Artykuły

Tom 21 (2024)

„Different place, different rules”. Inny świat w komunikacji marki PlayStation

Strony: 204-218

PDF

Abstrakt

Artykuł omawia konkretne sposoby konstruowania rzeczywistości w reklamowej komunikacji marki Sony PlayStation, a także atrybuty modelowego użytkownika tej rzeczywistości. Punkt wyjścia stanowi charakterystyka wizji świata PlayStation jako innej i lepszej niż rzeczywistość codzienna oraz motywacji eskapistycznej, która potencjalnie pozwala chcieć tego świata doświadczać. Następnie zaprezentowane i zniuansowane zostały dwie różne wizje użytkownika PlayStation, które marka forsuje w swojej komunikacji: jednostki sprawczej oraz jednostki zdominowanej. Finalny rozdział artykułu wiąże wykorzystane w analizowanych reklamach motywy z problemami codziennej rzeczywistości, na które marka może próbować stanowić odpowiedź, a także z pokrewnymi interpretacyjnie koncepcjami z zakresu nauk społecznych i psychologii.

Bibliografia

Bakhtin, M. (1984). Rabelais and His World. MIT Press.

Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2 (129), 7–31.

Bełkot, A. (2008). Karnawalizacja jako pojęcie ludyczne. W A. Surdyk, J.Z. Szeja (Red.), Kulturotwórcza rola gier. Gry w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym (s. 45–58). Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Brown, A. (2017). The Playstation Dreamworld. Polity Press.

Caillois, R. (1997). Gry i ludzie. Oficyna Wydawnicza Wolumen.

Calleja, G. (2010). Digital Games and Escapism. Games and Culture, 5 (4), 335–353, https://doi:10.1177/1555412009360412.

Deleuze, G. (2007). Negocjacje 1972–1990. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.

Elbardai, H., Lakhrif, K., Yildiz, H., Rational and Emotional Advertising: A bibliometric Analysis (1990−2020). International Journal of Marketing Studies, 13 (4), 16–30, https://doi.org/10.5539/ijms.v13n4p16.

Feldwick, P. (2015). The Anatomy of Humbug. How to Think Differently About Advertising. Matador.

Foucault, M. (2009). Nadzorować i karać: narodziny więzienia. Wydawnictwo Aletheia.

Frankel, J. (2022). The Narcissistic dynamics of submission: the attraction of the powerless to authoritarian leaders. The American Journal of Psychoanalisis, 82, 384–404, https://doi.org/10.1057/s11231-022-09369-4.

Frode Stenseng, F., Rise, J., Kraft, P. (2012). Activity Engagement as Escape from Self: The Role of Self-Suppression and Self-Expansion. Leisure Sciences, 34 (1), 19–38, https://doi.org/10.1080/01490400.2012.633849.

Huizinga, J. (1998). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Czytelnik.

Jenkins, R. (2000). Disenchantment, Enchantment and Re-Enchantment: Max Weber at the Millenium. Max Weber Studies, 1, 11–32.

Kuczyński, J. (1990). Gra jako negacja i tworzenie świata. W J. Kosiewicz, Z. Krawczyk (Red.), Filozofia kultury fizycznej. Koncepcje i problemy, t. 2 (s. 56–92). Akademia Wychowania Fizycznego.

Marques, L.M., Uchida, P.M., Aguiar, F.O., Kadri G., Santos R.I.M., Barbosa, S.P. (2023). Escaping through virtual gaming — what is the association with emotional, social, and mental health? A systematic review. Frontiers in Psychiatry, 14, https://doi:10.3389/fpsyt.2023.1257685.

Oldenburg, R. (1999). The great good place: cafés, coffee shops, bookstores, bars, hair salons, and other hangouts at the heart of a community. Da Capo Press.

Plannels de la Maza, A.J. (2017). Possible Worlds In Video Games: From Classic Narrative to Meaningful Actions. ETC Press.

