O czasopiśmie

Czasopismo „Literatura i Kultura Popularna” jest recenzowanym rocznikiem, finansowanym przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego we współpracy z Instytutem Filologii Polskiej. Czasopismo jest poświęcone badaniom zjawisk szeroko pojętej literatury i kultury popularnej.

Czytaj więcej
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydawnictwo „Szermierz”
ISSN: 0867-7441
e-ISSN: 2957-241X
10.19195/0867-7441
Licencja

Indeksacja

  • DOAJ
  • EBSCO
  • Erih Plus
  • CEEOL
  • Cambridge Scientific Abstracts (CSA, ProQuest)
  • The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH)
  • ICI Journals Master List

Kontakt do redakcji

„Literatura i Kultura Popularna”
Instytut Filologii Polskiej UWr
plac Nankiera 15b
50-140 Wrocław, Polska

Redaktor naczelna: Anna Gemra
anna.gemra@uwr.edu.pl

Sekretarz redakcji: Adam Mazurkiewicz
adam.mazurkiewicz@filologia.uni.lodz.pl

Aktualny numer

Tom 30 (2024)

We wspomnieniu otwierającym 30 tom „Literatury i Kultury Popularnej” żegnamy dr. Jacka Ladoruckiego, zasłużonego łódzkiego bibliologa. Artykuły pomieszczone dalej dzielą się na cztery zasadnicze części. W pierwszej z nich rozmaite teksty kultury popularnej poddane są oglądowi z nieoczywistych perspektyw, na przykład kontekstów słowackich w Draculi Brama Stokera lub semantyzacji świata zwierzęcego w Czterech pancernych i psie. Część druga koncentruje się na literaturze fantastycznej, zwłaszcza praktykom konstruowania (bezpośrednio lub pośrednio) światów fikcyjnych — na przykład nawiązaniach intertekstualnych w polskich przekładach dzieł Tolkiena lub wykorzystaniu poetyki naturalistycznej w „Pieśni Lodu i Ognia” George’a R.R. Martina. Trzecia grupa tekstów opisuje różne sposoby podejmowania dialogu między kulturą popularną i rzeczywistością, na przykład drugie życie Stanisława Wokulskiego w internetowych memach oraz nieoczywisty status gatunków filmowych w kinie słowackim. W dziale czwartym autorzy przyglądają się literaturze kryminalnej, w tym przewrotnej grze Agathy Christie z regułami „dobrego kryminału” oraz nie mniej przewrotnej zabawy Gai Grzegorzewskiej z konwencją noir. Tom zamyka artykuł recenzyjny poświęcony monografii Agnieszki Trześniewskiej-Nowak o thrillerze medycznym.

Czytaj więcej