Artykuły

Nr 3(53) (2024)

Dzieło sztuki w dobie zautomatyzowanej kreatywności: o autonomii sztuki SI

Strony: 179-212

PDF (English)

Abstrakt

Poniższy artykuł analizuje wciąż ewoluujące pojęcie autonomii estetycznej w kontekście sztuki generowanej przez sztuczną inteligencję. Zawiera on trzy główne argumenty. Po pierwsze, ponownie rozpatruje teorię autonomii artystycznej Nicholasa Browna, sugerując, że sztuka AI może osiągnąć formę autonomii poprzez interakcję między strukturalnymi „promptami” a procesami zachodzącymi w obrębie sieci neuronowych, bez konieczności bezpośredniej ludzkiej intencji. Po drugie, wprowadza on ramy traktujące dzieła generowane przez AI jako „obiekty konsumpcji epistemicznej”, których nieprzewidywalność wprowadza nowe estetyczne wymiary, niezależnie od tradycyjnych stosunków towarowych. Po trzecie, artykuł omawia nowatorskie podejście do zbiorowej interpretacji sztuki AI, nawiązując do tradycji surrealistycznej i sugerując, że AI może funkcjonować jako „obce nieświadome”, tworząc unikalne możliwości interpretacyjne. Poprzez analizę dzieł wygenerowanych za pomocą DALL-E 2 i Midjourney, poniższe opracowanie argumentuje, że sztuka AI przyczynia się do odnowionego rozumienia artystycznego zamiaru i autonomii, skłaniając do ponownego przemyślenia tych pojęć w kontekście współczesnej kultury cyfrowej.

Bibliografia

Barshad, A. (2022, November 27). “This singer deepfaked her own voice and thinks you should too.” WIRED UK. Retrieved January 22, 2023, from https://www.wired.co.uk/article/holly-herndon-ai-deepfakes-music.

Benjamin W. (1999) [1929]. “Surrealism: The Last Snapshot of the European Intelligentsia.” In Benjamin, W. Selected Writings, Jennings, M., Eiland, H., Smith, G. Vol. 2: 1927-1934. Cambridge: Harvard University Press.

Bourdieu, P. (1983). “The field of cultural production, or: the economic world reversed.” Poetics, 12(4-5), 311–356.

Bourdieu, P.. (1996). The Rules of Art : Genesis and Structure of the Literary Field. Stanford, CA: Stanford University Press.

Bratton Benjamin H. 2016. The Stack: On Software and Sovereignty. Ebook. Cambridge, MA: MIT Press.

Breton, André. (1969) [1924]. “Manifesto of Surrealism.” In Manifestoes of Surrealism. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Breton, André. (1969) [1930]. “Second Manifesto of Surrealism.” In: Manifestoes of Surrealism...

Brown, M. (2016, April 5). “‘New Rembrandt’ to be unveiled in Amsterdam.” The Guardian. Retrieved January 22, 2023, from https://www.theguardian.com/artanddesign/2016/apr/05/new-rembrandt-to-be-unveiled-in-amsterdam.

Brown, N. (2019). Autonomy: The Social Ontology of Art Under Capitalism. Duke University Press.

Castelle, M. (2020). “The social lives of generative Adversarial Networks”. Proceedings of the Conference on Fairness, Accountability, and Transparency.

Couchot, E. (2007). “The Automatization of Figurative Techniques: Toward the Autonomous Image.” In MediaArtHistories, ed. Grau, O. Cambridge, MA: MIT Press.

Hertzmann, A. (2019). “Aesthetics of Neural Network Art.” ArXivabs/1903.05696: n. pag. https://arxiv.org/abs/1903.05696.

House, B. (2017). “Machine Listening: Wavenet, Media Materialism and Rhythm Analysis.” In APRJA. 6/1. Pp: 16-24.

Katz, F. (2019, December 19). “Pierre Huyghe’s ‘Uumwelt’ – criticism.” e-flux. Retrieved January 22, 2023, from https://www.e-flux.com/criticism/250281/pierre-huyghe-s-uumwelt.

Klütsch, Christoph. 2012. “Early Computer Arts in Stuttgart.” In Mainframe Experimentalism: Early Computing and the Foundation of the Digital Arts, ed. Higgins, H. Berkeley, CA: University of California Press.

Marx, K. (1990) [1867]. Capital: A Critique of Political Economy. Vol. 1. Trans. Fowkes, B. New York: Penguin.

McDermott, E. (2020, January 7). “Holly Herndon on her AI baby, reanimating Tupac, and extracting voices.” ARTnews.com. Retrieved January 22, 2023, from https://www.artnews.com/art-in-america/interviews/holly-herndon-emily-mcdermott-spawn-ai-1202674301/

Michaels, W. B. 2007. The Shape of the Signifier: 1967 to the End of History. Princeton: Princeton University Press.

Parikka J. (2015). A Geology of Media. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Roberts, T. and Krueger, J. (2022) “Musical Agency and Collaboration in the Digital Age.” In Collaborative Embodied Performance, eds. Bicknell, K. and Sutton, J. London: Bloomsbury.

Silver, D.; Hubert, T.; Schrittwieser, J; et al. (2018). “A general reinforcement learning algorithm that masters chess, shogi, and Go through self-play”. University College London. 362 (6419): 1140–1144.

Srnicek, N. (2017). Platform Capitalism. Ebook. Cambridge: Polity. Vincent, J. (2022, August 2). “‘An engine for the imagination’: the rise AI image generators.” The Verge. Retrieved January 22, 2023, from https://www.theverge.com/2022/8/2/23287173/ai-image-generationart-midjourney-multiverse-interview-david.

Wall, J. and de Duve, T. 2009. Jeff Wall: The Complete Edition. London: Phaidon.

Wojnowski, K. (2018). “The dawn of the dead: (improbable) art after AI-Zombie Apocalypse. Electronic Workshops in Computing. Proceedings from the conference Politics of the Machines - Art and After (EVA Copenhagen). https://www.scienceopen.com/hosted-document?doi=10.14236/ewic/EVAC18.19.

Zwick, D.; Dholakia, N. (2006). “The epistemic consumption object and postsocial consumption: Expanding consumer-object theory in consumer research.” Consumption Markets & Culture, 9(1), 17–43.

Zylinska Joanna. (2020). AI Art: Machine Visions and Warped Dreams. London: Open Humanities Press. http://www.openhumanitiespress.org/books/titles/ai-art/.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.