Saribaş, S. (2021). Hyperreality in Gaming from the Perspective Baudrillard. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi Yıl, 4 (2), 219–223.

Simmel, G. (2006). The Adventurer 1991. W J.F. Cosgrave (Red.), The Sociology of Risk and Gambling reader (s. 215–224). Routledge.

Steinkuehler, C., Williams D. (2006). Where Everybody Knows Your (Screen) Name: Online Games as Third Places. Journal of Computer-Mediated Communication, 11 (4), 885–909.

Sztompka, P. (2008). Wprowadzenie. W P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (Red.), Socjologia codzienności (s. 11–13). Wydawnictwo Znak.

Turner, V. (1969). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Aldine Publishing Co.

Adam & Eve DDB. (2020). Play Has No Limits [film]. Ads of the World. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.adsoftheworld.com/campaigns/play-has-no-limits-6ad47c55-228a-4902-904d-c9583776b706.

Bonderud, D. (2020, 30 grudnia). The Five Types of Utility in Marketing. HubSpot. Dostęp 1 marca 2024 z https://blog.hubspot.com/marketing/utility-marketing.

Bridges, M. (2021, 16 marca). Consumer Benefits Ladder: A Useful Method to Build a Brand. Medium. Dostęp 1 marca 2024 z https://mark-bridges.medium.com/consumer-benefits-ladder-a-useful-method-to-build-a-brand-7e310b245251.

Cantaloupe. Why benefits are more compelling than features. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.cantaloupemarketing.co.uk/blog/why-benefits-are-more-compelling-than-features/.

Dziadek do orzechów. Rodzina Chrupkich. Dostęp 1 marca 2024 z https://dziadekdoorzechow.com/portfolio/lajkonik-rodzina-chrupkich/.

Hwang, R. Live in your world. Play in ours. Dostęp 1 marca 2024 z https://raymadethat.com/PlayStation-Brand-Retail.

IKEA (2021, 24 listopada). Życie to zmiany, zrób na nie miejsce. Nowy katalog IKEA 2018 inspiruje do zmian w domu. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.ikea.com/pl/pl/newsroom/range-news/zycie-to-zmiany-zrob-na-nie-miejsce-nowy-katalog-ikea-2018-inspiruje-do-zmian-w-domu-pub48d21f87.

IKEA (2022, 23 czerwca). Dowiedz się, jak mieszkają ludzie z całego świata, w tym Polacy i odkryj dom na nowo — nowa kampania IKEA. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.ikea.com/pl/pl/newsroom/range-news/dowiedz-sie-jak-mieszkaja-ludzie-z-calego-swiata-w-tym-polacy-i-odkryj-dom-na-nowo-nowa-kampania-ikea-pub9df687c0.

IKEA (2023). Witamy w raporcie Życie w domu. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.ikea.com/pl/pl/life-at-home/.

MP1st. (2023, 7 listopada). Feel It Now [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=yCWFe6BPR5c&ab_channel=MP1st.

MRQUICK (2016, 11 kwietnia). PlayStation 9 [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=IyPQVsdCuRk&ab_channel=MRQUICK.

PlayStation Australia (2021, 10 września). Play Has No Limits [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=4jxMtRIbxLs&ab_channel=PlayStationAustralia.

PlayStation Bulgaria (2020, 15 września), The Edge [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=nU_MB3wqbI0&ab_channel=PlayStationBulgaria.

