Artykuły

Tom 21 (2024)

Wiedza niemożliwa do zignorowania. O procesach konstruowania rzeczywistości w raporcie „FutureBrand Index 2023”

Strony: 175-192

PDF

Abstrakt

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na kilka aspektów związanych z wytwarzaniem wiedzy eksperckiej. Pierwszym z nich jest powiązanie współczesnego kapitalizmu, a przez to działalności wspólnoty ekspertów, z przyszłością i tym, w jaki sposób staje się ona punktem odniesienia w przypadku wypowiedzi profesjonalistów w zakresie zarządzania marką. Drugą z kwestii poruszanych w tekście jest wytwarzanie warunków światowej konkurencji między przedsiębiorstwami poprzez dokonywanie pomiarów wartości, „siły” czy też kapitału marki (brand equity). Jedna z centralnych tez artykułu głosi, że presja konkurencyjności jest wytwarzana między innymi w ramach wypowiedzi na temat wartości poszczególnych firm i repre- zentujących je marek. Ostatni z poruszanych w tekście wątków dotyczy tego, jaką funkcję komunikacyjną pełnią raporty prezentujące badania w zarysowanym obszarze. W tym kontekście jako przykład omawiany jest raport FutureBrand Index 2023.

Bibliografia

Abriszewski, K. (2008). Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura. TAiWPN Universitas.

Bojakowski, W. (2023). Wspólnota ekspertów. Zarządzanie marką kraju w perspektywie postfundacyjnej analizy dyskursu. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Brand Finance. Global Most Valuable B2B Brands Index 2023. Reporting the Value of the Top 100 B2B Brands. Dostęp 28 lutego 2024 z https://brandirectory.com/reports/b2b.

Cederström, C., Spicer, A. (2014). Discourse of the Real Kind: A Post-Foundational Approach to Organizational Discourse Analysis. Organization, 21 (2), 178–205.

Dowbor, L. (2020). Poza kapitalizm. Nowa architektura społeczna. Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Narodowe Centrum Kultury.

Grabowska-Elzanowska, M., Biskup, M., Polkowski, P. (2021). Badania kondycji marki i trackingi konsumenckie. W M.J. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk (Red.), Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta (s. 362–390). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Graeber, D. (2018). Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Haskel, J., Westlake, S. (2017). Capitalism Without Capital. The Rise of the Intangible Economy. Princeton University Press.

Hickel, J. (2021). Mniej znaczy lepiej. O tym, jak odejście od wzrostu gospodarczego ocali świat. Karakter.

Kantar BrandZ 2023. Most Valuable Global Brands. Dostęp 28 lutego 2024 z https://www.kantar.com/campaigns/brandz-downloads/kantar-brandz-most-valuable-global-brands-2023.

Kubuj, D. (2022). Brand Equity. Metody badania siły marek. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kucharczyk-Capiga, J. (2019). Człowiek w świecie VUCA. Dostęp 25 lutego 2024 z https://www.pwc.pl/pl/artykuly/2019/czlowiek-w-swiecie-VUCA.html.

Laclau, E., Mouffe, C. (2007), Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Latour, B. (1987). Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers Through Society. Harvard University Press.

Latour, B. (2013). Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości w studiach nad nauką. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Leder, A. (2023). Ekonomia to stan umysłu. Ćwiczenie z semantyki języków ekonomicznych. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Leggewie, C., Welzer, H. (2012). Koniec świata, jaki znaliśmy. Klimat, przyszłość i szanse demokracji. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Lewiński, D. (2023). Być przegrywem. Funkcje pewnej metafory. W M. Czapiga-Klag, M. Rydlewski (Red.),

Lenie, bumelanci, niebieskie ptaki (s. 109–126). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Luhmann, N. (2007). Systemy społeczne. Zakład Wydawniczy NOMOS.

Marttila, T. (2018). Postfundacyjna analiza dyskursu. Sugestia programu badawczego. W H. Ostrowicka (Red.), Analiza dyskursu w badaniach szkolnictwa wyższego (s. 57–119). Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Mazzucato, M. (2021). Wartość wszystkiego. Wytwarzanie i zawłaszczanie w globalnej gospodarce. Wydawnictwo Heterodox.

Mazzucato, M., Collington, R. (2023). The Big Con. How the Consulting Industry Weakens our Businesses, Infantilizes our Governments and Warps our Economies. Penguin Allen Lane.

Michalski, D. (2020). Nowoczesne narzędzia kontroli zarządzania w czasach globalnego ryzyka. Difin.

Noelle-Neumann, E. (2004). Spirala milczenia. Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Piątkowska, A. (2021). Przywództwo w świecie VUCA. Jak być skutecznym liderem w niepewnym środowisku. Onepress.

Pobłocki, K. (2017). Kapitalizm. Historia krótkiego trwania. Fundacja Bęc Zmiana.

PwC. Global Top 100 Companies — by Market Capitalisation 2023. Dostęp 28 lutego 2024 z https://www.pwc.com/gx/en/audit-services/publications/top100/pwc-global-top-100-companies-2023.pdf.

Raworth, K. (2021). Ekonomia obwarzanka. Siedem sposobów myślenia o ekonomii XXI wieku. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Sklair, L. (2001). The Transnational Capitalist Class. Blackwell.

Świat VUCA — co to jest? Zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność (2023). Dostęp 25 lutego 2024 z https://www.ey.com/pl_pl/workforce/swiat-vuca-co-to-jest.

The FutureBrand Index 2023. Dostęp 25 lutego 2024 z https://www.futurebrand.com/uploads/Reports/The-FutureBrand-Index-2023.pdf.

Warnke, I.H., Spitzmüller, J. (2009). Wielopoziomowa lingwistyczna analiza dyskursu — DIMEAN. Tekst i Dyskurs — Text und Dyskurs, 2, 123–147.

Vogl, J. (2015). Widmo kapitału. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Žižek, S. (2021). Kłopoty w raju. Od końca historii do końca kapitalizmu. Wydawnictwo Czarna Owca.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.