Artykuły
W niniejszym artykule zbadaliśmy, przeanalizowaliśmy i oceniliśmy teoretyczne oraz praktyczne aspekty tworzenia i wdrażania filozofii zielonego biura na Ukrainie. Badania te są ważne z uwagi na fakt, że postawy charakterystyczne dla tej koncepcji dopiero się tam kształtują i nie są zbyt często spotykane w praktyce. Celem artykułu jest zbadanie głównych teoretycznych i praktycznych aspektów ukraińskiej filozofii zielonego biura oraz możliwości wykorzystania jej przy tworzeniu i rozwoju ukraińskiego odpowiedzialnego społecznie biznesu. W trakcie badań przeanalizowaliśmy wiele prac naukowych, przykłady działań praktycznych oraz zasoby internetowe dotyczące problematyki filozofii zielonego biura na Ukrainie.
Obecnie na Ukrainie obserwuje się niestabilność otoczenia gospodarczego wynikającą przede wszystkim ze stanu wojennego i pandemii COVID-19. Istnieje potrzeba kształtowania przez krajowych przedsiębiorców skutecznej odpowiedzialności społecznej biznesu, a w szczególności wdrażania filozofii zielonego biura. W okresie zawirowań makro- i mikrootoczenia bardziej niż kiedykolwiek aktualne stały się problemy znalezienia wyjścia z kryzysu państwa i firm, a także wdrożenia skutecznych działań w obszarze filozofii zielonego biura.
Rozwój teorii i praktyki filozofii zielonego biura był już poruszany w pracach wielu ukraińskich badaczy. Koncepcję tę opisywali między innymi S. Bożuk, M. Bukowinska i O. Ochrimenko. Zagadnienie nie zostało jednak wyczerpane, dlatego uważamy, że istnieje potrzeba doskonalenia wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie kształtowania i wdrażania filozofii zielonego biura na Ukrainie. W naszym artykule przestudiowaliśmy najważniejsze elementy badanej koncepcji na przykładzie znanych organizacji.
Główną zaletą filozofii zielonego biura dla organizacji jest naszym zdaniem kreowanie przez nie własnego wizerunku jako firm postępowych. Wypełnienie wszystkich wymogów nie jest łatwe, ale zdobycie certyfikatu daje ogromną przewagę w oczach klientów i partnerów. Wprowadzenie idei zielonego biura pozwala też jednak na generowanie oszczędności od zaraz, jeżeli organizacja zużywa mniej ciepła, energii elektrycznej i wody, rezygnuje z artykułów jednorazowego użytku czy praktykuje drukowanie obustronne, sortowanie śmieci i oddawanie surowców wtórnych. Każdy ma możliwość wdrożenia zielonej filozofii we własnym biurze i stworzenia całkowicie ekologicznego miejsca pracy, które pozytywnie wpływa na samopoczucie pracowników i sytuację finansową organizacji.
Божук С.Г., Корпоративна соціальна ві дповідальність: підручник для академічного бакалаврату, Львів 2017.
Буковинська М.П., Корпоративна соціальна відповідальність бізнесу: монографія, Київ 2015.
Бутко М.П., Міжнародний менеджмент: підручник, Київ 2018.
Григор’єва О.В., Корпоративна соціальна відповідальність: посібник, Полтава 2017.
Грінько І.М., Глобальна економіка: підручник, Київ 2020.
Данилова Н.В., Концепція «зеленого офісу»: світовий досвід та економічне обґрунтування для України, ≪Modern Economics≫ (Миколаїв) 2017, № 3.
Лаврук О.С., Офіс-менеджмент: посібник, Кам’янець-Подільський 2023.
Онищенко В.П., Міжнародний менеджмент: навчальний посібник, Київ 2017.
Охріменко О.О., Соціальна відповідальність: навчальний посібник, Київ 2015.