziennikarze mediów lokalnych w Polsce. Między profesjonalizmem a koniecznością prze-
trwania, Wrocław 2013, s. 316.

6 B. Dobek-Ostrowska, op. cit., s. 46, 65–66.

WSP30.indd   158WSP30.indd   158 03.02.2022   16:27:3903.02.2022   16:27:39

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I PO

LITYK
A

Profesjonalizm dziennikarski polskich tygodników opinii w nagłośnieniu sprawy W. Putina  159

Polska nie jest kopią krajów śródziemnomorskich, gdyż korporacje medialne nigdy tutaj 
nie wyrosły z korporacji biznesowych, jak we Włoszech, w Hiszpanii czy Grecji. Niemniej 
jednak — poza kwestią autonomii — także w zakresie służenia interesowi publicznemu 
oraz zachowania norm etyki zawodowej istnieją poważne zagrożenia dla kondycji pol-
skiego dziennikarstwa. Podstawowym problemem jest regulacja działalności mediów na 
poziomie zarówno wertykalnym (regulacje prawne), jak i horyzontalnym (samoregula-
cja). Proces ten został przyśpieszony po wejściu Polski do Unii Europejskiej, ale obecnie 
konfl ikt między elitami politycznymi a przedstawicielami sfery medialnej spowalnia 
postępy w tym obszarze7.

Metodologia

Analizie poddano główne tytuły badanego segmentu prasowego: prawicowe („Do Rze-
czy”, „Gazeta Polska” i „Sieci”), centroprawicowe („Tygodnik Powszechny”), centrowe 
(„Newsweek” i „Wprost”), centrolewicowe („Polityka”) oraz lewicowe („Przegląd”), uka-
zujące się od 1 października  2017 do 31 marca 2018 roku, co było uwarunkowane czasem 
trwania kampanii prezydenckiej Władimira Putina. 

Weryfi kacji poddano następującą hipotezę: tygodniki opinii o centrowym profi lu 
ideologicznym demonstrują najwyższy poziom profesjonalizmu dziennikarskiego w na-
głośnianiu wydarzeń związanych z postacią Putina. Do tego celu zastosowano analizę 
ilościową zawartości tygodników połączoną z analizą jakościową wypowiedzi dzienni-
karzy. Dobór metody ilościowej był uwarunkowany dążeniem do obiektywnej oceny 
opisywania postaci Putina ze względu na kontrowersyjną i budzącą dyskusję osobowość 
tego polityka. Natomiast analiza jakościowa okazała się istotna dla dokonania oceny sto-
sunku autorów materiału do aktorów rosyjskiej sceny politycznej oraz przeprowadzenia 
analizy profesjonalizmu dziennikarskiego pod kątem profi lu ideologicznego konkretne-
go tytułu. Analizie poddano 71 artykułów ze wspomnianych tygodników opinii (zob. 
wykres 1). Kryteria doboru materiału badawczego były następujące: 

1. artykuł jest poświęcony rosyjskiej kampanii prezydenckiej; 
2. w nagłówku lub lidzie artykułu jest wspomniany Putin; 
3. artykuł jest poświęcony Putinowi. 
W części ilościowej badań posługiwano się kluczem kodowym  uwzględniającym źró-

dła dziennikarskie, styl dziennikarski, obiektywizm, rzeczowość oraz atrybuty przypi-
sywane Putinowi. Materiał badawczy został zakodowany według klucza, co umożliwiło 
uporządkowanie danych ilościowych. Zebrane podczas kodowania dane poddano na-
stępnie analizie jakościowej.

Zaobserwowano duże różnice w liczbie badanych materiałów w poszczególnych ty-
tułach (na przykład 23 artykuły w „Gazecie Polskiej”, a 4 w „Przeglądzie”). 

7 Ibidem, s. 66. 

WSP30.indd   159WSP30.indd   159 03.02.2022   16:27:3903.02.2022   16:27:39

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I 

PO
LI

TY
K

A

160 Daria Gigola

7

23

6
8

4

9
7 7

0

5

10

15

20

25

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

Wykres 1. Liczba analizowanych artykułów w badanych tygodnikach opinii (od 1 października 2017 
do 31 marca 2018 roku)

Źródło: opracowanie własne.

Wyniki badań

W badanych tygodnikach opinii autorami materiału byli zatrudnieni w nich dziennika-
rze, których poglądy są zgodne z linią programową redakcji. Eksperci jako autorzy poja-
wiali się pojedynczo w „Do Rzeczy”, „Gazecie Polskiej”, „Przeglądzie” oraz we „Wprost”. 
Częściej po ekspertów sięgała natomiast „Polityka” — w 3 artykułach w badanych wyda-
niach. Warto zaznaczyć, że jedyny przypadek, w którym autorem była osoba duchowna, 
zanotowano w „Gazecie Polskiej”.

