Articles
The article discusses specific ways in which reality is constructed in the advertising communication of the Sony PlayStation brand, as well as the attributes of the model user of this reality. The starting point is the characterization of PlayStation’s vision of the world as different and better than everyday reality and the escapist motivation that potentially makes people want to experience this world. Next, the two different visions of the PlayStation user that the brand postulates in its communications are presented and nuanced: the empowered individual and the dominated individual. The final section of the article links the themes used in the analysed advertisements to the problems of everyday reality to which the brand may be trying to provide an answer, as well as to interpretatively related concepts from the social sciences and psychology domains.
Bakhtin, M. (1984). Rabelais and His World. MIT Press.
Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2 (129), 7–31.
Bełkot, A. (2008). Karnawalizacja jako pojęcie ludyczne. W A. Surdyk, J.Z. Szeja (Red.), Kulturotwórcza rola gier. Gry w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym (s. 45–58). Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Brown, A. (2017). The Playstation Dreamworld. Polity Press.
Caillois, R. (1997). Gry i ludzie. Oficyna Wydawnicza Wolumen.
Calleja, G. (2010). Digital Games and Escapism. Games and Culture, 5 (4), 335–353, https://doi:10.1177/1555412009360412.
Deleuze, G. (2007). Negocjacje 1972–1990. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Elbardai, H., Lakhrif, K., Yildiz, H., Rational and Emotional Advertising: A bibliometric Analysis (1990−2020). International Journal of Marketing Studies, 13 (4), 16–30, https://doi.org/10.5539/ijms.v13n4p16.
Feldwick, P. (2015). The Anatomy of Humbug. How to Think Differently About Advertising. Matador.
Foucault, M. (2009). Nadzorować i karać: narodziny więzienia. Wydawnictwo Aletheia.
Frankel, J. (2022). The Narcissistic dynamics of submission: the attraction of the powerless to authoritarian leaders. The American Journal of Psychoanalisis, 82, 384–404, https://doi.org/10.1057/s11231-022-09369-4.
Frode Stenseng, F., Rise, J., Kraft, P. (2012). Activity Engagement as Escape from Self: The Role of Self-Suppression and Self-Expansion. Leisure Sciences, 34 (1), 19–38, https://doi.org/10.1080/01490400.2012.633849.
Huizinga, J. (1998). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Czytelnik.
Jenkins, R. (2000). Disenchantment, Enchantment and Re-Enchantment: Max Weber at the Millenium. Max Weber Studies, 1, 11–32.
Kuczyński, J. (1990). Gra jako negacja i tworzenie świata. W J. Kosiewicz, Z. Krawczyk (Red.), Filozofia kultury fizycznej. Koncepcje i problemy, t. 2 (s. 56–92). Akademia Wychowania Fizycznego.
Marques, L.M., Uchida, P.M., Aguiar, F.O., Kadri G., Santos R.I.M., Barbosa, S.P. (2023). Escaping through virtual gaming — what is the association with emotional, social, and mental health? A systematic review. Frontiers in Psychiatry, 14, https://doi:10.3389/fpsyt.2023.1257685.
Oldenburg, R. (1999). The great good place: cafés, coffee shops, bookstores, bars, hair salons, and other hangouts at the heart of a community. Da Capo Press.
Plannels de la Maza, A.J. (2017). Possible Worlds In Video Games: From Classic Narrative to Meaningful Actions. ETC Press.
Saribaş, S. (2021). Hyperreality in Gaming from the Perspective Baudrillard. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi Yıl, 4 (2), 219–223.
Simmel, G. (2006). The Adventurer 1991. W J.F. Cosgrave (Red.), The Sociology of Risk and Gambling reader (s. 215–224). Routledge.
Steinkuehler, C., Williams D. (2006). Where Everybody Knows Your (Screen) Name: Online Games as Third Places. Journal of Computer-Mediated Communication, 11 (4), 885–909.
Sztompka, P. (2008). Wprowadzenie. W P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (Red.), Socjologia codzienności (s. 11–13). Wydawnictwo Znak.
Turner, V. (1969). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Aldine Publishing Co.
Adam & Eve DDB. (2020). Play Has No Limits [film]. Ads of the World. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.adsoftheworld.com/campaigns/play-has-no-limits-6ad47c55-228a-4902-904d-c9583776b706.
Bonderud, D. (2020, 30 grudnia). The Five Types of Utility in Marketing. HubSpot. Dostęp 1 marca 2024 z https://blog.hubspot.com/marketing/utility-marketing.
Bridges, M. (2021, 16 marca). Consumer Benefits Ladder: A Useful Method to Build a Brand. Medium. Dostęp 1 marca 2024 z https://mark-bridges.medium.com/consumer-benefits-ladder-a-useful-method-to-build-a-brand-7e310b245251.
Cantaloupe. Why benefits are more compelling than features. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.cantaloupemarketing.co.uk/blog/why-benefits-are-more-compelling-than-features/.
Dziadek do orzechów. Rodzina Chrupkich. Dostęp 1 marca 2024 z https://dziadekdoorzechow.com/portfolio/lajkonik-rodzina-chrupkich/.
Hwang, R. Live in your world. Play in ours. Dostęp 1 marca 2024 z https://raymadethat.com/PlayStation-Brand-Retail.
IKEA (2021, 24 listopada). Życie to zmiany, zrób na nie miejsce. Nowy katalog IKEA 2018 inspiruje do zmian w domu. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.ikea.com/pl/pl/newsroom/range-news/zycie-to-zmiany-zrob-na-nie-miejsce-nowy-katalog-ikea-2018-inspiruje-do-zmian-w-domu-pub48d21f87.