PlayStation Europe (2013, 14 listopada). This Is For The Players [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=7dR28fXFDMI&t=3s&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014a, 2 grudnia). Bambi [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=se21W6fJdIM&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc-ChdWsiS5Z&index=5&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014b, 2 grudnia). Double Life [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=QIW4HMl81hw&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-2&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014c, 2 grudnia). Kids [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=7UZg4xjqDOA&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc-ChdWsiS5Z&index=11&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014d, 2 grudnia). Laughing Mouth [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=DKVCGsw68ww&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-7&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014e, 2 grudnia). Mental Wealth [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=YWmbUMStlGI&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-3&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014f, 2 grudnia). Mountain [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=xRwgdZxYL-E&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-14&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014g, 2 grudnia). Overload [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=vmThunByLSc&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-8&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014h, 2 grudnia). S.A.P.S. [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=HbwvnaNJVZ4&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc-ChdWsiS5Z&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014i, 2 grudnia). This is Living [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=aSw7uJHRTHc&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-15&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014j, 7 listopada). Welcome To The Future Of Play [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=AAvPY_l_yls&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014k, 2 grudnia). Welcome To The Third Space [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=Laf9vpJMDjA&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc-ChdWsiS5Z&index=4&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation Europe (2014l, 2 grudnia). Wolfman [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=3OUcEjw5-Ao&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-6&ab_channel=PlayStationEurope.

PlayStation New Zealand (2013, 20 czerwca). Greatness Awaits [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=_B8PK-eg2QY&t=16s&ab_channel=PlayStationNewZealand.

PlayStation (2018, 11 czerwca). Play Fearlesly [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=GE_1BZZekIY&ab_channel=PlayStation.

PlayStation (2022, 21 września). Feel a New Real [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=u5L9Mvh7tAk&ab_channel=PlayStation.

PlayStationGeneration.it (2011, 13 października). PLAY B3YOND [playlista filmów]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/playlist?list=PLSjfSWQ-KW0Ini9XUE2HisRvhY7oSavix.

PlayStationGeneration.it (2012, 7 lutego). U R Not E [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=tiQo-_bMHcc&ab_channel=PlayStationGeneration.it.

ReitChannel (2010, 14 grudnia). Baby [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=Y5WV4uzX_xk&ab_channel=REitChannel.

Simon XIX (2019, 18 stycznia). The misattribution of David Lynch and the categorisation of the weird. Medium. Dostęp 1 marca 2024 z https://medium.com/@SimonXIX/the-misattribution-of-david-lynch-and-the-categorisation-of-the-weird-a13f0149bdda.

Storey, R. (2007, 25 kwietnia). Adwatch: Sony PlayStation 3 — ‘This is living’. Campaign. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.campaignlive.co.uk/article/adwatch-sony-playstation-3-this-living/652867.

TBWA. Double Syndrome [film]. Ads of the World. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.adsoftheworld.com/campaigns/double-syndrome.

TeippiTV (2021, 15 stycznia). The Third Place [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=FLr94Qdhw3E&ab_channel=TeippiTV.

The Absolute. Here Are All of David Lynch’s Weird Playstation 2 Commercials. Dostęp 1 marca 2024 z https://theabsolutemag.com/15773/videos/here-are-all-of-david-lynchs-weird-playstation-2-commercials/.

VenomQuest (2016, 2 czerwca). This is Living ‘Cherry’ [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=koXtV86CYAE&ab_channel=VenomQuest.

Wirtualne Media (2015, 24 sierpnia). „Drobne rzeczy nadają życiu smak” — kuchnia w nowym katalogu IKEA. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/drobne-rzeczy-nadaja-zyciu-smak-kuchnia-w-nowym-katalogu-ikea.

Wirtualne Media (2017, 21 sierpnia). „Niech żyje dom!” — Bartosz „Fisz” Waglewski w reklamach IKEA (wideo). Dostęp 1 marca 2024 z https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ikea-bartosz-fisz-waglewski-w-reklamach-pod-haslem-niech-zyje-dom.

Wirtualne Media (2021, 11 marca). Majonez Dekoracyjny Winiary „może zmienić wszystko” (wideo). Dostęp 1 marca 2024 z https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/majonez-dekoracyjny-winiary-opinie-moze-zmienic-wszystko.

Wong, V. (2007, 29 sierpnia). Jimmy Dynamite [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=ZYtA9O-ZIB8&ab_channel=VicWong.

Zwykłe Życie. Magazyn. Dostęp 1 marca 2024 z https://zwyklezycie.pl/magazyn/.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.