Liczba przywoływanych źródeł w badanych artykułach prezentuje się następująco: 
„Gazeta Polska” — 49 źródeł, „Newsweek” — 29, „Sieci” — 24, „Do Rzeczy” — 22, 
„Polityka” — 13, „Wprost” — 8, „Tygodnik Powszechny” — 4, „Przegląd” — 2 (zob. 
wykres 2). Warto dodać, że „Polityka” i „Sieci” jednorazowo odwoływały się do źró-
dła anonimowego. W samej tylko „Polityce” odnosiło się to do skandalu korupcyjno- 
-seksualnego z uczestnictwem rosyjskiego biznesmena Olega Deripaski, wicepremiera 
Siergieja Prichodźki oraz „łowczyni oligarchów” Nastii Rybki. Na ten temat wypowiadał 
się anonimowy moskiewski politolog, który sugerował, że skandal był zorganizowany 
przez rosyjskie służby specjalne jako spektakl dla Amerykanów8. W przypadku „Sie-
ci” dziennikarz dawał do zrozumienia, że ataki terrorystyczne na domy w Rosji przed 
kampanią czeczeńską były organizowane przez rosyjskie służby specjalne, wspominał 
o licznych poszlakach, ale nie odnosił się do źródła9.

8 K. Kwiarkowska-Moskalewicz, Rybka zwana Nastią, „Polityka” 2018, nr 13.
9 P. Skwieciński, Sekret, którego nie ma, „Sieci” 2017, nr 40.

WSP30.indd   160WSP30.indd   160 03.02.2022   16:27:3903.02.2022   16:27:39

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I PO

LITYK
A

Profesjonalizm dziennikarski polskich tygodników opinii w nagłośnieniu sprawy W. Putina  161

0

10

20

30

40

50

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

22

49

29

13

2

24

4
8

Wykres 2. Liczba przywoływanych źródeł dziennikarskich w badanych tygodnikach opinii (od 1 paź-
dziernika 2017 do 31 marca 2018 roku)

Źródło: opracowanie własne.

W badanych tygodnikach najczęściej odwoływano się do wypowiedzi polityków ro-
syjskich: „Gazeta Polska” — 12 powołań, „Sieci” — 6, „Tygodnik Powszechny” — 4, 
„Do Rzeczy”, „Newsweek”, „Polityka” i „Wprost” — po 3 razy, „Przegląd” — 1 raz (zob. 
wykres 3). Na polityków z innych krajów (poza Polską i Rosją) powoływano się 4 razy 
w „Gazecie Polskiej” oraz jednokrotnie w „Do Rzeczy”, „Newsweeku”, „Sieciach” i we 
„Wprost”. Najmniej powołań było na polityków polskich: po 1 razie w „Gazecie Polskiej” 
i „Sieciach”. 

Do mediów rosyjskich odwoływały się: „Gazeta Polska” — 3 razy, „Do Rzeczy” i „Po-
lityka” — po 2 razy, „Newsweek” i „Sieci” — po 1 razie. Do mediów zagranicznych auto-
rzy odnosili się jednokrotnie w „Gazecie Polskiej”, „Newsweeku” i „Sieciach”, natomiast 
do mediów polskich — po 1 razie w „Gazecie Polskiej” i „Przeglądzie” (zob. wykres 4).

W badaniu stwierdzono, że autorzy tygodników opinii najczęściej odwoływali się do 
ekspertów: „Polityka” — 4 razy, „Do Rzeczy”, „Gazeta Polska”, „Newsweek” i „Sieci” — 
po 3 razy, „Tygodnik Powszechny” i „Wprost” — po 1 razie (zob. wykres 5). Słowa zwy-
kłych obywateli w „Newsweeku” były cytowane 3 razy, w „Do Rzeczy” i „Gazecie Polskiej” 
zaś po 1 razie. Głos przedstawicieli duchowieństwa zauważony został dwukrotnie w „Sie-
ciach” i 1 raz w „Gazecie Polskiej”. Z kolei ku autorytetom zwracano się 1 raz w „Do Rze-
czy” (Wiktor Suworow — historyk i były ofi cer sowieckiego wywiadu wojskowego GRU) 
oraz 1 raz w „Przeglądzie” (poeci: Jacques Prévert, Bruno Jasieński, Walt Whitman).

