Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Tom 135 (2023)

Ocena aptecznych zakazów reklamowych w świetle wartości konstytucyjnych

  • Bogusław Sołtys
DOI
https://doi.org/10.19195/0137-1134.135.7
Przesłane
27 czerwca 2024
Opublikowane
28-06-2024

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony ocenie zasadności aptecznych zakazów reklamowych sformułowanych w prawie farmaceutycznym. Autor dokonuje ich kwalifikacji prawnej oraz rozważa legalność w świetle kolizji różnych wartości konstytucyjnych. Skłania się ku wnioskowi, że apteczne zakazy reklamowe swoim rozległym zakresem i abstrakcyjnością naruszają gwarancje ochrony konstytucyjnych praw i wolności i są nadmierne w stosunku do celów publicznych, którym służą. W konkluzji stwierdza zaś, że reglamentacja, choć jest wyjątkowo dopuszczalna, to w demokratycznym państwie prawnym nie powinna być nigdy drogą na skróty.

Bibliografia

  1. Bosek L., Szydło M., Komentarz do art. 31 ust. 3, [w:] Konstytucja RP. T. I. Komentarz do art. 1–86, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.
  2. Dąbrowski K., Zawody zaufania publicznego na gruncie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2022.
  3. Florczak-Wątor M., Komentarz do art. 5, [w:] Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1–86, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.
  4. Jabłoński M., Jarosz-Zukowska S., Działalność gospodarcza na rynku aptecznym i jej ograniczenia. Uwarunkowania konstytucyjne, Warszawa 2022.
  5. Jasińska K., Zakaz reklamy aptek a opieka farmaceutyczna i programy lojalnościowe, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej” 2015, nr 4.
  6. Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1–86, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.
  7. Mądry M., [w:] Instytucje prawa farmaceutycznego, red. R. Stankiewicz, Warszawa 2016.
  8. Mełgieś K., Prawne determinanty funkcjonowania aptek ogólnodostępnych a bezpieczeństwo pacjenta, „Roczniki Nauk Prawnych” 2021, t. 31, nr 2.
  9. Mikos M., Urbaniak M., Prawo do bezpiecznej ochrony zdrowia w świetle Konstytucji RP oraz rekomendacji Rady Europy i Rady Unii Europejskiej, „Medyczna Wokanda” 2016, nr 8.
  10. Stankiewicz R., [w:] Instytucje rynku farmaceutycznego, red. R. Stankiewicz, Warszawa 2016.
  11. Tuleja P., Komentarz do art. 2, [w:] Konstytucja RP. T. I. Komentarz do art. 1–86, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.
  12. Tuleja P., Komentarz do art. 5 i art. 31 ust. 3, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. P. Tuleja, Warszawa 2021.
  13. Wiszniewska J., Zakaz reklamy aptek i ich działalności, Warszawa 2019.
  14. Wiszniewska J., Zakaz reklamy aptek i ich działalności — geneza wprowadzenia i ocena regulacji, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2016, nr 8.
  15. Zimmermann A., Zawód farmaceuty. Komentarz, red. A. Zimmermann, Warszawa 2021.

Inne teksty tego samego autora