Artykuły

Tom 62 (2023)

Funkcja opium w twórczości Antoniego Ossendowskiego i Wacława Sieroszewskiego

Strony: 77-91

PDF

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie i porównanie realizacji wątku opium w prozie Antoniego Ossendowskiego oraz Wacława Sieroszewskiego. Materiał badawczy stanowią utwory osadzone w Chinach lub związane ze społecznością chińską. Artykuł zwraca uwagę na dwa sposoby wykorzystania motywu opium w twórczości autorów. Pierwszym z nich jest uzależnienie od narkotyku będącego istotną częścią życia w Chinach. Opium pełni funkcję rekwizytu, który stanowi element tworzonego krajobrazu. Drugi sposób to ukazanie nałogu jako problemu jednostki oraz wpływu opium na psychikę człowieka i jego otoczenie. Artykuł udowadnia, że nie wszystkie postacie uzależnione kreowane przez autorów przedstawiane były jednowymiarowo, a sięganie przez nie po narkotyk często związane było z trudną sytuacją życiową.

Bibliografia

Ewertowski T., Images of China in Polish and Serbian Travel Writings (1720–1949), Brill, Leiden-Boston 2020.

Fairbank J.K., Historia Chin. Nowe spojrzenie, Marabut, Gdańsk 1996.

Gordon Cumming C.F., Wanderings in China, Blackwood, Edinburgh 1886.

Hedin S., Ossendowski a prawda, przeł. A. Polończyk, Pracownia Wydawnicza ElSet, Olsztyn 2014.

Juriew M.F., Penetracja kolonialna Chin. Powstanie tajpingów i inne ruchy wyzwoleńcze, [w:] Historia nowożytna krajów Azji i Afryki, red. Z. Borowski, Książka i Wiedza, Warszawa 1980.

Kajdański E., Długi cień wielkiego muru: jak Polacy odkrywali Chiny, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.

Kalinowska A., Miłość do samuraja. Egzotyka i Orient w prozie Wacława Sieroszewskiego, [w:] Orient w literaturze i kulturze modernizmu, red. E. Łoch, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011.

Kijak A., Odkrywca innej Syberii i Dalekiego Wschodu. O prozie Wacława Sieroszewskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

Kołos A., Między poczuciem wyższości cywilizacyjnej a autoidentyfikacją, między rasą a narodem. Polska i Chiny w drugiej połowie XIX wieku, „Przegląd Humanistyczny” 2018, nr 3.

Kulik M., Obraz powstania bokserów w twórczości Wacława Sieroszewskiego, [w:] Wacław Sieroszewski: zesłaniec-etnograf-literat-polityk, red. A. Kuczyński, M. Marczyk, Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2011.

Michałowski W.S., Ossendowski. Podróż przez życie, Zysk i S-ka, Poznań 2015.

Ossendowski A.F., Od szczytu do otchłani, LTW, Łomianki 2011.

Ossendowski A.F., Szanchaj, LTW, Łomianki 2010.

Ossendowski A.F., W ludzkiej i leśnej kniei, LTW, Łomianki 2011.

Said E., Orientalizm, PIW, Warszawa 1991.

Sieroszewski W., Bokser, [w:] idem, Powieści chińskie, Gebethner i Wolff, Warszawa 1903.

Sieroszewski W., Jak liść jesienny..., [w:] idem, Ol-Soni Kisań, Czytelnik, Warszawa 1958.

Sieroszewski W., Kulisi, [w:] idem, Powieści chińskie, Gebethner i Wolff, Warszawa 1903.

Sieroszewski W., Zamorski diabeł, Czytelnik, Warszawa 1950.

Xiaolun W., China in the eyes of Western travelers, [w:] Tourism in China, red. A.A. Lew, L. Yu, J. Ap, Z. Guangrui, Haworth Hospitality Press, New York 2003.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.