Następnym czynnikiem, według którego oceniano profesjonalizm dziennikarski, jest 
obiektywizm. Uznano, że najważniejsze kryteria spełnienia zasady obiektywizmu to:

1. dwustronna argumentacja;
2. brak lub minimum ujawniania przez autora własnych emocji lub uczuć;
3. brak lub minimum oceniających wypowiedzi.

WSP30.indd   161WSP30.indd   161 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I 

PO
LI

TY
K

A

162 Daria Gigola

Badania wykazały, że w „Gazecie Polskiej” były 23 artykuły bez zachowania zasady 
obiektywizmu, w „Sieciach” — 8, w „Polityce” i we „Wprost” — po 7, w „Newsweeku” 
i „Tygodniku Powszechnym” — po 6, w „Do Rzeczy” — 5 (zob. wykres 6). Na przykład 
„Gazeta Polska” już w tytule jednego z artykułów (Jak trują Rosjanie) zasugerowała 

1 1

3

12

3 3

1

6

4
3

1

4

1 1 1

0

2

4

6

8

10

12

14

Polscy politycy
Rosyjscy politycy

Politycy z innych 
krajów

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

Wykres 3. Liczba powołań na polityków polskich i zagranicznych w badanych tygodnikach opinii (od 
1 października 2017 do 31 marca 2018 roku)

Źródło: opracowanie własne.

0

1

2

3

4

Polskie media
Rosyjskie media

Media innych krajów

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

Wykres 4. Liczba odwołań do polskich i zagranicznych mediów w badanych tygodnikach opinii (od 
1 października 2017 do 31 marca 2018 roku)

Źródło: opracowanie własne.

WSP30.indd   162WSP30.indd   162 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I PO

LITYK
A

Profesjonalizm dziennikarski polskich tygodników opinii w nagłośnieniu sprawy W. Putina  163

stronnicze podejście do otrucia Siergieja Skripala w Wielkiej Brytanii10. W „Polityce” 
natomiast autorzy byli bardziej wstrzemięźliwi, brakowało tam jednak dwustronnej ar-
gumentacji i wyraźnie zaznaczała się antyputinowska retoryka, na przykład: „Rosyjskie 
władze zrobią wszystko, by w ich państwie panował spokój. Nawet jeśli ceną będzie po-
głębiający się marazm społeczny i stagnacja gospodarcza”11. Natomiast zasada obiekty-
wizmu została spełniona w 4 artykułach w „Przeglądzie”, w 2 artykułach w „Do Rzeczy” 
oraz w po 1 tekście odpowiednio w „Polityce”, „Sieciach” i „Tygodniku Powszechnym” 
(zob. wykres 6). 

Warto odnotować, że w „Przeglądzie” stosowano dwustronną argumentację oraz 
zauważalne było dążenie do obalenia popularnych negatywnych wzorów podejścia do 
działaczy polityki rosyjskiej. Ciekawym przypadkiem, wyróżniającym się na tle innych 
materiałów w „Sieciach”, jest artykuł o rosyjskim fi lmie Matylda, w którym autor przed-
stawił różne poglądy na temat tej ekranizacji występujące w rosyjskiej przestrzeni po-
litycznej12.

Przy badaniu kryterium rzeczowości założono, że artykuł rzeczowy powinien speł-
niać następujące wymogi: 

1. zawartość artykułu odpowiada tytułowi; 
2. artykuł zawiera argumentację; 
3. autor artykułu powołuje się na fakty, wiarygodne źródła oraz przytacza dowody; 
4. artykuł ma logiczną strukturę. 
10 A. Rybczyński, Jak trują Rosjanie, „Gazeta Polska” 2018, nr 1.
11 K. Kwiarkowska-Moskalewicz, Cała tafl a Putina, „Polityka” 2018, nr 1, s. 67.
12 P. Skwieciński, Matylda zmienia Rosję, „Sieci” 2017, nr 43.

0

1

2

3

4

5

Eksperci
Zwykli obywatele
Duchowieństwo
Autorytet

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

Wykres 5. Liczba powołań mediów na źródła (od 1 października 2017 do 31 marca 2018 roku)
Źródło: opracowanie własne.

WSP30.indd   163WSP30.indd   163 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I 

PO
LI

TY
K

A

164 Daria Gigola

Z badań wynika, że zasada rzeczowości została spełniona: w „Gazecie Polskiej” — 
w 14 artykułach, w „Polityce” i we „Wprost” — odpowiednio w 7, w „Tygodniku Po-
wszechnym” — w 6, w „Do Rzeczy” i „Newsweeku” — odpowiednio w 5, w „Przeglądzie” 
i „Sieciach” — odpowiednio w 4 (zob. wykres 7). 

