Artykuły
Contemporary changes in the world can be described by looking for similarities in phenomena occurring in different places. Currently, such megatrends include, among others: Demographic Shifts, Multipolarization of the World, Symbiocene, Bioera, and Mirror World. They are strongly related to technological progress, digitalization, and changes in societies. The aim of this article is to answer the question of whether the development trends are perceived as equally important by representatives of generations X and Z. Their attitude will be related to the willingness to accept the anticipated and already occurring changes. The research was conducted in 2023 on a sample of 500 people from generations X and Z. It was found that regardless of their generation, the respondents considered all megatrends current and important. They rated the importance of the Mirror World megatrend as the lowest, which means they are skeptical about the rapid domination of relationships by those taking place mainly on the Internet. The trends perceived as important included Mental Well-Being, Loneliness, Depopulation, and Roboticized Life, while the following were considered less important: Deglobalization, Medicine Resistance, Nation-State Collapse, and Identity Nomads. By comparing the assessments of trends by the representatives of the X and Z generations, it was found that the importance of each of the examined trends was assessed higher by younger people from Generation Z. For the most current trends, the differences in the assessments are statistically significant.
Alagierska, K. (2018). Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe w branży modowej. Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, 18, 31–50.
Bojar, E., Kłosowski, G. (2015). Metody identyfikacji i ocena wpływu megatrendów na biznes lokalny i globalny. Przegląd Organizacji, 12(911), 27–35. https://doi.org/10.33141/po.2015.12.04.
Camdessus, M. (2019). Rok 2050. Wyzwania i prognozy. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste.
Cpl Poland. (2022). Zoomersi w pracy, czyli jak pokolenie Z podbija rynek pracy w Polsce. Cpl Poland. Retrieved June 24, 2023, from https://www.landing.cpl.com/Zoomersi-w-pracy/pobierz-raport.html.
Ericsson.com. (n.d.). Redefining Business. Retrieved May 23, 2023, from https://www.ericsson.com/pl/about-us/new-world-of-possibilities/redefining-business.
EY. (2015, April 20). Raport EY: Sześć globalnych megatrendów, które wywrą wpływ na społeczeństwa, kulturę i gospodarkę. infoWire.pl. Retrieved May 12, 2023, from https://www.infowire.pl/generic/release/294826/raport-ey-szesc-globalnych-megatrendow-ktore-wywra-wplyw-na-spoleczenstwa-kulture-i-gospodarke
Financial Times. (2017, November 23). New Europe 100: Eastern Europe’s emerging technology stars. Financial Times. Retrieved April 26, 2023, from https://www.ft.com/content/10da5832-ce4b-11e7-9dbb-291a884dd8c6.
Gawina, M. (2022, May 18). My z Pokolenia BB, X, Y, Z, czyli co łączy, a co dzieli młodych i starszych. Pokoleniowa analiza eksperta UwB. Uniwersytet w Białymstoku. Retrieved April 28, 2023, from https://www.uwb.edu.pl/aktualnosci/my-z-pokolenia-bb-x-y-z-czyli-co-laczy-a-co-dzieli-mlodych-i-starszych-pokoleniowa-analiza-eksperta-uwb-4578.html.
Gibbs, P. (1990). Jak robić interesy we wspólnocie europejskiej (B. Jawłowska, trans.). Warszawa: Nowe Wydawnictwo Polskie Ypsylon.
Hatalska, N. (2016). Identity Nomads. Infuture Institute. Retrieved March 23, 2023, from https://www.infuture.institute/raporty/identity-nomads/.
Infuture Institute. (n.d). Trends Map. Infuture Institute. Retrieved March 23, 2023 from https://www.infuture.institute/mapa-trendow/.
Kożuch, M., Rosiek, K., Wąsowicz, K. (2023). Współczesne megatrendy jako kreatory przedsiębiorczości komunalnej. Kraków: Attyka s.c. J. Jagla, W. Skrzypiec.
Kruczkowska, M. (2017). Chiński inżynier zbudował sobie żonę i wziął z nią ślub. Gazeta Wyborcza. Retrieved May 25, 2023, from https://www.wyborcza.pl/7,75399,21593898,chinski-inzynier-zbudowal-sobie-zone-i-wzial-z-nia-slub.html.
Mróz, B. (2013). Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Muszyński, J. (2001). Megatrendy a polityka. Wrocław: ATLA 2.
