Artykuły

Nr 4(74) (2024)

„Tabula Rasa”. O medium i pamięci w odniesieniu do twórczości Sarah Charlesworth i pism Rosalind E. Krauss

Strony: 24-42

PDF

Abstrakt

The article examines a series of serigraphs by American artist Sarah Charlesworth, titled Tabula Rasa, created in 1981, and analyses them in the context of the artistic medium. The serigraphs by Charlesworth, who is associated with the Pictures Generation movement, challenge the semiotic interpretation of images as carriers of ideological messages or allegorical structures, a perspective commonly held by critics from the Pictures circle. Earlier works by the artist, referenced in the article, can also be read through this lens. Due to its reinterpretation of Joseph Nicéphore Niépce’s 1832 or 1833 photograph of a set table, which is shrouded in uncertainty and ambiguity, Tabula Rasa prompts a reconsideration of the artistic medium and its contested status in the context of the so-called post-medium era. The primary point of reference for these considerations are the writings of American “October” journal critic Rosalind E. Krauss, particularly her book Under Blue Cup (2011).

Bibliografia

Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996.

Batchen Geoffrey, Pałając pragnieniem. Narodziny fotografii, przeł. F. Lipiński, „Artium Quaestiones” t. 28 (2017).

Butler Rex, Rosalind Krauss: Between Modernism and Post-medium, „Journal of Art Historiography” 2020, nr 23.

Crimp Douglas, Picture: An Exhibition of the Work of Troy Brauntuch, Jack Goldstein, Sherrie Levine, Robert Longo, Philip Smith [exhibition cat.], 24 września − 29 października 1977, Artists Space, New York City, New York 1977.

Crimp Douglas, Pictures, „October” 1979, nr 8.

Crimp Douglas, The Photographic Activity of Postmodernism, „October” 1980, nr 15.

Didi-Huberman Georges, Before the Image, Before Time: The Sovereignty of Anachronism, transl. P. Mason, [w:] Compelling Visuality: The Work of Art In and Out of History, ed. C. Farago, R. Zwijnenberg, Minneapolis 2003.

Holly Michael Ann, The Melancholy Art, Princeton 2013.

Krauss Rosalind E., „...And Then Turn Away”? An Essay on James Coleman, „October” 1997, nr 81.

Krauss Rosalind E., „A Voyage on the North Sea”: Art in the Age of the Post-Medium Condition, London 1999.

Krauss Rosalind E., Perpetual Inventory, Cambridge (Massachusetts) – London 2010.

Krauss Rosalind E., Two Moments from the Post-Medium Condition, „October” 2006, nr 116.

Krauss Rosalind E., Under Blue Cup, Cambridge (Massachusetts) – London 2011.

Lefebvre Bernard, A. Niepce de Saint-Victor et „La Table servie”, Rouen 1984.

Lipiński Filip, Rosalind Krauss. Przekraczanie modernizmu?, „Didaskalia” 2012, nr 111.

Marignier Jean-Louis, L’invention de la photographie, „Comptes Rendus de l’Académie des Sciences. Series IIB: Mechanics, Physics, Chemistry, Astronomy” 1997, nr 7.

Pijarski Krzysztof, Archeologia modernizmu. Michael Fried, fotografia i nowoczesne doświadczenie sztuki, Łódź 2017.

Rejniak-Majewska Agnieszka, „Kondycja postmedialna” i wynajdowanie medium według Rosalind Krauss, [w:] Sztuki w przestrzeni transmedialnej, red. T. Załuski, Łódź 2010.

Richards Judith, Oral History Interview with Sarah Edwards Charlesworth, 2011, November 2−9, Smithsonian Archives of American Art, transkrypt PDF, https://www.aaa.si.edu/download_pdf_transcript/ajax?record_id=e-danmdm-AAADCD_oh_305637 (data dostępu: 28.10.2024).

Robinson Christine Lynn, To Picture, Her Picture: Sarah Charlesworth’s Photographies, praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. G. Th. Bakera, University of California, Los Angeles 2023, https://escholarship.org/content/qt0813q2t3/qt0813q2t3.pdf?t=rryyd1 (data dostępu: 26.01.2024).

Wróblewska Magdalena, Obrazy pamięci i wiedzy. Fotograficzne reprodukcje dzieł w archiwach i narracjach historii sztuki, Kraków 2022.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.