Zasada rzeczowości nie została spełniona: w „Gazecie Polskiej” — w 9 artykułach, 
w „Sieciach” — w 5, w „Do Rzeczy” — w 2, w „Newsweeku”, „Polityce” i „Tygodniku 
Powszechnym” — odpowiednio w 1. Na przykład w jednym z felietonów w „Sieciach” 
wypowiedzi autora o Putinie mają charakter plotek: „Gadają, że tu i ówdzie [Putin] ma 
nieślubne dzieci. I też rzucił żonę Ludmiłę”13.

Warto zaznaczyć, że wyjątkowym przypadkiem jest artykuł o otruciu Skripala w „Po-
lityce”. Mimo tytułu Pożyteczni sojusznicy Putina autor tekstu nie rozwija tego wątku. 
Sojusznicy zostają wspomniani na samym końcu: „Putin może [dokonywać ataków na 
agentów za granicą], bo ma w Europie wielu pożytecznych sojuszników. I nie musi się 
obawiać solidnej kary”14. 

Zjawisko tabloidyzacji zauważono w 7 artykułach w „Gazecie Polskiej”, w 3 przypad-
kach w „Sieciach”, dwukrotnie w „Do Rzeczy” oraz po 1 przypadku w „Newsweeku”, 
„Polityce” i „Tygodniku Powszechnym”. W „Przeglądzie” i we „Wprost” tabloidyzacji 
nie zaobserwowano (zob. wykres 8).

Nietypowym przykładem dla „Tygodnika Powszechnego” jest zamieszczony tam 
artykuł o Kseni Sobczak, w którym autorka przedstawiła temat w sposób lekki, nie od-
wołując się do faktów i skupiając na kontrowersyjnym życiu prywatnym tej prezenterki 

13 P. Cywiński, Co wolno carowi, „Sieci” 2018, nr 6, s. 18.
14 Ł. Wójcik, Pożyteczni sojusznicy Putina, „Polityka” 2018, nr 12.

2 1

4

1 1

5

23

6 7 8
6 7

0

5

10

15

20

25

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

Zasada obiektywizmu
jest spełniona

Zasada obiektywizmu
nie jest spełniona

Wykres 6. Obiektywizm w badanych tygodnikach opinii od 1 października 2017 do 31 marca 2018 ro-
ku (w liczbach)

Źródło: opracowanie własne.

WSP30.indd   164WSP30.indd   164 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I PO

LITYK
A

Profesjonalizm dziennikarski polskich tygodników opinii w nagłośnieniu sprawy W. Putina  165

i celebrytki15. Natomiast typowym przykładem tekstów opublikowanych przez „Gazetę 
Polską” jest artykuł, w którym autor sarkastycznie opisywał, co Putin dostał z okazji 
urodzin: 

Od moskiewskich studentek dziennikarstwa dostał kalendarz erotyczny z ich podobiznami. „My Was 
lubim” — napisały studentki na kalendarzu. Nie wiem, czy w Rosji dalej obowiązuje ius primae noctis, 
czyli prawo pierwszej nocy, czyli…, ale zdaje się, że Putin był kontent16. 

Omawiając dominujący styl dziennikarski, należy zauważyć, że autorzy najczęściej 
stosowali analizę, starali się wyjaśnić problem, ukazać jego tło i przyczyny. Liczba ar-
tykułów używających tego stylu wyniosła: w „Gazecie Polskiej” — 7, w „Newsweeku” 
i „Polityce” — po 5, w „Sieciach” — 4, w „Tygodniku Powszechnym” i we „Wprost” — 
po 3, w „Do Rzeczy” i „Przeglądzie” — po 2 (zob. wykres 9). Ze względu na stosunek 
uzyskanych wyników do całkowitej liczby badanych artykułów można wnioskować, 
że „Newsweek” i „Polityka” zdecydowanie przodują w tej kwestii. Autorzy analizowa-
nych pism chętnie stosowali interpretację, sugerowali rozwiązania i formułowali oceny. 
W „Gazecie Polskiej” miało to miejsce w 9 artykułach, we „Wprost” — w 4, w „Do 
Rzeczy” — w 3, w „Sieciach” i „Tygodniku Powszechnym” — odpowiednio w 2, w „Po-
lityce” i „Przeglądzie” — odpowiednio w 1. W sensacyjnym stylu napisano 4 artykuły 
w „Gazecie Polskiej”, 3 — w „Sieciach”, 2 — w „Polityce”, po 1 — w „Do Rzeczy”, „New-
sweeku” i „Tygodniku Powszechnym”. W stylu neutralnego sprawozdania zanotowano 
po 1 artykule w „Do Rzeczy” i „Tygodniku Powszechnym”. Sprawdzanie źródeł przez 
dziennikarzy stwierdzono 1 raz w „Gazecie Polskiej” oraz w „Przeglądzie”. 

