Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Rozprawy — analizy — studia przypadków

Tom 12 (2020): Fascinatio studiorum linguarum

Problem autentyczności tekstów w testowaniu sprawności czytania ze zrozumieniem na egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego

  • Anna Burzyńska-Kamieniecka
DOI
https://doi.org/10.19195/2083-5345.12.20
Przesłane
24 czerwca 2021
Opublikowane
24-06-2021

Abstrakt

Prezentowany artykuł dotyczy problemu autentyczności w testowaniu języka polskiego jako obcego na egzaminach certyfikatowych. Dążenie do autentyczności może przejawiać się zarówno w ogólnej koncepcji całego testu egzaminacyjnego (w jego układzie i strukturze), jak i w zadaniach testujących poszczególne sprawności. W przypadku testowania czytania ze zrozumieniem wymóg autentyczności może zostać spełniony dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu w zadaniach egzaminacyjnych tekstów, które pochodzą z różnych źródeł. Mogą to być teksty oryginalne, które powstały w celach innych niż egzaminacyjne, jak też teksty preparowane (napisane specjalnie na potrzeby testu certyfikatowego przez autorów zadań).