Artykuły

Nr 3 (2020)

Dyskurs seksualności w kontekście badania „Życie płciowe warszawskiej młodzieży akademickiej” – 1903 a 2018 rok

Klaudia Worsztynowicz

Strony: 210-232

PDF

Abstrakt

Podstawowym celem tekstu jest przedstawienie oraz porównanie wybranych wyników badań przeprowadzonych w 1903 oraz w 2018 roku na temat obyczajowości seksualnej studentów uczelni warszawskich. Niniejszy artykuł składa się z dwóch części: teoretycznej oraz empirycznej. Pierwsza z nich powstała w nawiązaniu do konstruktywistycznego charakteru seksualności oraz jej urządzania w społeczeństwie. Wskazuję w niej na korelacje między władzą a dyskursem. Wspominam także o roli re-dyskursu w procesie kształtowania seksualności – performatywności oraz binarności kultury. Podstawą tych rozważań są koncepcje Michela Foucaulta, Judith Butler, Gail Rubin oraz Jeffreya Weeksa. Najważniejszą pracą w części emprycznej jest Życie płciowe warszawskiej młodzieży akademickiej autorstwa Roberta Bernhardta oraz Tadeusza Łazowskiego i Konrada Siwickiego. Jest ona analizą porównawczą badań sondażowych, przeprowadzonych w oparciu o ankietę Życie płciowe warszawskiej młodzieży akademickiej w 1903 oraz jej zmodyfikowaną wersję zrealizowaną przeza utorkę artykułu w 2018 roku. Badania skupiają się na życiu seksualnym młodych mężczyzn studiujących na uniwersytetach warszawskich. Poruszają kwestie związane z higieną osobistą, doświadczeniami seksualnymi oraz chorobami przenoszonymi drogą płciową – tym samym badane zjawiska są interpretowane poprzez kontekst społeczno-historyczny.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.