15 A. Łabuszewska, Operacja „Imitacja”, „Tygodnik Powszechny” 2017, nr 45.
16 R. Czarnecki, Putin i prezenty, „Gazeta Polska” 2017, nr 43, s. 50.

5

14

5

7

4 4

6
7

2

9

1 1

5

1

0

2

4

6

8

10

12

14

16

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

Zasada rzeczowości 
jest spełniona

Zasada rzeczowości 
nie jest spełniona

Wykres 7. Rzeczowość w badanych tygodnikach opinii od 1 października 2017 do 31 marca 2018 roku 
(w liczbach)

Źródło: opracowanie własne.

WSP30.indd   165WSP30.indd   165 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I 

PO
LI

TY
K

A

166 Daria Gigola

1

2

3

4

5

6

7

0

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

Wykres 8. Zjawisko tabloidyzacji w badanych tygodnikach opinii od 1 października 2017 do 31 marca 
2018 roku (w liczbach)

Źródło: opracowanie własne.

0
1
2
3
4
5
6
7
8
9

10

Relacja/opis
Analiza
Sprawdzanie źródeł
Interpretacja
Sensacyjny
Inny

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

Wykres 9. Dominujący styl tekstów w badanych tygodnikach opinii od 1 października 2017 do 31 mar-
ca 2018 roku (w liczbach) 

Źródło: opracowanie własne.

Analizując charakter badanego materiału, stwierdzono, że przeważał w nim styl per-
swazyjny: w „Gazecie Polskiej” było 13 artykułów o takim stylu, w „Sieciach” — 4, w „Do 
Rzeczy” i „Przeglądzie” — po 3, w „Newsweeku”, „Polityce” i we „Wprost” — po 2 (zob. 
wykres 10). Widoczność dziennikarska była na wysokim poziomie; na przykład autor 

WSP30.indd   166WSP30.indd   166 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I PO

LITYK
A

Profesjonalizm dziennikarski polskich tygodników opinii w nagłośnieniu sprawy W. Putina  167

artykułu Farsa z jednym aktorem („Newsweek”) już w nagłówku przekazał czytelnikowi 
swoją opinię na temat wyborów prezydenckich17.

Charakter informacyjny — przede wszystkim w postaci sprawozdania — miały tek-
sty: w „Gazecie Polskiej” — 9 artykułów, w „Polityce” i „Tygodniku Powszechnym” — 
po 5, w „Sieciach” — 4, w „Do Rzeczy” i „Newsweeku” — po 2, w „Przeglądzie” i we 
„Wprost” — po 1. Autor wspomnianego artykułu w tygodniku „Wprost” nie unikał 
zaangażowania, jednak nie robił tego bezpośrednio18.

Najrzadziej występowały teksty o charakterze wizerunkowym: we „Wprost” były to 4 
artykuły, w „Do Rzeczy”, „Newsweeku” i „Tygodniku Powszechnym” — po 2, w „Gazecie 
Polskiej”, „Polityce” i „Sieciach” — po 1. W tych przypadkach dziennikarze skupiali się 
na opisie wizerunku konkretnego polityka — jego życiorysie, miejscu na scenie poli-
tycznej etc. Najczęściej materiały o tym charakterze dotyczyły Putina i Kseni Sobczak 
w kontekście kampanii prezydenckiej.

Atrybuty przypisywane Putinowi

W tygodniku „Do Rzeczy” Putina opisywano głównie za pomocą pojęcia „agresja”. Poza 
tym wskazywano jego konserwatyzm, odpowiedzialność za słabe wyniki w gospodar-

17 M. Kacewicz, Farsa z jednym aktorem, „Newsweek” 2018, nr 12.
18 J. Mielnik, Putin sprawdza NATO, „Wprost” 2018, nr 12.

2

9

2

5

1

4
5

1

3

13

2 2
3

4

22
1

2
1 1

2

4

0

2

4

6

8

10

12

14

Informacyjny

Perswazyjny
Wizerunkowy

Do R
ze

cz
y

Gaz
eta

 Pols
ka

Siec
i

Tyg
od

nik

Pow
sz

ec
hn

y

New
sw

ee
k

Poli
tyk

a

Prze
glą

d

Wpro
st

Wykres 10. Dominujący charakter artykułów w badanym materiale od 1 października 2017 do 31 mar-
ca 2018 roku (w liczbach)

Źródło: opracowanie własne.

