Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Rozprawy — analizy — studia przypadków

Tom 12 (2020): Fascinatio studiorum linguarum

Komunikacja i komunikologia w przekazie dydaktycznym

  • Eliza Grzelak
DOI
https://doi.org/10.19195/2083-5345.12.18
Przesłane
24 czerwca 2021
Opublikowane
24-06-2021

Abstrakt

Autorka prezentuje w artykule wyniki wieloletnich badań na temat współczesnych relacji społecznych. Na ich podstawie stawia tezę, że jedną z przyczyn niskich kompetencji komunikacyjnych Polaków jest niewykorzystywanie w  praktyce wyników dotychczasowych badań komunikologicznych. Postuluje, aby zmodernizować podstawy programowe i wdrożyć nauczanie teoretyczne i praktyczne komunikacji. Swoje propozycje formułuje na podstawie przeprowadzonej diagnozy oraz zgodnie z wynikającymi z tej diagnozy celami. Mając na uwadze, że komunikologia ma charakter transdyscyplinarny, podkreśla w swych rozważaniach, że wskazane zagadnienia powinny być prezentowane z różnych perspektyw, w ramach różnych przedmiotów. Według autorki jest to najefektywniejszy sposób neutralizacji narastającej agresji społecznej.