Cztery teksty zawarte w tym numerze „Quarta” proponują różnorodne podejścia do odczytania przedstawiających dzieł sztuki. Mikołaj Getka-Kenig rekonstruuje miejsce przeznaczenia oraz wymowę reprezentacyjnego wizerunku Aleksandra I jako „wskrzesiciela” Polski. W odniesieniu do przedstawicielki amerykańskiego nurtu The Pictures Generation, Sarah Charlesworth, w centrum analiz Filipa Pręgowskiego znalazła się kwestia, jak postrzegać jedną z prac artystki przy redefiniowaniu kategorii medium. Aleksandra Czarny rozpatruje dzieła Milicy Tomić, która doświadczenie tragicznego konfliktu bałkańskiego naszych czasów przenosi w swej sztuce na dekonstrukcję pojęcia narodu i wszelkich nacjonalizmów. Karolina Tomczak przyjrzała się cyklom Anny Szpakowskiej-Kujawskiej powstałym w okresie pandemii i zauważyła, że artystka odzwierciedla w nich zarówno obserwacje aktualne, jak i wydobyte z własnej pamięci pod wpływem nowej sytuacji. Na zakończenie proponujemy relację Agnieszki Patały z konferencji w Rydze.