Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Tom 11 (2019): Prosty język

Test użyteczności tekstu na przykładzie instrukcji plecenia warkocza francuskiego

  • Klaudia Bracisiewicz
DOI
https://doi.org/10.19195/2083-5345.11.14
Przesłane
7 kwietnia 2021
Opublikowane
07-04-2021

Abstrakt

Teksty użytkowe powinny być niezwykle czytelne i funkcjonalne. Niniejszy artykuł skupia się na gatunku, jakim jest instrukcja. Na przykładzie instrukcji plecenia warkocza francuskiego (zwanego także dobieranym) przedstawiono, w jaki sposób forma i układ tekstu wpływają na jego użyteczność. W tym celu przeprowadzono eksperyment na próbie 32 osób. Badani otrzymywali cztery wersje tej samej instrukcji — instrukcję w formie tekstu ciągłego, instrukcję w formie tekstu ciągłego z wytłuszczonymi fragmentami, instrukcję w punktach oraz instrukcję w punktach wspartą ilustracjami. Celem napisania artykułu było porównanie różnych wariantów instrukcji (czyli formy tekstowej, która jest często wykorzystywana w życiu codziennym, a jej czytelność powinna być jak najlepsza), aby sprawdzić ich użyteczność.