Artykuły
Rozwój mediów społecznościowych przyczynił się do powstania nowych przestrzeni wirtualno-społecznych, które wypełniają niemal wszystkie obszary życia, poczynając od pracy przez naukę, porady, zakupy, a na rozrywce kończąc. Media społecznościowe są również miejscem, w którym kobiety dzielą się swoimi troskami, szczęściem oraz szukają porad dotyczących macierzyństwa. Przeprowadzone pilotażowe badanie sondażowe pozwoliło ustalić, jakich treści o macierzyństwie poszukują w Internecie kobiety matki oraz jak oceniają jakość tych informacji, co wiąże się z umiejętnością weryfikacji określonych treści. Dokonano także przeglądu kilku popularnych blogów parentingowych, który pozwolił na zrozumienie, jak w mediach społecznościowych ukazywana jest ciąża, macierzyństwo i różne aspekty związane z wychowaniem i rozwojem dzieci.
Ahlgren (2023), Ponad 40 statystyk i trendów na Instagramie [dostęp: 6 grudnia 2023]. Dostępny w Internecie: https://www.websiterating.com/pl/blog/research/instagram-statistics.
Aksamit, D. (2019). Kobiety-matki o macierzyństwie. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Białas-Zielińska, K. (2010). Pozycja kobiety w nauczaniu społecznym Jana Pawła II. Wrocławskie Studia Erazmańskie. Zeszyty Studenckie 4, s. 80–81.
Gawlina, Z. (2003). Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych. Blaski i cienie życia rodzinnego. Roczniki Socjologii Rodziny XV, s. 33–45.
Gogołek, W. (2010). Komunikacje sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Górnikowska-Zwolak, E. (2004), Macierzyństwo. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 9–18.
IAB Polska (2020), Przewodnik po social media w Polsce [dostęp: 9 listopada 2023]. Dostępny w Internecie: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/IAB-Przewodnik-po--Social-Media-w-Polsce-2019-2020-1.pdf.
Jarska, L.M. (2016). Pracownik naukowy w mediach społecznościowych – od popularyzacji nauki do kreowania wizerunku. Toruńskie Studia Bibliologiczne 9, nr 2(17), s. 201–238.
Krause, E. (2020). Współczesna kobieta w kontekście macierzyństwa i roli matki. Wychowanie w Rodzinie XXII (1), s. 31–56.
Masłowska, M. (2023), Social media w Polsce. Sprawdź dane z raportu IAB! [dostęp: 20 listopada 2023]. Dostępny w Internecie: https://widoczni.com/blog/statystyki-social-media-w-polsce.
Olcoń-Kubicka, M. (2009). Rola Internetu w powstawaniu nowego modelu macierzyństwa. W: M. Sikorska (red.), Być rodzicem we współczesnej Polsce, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 34–61.
Pietraszek, M. (2023), Social Media w Polsce 2023 – raport Digital Poland [dostęp: 23 listopada 2023]. Dostępny w Internecie: https://empemedia.pl/social-media-w-polsce-2023-raport-digital-poland.
Pudełko, M. (2017). Prawdziwa historia Internetu. Katowice: iTstart.
Sikorska, M. (2009). Matka „chora” zamiast „złej” – o nowych wzorach macierzyństwa. W: M. Sikorska (red.), Być rodzicem we współczesnej Polsce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 13–33.
Strykowska, J. (2012). Znaczenie mediów społecznościowych w procesie komunikowania i uczenia się. W: W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej. Poznań–Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 321–330.
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Warszawa: Znak.
Urbaś, J. (2019). Instamatka ekspertka – rola Instagrama w upowszechnianiu wiedzy o tematyce dziecięcej. Studia Socialia Cracoviensia 11(1), s. 75–89.
Wieczorek, L. (2022). Rola mediów społecznościowych w życiu pokolenia C. iNFOTEZY 1 (12), s. 73–89.
Zalewska-Bochenko, A. (2016). Portale społecznościowe jako element społeczeństwa informacyjnego. Studia Informatica Pomerania 2(40), s. 87–97.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.