Wstęp
Szkic stanowi wstęp do numeru Praktyki Teoretycznej poświęconego realizmowi. Jego tematem są zarówno przyczyny umniejszenia roli realizmu we współczesnym literaturoznawstwie, jak i próby odzyskiwania tej konwencji w literaturze i krytyce w ostatnich latach.
Barthes, Roland. 2012. „Efekt rzeczywistości”. Tłum. Michał Paweł Markowski. Teksty Drugie 4: 119–126.
Brecht, Bertolt. 1979. „Wokół teorii realizmu”. Tłum. Andrzej Lam. W Marksizm i literaturoznawstwo współczesne. Antologia. Wyb. i oprac. Andrzej Lam i Bogdan Owczarek. Warszawa: PIW.
Brown, Nicholas. 2005. Utopian Generations: The Political Horizon of Twentieth-Century Literature. Princeton: Princeton University Press. Chibber, Vivek. 2013. Postcolonial Theory and the Specter of Capital. London – New York: Verso.
Cronan, Todd. 2022. Red Aesthetics: Rodchenko, Brecht, Eisenstein. Lanham – Boulder – New York – London: Rowman & Littlefield.
Fisher, Mark. 2020. Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy? Tłum. i posł. Andrzej Karalus. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Jameson, Fredric. 1971. „The Case for Georg Lukács”. W Marxism and Form. Princeton (New Jersey): Princeton University Press.
Jameson, Fredric. 2011. Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu. Tłum. Maciej Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jordan, Michał. 1939. „Podrabiany realizm”. Epoka 1–2 (140–141): 15–17.
Lazarus, Neil. 2011. The Postcolonial Unconscious. Cambridge: Cambridge University Press.
Lukács, György. 1985. „Ideologiczne podstawy awangardyzmu”. W Jasiński, Bogusław, Lukács. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Majumdar, Nivedita. 2021. The World in a Grain of Sand. Postcolonial Literature and Radical Universalism. London – New York: Verso.
Parry, Benita. 2004. Postcolonial Studies: A Materialist Critique. London: Routledge.
Said, Edward W. 2009. Kultura i imperializm. Tłum. Monika Wyrwas-Wiśniewska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sorensen, Eli Park. 2021. Postcolonial Realism and the Concept of the Political. New York: Routledge.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.