WSP30.indd   167WSP30.indd   167 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I 

PO
LI

TY
K

A

168 Daria Gigola

ce, łamanie prawa, działania zapewniające mu wygranie wyborów prezydenckich oraz 
negatywnie oceniano jego działania na Bliskim Wschodzie. 

Odnosząc się do omawianej postaci, „Gazeta Polska” używała głównie takich atry-
butów, jak: pochodzenie z KGB, korupcja, militaryzacja, zabójstwa polityczne, kłam-
stwa, służby specjalne, obawa przed protestami, patronat Anatolija Sobczaka (ojca Kseni 
Sobczak) nad nim w młodości, podporządkowanie wojska prezydentowi, propaganda 
przeciwko Zachodowi, skandal dopingowy, interwencja w Syrii, otaczanie się oligarcha-
mi, niszczenie opozycji, zastraszanie przeciwników, długie rządy, zapewniona wygra-
na w wyborach, skłonność do żartów i imperialne marzenia. Warto wspomnieć także 
o poglądzie, iż społeczeństwo rosyjskie znajduje się pod wpływem propagandy, w której 
wizji Putin „jest bohaterem broniącym państwa odnotowującego sukcesy i pragnącego 
zbudować dobrobyt”19.

„Newsweek” przypisywał Putinowi takie atrybuty, jak: patronat Anatolija Sobczaka, 
wzorzec dla Orbana, straszenie bronią. Przykładem wypowiedzi dotyczącej patronatu, 
która zawierała między innymi sugestię autora w sprawie śmierci Sobczaka, jest nastę-
pujący cytat: 

W lutym 2000 w czasie kampanii wyborczej [Sobczak] pojechał do Kaliningradu. Miał agitować na 
rzecz Putina, kandydata na prezydenta, ale zmarł w kaliningradzkim hotelu w dość tajemniczych oko-
licznościach20. 

Wśród atrybutów przypisywanych Putinowi przez „Politykę” można wyróżnić: 
długie rządy, oligarchowie, podsycanie teorii spiskowych, potęga i skandal dopingowy.

Dziennikarze „Przeglądu” podkreślali, że Putin działał na rzecz Rosji, dbał o jej su-
werenność, nie wtrącał się w sprawy Polski i był niesłusznie oskarżany przez Zachód 
(Zachód mitologizuje jego postać) oraz miał poparcie Rosjan. Autor jednego z artykułów 
zauważył, że rosyjskie społeczeństwo wybiera Putina nie z uwagi na strach, lecz kierując 
się racjonalnymi przesłankami: 

Putin cieszy się poparciem społecznym, gdyż w obliczu coraz ostrzejszej gry międzynarodowej po-
trafi ł zademonstrować samodzielność i determinację w obronie swoich racji i defi niowanych przez siebie 
interesów narodowych21. 

W „Sieciach” wizerunek Putina kreowany był za pomocą następujących atrybutów: 
kłamstwa, despotyzm, długie rządy, utrata poparcia, eliminacja konkurencj oraz zemsta 
(otrucie Skripala). 

„Tygodnik Powszechny” przypisywał mu zaś takie oto atrybuty: korupcja, oligarcho-
wie, próba zwiększenia frekwencji, niezmienność, stabilność, patronat Anatolija Sob-
czaka. 

Natomiast tygodnik „Wprost” używał takich atrybutów, jak: zagrożenie dla Zachodu, 
oligarchowie, utrata poparcia, mundial jako próba poprawy wizerunku, patronat Sob-
czaka, otrucie Skripala, jedyny realny kandydat w wyborach.

19 Wywiad z Amy Knight, amerykańską sowietolog i historykiem, przeprowadzony przez J.A. Macie-
jewskiego, Rosja chce osłabić waszą demokrację, „Gazeta Polska” 2017, nr 43, s. 42.

20 M. Kacewicz, Ksiusza kontra Putin, „Newsweek” 2017, nr 45, s. 54.
21 S. Bieleń, Rekoronacja „cara”, „Przegląd” 2018, nr 13, s. 30.