Naisbitt, J. (1997). Megatrendy: dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie (P. Kwiatkowski, trans.). Poznań: Zysk i S-ka.
Naisbitt, J., Aburdene, P. (1990). Megatrends 2000: Ten New Directions for the 1990’s. New York: William Morrow & Company.
Niśkiewicz, Z. (2016). Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka. Studia Krytyczne, 3, 139–151.
Nowak, K. (2023, March 14). Osamotnienie, czyli nowa normalność. Tracimy społeczeństwo ludzi, którzy ze sobą współpracują. Forsal.pl. Retrieved March 24, 2023 from https://www.forsal.pl/lifestyle/technologie/artykuly/8680011,internet-istot-symbiocen-trendy-2023-przyszlosc-hatalska.html.
Oprzędek, K. (2023, June 23). “Roszczeniowe zetki” rozwścieczyły pracodawców. “Rozwydrzone dzieci, które nie dorosły do pracy”. TOKFM.pl. Retrieved July 18, 2023 from https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,29822242,roszczeniowe-zetki-rozwscieczyly-pracodawcow-rozwydrzone.html.
Pieriegud, J. (2015). Wykorzystanie megatrendów do analizy przyszłościowego rozwoju sektorów gospodarki. In J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud (eds.), Megatrendy i ich wpływ na rozwój sektorów infrastrukturalnych (8–25). Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową — Gdańska Akademia Bankowa.
Płonka, M., Kożuch, M., Stanienda, J. (2022). The Fourth Industrial Revolution and contemporary technological, economic and cultural megatrends. In M. Płonka (ed.), Public Goods and the Fourth Industrial Revolution: Inclusive Models of Finance, Distribution and Production (7–34). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003274681-2.
Prandecki, K. (2012). Rola megatrendów w przewidywaniu przyszłości. Przyszłość. Świat-Europa-Polska, 2, 75–94.
Przybylski, B. (2019). “Megatrendy” we współczesnym świecie. Perspektywa europejska. Forum Pedagogiczne, 9(2), 223–236. https://doi.org/10.21697/fp.2019.2.16.
ptsp.pl (n.d). Czym są megatrendy? Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością. Retrieved May 25, 2023 from https://www.ptsp.pl/megatrendy/.
Rutkowska, A. (2018). Współczesne megatrendy w konsumpcji. In A. Kucner, G. Pacewicz, A. Rutkowska, R. Sierocki, J. Sobota, M. Sternicka-Kowalska, R. Szulc, M. Świgoń, P. Wasyluk (eds.), Trendy. Interpretacje i konfrontacje (116–125). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Stonehouse, G., Hamill, J., Campbell, D., Purdie, T. (2001). Globalizacja. Strategia i zarządzanie (M. Albigowski, J. Dąbrowski, trans.). Warszawa: Felberg SJA.
Szulc, R. (2018). Znaczenie trendów w poznawaniu i rozumieniu zmian w otoczeniu rynkowym człowieka. In A. Kucner, G. Pacewicz, A. Rutkowska, R. Sierocki, J. Sobota, M. Sternicka-Kowalska, R. Szulc, M. Świgoń, P. Wasyluk (eds.), Trendy. Interpretacje i konfrontacje (87– 107). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Talarek, M. (2020, October 20). Czynniki kształtujące motywację pracowników należących do pokolenia X, Y oraz Z — skrót pracy dyplomowej. Multis Multum. Retrieved April 26, 2023 from https://www.wszib.edu.pl/multis/czynniki-ksztaltujace-motywacje-pracownikow-nalezacych-do-pokolenia-x-y-oraz-z-skrot-pracy-dyplomowej/.
Tkaczyk, J. (2012). Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe. Handel Wewnętrzny, 58(2), 126–133.
Wiązowska, K. (2023, April 23). “Warto znać trendy, aby je wyprzedzać”. Rozmawiamy z Natalią Hatalską. Bankier.pl. Retrieved April 26, 2023 from www.bankier.pl/wiadomosc/Warto-znac-trendy-aby-je-wyprzedzac-Rozmawiamy-z-Natalia-Hatalska-8526517.html.
Wojtkiewicz, M. (2016). Analiza trendów w otoczeniu marketingowym. In G. Rosa, J. Perenc, I. Ostrowska (eds.), Marketing przyszłości: od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego (77–90). Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Zmyślony, P., Niezgoda, A. (2003). Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.