Artykuły

Tom 69 (2023)

Rola instytucji kształcenia podstawowego w świetle Ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich

Strony: 23-36

PDF

Abstrakt

There are different views on juveniles according to their act of demoralization. The Act on Juvenile Deliquency Proceedings instruct on the measures of aiding families with the upbringing and education of children and teenagers. Every person who notices any antisocial behavior has a duty to stop or prevent the prohibited act and report it to children’s parents, school, or even a family court or law enforcement. If a juvenile commits an offense in relation to the fullfillment of compulsory school attendance, the apply disciplinary measures in a way outlined by the Act.

Bibliografia

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. — Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 r., Nr 9, poz. 59 ze zm.).

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. — Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy (Dz.U. Nr 24, poz.144 ze zm.).

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 1982 r., Nr 35, poz. 228).

Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526 ze zm.).

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. — Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 553 ze zm.)

Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz.U. Nr 6, poz. 69 ze zm.).

Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Preambuła (Dz.U., poz. 1700).

Jankowski B., Jaroszewska M., Kiełczewska A., Żmijewska H., Sposoby na trudne zachowania uczniów, Warszawa 2012.

Kmiecik-Jusiega K., Profilaktyka społeczna w pedagogicznych przestrzeniach środowiska lokalnego, Kraków 2022.

Kowolik P., Dziecko trudne, „Nauczyciel i Szkoła” 2013, nr 2, s. 93–99.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Łobacz M., Paszkiewicz A., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej, Warszawa 2013.

Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004.

Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.

Opora R., Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Warszawa 2015.

Opora R., Breska R., Jezierska J., Piechowicz M., Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa 2017.

Paź B., Paź G., Szkoła, która ochrania. Szkolny program profilaktyki, Kraków 2002.

Pilch T., Lepalczyk I., Pedagogika społeczna, Warszawa 1995.

Rejman J., Sak-Styczyńska A., Sprawność systemu profilaktyki i resocjalizacji warunkiem efektywności oddziaływań, [w:] Skuteczna resocjalizacja, doświadczenie i propozycje, red. Z. Bartkowicz, A. Węgliński, Lublin 2008, s. 51–55.

Sołowiej J., Rodzina a proces resocjalizacji nieletnich, Wrocław 1978.

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985.

Szafrańska K., Kształtowanie się celów życiowych nastolatków w pieczy instytucjonalnej. Model ontologiczno-gnozeologiczny, Kraków 2018.

Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Komentarz, red. P. Drembkowski, G. Ko- walski, Warszawa 2023.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Zasady cytowania

Klawikowska, M. (2024). Rola instytucji kształcenia podstawowego w świetle Ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Nowa Kodyfikacja Prawa Karnego, 69, 23–36. https://doi.org/10.19195/2084-5065.69.3