Dla Autorów
1. PRZYJMOWNIE TEKSTÓW
Procedura recenzowania tekstów przebiega w kilku etapach:
I. Recenzja wewnętrzna – komitet redakcyjny po lekturze tekstów przez wszystkich członków podejmuje decyzję wstępną o dopuszczeniu tekstu do recenzji zewnętrznej.
1. Warunkiem przyjęcia tekstów do oceny recenzenckiej jest pozytywna ocena sporządzona na podstawie kryteriów:
-
zgodność tekstu z tematem numeru czasopisma i podjęcie tematu zgodnego z założeniami czasopisma (tematyka z zakresu badań nad komunikacją, dyskursem, tekstem)
-
rzetelność w prezentowaniu przeglądu badań i wyników badań
-
wysoki poziom językowo-stylistyczny, zgodny z wymaganiami stawianymi rozprawom naukowym
-
zgodność z wymogami redakcyjno-edytorskimi czasopisma (instrukcja na ten temat w zakładce „Dla Autorów”)
2. Jeśli komitet redakcyjny ocenia nadesłany tekst negatywnie (jako niespełniający warunków opisanych w punkcie 2.), przekazuje autorom uzasadnienie lub zawiadomienie.
II. Recenzja zewnętrzna – wszystkie recenzje przygotowywane są zgodnie z zasadą double-blind review:
1. Artykuł trafia do dwóch niezależnych i anonimowych dla autora recenzentów (z listy recenzentów wyznaczonej przez radę naukową).
2. Recenzenci nie znają nazwisk autorów – autorzy nie znają nazwisk recenzentów swoich prac.
Autorzy otrzymują dwie anonimowe recenzje, na podstawie których zobowiązani są przygotować tekst do druku - zgodnie z oczekiwaniami wskazanymi w recenzji.
3. Kryteria oceny artykułu (z formularza):
-
Czy tytuł jest zgodny z treścią artykułu?
-
Czy autor/ka precyzyjnie opisał/a cele artykułu?
-
Czy artykuł wnosi coś nowego do stanu wiedzy w danej dziedzinie?
-
Czy bibliografia zawiera najważniejszą i aktualną polską literaturę przedmiotu?
-
Czy bibliografia zawiera najważniejszą i aktualną światową literaturę przedmiotu?
-
Czy autor/ka wykorzystuje w tekście literaturę przedmiotu?
-
Czy przegląd literatury jest zadowalający?
-
Czy metodologię badań opisano w sposób jasny i wyczerpujący?
-
Czy narzędzia badawcze są właściwe i spójne?
-
Czy autor/ka precyzyjnie przedstawił/a główne tezy artykułu?
-
Czy artykuł jest napisany poprawnym i naukowym językiem?
-
Czy liczba elementów infograficznych jest odpowiednia (tabele, wykresy, schematy, fotografie)?
-
Czy konkluzje są właściwe i wynikają z artykułu / materiału?
4. Decyzja recenzenta:
-
Opublikować (bez zmian)
-
Opublikować, ale konieczne są niewielkie zmiany merytoryczne, kompozycyjne lub językowe
-
Tekst wymaga gruntownych zmian. Można go opublikować wyłącznie po ich wprowadzeniu.
-
Odrzucić – tekst nie nadaje się do druku
5. Recenzenci przedstawiają też listę uwag i propozycji zmian.
III. Opiniowanie tekstu do druku
1. Komitet redakcyjny po zapoznaniu się z recenzjami i poprawkami/ uwagami autorskimi dotyczącymi opiniowanych tekstów przekłada artykuły, które spełniają warunek 1. z karty recenzji („opublikować”) do wydawnictwa. Pozostałe artykuły trafiają do autorów z informacją o odrzuceniu lub o wymaganych poprawkach.
2. Jeśli autor nie akceptuje uwag recenzenckich lub przyjmuje je na zasadzie polemiki naukowej, powinien na piśmie przekazać komitetowi redakcyjnemu stosowne oświadczenie i w punktach odpowiedzieć na wszystkie uwagi recenzentów. Redakcja przesyła odpowiedź autora recenzentowi.
3. Po wydaniu kolejnego numeru czasopisma rada redakcyjna publikuje na stronie internetowej pełną i aktualną listę recenzentów i członków rady naukowej czasopisma.
2. ZASADY GHOSTWRITING i GUEST AUTORSHIP
1. Rada redakcyjna, dbając o poziom wydawnictwa oraz rzetelność i etyczność w przygotowywaniu prac naukowych, z ogromnym szacunkiem podchodzi do dobrych praktyk dyskursu naukowego. Tym samym zobowiązuje się do dokumentowania i publicznego nagłaśniania wszelkich przejawów nadużyć prawa autorskiego (w tym tekstów mających znamiona plagiatu).
2. Autorzy zobowiązują się do podawania pełnych danych na temat:
-
rzeczywistego wkładu autora i współautorów w powstanie artykułu;
-
informacji o źródłach finansowania wyników badań (np. grantów, projektów, konkursów itp.), których wyniki – pełne lub cząstkowe – autor przedstawia w artykule;
-
wkładzie merytorycznym lub finansowym instytucji publicznych w badania;
-
pełnych i aktualnych danych do noty biograficznej (afiliacji);
-
dbałości o poprawny i rzetelny zapis danych bibliograficznych i wszystkich informacji na temat wykorzystanych w tekście źródeł (aktualne i poprawne zapisy nt. stron internetowych, rzetelnie udokumentowane daty, przypisy, odsyłacze itp.).
