Artykuły

Tom 21 (2024)

Na zapleczu chińskiego marketu. Problemy drugiego pokolenia migrantów w filmie „Chinas” (2023, reż. Arantxa Echevarría)

Strony: 137-147

PDF

Abstrakt

Celem artykułu jest prześledzenie wzywań, z którymi mierzą się przedstawiciele drugiego pokolenia migrantów przedstawieni w filmie Chinki w reżyserii Arantxy Echevarrii. Omawiana produkcja, choć opowiada historię osób należących do chińskiej diaspory w Hiszpanii, zawiera liczne elementy ukazujące uniwersalne doświadczenia młodych osób dorastających w rodzinach migranckich. W niniejszym opracowaniu zostały one poddane analizie w odniesieniu do badań na temat zjawisk towarzyszących tego rodza- ju doświadczeniom, takim jak między innymi konflikty tożsamościowe, language brokering, parentyfikacja oraz hybrydyzacja kulturowa.

Bibliografia

Bauman, Z. (1999). Płynna nowoczesność. Wydawnictwo Literackie.

Berry, J. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29 (6), 697–712.

Crul, M., Schneider, J. (2010). Comparative Integration Context Theory: Participation and Belonging in New

Diverse European Cities. Ethnic and Racial Studies, 33 (7), 1249–1268.

He, Y. (2016). La segunda generación de los inmigrantes chinos de Barcelona: un análisis sobre las relaciones intergeneracionales entre padres e hijos [praca magisterska]. Universitat de Barcelona.

Li, L., Du, X. (2023). La integración social de los inmigrantes chinos en la España contem-poránea: un análisis desde el trabajo de campo en Barcelona. América Studies, 6 (2), 16–28.

Lo, I. (2023). Between Two Worlds: 8 Challenges as a Second Generation Immigrant. Dostęp 10 kwietnia 2024 z https://imilo.medium.com/between-two-worlds-8-challenges-as-a-second-generation-immigrants-4fe556e48fa7.

Lorick-Wilmot, Y. (2018). Stories of Identity Among Black, Middle Class, Second Generation Caribbeans. Palgrave McMillian.

McQuillan, J., Tse, L. (1995). Child language brokering in linguistic minority communities: Effects on cultural interaction, cognition, and literacy. Language and Education, 9 (3), 195–215.

Nancy, R., Foner, A. (2015). Immigration and the Challenges of Integration in North America and Western Europe. Princeton University Press.

Nibbs, F., Brettel, C. (2016). Identity and the Second Generation: How Children of Immigrants Find Their Space. Vanderbilt University Press.

Nieto, G. (2003). La inmigración china en España. Definiciones y actuaciones sobre integración social. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 63, 167–189.

Pires, I. (2024). A Lotus or a Dragon? The orientalization and fetishization of Asian women’s bodies. Ciência & Saúde Coletiva, 29 (1).

Portes, A., Aparicio, R. (2013). Investigación longitudinal sobre la segunda generación en España: reporte de avance. ARI, 34. Real Instituto Elcano.

Portes, A., Rumbaut, R. (2001). Legacies: The Story of the Immigrant Second Generation. University of California Press, Russell Sage.

Probyn, E. (1996). Outside Belongings. Routledge.

Reed, D., Brettell, C. (Red.) (2008). Citizenship, Political Engagement, and Belonging: Immigrants in Europe

and the United States. Rutgers University Press.

Sáiz López, A. (2004). La migración china en España: características generales. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 68, 151–163.

Sáiz López, A. (2012). Mujeres chinas en España. El capital social y su impacto en las estrategias productivas y reproductivas. Revista de Sociología, 97 (3), 591–612.

Sassano Luiz, S., Mayoral Peñas, M. (2023), Segunda generación de inmigrantes en Madrid: retos, prejuicios y discriminaciones. Revista Universitaria De Geografía, 32 (1), 39–70.

Shariff, F. (2008). Straddling the Cultural Divide: Second-Generation South Asian Identity and The Namesake. Changing English, 15 (4), 457–466.

Suchocka, R. (2017). Meandry etnicznych i narodowych identyfikacji. Opuscula Sociologica, 3 (21).

Tébar Arjona, J. (2013). Patrones espaciales de la diáspora china en el mundo, España y Madrid. Revista Hao, 30, 89–103.

Telzer, E.H. (2011). Expanding the acculturation gap-distress model: An integrative review of research. Human Development, 53 (6), 313–340.

Titzmann, P. (2012). Growing Up Too Soon? Parentification Among Immigrant and Native Adolescents in Germany. Youth Adolescence, 41, 880–893.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.