Artykuły

Nr 3 (2020)

Poznawcze i emocjonalne charakterystyki memów tworzonych w początkowym etapie pandemii koronawirusa w roku 2020

Zuzanna Jezierska

Strony: 190-209

PDF

Abstrakt

W niniejszym artykule został podjęty temat poznawczych i emocjonalnych charakterystyk memów tworzonych w początkowym etapie pandemii koronawirusa, przypadającym na marzec roku 2020. Dzięki wyjściu od „po Dawkinowsku” rozumianej koncepcji memu, w której jest on pojmowany jako replikator jednostki informacji kulturowej, w pracy tej zaprezentowane zostały różne jego definicje oraz opisana rola memów w komunikacji internetowej w trakcie przymusowego dystansu społecznego, a także ich funkcje w ówczesnym życiu społecznym. Omówione zostało również znaczenie memów jako przekazu informacji i emocji podczas kwarantanny, nałożonej na społeczeństwo polskie od marca do czerwca 2020 roku. W następnej części artykułu zostały zaprezentowane odpowiedzi na kilka pytań badawczych. Do jakich sfer życia odnoszą się memy internetowe dotyczące koronawirusa, pandemii i kwarantanny? Jakie wątki są w nich poruszane? Jakie emocje wyrażają? Na jakie zapotrzebowania lub wydarzenia odpowiadają? W końcu – co można stwierdzić na temat nastrojów społecznych na podstawie memów wybranych do badania?

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.