Numer 77: Zbiory i kolekcje wrocławskie

18.12.2024

 

  • Termin nadsyłania tekstów: 25 kwietnia 2025 
  • Druk numeru: wrzesień 2025
  • Redaktor tematyczny numeru: dr hab. Piotr Oszczanowski, prof. UWr, Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu

 

Proponowany temat kolejnego tematycznego numeru czasopisma „Quart” dotyczy zbiorów i kolekcji wrocławskich w całym możliwym zakresie chronologicznym i typologicznym, jak i w najszerszym możliwym spektrum związanych z nimi problemów badawczych. Jakkolwiek definicje obu terminów i ich zakresy nie są precyzyjne, przyjmujemy najogólniej i roboczo, że zbiór jest pojęciem nadrzędnym, szerszym, a kolekcja – węższym. Tym samym w zbiorach muzealnych mogą się mieścić różne kolekcje. Tworzeniu kolekcji z kolei towarzyszył i nadal towarzyszy bardziej sprecyzowany zamysł, nakierowany na określony typ przedmiotów, przedział czasowy, tematykę.

Zachęcamy do nadsyłania artykułów mogących traktować o:

  • twórcach/twórczyniach zbiorów i kolekcji, ich powstawaniu, randze i rozpadzie, charakterystyce i specyfice; zakres chronologiczny tych rozważań może dotyczyć np. sięgającej czasów średniowiecza historii kolekcji przykościelnych oraz rozwoju nowożytnych, w typie protomuzeów, zbiorów czy kolekcji należących do patrycjuszy i arystokratów wrocławskich, jakie analizowane mogą być także w kontekście europejskim;
  • XIX-wiecznej historii muzealnych kolekcji instytucjonalnych, zarówno kościelnych, jak i publicznych; warte zainteresowania mogą być w tym wypadku burzliwe i tragiczne losy muzealnictwa wrocławskiego w latach 40. XX w., szczególnie skala strat i refleksja nad rozproszeniem/dyslokacją wrocławskich zbiorów muzealnych po całej Polsce, ich nielegalny handel oraz „eksport” poza granice kraju;
  • restytucjach wrocławskich zbiorów muzealnych od 1945 r. po współczesność, wliczając działania w tym zakresie inicjowane i koordynowane przez MKiDN;
  • współczesnych kolekcjach prywatnych i ich (nie)obecności w przestrzeni publicznej;
  • współczesnych wrocławskich muzeach i galeriach; omówienia mogą dotyczyć w szczególności charakterystyki tych instytucji, realizowanych projektów wystawienniczych, rozbudowy i specyfiki zbiorów, siedzib (architektury oraz deficytu budynków muzealno-wystawienniczych), działań innowacyjnych i porażek, projektów uwzględniających kwestie partycypacji, różnorodności oraz inkluzywności i komplementarności, a także przedsięwzięć niezrealizowanych;
  • przyszłości wrocławskiego muzealnictwa i tutejszych galerii sztuki – odpowiedzi na pytania, w jakim kierunku zmierza wrocławskie muzealnictwo, co je ogranicza i jakie szanse niosą z sobą dzisiejsze czasy (od AI i transformacji cyfrowej po wsparcie ze strony Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności) oraz jaki wpływ na przyszłą pozycję wrocławskiego muzealnictwa będą miały inwestycje podejmowane obecnie.

Artykuły (od 20 tys. do 40 tys. znaków, w języku polskim lub angielskim, z możliwością dodania do 10 ilustracji) należy sformatować zgodnie z wytycznymi (do pobrania na stronie internetowej: https://wuwr.pl/quart/libraryFiles/downloadPublic/97) i przesłać na adres quart@uwr.edu.pl do 25 kwietnia 2024. Redakcja zastrzega sobie prawo do dokonania wyboru spośród nadesłanych tekstów. Każdy wytypowany przez nią artykuł jest poddawany procesowi recenzyjnemu zgodnie z zasadą double-blind review.