IKEA (2022, 23 czerwca). Dowiedz się, jak mieszkają ludzie z całego świata, w tym Polacy i odkryj dom na nowo — nowa kampania IKEA. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.ikea.com/pl/pl/newsroom/range-news/dowiedz-sie-jak-mieszkaja-ludzie-z-calego-swiata-w-tym-polacy-i-odkryj-dom-na-nowo-nowa-kampania-ikea-pub9df687c0.
IKEA (2023). Witamy w raporcie Życie w domu. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.ikea.com/pl/pl/life-at-home/.
MP1st. (2023, 7 listopada). Feel It Now [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=yCWFe6BPR5c&ab_channel=MP1st.
MRQUICK (2016, 11 kwietnia). PlayStation 9 [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=IyPQVsdCuRk&ab_channel=MRQUICK.
PlayStation Australia (2021, 10 września). Play Has No Limits [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=4jxMtRIbxLs&ab_channel=PlayStationAustralia.
PlayStation Bulgaria (2020, 15 września), The Edge [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=nU_MB3wqbI0&ab_channel=PlayStationBulgaria.
PlayStation Europe (2013, 14 listopada). This Is For The Players [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=7dR28fXFDMI&t=3s&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014a, 2 grudnia). Bambi [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=se21W6fJdIM&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc-ChdWsiS5Z&index=5&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014b, 2 grudnia). Double Life [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=QIW4HMl81hw&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-2&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014c, 2 grudnia). Kids [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=7UZg4xjqDOA&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc-ChdWsiS5Z&index=11&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014d, 2 grudnia). Laughing Mouth [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=DKVCGsw68ww&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-7&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014e, 2 grudnia). Mental Wealth [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=YWmbUMStlGI&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-3&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014f, 2 grudnia). Mountain [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=xRwgdZxYL-E&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-14&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014g, 2 grudnia). Overload [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=vmThunByLSc&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-8&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014h, 2 grudnia). S.A.P.S. [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=HbwvnaNJVZ4&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc-ChdWsiS5Z&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014i, 2 grudnia). This is Living [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=aSw7uJHRTHc&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-15&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014j, 7 listopada). Welcome To The Future Of Play [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=AAvPY_l_yls&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014k, 2 grudnia). Welcome To The Third Space [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=Laf9vpJMDjA&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc-ChdWsiS5Z&index=4&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation Europe (2014l, 2 grudnia). Wolfman [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=3OUcEjw5-Ao&list=PLAw4BbdVNXnVEevos2_xpbc=-ChdWsi5SZ&index-6&ab_channel=PlayStationEurope.
PlayStation New Zealand (2013, 20 czerwca). Greatness Awaits [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=_B8PK-eg2QY&t=16s&ab_channel=PlayStationNewZealand.
PlayStation (2018, 11 czerwca). Play Fearlesly [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=GE_1BZZekIY&ab_channel=PlayStation.
PlayStation (2022, 21 września). Feel a New Real [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=u5L9Mvh7tAk&ab_channel=PlayStation.
PlayStationGeneration.it (2011, 13 października). PLAY B3YOND [playlista filmów]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/playlist?list=PLSjfSWQ-KW0Ini9XUE2HisRvhY7oSavix.
PlayStationGeneration.it (2012, 7 lutego). U R Not E [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=tiQo-_bMHcc&ab_channel=PlayStationGeneration.it.
ReitChannel (2010, 14 grudnia). Baby [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=Y5WV4uzX_xk&ab_channel=REitChannel.
Simon XIX (2019, 18 stycznia). The misattribution of David Lynch and the categorisation of the weird. Medium. Dostęp 1 marca 2024 z https://medium.com/@SimonXIX/the-misattribution-of-david-lynch-and-the-categorisation-of-the-weird-a13f0149bdda.
Storey, R. (2007, 25 kwietnia). Adwatch: Sony PlayStation 3 — ‘This is living’. Campaign. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.campaignlive.co.uk/article/adwatch-sony-playstation-3-this-living/652867.
TBWA. Double Syndrome [film]. Ads of the World. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.adsoftheworld.com/campaigns/double-syndrome.
TeippiTV (2021, 15 stycznia). The Third Place [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=FLr94Qdhw3E&ab_channel=TeippiTV.
The Absolute. Here Are All of David Lynch’s Weird Playstation 2 Commercials. Dostęp 1 marca 2024 z https://theabsolutemag.com/15773/videos/here-are-all-of-david-lynchs-weird-playstation-2-commercials/.
VenomQuest (2016, 2 czerwca). This is Living ‘Cherry’ [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=koXtV86CYAE&ab_channel=VenomQuest.
Wirtualne Media (2015, 24 sierpnia). „Drobne rzeczy nadają życiu smak” — kuchnia w nowym katalogu IKEA. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/drobne-rzeczy-nadaja-zyciu-smak-kuchnia-w-nowym-katalogu-ikea.
Wirtualne Media (2017, 21 sierpnia). „Niech żyje dom!” — Bartosz „Fisz” Waglewski w reklamach IKEA (wideo). Dostęp 1 marca 2024 z https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ikea-bartosz-fisz-waglewski-w-reklamach-pod-haslem-niech-zyje-dom.
Wirtualne Media (2021, 11 marca). Majonez Dekoracyjny Winiary „może zmienić wszystko” (wideo). Dostęp 1 marca 2024 z https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/majonez-dekoracyjny-winiary-opinie-moze-zmienic-wszystko.
Wong, V. (2007, 29 sierpnia). Jimmy Dynamite [film]. YouTube. Dostęp 1 marca 2024 z https://www.youtube.com/watch?v=ZYtA9O-ZIB8&ab_channel=VicWong.
Zwykłe Życie. Magazyn. Dostęp 1 marca 2024 z https://zwyklezycie.pl/magazyn/.