Artykuły
The energy crisis caused by Russia’s aggression in Ukraine has had a huge impact on the functioning of many countries in various spheres. The Russian Federation was the main supplier of many raw materials, which had to be abandoned as a result of the sanctions that were imposed. Consequently, the prices of various commodities – primarily natural gas, crude oil and coal – have risen. This posed a particular challenge for Poland, which is highly dependent on coal. At the same time, Poland, being a Member State of the European Union, has committed to achieving the goals of climate neutrality and the related concept of sustainable transport. In this light, the author analysed the issue of striving for climate neutrality and sustainable transport in the conditions of the crisis caused by the war in Ukraine. It seems appropriate, for instance, to determine whether the energy crisis has led to a collapse of the European Union’s climate policy and a change in its objectives. The process of the electrification of transportation, which, as a result of the current situation, may have become more challenging to implement, should also be considered.
Bartniczak B., “Zrównoważony transport na poziomie regionalnym jako przedmiot pomiaru wskaźnikowego,” Studia Ekonomiczne, 2013, no. 143, s. 11–20.
Gola J., Mielczarek-Mikołajów J., Pinkas A., “Stan regulacji prawnych prawa krajowego: wnioski de lege lata i de lege ferenda,” [in:] Rekomendacje do zmian legislacyjnych w zakresie przeprowadzenia transformacji energetycznej i osiągnięcia neutralności klimatycznej, ed. Jerzy Korczak, Wrocław 2021, pp. 22–37.
Boehm L., Wilson A., EU energy security and the war in Ukraine: From sprint to marathon, pp. 1–2, EU energy security and the war in Ukraine: From sprint to marathon, https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2023)739362.
Jastrzębski M., Protasowicki I., Nowakowski Ł. et al., Polityka bezpieczeństwa energetycznego państw Europy Środkowo-Wschodniej. Rola i znaczenie Grupy Wyszehradzkiej, Warszawa 2016.
Hebda W., “Rosyjska agresja militarna na Ukrainę a bezpieczeństwo energetyczne Polski,” [in:] The war must go on: dynamika wojny w Ukrainie i jej reperkusje dla bezpieczeństwa Polski, ed. A. Gruszczak, Kraków 2023, pp. 115–124.
Ileana G., Faus Onbargi A.. European Green Deal and the war in Ukraine: Addressing crises in the short and long term, Brussels 2022.
Koźlak A., Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Gdańsk 2008.
Miciuła I., “Polityka energetyczna Unii Europejskiej do 2030 roku w ramach zrównoważonego rozwoju,” Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 2, 2015, no. 42, pp. 57–67.
Tomaszewski K., “Rola czynnika ludzkiego w kształtowaniu polityki energetycznej współczesnego państwa,” Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2020, no. 1, pp. 147–169.
Raport. Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy w Polsce, Wariantowe scenariusze rozwoju, p. 3. https://pspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/11/PsPa_Wplyw_elektromobilnosci_na_rozwoj_gospodarczy_Polski_raport-2.pdf.
Ruszel M., , “Wpływ rosyjsko-ukraińskich kryzysów gazowych na politykę energetyczną UE – ujęcie teoretyczne,” Przegląd Politologiczny, 2015, no. 2, pp. 49–57.
Świdzińska K. J., “Kryzysy energetyczne a bezpieczeństwo energetyczne,” [in:] Kryzysy we współczesnej Europie i próba ich przezwyciężenia, ed. K. Garczewski, Toruń 2017, pp. 110–127.
Tokarski S., “Transformacja energetyczna – zapotrzebowanie na źródła energii pierwotnej w perspektywie 2040 r. Co się zmieni po wybuchu wojny na Ukrainie?,” Nowa energia 83, 2022, no. 2, pp. 10–16.
Sadowska E., “The impact of the Russian-Ukrainian war on the European Union’s energy security,” Energy Policy studies 10, 2022, no. 2, pp. 41–52.