WSP30.indd   168WSP30.indd   168 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I PO

LITYK
A

Profesjonalizm dziennikarski polskich tygodników opinii w nagłośnieniu sprawy W. Putina  169

Podsumowanie

Autorami analizowanych tekstów byli głównie dziennikarze zatrudnieni w redakcjach 
poszczególnych czasopism. Biorąc pod uwagę liczbę badanych materiałów z każdego 
tygodnika, należy stwierdzić, że procentowo najwięcej źródeł zostało wykorzystanych 
w „Newsweeku”; drugie miejsce zajmuje „Do Rzeczy”. Wprawdzie „Gazeta Polska” wy-
korzystała największą liczbę źródeł, jednak uwzględniając liczbę zbadanych artykułów, 
pismo to nie znajduje się wśród liderów. „Polityka” też nie miała znaczącej liczby wyko-
rzystanych źródeł, natomiast „Przegląd” pod tym względem jest na ostatnim miejscu. 

Warto zaznaczyć, że prawicowe tygodniki częściej odwoływały się do rosyjskich po-
lityków, przykładowo „Gazeta Polska” chętniej cytowała polityków z innych krajów niż 
z Polski i Rosji. To samo zjawisko występuje w odwoływaniu się do mediów rosyjskich, 
jednak należy dodać, że „Polityka” także zalicza się do tej grupy. Prawicowe i centrowe 
tygodniki najczęściej korzystały z opinii ekspertów, natomiast „Newsweek” prezentował 
także poglądy zwykłych obywateli, a „Sieci” i „Gazeta Polska” — przedstawicieli ducho-
wieństwa. Trzeba odnotować, że w większości przypadków powołanie się na rosyjskich 
polityków oraz ekspertów miało na celu udowodnienie słuszności negatywnego postrze-
gania podmiotów polityki rosyjskiej.

Stwierdzono, że bez względu na charakter tygodnika poziom obiektywizmu w ma-
teriałach związanych z postacią Putina był bardzo niski. Jedynie lewicowy „Przegląd” 
używał dwustronnej argumentacji. W większości badanych artykułów — z wyjątkiem 
tygodnika „Sieci” — została natomiast zachowana zasada rzeczowości. „Sieci” charakte-
ryzowały się też wysokim poziomem tabloidyzacji materiałów; dotyczy to również, choć 
w mniejszym stopniu, „Gazety Polskiej”. 

Badania wykazały, że we wszystkich tytułach zdecydowanie dominował styl ana-
lizy. Drugim co do popularności stylem była interpretacja, chociaż nie stosowano jej 
w „Newsweeku” i „Polityce”. Warto odnotować, że styl sensacyjny nie został wykorzy-
stany w „Przeglądzie” oraz we „Wproście”, cieszył się natomiast popularnością w „Sie-
ciach” i „Gazecie Polskiej”. Charakter materiałów przeważnie był perswazyjny, zwłaszcza 
w „Gazecie Polskiej”, „Sieciach” i „Przeglądzie”. Istotne jest, że „Polityka” i „Tygodnik 
Powszechny” starały się utrzymać styl neutralnego sprawozdania, lecz nie udało im się 
uniknąć sugestii i oceny. 

Putin był opisywany głównie jako niezmienny prezydent, kłamca i despota. Cza-
sopisma „Newsweek”, „Polityka” i „Tygodnik Powszechny” ujawniały swój negatywny 
stosunek do postaci prezydenta Rosji, cechował je jednak bardziej wstrzemięźliwy styl. 
Natomiast „Gazeta Polska”, „Do Rzeczy” i „Sieci” wypowiadały się ostro — w języku 
stosowanym przez dziennikarzy czasami obecna była agresja. „Wprost” demonstrował 
negatywną postawę, ale bardziej skupiał się na aspektach wizerunku Putina niż na jego 
działaniach. Z kolei „Przegląd”, jak już wspomniano, opisywał Putina głównie jako pre-
zydenta działającego na rzecz swojego kraju.

 Postawiona hipoteza badawcza zakładająca, że tygodniki opinii o centrowym pro-
fi lu ideologicznym demonstrują najwyższy poziom profesjonalizmu dziennikarskiego 
w kontekście nagłośnienia wydarzeń związanych z postacią Putina, nie została potwier-

WSP30.indd   169WSP30.indd   169 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I 

PO
LI

TY
K

A

170 Daria Gigola

dzona. Chociaż centrowe tygodniki cechował bardziej wstrzemięźliwy styl niż pisma 
prawicowe, podobnie jak w prawicowych tytułach brakowało im dwustronnej argu-
mentacji. W tygodnikach lewicowych natomiast częściej można było zaobserwować in-
formacyjny charakter materiału oraz bardziej różnorodną argumentację. Warto jednak 
wspomnieć o pewnym zastrzeżeniu: analizie poddano tylko 4 artykuły z „Przeglądu”, 
więc w celu dokładnego sprawdzenia wskazanego stwierdzenia należy zbadać większą 
liczbę materiałów z tego tytułu, co mogłoby stanowić przedmiot dalszej pracy nad wspo-
mnianym zagadnieniem. Wszystkie tytuły prócz „Przeglądu” wykazały się jednomyśl-
nością w postrzeganiu postaci Władimira Putina.

