![Nagłówek strony](https://wuwr.pl/public/journals/29/pageHeaderLogoImage_pl_PL.png)
Przeniesienie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej uzależnione jest od spełniania przez nabywcę ustawowych wymagań koniecznych do uzyskania zezwolenia, w tym do posiadania rękojmi należytego prowadzenia apteki. Oznacza to, że w wyniku przeniesienia zezwolenia następuje kontynuacja prowadzenia działalności aptecznej przez nabywcę w oparciu o uprzednie zezwolenie zbywcy, który spełniać musi określone w zezwoleniu warunki prowadzenia apteki, dotyczące między innymi dawania rękojmi należytego prowadzenia apteki.
W praktyce funkcjonują dwie linie interpretacyjne. Zgodnie z pierwszą przeniesione zezwolenie, z uwagi na utratę rękojmi przez zbywcę, każdorazowo wygasa. Zgodnie z drugą fakt spełnienia się przesłanek dla cofnięcia zezwolenia z uwagi na utratę rękojmi przez zbywcę przedsiębiorstwa po przeniesieniu zezwolenia na prowadzenie apteki pozostaje bez znaczenia na dalszy byt przeniesionego zezwolenia, które dalej funkcjonuje w obrocie.
Zdaniem autora zgodzić się należy z drugim z prezentowanych poglądów. Będące skutkiem nabycia apteki ogólnodostępnej przeniesienie zezwolenia nastąpi dopiero wówczas, gdy nabywca spełni przesłanki, w tym odnośnie do posiadania rękojmi należytego prowadzenia apteki. Przeniesienie zezwolenia w trybie art. 104a PF jest więc jedną z form jego uzyskania, w ramach której nabywca potwierdza, że posiada uprawnienia do prowadzenia konkretnej apteki ogólnodostępnej. W rezultacie kontynuuje prowadzenie tejże apteki i odpowiada za spełnianie warunków zawartych w zezwoleniu na jej prowadzenie. Odpowiada jednak jedynie za swoje działania.