Artykuły

Tom 27 (2023)

Pieśni i opowieści łemkowskie. Etnograficzno-teatralny projekt „Spotkania/Muzykowania”

Magdalena Pietrewicz-Magiera
https://orcid.org/0009-0008-2690-0679

Strony: 95-123

PDF

Abstrakt

Spotkania/Muzykowania (Meetings/Music-making) was an ethnographic and theatrical project carried out at the New World Centre affiliated to the Modjeska Theatre in Legnica, Poland, from April 2011 to October 2012. The project focused on Lemko culture, specifically, on Lemko folk songs and the narratives of the Lemkos resettled under Operation Vistula in 1947. Building on Victor Turner’s experiments and experiences, the project was designed to ‘perform ethnography’ as part of theatrical work on the narratives and folk songs encountered in the field. An amateur musical performance staged in Legnica, Gorlice and other venues was one of the project’s outcomes. The article briefly introduces the history of Operation Vistula, outlines the stages of the project (research, workshops and the performance) and attempts to capture the reception of the performance and its impact and influence on the audience, the participants and the interlocutors.

Bibliografia

Alexander B.K., Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury, [w:] Metody badań jakościowych, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, przeł. Ł. Marciniak, t. 1, Warszawa 2009, s. 581–622.

Copp M.A., Emotions in Qualitative Research, [w:] The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods, red. L.M. Given, Thousand Oaks 2008, s. 249–252.

Drozd R., Hałagida I., Ukraińcy w Polsce 1944–1989. Walka o tożsamość (dokumenty i materiały), Warszawa 1999.

Dylematy tożsamości: studium społeczności łemkowskiej w Polsce, red. M. Dziewierski, B. Pactwa, B. Siewierski, Katowice 1992.

Ekman P., Emocje Ujawnione. Odkryj, co ludzie chcą przed Tobą zataić, i dowiedz się czegoś więcej o sobie, przeł. W. Białas, Gliwice 2012.

Emotions and Motivations, red. W.G. Parrot, M. Hewstone, Cornwall 2004.

Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Kraków 2008.

Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Kraków 2005.

Grotowski J., Antropologia teatralna, [w:] J. Grotowski, Teksty zebrane, red. A. Adamiecka-Sitek, M. Biagini, D. Kosiński, C. Pollastrelli, T. Richards, I. Stokfiszewski, przeł. L. Demkowicz, Warszawa 2012.

Grotowski J., Wykłady w Collège de France, roboczy przekł. L. Demkowicz, oprac. G. Ziółkowski, Wrocław 1997–1998.

Hastrup K., Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, przeł. E. Klekot, Kraków 2008.

Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, przeł. M. Piechaczek, Kraków 2004.

Jones S.H., Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste, [w:] Metody badań jakościowych, red. K.N. Denzin, Y.S. Lincoln, przeł. M. Brzozowska-Bryczewska, t. 2, Warszawa 2010, s. 175–218.

Kafar M., Ellis C., Autoethnography, Storytelling and Life as Lived: a Conversation Between Marcin Kafar and Carolyn Ellis, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 10, 2014, nr 3, s. 124–143.

Kmita M., Wpływ akcji „Wisła” na życie kulturalne Ukraińców w Polsce, [w:] Problemy Ukraińców w Polsce po akcji wysiedleńczej Wisła 1947 roku, red. W. Mokry, Kraków 1997, s. 207.

Łemkowie, Bojkowie, Rusini: historia, współczesność, kultura materialna i duchowa, red. S. Dudra, B. Halczak, A. Ksenicz, J. Starzyński, t. 1, Legnica-Zielona Góra 2007.

Ogrodzka D., Rakowski T., Rossal E., Odsłonić nowe pola kultury: projekt etnografii twórczej i otwierającej, „Kultura i Rozwój” 2017, nr 3, s. 90–112.

Rakowski T., Etnografia/Animacja/Sztuka. Obrona metodologiczna, „Stan rzeczy” 2013, nr 4, s. 38–63.

Rakowski T., Etnografia i eksperymenty artystyczne. O powstawaniu nowych pól poznawczych we współczesnej antropologii, „Teksty drugie” 2017, nr 1, s. 91–110.

Reinfuss R., Śladami Łemków, Warszawa 1990.

Turner V., Od rytuału do teatru. Powaga zabawy, przeł. J. Dziekan, M. Dziekan, Warszawa 2005.

Turner V., Schism and Continuity in an African Society. A Study of Ndembu Village Life, Manchester 1957.

Wachowski J., Performans, Gdańsk 2011.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.