• „Guilty pleasure” Doroty Masłowskiej i Krzysztofa Vargi — o grach komunikacyjnych (z) popkulturą

„Guilty pleasure” Doroty Masłowskiej i Krzysztofa Vargi — o grach komunikacyjnych (z) popkulturą

DOI: https://doi.org/10.19195/0867-7441.26.28
Katarzyna Szalewska
Google Scholar Katarzyna Szalewska
Publikacja:

Abstrakt

The article is an analysis of two collections of feuilleton — Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu by Dorota Masłowska and Polska mistrzem Polski by Krzysztof Varga. The key to the analyses presented in the article is the phenomenon of guilty pleasure and shameful pleasure, which is the element that most closely connects the cited authors — choosing the subject of the feuilleton with full awareness of the implications of this cultural choice — and their readers drawn into the game between ‘guilt’ and ‘innocence’, ‘snobbery’ and ‘honesty’. This game is based on oscillating between maintaining a distance (and thus a sense of superiority) towards the subject of description and the subject of reading, and the pleasure of participation. Text strategies related to the guilty pleasure category, involving games with the reader, irony and intertextuality, also remain common to both creators.

Pobierz artykuł PDF

Zamierzasz pobrać artykuł darmowy. Tutaj znajdziesz informacje o zasadach pobierania darmowych artykułów z bazy.