Bibliografi a

Artykuły w tygodnikach 

  Bieleń S., Rekoronacja „cara”, „Przegląd” 2018, nr 13.
Cywiński P., Co wolno carowi, „Sieci” 2018, nr 6.
Czarnecki R., Putin i prezenty, „Gazeta Polska” 2017, nr 43.
Kacewicz M., Farsa z jednym aktorem, „Newsweek” 2018, nr 12.
Kacewicz M., Ksiusza kontra Putin, „Newsweek” 2017, nr 45.
Kwiarkowska-Moskalewicz K., Cała tafl a Putina, „Polityka” 2018, nr 1.
Kwiarkowska-Moskalewicz K., Rybka zwana Nastią, „Polityka” 2018, nr 13.
Łabuszewska A., Operacja „Imitacja”, „Tygodnik Powszechny” 2017, nr 45.
Mielnik J., Putin sprawdza NATO, „Wprost” 2018, nr 12.
 Rybczyński A., Jak trują Rosjanie, „Gazeta Polska” 2018, nr 1.
Skwieciński P., Matylda zmienia Rosję, „Sieci” 2017, nr 43.
Skwieciński P., Sekret, którego nie ma, „Sieci” 2017, nr 40.
Wójcik Ł., Pożyteczni sojusznicy Putina, „Polityka” 2018, nr 12.
Wywiad z Amy Knight, amerykańską sowietolog i historykiem, przeprowadzony przez J.A. Maciejewskiego, 

Rosja chce osłabić waszą demokrację, „Gazeta Polska” 2017, nr 43.

 Literatura

Barczyszyn-Madziarz P., Dziennikarze polscy, rosyjscy i szwedzcy oraz ich wizja zawodu, Wrocław 2019.
Dobek-Ostrowska B., Polish Media System in a Comparative Perspective: Media in Politics, Politics in Media, 

Berlin 2019.
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 

2007.
Szot L., Dziennikarze mediów lokalnych w Polsce. Między profesjonalizmem a koniecznością przetrwania, 

Wrocław 2013.

Źródła internetowe

Karta Etyczna Mediów, http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.
pdf (dostęp: 5.01.2021).

WSP30.indd   170WSP30.indd   170 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS



M
ED

IA
 I PO

LITYK
A

Profesjonalizm dziennikarski polskich tygodników opinii w nagłośnieniu sprawy W. Putina  171

Journalistic professionalism of Polish opinion weekly magazines 
in the media coverage of Vladimir Putin

Keywords: journalistic professionalism, Polish magazines, presidential election

Summary

In 2018, another presidential election campaign took place in Russia, which was covered widely all over the 
world. Th e journalists’ interest was particularly focused on the fi gure of Vladimir Putin — an infl uential 
politician who arouses a lot of emotions and controversy in the political debate. With such a sensitive topic, 
the question of journalistic professionalism arises. Th erefore, it is worth investigating how issues connected 
to Putin were addressed on the pages of Polish opinion weekly magazines — one of the most signifi cant 
sectors of the printed media in Poland. Th e main research hypothesis was as follows: opinion weekly maga-
zines with a centrist ideological profi le demonstrate the highest level of journalistic professionalism in the 
coverage of Putin. In order to verify the hypothesis, the content of the following magazines was analyzed: 
Do Rzeczy, Gazeta Polska, Sieci, Tygodnik Powszechny, Newsweek, Wprost, Polityka and Przegląd. Only ma-
terials published between 1 October 2017 and 31 March 2018 were selected for the research. Th is article 
focuses on such aspects of journalistic professionalism as: the use of journalistic sources, objectivity, factual-
ity, journalistic style. Attributes “assigned” by journalists to the President of Russia were also analyzed. Th e 
research did not confi rm the original hypothesis, as right-wing and centrist magazines were characterized 
by a similar approach, which was diff erent from that of left -wing ones. 

WSP30.indd   171WSP30.indd   171 03.02.2022   16:27:4003.02.2022   16:27:40

Wrocławskie Studia Politologiczne 30, 2021 
© for this edition by CNS




