Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Tom 13 (2021): Spotkania interdyscyplinarne

Polecenia zawarte w instrukcjach badań logopedycznych w kontekście naturalności komunikacyjnej

  • Jolanta Skowronek
DOI
https://doi.org/10.19195/2083-5345.13.10
Przesłane
30 grudnia 2021
Opublikowane
30-12-2021

Abstrakt

Dołączone do gotowych narzędzi diagnostycznych podręczniki i instrukcje wskazują, jak formułować polecenia, by we właściwy sposób przeprowadzić badanie dziecka. Niestety, wielokrotnie okazuje się to niewystarczające do tego, by dzieci swobodnie weszły w interakcję z diagnostą. Stylistyka poleceń zawartych w testach jest bowiem dalece odmienna od cech dziecięcego języka i komunikacji dziecięcej. W artykule zostały przeanalizowane polecenia Całościowego badania logopedycznego Danuty Emiluty-Rozyi oraz Kart Oceny Logopedycznej Dziecka Joanny Gruby w kontekście naturalności komunikacyjnej. Uzyskane wyniki wskazują na brak cech oralności w pierwszym narzędziu i nagromadzenie cech języka mówionego w teście KOLD.