Recenzenci
- Mieczysław Balowski (Uniwersytet Opolski)
- Marian Bugajski (Zielona Góra)
- Ivana Dobrotová (Olomouc)
- Alicja Jakubowska-Ożóg (Uniwersytet Rzeszowski)
- Marina Kotova (Sankt-Petersburg)
- Bernadeta Niesporek-Szamburska (Uniwersytet Śląski)
- Jerzy Podracki (Uniwersytet Warszawski)
- Agnieszka Rypel (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
- Małgorzata Święcicka (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
- Waldemar Żarski (Uniwersytet Wrocławski)
Procedura recenzowania
- Nadesłane teksty podlegają wstępnej ocenie formalnej i merytorycznej Redakcji. Jeżeli artykuł jest zgodny z profilem czasopisma "Kształcenie Językowe" i spełnia wymogi formalne określone w „Informacjach dla Autorów”, zostaje zakwalifikowany do dalszej procedury.
- Sekretarz redakcji przesyła teksty do oceny dwóm recenzentom.
- Redakcja wybiera recenzentów spośród specjalistów z danej dziedziny, z uwzględnieniem propozycji redaktora tematycznego. Recenzentem może być osoba znajdująca się na prowadzonej przez redakcję liście stałych recenzentów lub spoza niej. Wybrani recenzenci muszą gwarantować: niezależność oraz brak konfliktu interesów z autorami prac (brak bezpośredniej relacji osobistej, relacji zależności zawodowej oraz bezpośredniej współpracy naukowej w ciągu dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji).
- W wypadku tekstów w języku obcym jednym z recenzentów jest w miarę możliwości osoba afiliowana w instytucji zagranicznej innej niż kraj zamieszkania/zatrudnienia autora pracy.
- Recenzje są sporządzane na zasadzie podwójnej anonimowości: recenzenci i autorzy nie znają wzajemnie swojej tożsamości (procedura double-blind review). Informacje o recenzencie mogą zostać odtajnione wyłącznie w wypadku recenzji negatywnej lub artykułu zawierającego elementy dyskusyjne, na prośbę Autora, w sytuacji, gdy na odtajnienie zgodzi się zainteresowany Recenzent.
- Recenzent powinien wziąć pod uwagę wartość merytoryczną recenzowanych tekstów, w szczególności ich oryginalność i wartości poznawcze oraz stawianie nowych problemów badawczych. Ocenie podlega również formalna strona tekstu.
- Recenzje są sporządzane w formie pisemnej. Recenzja powinna zawierać jednoznaczną konkluzję o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu artykułu do druku. Recenzja może zawierać wniosek o dopuszczeniu artykułu do druku po spełnieniu przez autora określonych warunków (po dokonaniu poprawy lub uzupełnieniu). Odpowiedź autora na recenzję artykułu ma formę pisemną.
- Podstawą dopuszczenia publikacji do druku jest stwierdzenie przez obydwu recenzentów wysokiego poziomu merytorycznego tekstu, a w szczególności jego oryginalności.
- W wypadku, gdy konkluzje recenzji są rozbieżne, o dopuszczeniu tekstu do druku decyduje Komitet Redakcyjny lub Redaktor Naczelny. We wskazanym przypadku można także powołać się na opinię superrecenzenta.
- Jednocześnie Redakcja zachowuje sobie prawo do zaproponowania na podstawie opinii własnych bądź recenzentów poprawek, od których realizacji przez autora uzależnia się ostateczną decyzję o publikacji.
- Listę recenzentów Redakcja publikuje raz w roku w "Kształceniu Językowym" oraz na stronie internetowej. Lista układana jest alfabetycznie.
- Procedura recenzowania artykułów jest zgodna z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które zostały zawarte w broszurze „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce”, Warszawa 2011.