Zeszyt XXXV „Studia Linguistica” zawiera dwanaście artykułów omawiających różne tematy związane z językoznawstwem stosowanym, językoznawstwem korpusowym, analizą dyskursu, retoryką i fonetyką. Wszystkie artykuły opublikowano w języku niemieckim, każdy zawiera streszczenie w języku angielskim. Przyczynek Iwony Bartoszewicz przybliża wzajemne relacje między retoryką i językoznawstwem i nakreśla ważne ramy teoretyczne, które zarazem tworzą punkt wyjścia analiz empirycznych, prezentowanych w dalszych artykułach. Daniel Pfurtscheller i Maria Stopfner analizują język debaty publicznej, m.in. politycznej. Punktem wyjścia dla obojga autorów są definicje perswazyjne. Trzy inne artykuły, Birte Arendt, Judith Kreuz i Very Mundwiler oraz Ines Bose i Kati Hannken-Illjes, dotyczą zagadnień sztuki przekonywania do własnych racji oraz umiejętności argumentacji obserwowanych podczas zabaw dzieci z różnych grup wiekowych. Badania oparte są na danych, m.in. na nagraniach video. Ograniczoną możliwością tworzenia relacji z publicznością lub uczestniczenia w interakcjach społecznych zajmują się Ingmar Rothe (autor wybrał do badania muzeum jako nietypową przestrzeń do interakcji społecznych) i Lars-Robin Schulz (autor wybrał mszę jako sytuację umożliwiającą ciekawe zbadanie relacji z publicznością i możliwości kształtowania ich poglądów, wpływania na ich poglądy). W czterech kolejnych artykułach, Corduli Meissner/Franziski Wallner, Beaty Grzeszczakowej-Pawlikowskiej, Marty Rogozińskiej, Artura Tworka, uwypuklone zostały różne aspekty komunikacji naukowej, w tym komunikacji uniwersyteckiej, np. kompetencja retoryczna wśród polskich studentów studiujących niemiecki jako język obcy (Grzeszczakowa-Pawlikowska), analiza korpusowa języka naukowego oparta na referatach konferencyjnych wygłaszanych w języku niemieckim (Rogozińska), analiza kolokacji Bild zeichnen w komunikacji naukowej (Meissner/Wallner), akcent prozodyczny w mówionym języku naukowym i jego funkcja retoryczna, wzmacniająca (Tworek), jest to studium porównawcze, niemiecko-polskie.