Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Tom 11 (2019): Prosty język

Jak postrzeganie autorstwa tekstu wpływa na ocenę jego zrozumiałości, wartości i walorów estetycznych oraz na emocje wywołane tekstem

  • Jacek Wasilewski
  • Agata Kostrzewa
DOI
https://doi.org/10.19195/2083-5345.11.10
Przesłane
7 kwietnia 2021
Opublikowane
07-04-2021

Abstrakt

Celem artykułu jest wykazanie, czy autorstwo tekstu wpływa na jego odbiór oraz jak postrzegane autorstwo wpływa na ocenianie zrozumiałości tekstu przez respondentów. W pomiarze wpływu autorstwa na postrzeganie tekstu wykorzystaliśmy metody biometryczne (face-tracking i eye-tracking), które zostały uzupełnione o odpowiedzi ankietowe. Badanie emocji ujawniło zróżnicowanie reakcji emocjonalnych u respondentów na ten sam tekst, w zależności od przypisywanego tekstom autorstwa. Wpływ związany jest z wywołującym emocje dystansem lub akceptacją wobec autora tekstu. Dystans ten odnosi się do wyznaczników stylu życia grupy, którą odbiorca reprezentuje lub do której aspiruje.