Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Tom 135 (2023)

Odpowiedzialność odszkodowawcza za wydanie decyzji nadzorczej w zakresie reklamy produktów leczniczych

  • Michał Raduła
DOI
https://doi.org/10.19195/0137-1134.135.6
Przesłane
27 czerwca 2024
Opublikowane
28-06-2024

Abstrakt

Odpowiedzialność odszkodowawcza organów władzy publicznej uregulowana została w normach konstytucyjnoprawnych i rozwinięta w przepisach prawa cywilnego. Nadzór nad reklamą produktów leczniczych sprawuje Główny Inspektor Farmaceutyczny — centralny organ administracji rządowej. Decyzje nadzorcze w zakresie reklamy posiadają rygor natychmiastowej wykonalności. Artykuł ma na celu analizę prawną możliwości skutecznego dochodzenia roszczenia odszkodowawczego za bezprawne wydanie i wykonanie decyzji nieostatecznej w omawianym zakresie.

Bibliografia

  1. Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012.
  2. Borkowski A., Chełmoński A., Guziński M., Kiczka K., Kieres L., Kocowski T., Szydło M., Administracyjne prawo gospodarcze, Wrocław 2009.
  3. Gniewek E., Machnikowski P., Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 2017.
  4. Hauser R., Niewiadomski Z., Wróbel A., Odpowiedzialność odszkodowawcza w administracji, Warszawa 2016, System Prawa Administracyjnego, t. 12.
  5. Kodeks cywilny. Komentarz, red. J. Ciszewski, P. Nazaruk, Warszawa 2022.
  6. Kodeks cywilny. Komentarz, red. M. Załucki, Warszawa 2023.
  7. Kodeks cywilny. Komentarz, red. W. Borysiak, K. Osajda, Warszawa 2022.
  8. Kodeks cywilny. Komentarz. Art. 1–44910, red. T. Pietrzykowski, Warszawa 2020.
  9. Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 1 (art. 1–554), red. J. Gudowski, Warszawa 2021.
  10. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. P. Tuleja, Warszawa 2021.
  11. Postępowanie administracyjne — ogólne, podatkowe, egzekucyjne i przed sądami administracyjnymi, red. M. Wierzbowski, Warszawa 2017.
  12. Prawo administracyjne, red. J. Boć, Wrocław 2004.
  13. Prawo farmaceutyczne. Komentarz, red. L. Ogiegło, Warszawa 2018.
  14. Reklama produktów leczniczych. Komentarz do art. 52–64 ustawy — Prawo farmaceutyczne, red. K. Czyżewska, Warszawa 2020.