3.WYMAGANY FORMAT TEKSTU
Redakcja przyjmuje wyłącznie teksty spełniające opisane niżej warunki. Teksty niezgodne z opisanym standardem będą odrzucane z powodów formalnych w pierwszym etapie recenzji.
-
Redakcja przyjmuje artykuły napisane wyłącznie w języku polskim lub angielskim.
-
Tekst należy przesłać w formie pliku elektronicznego pod adresem e-mail: komunikologia@uni.wroc.pl.
-
Teksty należy nadsyłać w formacie dokumentów programu Word lub tekstu sformatowanego RTF. Maksymalna objętość tekstu: artykuł — 36 000 znaków ze spacjami; recenzja — 9 000 znaków ze spacjami. Do tekstu należy dołączyć streszczenie w języku polskim (do 1000 znaków ze spacjami) oraz krótką notkę o autorze (do 1000 znaków ze spacjami) oraz słowa klucze.
5. Przypisy w nadsyłanych tekstach należy sporządzać w systemie oksfordzkim — (Nowak 2003: 184).
-
W bibliografii stosujemy wyłącznie polską terminologię: vol./Bd. = t.; no/Nr. = nr; Ed./Hrsg. = red. W wypadku artykułów i prac napisanych przez więcej niż trzech autorów należy podać pierwszego i skrót et al.
-
Materiały ilustracyjne powinny być opisane, ponumerowane. Do tekstu należy dołączyć wykaz ilustracji wraz z proponowanymi podpisami.
-
Ilustracje powinny odpowiadać następującym warunkom technicznym:
a) ilustracje kreskowe powinny być zapisane jako pliki otwarte, czyli CDR, AI lub EPS, nie należy takich ilustracji zapisywać jako TIF, JPG lub XLS,
b) zdjęcia półtonowe (fotografie) należy zapisywać jako: TIF, JPG, EPS, PCX w skali 1:1, z rozdzielczością minimum 300 dpi, bez kompresji.
-
Należy podać informację o źródle pochodzenia ilustracji. Jeżeli ilustracje chronione są prawami autorskimi, należy dostarczyć pisemną zgodę autora lub właściciela na ich reprodukcję albo wskazać instytucję, do której Wydawnictwo zwróci się o prawo publikacji.
-
Ilustracje, tabele i wykresy powinny być umieszczone w osobnych plikach; w pliku z tekstem należy jednak zaznaczyć ich lokalizację.
-
Redakcja zastrzega sobie prawo do redagowania tekstów.
-
Jeżeli teksty przesłane do korekty autorskiej nie zostaną odesłane w wyznaczonym przez Redakcję terminie, uznaje się je za zaakceptowane do druku.
-
Redakcja nie odsyła tekstów niezamówionych.
Przykładowe opisy, które znajdą się w bibliografii na końcu artykułu
Wydawnictwo zwarte
Chafee Z. (1947): Government and Mass Communications, t. 1, Chicago, s. 62–68.
Maciejewski J. et al. (red.) (2008): Oficerowie grup dyspozycyjnych. Socjologiczna analiza procesu bezpieczeństwa narodowego, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Socjologia” 44, s. 17.
Rozprawa w wydawnictwie zwartym
Reich N. (2007): Legal Protection of Individual and Collective Consumer Interests, [w:] H.W. Micklitz, N. Reich, The Basics of European Consumer Law, Macau, s. 366.
Shuzo K. (2005): Struktura iki, przeł. H. Lipszyc, [w:] Estetyka japońska. Antologia, t. 3. Estetyka życia i piękno umierania, red. K. Wilkoszewska, Kraków, s. 131–215.
Artykuł w czasopiśmie
Karayigit M.T. (2006): The Yusuf and Kadi judgments: The scope of the EC competences in respect of restrictive measures, „Legal Issues of Economic Integration” 33, s. 379.
Miszczak K. (2007): Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa, „Sprawy Międzynarodowe” nr 4, s. 112.
Autorzy powinni przygotować do każdego tekstu złożonego do czasopisma “Oblicza Komunikacji”:
1) notę biograficzną, w której powinny się znaleźć:
- aktualne dane dotyczące ośrodka naukowego, którego reprezentantem jest Autor (tzw. pełna afiliacja),
-krótka informacja o sobie i swoich najważniejszych badaniach/ zainteresowaniach naukowych/ publikacjach (objętość nie większa niż 1 tys znaków).
2) streszczenie w języku polskim i w języku angielskim, w którym Autorzy przedstawią zwięzłe omówienie artykułu, wykorzystane metody badawcze, najważniejsze tezy i wyniki badań (objętość nie większa niż 1 tys znaków);
3) słowa klucze - min. trzy wyrażenia w języku polskim i angielskim, które posłużą redakcjom i pracowniom bibliologicznym do opracowania elektronicznych baz naukowych ;
Prosimy również Autorów, których teksty zostały przyjęte do druku i przekazane do wydawnictwa, aby w ostatecznym komputeropisie autorskim - pod notą biograficzną - podawali dane adresowe i ew. aktualny adres e-mail.
Teksty należy przesyłać w wersji elektronicznej pod adresem: komunikologia@uni.wroc.pl. Oblicza Komunikacji publikują artykuły napisane w języku polskim lub angielskim. Pozostałe informacje na stronie www.wuwr.com.pl.