Articles

Vol. 63 (2024)

The opera as a temple of all arts — reflections on opera art in the “Paris Chronicle” of Zofia Węgierska

Pages: 25-42

PDF (Język Polski)

Abstract

The article analyzes Zofia Węgierska’s columns on opera plays, published in 1853–1869 in Biblioteka Warszawska. The columnist sees the field as a synthe­sis of the arts — theater, painting, sculpture, music and literature. Her opera criticism therefore uses terminology and modes of expression appropriate for describing other arts. In this regard, the journalist is particularly inspired by the journalistic output of Théophile Gautier and the Gesamtkunstwerk theory of Richard Wagner. In her writings one can also find reflections of Madame de Staël’s Romantic comparatist theory and the classicist “return to the sources” (ad fontes).

References

Birbili M., French-italian legacy in Giacomo Meyerbeer’s „Oeuvre”: italian opera’s formal structures and the reception of the French Revolution, [w:] Meyerbeer and „grand opéra” from The July Monarchy to the present, red. M. Everist, Brepols, Turnhout 2016, s. 267–285.

Bliżej opery: twórcy — dzieła — konteksty, red. J. Mianowski, R.D. Golianek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.

Borkowska-Rychlewska A., Cienie Norwida i Baudelaire’a. Verdi i Wagner w „Kronice paryskiej” Zofii Węgierskiej, [w:] Teatr muzyczny Verdiego i Wagnera. Konteksty literatury i kultury, red. R.D. Golianek, H. Winiszewska, Rhytmos, Poznań 2015.

Borkowska-Rychlewska A., „Pustka feerii wiecznego święta”. Refleksja nad sztuką w „Kronice paryskiej” Zofii Węgierskiej, [w:] E. Nowicka, A. Borkowska-Rychlewska, Oblicza wieku dziewiętnastego: studia z historii literatury, teatru i opery, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.

Borkowska-Rychlewska A., Szekspir w operze XIX wieku: romantyczne konteksty, inspiracje i nawiązania, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013.

Bristiger M., Refleksje na temat muzyki Rossiniego i jej przesilenia w „Semiramidzie”, [w:] Twórczość Gioacchino Rossiniego. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej Poznań, 28–29 lutego 1992, red. M. Jabłoński, Ars nova, Poznań 1993.

Gann A.G., Théophile Gautier and music, praca doktorska obroniona na Uniwersytecie w Toronto, 1979.

Gautier Th., Théâtres, „La Presse” 23 listopada 1853.

Głowiński M., Próba opisu tekstu krytycznego, [w:] Badania nad krytyką literacką, seria 2, red. M. Głowiński, K. Dybciak, Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Wrocław 1984.

Hartman E., Gautier the music critic: a successful failure, „Nineteenth-Century French Studies” 6, 1978, nr 3/4.

Houssaye A., Le Confessions: souvenirs d’un demi-siècle. 1830–1890, E. Dentu, Paris 1891.

Kracauer S., Jacques Offenbach i Paryż jego czasów, przeł. A. Sąpoliński, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1992.

Lisiecka K., Fuzja sztuk i horyzontów. Arystotelesowski paradygmat opery, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.

Norwid C., Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J.W. Gomulicki, t. 3, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.

Ottlová M., Oper und traum: „Le pardon de Ploërmel”, [w:] Meyerbeer und das europäische Musiktheather, red. S. Döhring, A. Jacobshagen, Laaber-Verl, Laaber 1998.

Saint-Victor de P., Théâtres, „La Presse” 27 listopada 1859.

Sandelewski W., Rossini, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1980.

Ścibek J., O porównaniach z komponentem odsyłającym do antyku grecko-rzymskiego w „Beniowskim” Juliusza Słowackiego, [w:] Tekst — akt mowy — gatunek wypowiedzi, red. U. Sokólska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2013.

Thérenty M.E., La case ironique: Delphine de Girardin et Théophile Gautier feuilletonistes, [w:] Ironies, entre dualité et duplicité, oprac. J. Gardes-Tamine, Ch. Marcandier, V. Vivès, Publications de l’Université de Provence, Aix-en-Provence 2007, s. 94–109.

Walton B., 1824. Deciphering hyperbole: Stendhal’s „Vie de Rossini”, [w:] idem, Rossini in Restoration Paris: the sound od modern life, Cambridge University Press, New York 2007, s. 24–67.

[Węgierska Z.], Kronika paryzka: literacka, naukowa i artystyczna, „Biblioteka Warszawska” 1853–1869.

Will R., Role reversal: Rossini and Beethoven in early biopics, [w:] The invention of Beethoven and Rossini: historiography, analysis, criticism, red. N. Mathew, B. Walton, Cambridge Uni¬versity Press, New York 2013.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.