Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły archiwalne

Tom 100 (2015): Księga Jubileuszowa na siedemdziesięciolecie Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, cz. 1 i 2

Joint ventures between airlines in the light of full-functionality criterion in EU merger control

  • Jakub Kociubiński
Przesłane
20 stycznia 2016
Opublikowane
20-01-2016

Abstrakt

POROZUMIENIA JOINT VENTURES MIĘDZY LINIAMI LOTNICZYMI W  ŚWIETLE KRYTERIUM PEŁNEGO ZAKRESU FUNKCJI W  KONTROLI KONCENTRACJI W  PRAWIE UE

Porozumienia joint ventures zawierane między przewoźnikami stanowią relatywnie nową formę kooperacji w  sektorze, której znaczenie stale rośnie. Z  perspektywy regulacji rynku każda forma współpracy pomiędzy podmiotami będącymi dotychczas konkurentami niesie z  sobą ryzyko zaburzenia równowagi konkurencyjnej na rynku i  w efekcie pogorszenie sytuacji odbiorców końcowych.
Joint ventures nie stanowią odrębnej kategorii w  prawie konkurencji Unii Europejskiej. Porozumienia te co do zasady będą oceniane pod kątem kryteriów sformułowanych w  tzw. ogólnym prawie konkurencji, natomiast pod pewnymi warunkami mogą zostać uznane za koncentrację. W  takim przypadku rozporządzenie 139/2004 w  sprawie kontroli koncentracji stanie się jedynym aktem właściwym do oceny przedmiotowych porozumień. Tytułowe kryterium pełnego zakresu funkcji stanowi element przesądzający o  możliwości uznania danej kooperacji za koncentrację. Niniejszy artykuł przedstawia analizę przesłanek wystąpienia pełnego zakresu funkcji w  kontekście specyficznych form kooperacji występujących w  sektorze transportu lotniczego.